GRY-PLANSZOWE.pl
http://www.gry-planszowe.pl/forum/

Martwa zima
http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewtopic.php?f=42&t=36635
Strona 1 z 13

Autor:  Mikanit [ Cz, 11 cze 2015, 09:12 ]
Tytuł:  Martwa zima

Kto sie orientuje?
1. Czy uzyci autsajderzy laduja w odpadach?
2 Czy karty przedmiotow zagrozen po rozpatrEniu wedruja na stos odpadow?
3. Ile przedmiotow na wyposazeniu moze miec kazdy ocalaly?
4. Ile razu w ciagu tury mozna przenosic ocalalego do innych lokacji? Kierowca nie rzuca koscia ryzyka wiec teordtycznie moglby narobic halasu i uciec
5 czy w swojej turze gracz moze wziac przedmiot wyposazenia z reki innego gracza albo przedmiot z ocalalego innego gracza? Czy przekazac swoj przedmiot wyposazenie mozna tylko w swojej turze.
6. Co jesli w lokacji poza kolonia pojawi sie nadmiar zombie i nie ma ocalalych? Zombi nie dochodza?

Autor:  Dexterus [ Cz, 11 cze 2015, 09:36 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

Odpowiadam w oparciu o angielską wersję językową, więc będę się posługiwał nie do końca spójną terminologią ;) Większość odpowiedzi na Twoje pytania znajduje się zresztą w instrukcji, w nawiasach kwadratowych piszę mniej więcej w którym miejscu.

1. Nie, jest to karta Eventu (Wydarzenia?), można je chomikować na ręce tak jak każde, a po rozpatrzeniu spada do pudełka [opis akcji zagrywania kart].

2. Czy masz na myśli karty zagrywane do kryzysów? Jeśli tak, po rozpatrzeniu kryzysu w kroku 3. fazy kolonii spadają z gry [końcówka opisu tego kroku].

3. Dowolną ilość.

4. Każdy ocalały może ruszyć się tylko raz na turę [opis akcji ruchu].

5. Są dwie metody na przekazanie kart. Obie masz opisane w części na temat akcji nie wymagających użycia kości. Jest to albo akcja Request (Prośby?), w ramach której możemy poprosić innego gracza / graczy o jakąś kartę. Jeśli ktoś się zgodzi, musi być ona natychmiast ujawniona i wykorzystana. Karty pozyskane w ten sposób NIE mogą być zagrywane do kryzysu. Najprostszy przykład: nasz milusiński wykulał odmrożenie, w kolejnej turze grozi mu śmierć. Prosimy kogoś o kartę lekarstw, od razu po otrzymaniu ją zagrywamy i voila.

Druga metoda to akcja Hand Off (Przekazania?). Za jej pomocą możemy przedmiot, który znajduje się w ekwipunku jednej z naszej postaci, przekazać innemu ocalałemu, znajdującemu się w tej samej lokacji. Przedmiot ten musi być od razu wyekwipowany.

6. No raczej. Zombie mają tyle miejsca, ile jest pól. Jeśli w wyniku działania jakiejś karty miałoby ich pojawić się więcej, a nie mają kogo wszamać - nasze szczęście ^^

Autor:  Mikanit [ Pt, 12 cze 2015, 16:25 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

Dzieki za odpowiedź, jest bardzo pomocna. Kierowca moim zdaniem moze okazac sie bardzo przydatną osobą mimo wszystko narobić hałasu przeszukać 5 przedmiotów w lokacji i przemieścic postać do innego miejsca zombie nadmiarowo się nie pojawią. Mocne.

Autor:  Quetzalcoatl [ Śr, 17 cze 2015, 19:01 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

Mam takie wątpliwości:
- co się dzieje, gdy do lokacji poza kolonią dojdzie dwóch nadmiarowych zombie? Ginie dwóch ocalałych, czy mimo wszystko tylko 1?
- z instrukcji: jeśli wygnanych zostanie dwóch ocalałych, a żaden z nich nie jest zdrajcą, należy obniżyć morale do 0. Jak to sprawdzić? Wygnani ujawniają swoje ukryte cele?

Autor:  genek [ Śr, 17 cze 2015, 19:14 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

-ginie 2
-tak, wygnani dostaja nowe cele i tam na nich jest napisane, że ujawniaja stare jeśli nie są zdrajcami

Autor:  Quetzalcoatl [ Śr, 17 cze 2015, 20:28 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

Dzięki.
A oglądając karty wygnańców zobaczyłem, że faktycznie zawsze lojalni ocaleni ujawniają i odrzucają swoje misje.

Autor:  Einar [ Cz, 18 cze 2015, 21:28 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

Proszę mnie poprawić jeśli jestem w błędzie.

Gdy zdobywam kartę w wyniku przeszukania lokacji to mogę ją zatrzymać na ręce lub od razu przypisać jednemu z ocalałych z mojej grupy (niezależnie czy jest on w tej lokacji w której odbyło się przeszukanie). Natomiast jeśli chce przekazać kartę ocalałemu kontrolowanemu przez innego gracza to już musimy się spotkać w tej samej lokacji. Dobrze gramy?

Czy w dowolnym momencie można przenieść kartę wyposażenia z postaci do ręki gracza? Dla przykładu mam postać na stacji benzynowej wyposażoną w Colta 1911, ta postać ma zwykłą ranę plus odmrożenie i nie jestem w stanie jej wyleczyć. Czy mogę w swojej turze przenieść tego Colta na rękę, tak aby po śmierci tej postaci na początku kolejnej rundy nie wtasować go w talię przedmiotów na stacji?

I od razu druga sprawa, jeśli przeniosę tego Colta (lub dowolne inne wyposażenie) na rękę, to czy mogę go natychmiast przypisać innej mojej postaci albo zagrać w celu usunięcia zagrożenia?


Czy karty zagrywane pod kartę celu scenariusza są jawne?

Dla przykładu scenariusz nakazuje zgromadzić pod kartą celu 6 kart z symbolem lekarstwa. Czy wszyscy gracze widzą jakiego rodzaju karty są tam zagrywane? Wiadomo, że karty zagrywane aby zlikwidować zagrożenie są tajne (do momentu rozpatrzenia zagrożenia w fazie kolonii), ale nie jestem pewien kart zagrywanych aby zrealizować cel.

Autor:  Krwawisz [ Cz, 18 cze 2015, 22:14 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

ad.1 tak jest, możesz taką kartę dać dowolnemu ze swoich ocalałych. Jeśli chcesz przekazać ją komuś innemu, to musisz być w tej samej lokacji

ad.2 Nie można wziąć z powrotem na rękę karty wyposażenia. Można ją tylko przekazać innemu ocalałemu bądź poświęcić do zagrożenia

ad.3 patrz ad.2 ;-)

ad.4 są jawne

Autor:  Quetzalcoatl [ Pt, 19 cze 2015, 09:34 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

Ja z kolei mam takie wątpliwości:

- Stos ocalałych - czy po wybraniu 2 z 4 początkowych postaci te odrzucone wtasowuje sie z powrotem do talii? Czy odkłada na discard? I czy zabite postacie to tez "stos ocalałych" w sensie jeśli warunkiem odpalenia wydarzenia z rozdroży jest obecność jakiejś postaci w stosie, to zabite lub odrzucone na początku tez się w niego wliczają?

- Pirat - rozumiem, ze będąc w kolonii może zabrać kartę zupełnie dowolnemu graczowi, nie tylko obecnemu w tej samej lokacji?

- Przenoszenie sie ugryzienia w kolonii - jeśli zginie ostatnia ocalona postać gracza w kolonii i pozostają juz sami darmozjadzi, to jak wygląda rozprzestrzenianie sie ugryzienia? Automatycznie ginie 1 darmozjad, czy rzucamy kostka zagrożenia i może się przenosić na kolejnych? Czy można wybrać? Jeśli można, to kto decyduje co się stanie?

Autor:  Krwawisz [ Pt, 19 cze 2015, 10:15 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

ad.1

Strona 6 instrukcji, punkt 9 - pozostałe dwie karty kładziesz na stosie ocalałych, a następnie stos należy przetasować.

Strona 14 - Zabici ocalali wypadają poza grę (nie znajdują się więc w stosie ocalałych).

ad.2

tak jest

ad.3

Ugryzienie nie rozprzestrzenia się na darmozjadów, gdyż nie mają oni wartości wpływów. Darmozjady giną co prawda, jeśli do kolonii wedrze się zombie, ale nie mogą zginąć w wyniku rozprzestrzeniania się "ząbka".

Autor:  mat_eyo [ Pt, 19 cze 2015, 11:10 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

Wyedytuj ostatnią odpowiedź, w ostatnim zdaniu zjadłeś słowo "nie" przez co cała odpowiedź jest wewnętrznie sprzeczna ;)

Autor:  Krwawisz [ Pt, 19 cze 2015, 11:35 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

Dzięki ;-) Rzeczywiście odpowiedź w swojej pierwotnej postaci była mało pomocna :twisted:

Autor:  Kiler [ Pt, 19 cze 2015, 17:58 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

Na stronie wydawnictwa widzę, że gra jest nadal w "planach wydawniczych" więc zakładam, że żaden faq jeszcze nie istnieje. Co za tym idzie może ktoś pomoże mi rozwiać kilka wątpliwości:

1. W instrukcji jest napisane: "W swojej turze gracz może wykonać dowolną dozwoloną liczbę akcji" (3.Tura gracza s.8 ). Jaka jest "dozwolona" ilość każdej akcji?
Na początku myślałem, ze można ich używać dowolną ilość razy bo akcje ograniczone są tylko dwie*: "Poruszenie ocalałego" i "Głosowanie za wygnaniem" , które mają ograniczenie zapisane w instrukcji (odpowiednio: raz na ocalałego i raz na rundę) ale pewne zamieszanie wprowadza akcja "Zdolność ocalałego", która to ma napisane wprost, ze może być użyta kilka razy. Taki zapis nie widnieje natomiast przy reszcie akcji i pojawiają się przykładowe wątpliwości:

*(oczywiście akcje wymagające kostek są również ograniczane przez ich ilość ale nie o to chodzi)

- ile razy w turze mogę zrobić akcję "czyszczenie odpadów"?
a) maksymalnie tyle ile mam kości?
b) tylko 1?

- ile razy w turze mogę użyć akcji "barykadowania"?
a) maksymalnie tyle ile mam kości (np. na początku gry zabarykadować 3 miejsca w lokacji gdzie mam jednego ocalałego)?
b) po razie na każdego ocalałego (ale oczywiście nie więcej niż mam dostępnych kości)?
c) tylko 1?

- ile raz w turze mogę użyć każdą z akcji, które nie wymagają kości?
np: czy może dojść do sytuacji w której używam akcji "dodanie karty do zagrożenia", potem robię udany "atak" na innego ocalałego zabieram mu kartę i znowu używam akcję "dodanie karty do zagrożenia""?
***

2. Akcja "Żądanie" - "gracz może zażądać jednej lub wielu kart przedmiotów od innych graczy" (Żądanie s.11)
- żądając przedmiotu mam podać rodzaj przedmiotu czy konkretną nazwę karty jaką chcę?

3. Czy karty na ręce są jawne:?
- tzn. czy mogę dowolnie je pokazywać innym graczom i mówić wprost co mam na ręce?
Niektóre gry każą trzymać rękę w tajemnicy natomiast tutaj takiego zapisu nie widzę. Pierwszym krokiem wykrywania zdrajcy mogłoby być po prostu, że ktoś rzuca hasło "gramy w otwarte karty" ; )


Jeśli zagląda tu ktoś od wydawcy to przy poprawkach w kolejnym druku uwzględnijcie literówkę na s. 14 na czerwono jest napisane "ZABIJANIE OCALAŁCYH" : )

*** Edycja:
Przeczytałem jeszcze raz instrukcję i muszę chyba wrócić do szkoły na czytanie ze zrozumieniem ; ) Akcja "Zdolność ocalałego" ma w opisie wielokrotne używanie przez jednego ocalałego analogicznie do opisów ataku i przeszukania, a nie tak jak pierwotnie pomyślałem wielokrotnego jej użycia w ogóle. Także wątpliwości zostały rozwiane : )

Autor:  espresso [ So, 20 cze 2015, 11:10 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

Czy grając chemikiem (wykonując atak może zagrać kartę leków, żeby zabić 3 zombie) można zażądać od kogoś karty leku i natychmiast zagrać ją, żeby wykorzystać zdolność specjalną?

Co z warunkiem zwycięstwa w celu "sprawiedliwość", jeżeli w grze nie ma zdrajcy? Treść karty: "2. Jeżeli w grze byli zdrajcy, zostali wygnani". Nie ma szans na wykonanie czy jest spełniony z automatu?

Autor:  kwiatosz [ So, 20 cze 2015, 11:16 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

Akcje za kość możesz wykonywać ile razy chcesz, za każdym razem wydając kość. Możesz dodać kartę do zagrożenia, zrobić 5 innych akcji, a później znowu dodać kartę do zagrożenia.

Jawność kart - wydaje mi się, że w angielskiej wersji instrukcji jest to napisane, tak czy siak - to jedyny sensowny sposób na grę ;)

Z żądaniem graliśmy tak, że mówiło się po prostu "jedzenie", "paliwo" i tak dalej. No i oczywiście prośba nie jest wiążąca, można dać co innego.

Chemikiem tak zrobić nie można, bo przekazaną kartę trzeba zagrać zgodnie z zapisem na niej. Wykonanie akcji specjalnej chemikiem nie jest akcją zagrania karty, tylko wykonaniem właśnie akcji specjalnej.

Warunek o zdrajcy jest spełniony z automatu jeżeli żadnego nie ma w grze.

Autor:  FeGy [ So, 20 cze 2015, 14:53 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

Witam

Parę pytań mam (poczytałem instrukcję, czytam forum, ale jeszcze nie grałem, to może te rzeczy są wyjaśnione a się zagapiłem):

1) Czyli karty na ręce są jawne ? Myślałem, że nie....

2) Jak umieszczamy wygnanych poza kolonią w różnych lokacjach, a braknie tam miejsca to co wtedy ? No chyba, że nie ma możliwości, czy braknie tam miejsca....

3) Jeżeli w magazynie znajduje się za mało jedzenia, to tak jak w instrukcji, dodajemy jeden znacznik głodu a całe jedzenie zostawiamy ? Potem te żetony głodu się jakoś usówa ?

4) Po rozstrzygnięciu zagrożenia, każda karta zagrana do tego zagrożenia ląduje poza grą ?

5) Jeszcze jedno, jak ginie darmozjad to też morale w dół ? Chyba nie.... A jeżeli tak, to jak ginie z karty rozdroży to też w dół ?

Pozdrawiam

Autor:  KonradT [ So, 20 cze 2015, 18:37 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

FeGy napisał(a):
1) Czyli karty na ręce są jawne ? Myślałem, że nie....

2) Jak umieszczamy wygnanych poza kolonią w różnych lokacjach, a braknie tam miejsca to co wtedy ? No chyba, że nie ma możliwości, czy braknie tam miejsca....

3) Jeżeli w magazynie znajduje się za mało jedzenia, to tak jak w instrukcji, dodajemy jeden znacznik głodu a całe jedzenie zostawiamy ? Potem te żetony głodu się jakoś usówa ?

4) Po rozstrzygnięciu zagrożenia, każda karta zagrana do tego zagrożenia ląduje poza grą ?

5) Jeszcze jedno, jak ginie darmozjad to też morale w dół ? Chyba nie.... A jeżeli tak, to jak ginie z karty rozdroży to też w dół ?

Sam jeszcze nie grałem ale tyle jest w instrukcji (i angielskim FAQ).
1. Karty są ukryte.
2. Jeśli nie ma miejsca w lokalizacjach poza kolonią to należy wyrzucać kolonistów do kolonii aż będzie miejsce dla wszystkich wygnanych.
3. Jedzenie zostaje i nie usuwa się znaczników głodu (raczej nie ma możliwości usunięcia ich).
4. Tak.
5. Jak ginie helpless survivor to morale też idzie w dół. Za każdym razem jak ginie dowolny ocalały (darmozjad lub nie) morale idzie w dół. Jak ocalały jest usunięty z gry to morale się nie zmienia.

EDIT: I już widać jak "darmozjad" wpływa na podejście do gry. Ludzie powinni się cieszyć, bo darmozjad zdechł, a nie rozpaczać, ;) a tu się okazuje, że morale spada.

Autor:  Kiler [ So, 20 cze 2015, 19:16 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

KonradT napisał(a):
Sam jeszcze nie grałem ale tyle jest w instrukcji (i angielskim FAQ).
1. Karty są ukryte.

Ja tego w instrukcji nie widzę, także prosiłbym o stronę, na której jest to napisane : )

Autor:  genek [ So, 20 cze 2015, 21:20 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

Kiler napisał(a):
KonradT napisał(a):
Sam jeszcze nie grałem ale tyle jest w instrukcji (i angielskim FAQ).
1. Karty są ukryte.

Ja tego w instrukcji nie widzę, także prosiłbym o stronę, na której jest to napisane : )

Bo to jest chyba jasne skoro do zagrozenia dorzucasz kartę zakrytą to nie możesz mieć odkrytych kart na ręce. Poza tym jest zdrajca, więc co on mógłby zdradzać jeśli wszyscy widzieli by jego karty, a dodatkowo jest postać, która ma umiejętność raz na turę podejrzeć 1 kartę z ręki innego gracza.

Autor:  Tomson [ So, 20 cze 2015, 21:59 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

Mam pytanie odnośnie zdolności postaci wymagających użycia kości. Podam przykład chemika. Jego zdolność pozwala podczas ataku użyć karty lekarstwa aby zabić 3 zombie zamiast 1. Odpalenie zdolności wymaga użycia kości 1+. Czy chcąc skorzystać z tej umiejętności muszę najpierw wydać kość na atak (bodajże 4+) i później kolejną na odpalenie zdolności, czyli w sumie 2 kości, czy też wystarczy wydać kość 1+?

Autor:  kwiatosz [ So, 20 cze 2015, 22:08 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

Wystarczy jedna kosc odpalajaca zdolnosc specjalna.

Autor:  Kiler [ So, 20 cze 2015, 22:32 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

genek napisał(a):
Kiler napisał(a):
KonradT napisał(a):
Sam jeszcze nie grałem ale tyle jest w instrukcji (i angielskim FAQ).
1. Karty są ukryte.

Ja tego w instrukcji nie widzę, także prosiłbym o stronę, na której jest to napisane : )

Bo to jest chyba jasne skoro do zagrozenia dorzucasz kartę zakrytą to nie możesz mieć odkrytych kart na ręce. Poza tym jest zdrajca, więc co on mógłby zdradzać jeśli wszyscy widzieli by jego karty, a dodatkowo jest postać, która ma umiejętność raz na turę podejrzeć 1 kartę z ręki innego gracza.


Do zagrożenia dorzucasz kartę zakrytą bo tak każe instrukcja. Ta sama instrukcja nie mówi nigdzie o tym, że nie możesz ujawniać kart na ręce. Nullum crimen sine lege

Autor:  KonradT [ So, 20 cze 2015, 22:34 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

Kiler napisał(a):
KonradT napisał(a):
Sam jeszcze nie grałem ale tyle jest w instrukcji (i angielskim FAQ).
1. Karty są ukryte.

Ja tego w instrukcji nie widzę, także prosiłbym o stronę, na której jest to napisane : )

Chociażby przy przeszukiwaniu (s. 9) jest napisane, że karty bierzemy na rękę. Nigdzie w instrukcji nie jest wspomniana możliwość zaglądania innym graczom do kart na ręce (pomijając sprzeczność grania w otwarte karty z elementem zdrajcy i celów prywatnych).

Autor:  genek [ So, 20 cze 2015, 23:44 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

Kiler napisał(a):
Do zagrożenia dorzucasz kartę zakrytą bo tak każe instrukcja. Ta sama instrukcja nie mówi nigdzie o tym, że nie możesz ujawniać kart na ręce. Nullum crimen sine lege

Ale już ci napisałem, że to wynika jasno, że karty nie są jawne już z samego faktu kładzenia zakrytych kart do zagrozenia i kilku innych rzeczy. Naprawdę nie róbmy z siebie Amerykanów, że trzeba im pisać w instrukcji, żeby nie wkładali kota do mikrofali.

Autor:  Yavi [ N, 21 cze 2015, 01:04 ]
Tytuł:  Re: Martwa zima

Może odpowiedź jednego z autorów gry rozwiąże problem - https://boardgamegeek.com/article/16222908#16222908
Karty na ręku są ukryte.

Cytuj:
2. Akcja "Żądanie" - "gracz może zażądać jednej lub wielu kart przedmiotów od innych graczy" (Żądanie s.11)
- żądając przedmiotu mam podać rodzaj przedmiotu czy konkretną nazwę karty jaką chcę?

Na ogół gramy, że podaje się kartę przedmiotu - w końcu trzeba tego od razu użyć ;)

e:
espresso napisał(a):
Czy grając chemikiem (wykonując atak może zagrać kartę leków, żeby zabić 3 zombie) można zażądać od kogoś karty leku i natychmiast zagrać ją, żeby wykorzystać zdolność specjalną?

Zgodnie z FAQ ze strony Plaid Hat Games - można.
http://www.plaidhatgames.com/images/gam ... ow-faq.pdf
Cytuj:
1.3.3 Can I request a medicine card from another player to pay for Edward Whites ability?
Yes. You can request a card and use it for his ability, see section 5.0.0 Requesting Cards for more details
on requesting cards.

Cytuj:
5.2.1 Can I request a card to use for an ability?
Yes. Requested cards must be played immediately, either for their ability, or towards an ability that
requires the item

Strona 1 z 13 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/