Martwa zima - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Col. Frost
Posty: 256
Rejestracja: 15 lis 2015, 17:40
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 8 times
Been thanked: 50 times

Re: Martwa zima

Post autor: Col. Frost »

xan pisze:W piątek zagramy we 4 osoby więc może faktycznie spróbujemy ze zdrajcą. Jak się wówczas rozdaje karty celów bo w instrukcji jest napisane do talii dodajemy po 1 karcie celu i 1 zdrajcy ale nie jest napisane jak się tymi kartami podzielić. Czy mam przetasować talię i rozdać każdemu po dwie karty (wówczas jedna osoba może mieć np 2 karty zdrajcy i musi nim być)? Czy jeśli mam kartę normalnego celu i kartę zdrajcy to muszę zdecydować na początku jaki cel realizuję czy mogę stać się zdrajcą w trakcie gry?
Chyba zapomniałeś o jednym z początkowych rozdziałów instrukcji "Przygotowanie do gry" ;) W talii celów nie może być więcej niż jeden cel zdrajcy. Ogólnie bierzesz po 2 ukryte cele na każdego gracza plus 1 kartę zdrajcy i tasujesz (resztę kart odrzucasz do pudełka). Każdemu rozdajesz po jednej karcie, nie ma wybierania. Ktoś może być zdrajcą, ale może nie być go wcale. W każdym razie przez całą grę nikt (poza ewentualnym zdrajcą) nie może być pewien czy nie ma w grupie "piątej kolumny" ;) Natomiast "Wariant zdrajcy" z końcówki instrukcji, na którym zapewne się opierasz, mówi jedynie, że można zwiększyć szansę na zdrajcę tasując tylko po jednej karcie ukrytych celów na gracza plus cel zdrajcy.
xan pisze:Mam np. Rosę Rodriguez która ma taką umiejętność "Raz na rundę, podczas twojej tury możesz zabić 1 zombie lub 1 bandytę w lokalizacji w której znajduje się Rosa." Nie rzucaj kością ryzyka. Czy oznacza to że nie zużywam też kości akcji aby zabić pierwszego zombie/bandytę w rundzie?
Tak, podczas tego "ataku" nie zużywasz kości akcji. Niemniej nie musi to być pierwszy atak w danej rundzie. Co innego, gdyby w umiejętności ocalonego było napisane np. "atakując" czy "przeszukując", wtedy by aktywować taką umiejętność musiałbyś najpierw wykonać określoną akcję. W podstawce był nawet ocalony, który aby aktywować umiejętność musiał zapłacić aż dwiema kośćmi - jedną za akcję i drugą za umiejętność. Nie znam jeszcze wszystkich ocalonych z Długiej Nocy, ale podejrzewam, że też się może taki trafić.
xan pisze:To moje początki w planszówkach (wcześniej grałem tylko w monopol, puerto rico i Listy z whitechapel) ale jaram się tą Martwą zimą coraz bardziej :)
I słusznie, gra jest naprawdę świetna, karty rozdroży to bardzo fajna mechanika, szkoda tylko, że wchodzą do gry dość rzadko. Niemniej bez zdrajcy gra ogranicza się właściwie do kilku rzeczy, a emocje wzbudza tylko rzut kością ryzyka. Może moduły coś w tej kwestii zmieniają, muszę w końcu zagrać, żeby się przekonać. Co do początków to każdy jakieś miał. Właściwie nie wiem czy ja mogę uznać, że ten etap mam za sobą ;)
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Martwa zima

Post autor: Matti_C »

xan pisze: lipa jest w scenariuszu danina bo jeśli spełniamy wszystkie kryzysy i nie hałasujemy to przez całą rozgrywkę nie pojawi się żaden zombie.
Musisz doczytać podpunkt 4 ze strony 12 - dodawanie zombie. Pojawią się minimum 2 już po pierwszej rundzie.
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Martwa zima

Post autor: xan »

Col. Frost pisze: Chyba zapomniałeś o jednym z początkowych rozdziałów instrukcji "Przygotowanie do gry" ;)
Faktycznie, umknęło mi to w natłoku informacji :) Dzięki wielkie za wyjaśnienie moich dylematów :)
Matti_C pisze:
xan pisze: lipa jest w scenariuszu danina bo jeśli spełniamy wszystkie kryzysy i nie hałasujemy to przez całą rozgrywkę nie pojawi się żaden zombie.
Musisz doczytać podpunkt 4 ze strony 12 - dodawanie zombie. Pojawią się minimum 2 już po pierwszej rundzie.
Faktycznie, czytałem dodawanie zombie z następnej strony a nie wyłapałem dodawania zombiaków z w fazie kolonii.

Mam jeszcze pytanie o scenariusze. Czy jeśli nie mam podstawki to można spokojnie grać w scenariusze zawarte w podstawce czy są tam cele wymagające przedmiotów z podstawki. Może znacie jakąś stronę gdzie znajdę scenariusze z podstawki albo ktoś mógłby zrobić zdjęcia tych scenariuszy? Ja mogę zrobić zdjęcia scenariuszy z dodatku jeśli ktoś potrzebuje.
smok-kamil
Posty: 29
Rejestracja: 08 mar 2014, 13:19

Re: Martwa zima

Post autor: smok-kamil »

Hej wszystkim! jestem po 1 rozgrywce w Długą Noc i niestety masę wątpliwości dotyczących rozgrywki, których nie rozwiała instrukcja/FAQ/wątek

1. dodawanie zombie w kolonii: czy jeśli przy wejściu 1 mamy 1 zombie i 2 barykady, a musimy dodać 2 następne to
a) dodajemy je oba na barykadach - barykady i zombie znikają
b) dodajemy I na barykadzie, II na wejściu nr 2 - barykada i I zombie znikają, II normalnie zostaje
c) dodajemy je na odpowiednio na wejściu 2 i 3 - barykady przy wejściu 1 ruszamy dopiero kiedy liczba atakujących zombie będzie >6 (bo pomijamy wejście nr 1) i obsadzanie wejść zatoczy koło

2. Na planszy jest niebieskie pole z rzutem budynku... po co one tak naprawdę jest? zajmuje sporo miejsca a nic się tam nie ustawia ;)

3. czy dobrze rozumiem, że kart z rodzaju wydarzenie nie trzeba od razu rozpatrywać?- można je trzymać na ręce i użyć tylko/kiedy się chce? Np pigułka z dodatki Raxxon jeśli się ją wyciągnie to trzeba tą kartę rozpatrzeć czy to wolna wola szczęśliwego znalazcy?

4. w instrukcji było jasno napisane, że wygnany gracz nie moze zagrywać kart do Zagrożenia/korzystać z magazynu na przerzuty/głosować i na logikę dokładać do magazynu - w FAQ jest na odwrót jeśli chodzi o głosowanie i dodawanie jedzenia (pkt 5) - czy to błąd?

5. Czy bandyci po plądrowaniu wracają z łupami do bazy, czy łupy się teleportują a bandyci zostają + w następnej kolejce dochodzą nowi?

5. Na chłopski rozum: można nahałasować do oporu, a potem uciec - koszt to rzut kością zagrożenia, ale nawet jak nalezie zombich ponad liczbę dostępnych pól to nic się nie stanie - jeśli oczywiście w lokacji nikt nie zostanie.

Z góry dzięki za pomoc :)
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Martwa zima

Post autor: Matti_C »

smok-kamil pisze:dodawanie zombie w kolonii: czy jeśli przy wejściu 1 mamy 1 zombie i 2 barykady, a musimy dodać 2 następne to
Jeśli mamy np całkowicie puste wejścia 2-6 to pierwszy zombie i barykada z 1 wejścia schodzą, drugi wchodzi na wejście 2. żeby spadła druga barykada z 1 wejścia musiało by się pojawić 13 zombie (czyli 25/26 ocałałych + darmozjadów w kolonii)
smok-kamil pisze:Na planszy jest niebieskie pole z rzutem budynku... po co
Dla ozdoby ;)
smok-kamil pisze:kart z rodzaju wydarzenie nie trzeba od razu rozpatrywać?
Można trzymać tak jak każde inne karty , można ich także ŻĄDAĆ!
smok-kamil pisze:w instrukcji było jasno napisane, że wygnany gracz nie moze zagrywać kart do Zagrożenia/korzystać z magazynu na przerzuty/głosować i na logikę dokładać do magazynu - w FAQ jest na odwrót jeśli chodzi o głosowanie i dodawanie jedzenia (pkt 5) - czy to błąd?
Wygnany nie może zjadać z magazynu ale może samemu używać jedzenia by podnieść wynik na kostce o +1 za 1 jedzenia. Nie może dokładać do zagrożenia. Może inicjować głosowanie za wygnaniem ale nie może wtedy sam głosować. Jedzenie do magazynu kolonii może dodać - jeśli nawet w zasadach był zakaz , to zawsze może dać komuś kto zażąda.
smok-kamil pisze:czy łupy się teleportują a bandyci zostają [...] ?
TAK
smok-kamil pisze: można nahałasować do oporu, a potem uciec
TAK, ale masz tylko 1 ruch na turę (poza 1 ocalałą co dobrze biega i może 2x) Tym razem nie zginiesz (chyba że z ząbka na ruchu / wrednego rozdroża). Jak dojdą zombie i nie będzie ocalałych to nikogo nie zjedzą i po prostu nie wejdą ponad maksymalną pojemność. Problem może pojawić się później jeśli będziesz chciał poszukać w tej lokacji postacią która słabo walczy.
smok-kamil
Posty: 29
Rejestracja: 08 mar 2014, 13:19

Re: Martwa zima

Post autor: smok-kamil »

Matti_C dzięki za pomoc! :)

teraz tylko zebrać skład pozwalający na grę ze zdrajcą i jeeedziemy :)
Awatar użytkownika
Jiloo
Posty: 2419
Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 524 times
Been thanked: 455 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: Jiloo »

Matti_C pisze:
smok-kamil pisze: Na planszy jest niebieskie pole z rzutem budynku... po co
Dla ozdoby ;)
Ja tam trzymam zapasowe kostki. Łatwiejszy dostęp jak trzeba rzucać na jakieś umiejętności czy dodawanie zombie z hałasu.
| keep-disco-evil |
mam | szukam | oddam
Awatar użytkownika
wok
Posty: 139
Rejestracja: 29 maja 2013, 15:09
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: wok »

Jiloo pisze:
Matti_C pisze:
smok-kamil pisze: Na planszy jest niebieskie pole z rzutem budynku... po co
Dla ozdoby ;)
Ja tam trzymam zapasowe kostki. Łatwiejszy dostęp jak trzeba rzucać na jakieś umiejętności czy dodawanie zombie z hałasu.
Jeśli nie ma miejsca na stole, to faktycznie coś tam można położyć. Choć trochę szkoda tracić klimat.
nanautzin
Posty: 283
Rejestracja: 02 wrz 2011, 09:48
Lokalizacja: Koszalin
Has thanked: 19 times
Been thanked: 22 times

Re: Martwa zima

Post autor: nanautzin »

Witam

Zakupiłem Martwą Zimę: Długa noc i mam kilka pytań:

1. a) Jak to jest z przedmiotami? Początkową rękę ze startowymi przedmiotami mam cały czas zakrytą i nikomu nie pokazuję. A jak to się ma z rzeczami które zdobędę podczas poszukiwań w lokacjach? One trafiają na moją rękę czy zostają przy ocalałym, który je znalazł?
b) Kolejne pytanie czy te przedmioty, które znalazł ocalały można dodać do poświęconych kart zagrożeń?
c) Czy wyposażenie od razu dodajemy do ocalałego i jest ono dla wszystkich widoczne czy mogę poczekać i dać komuś innemu? Czy można to już odsłonięte wyposażenie dodać do kart, które poświęcamy dla zagrożenia?
2. Przy stosie odpadów jest informacja, że zaokrąglamy do góry, więc jeśli jest tam już 6 kart to traktujemy tak jakby było 10 i tracimy morale?

Z góry dzięki za pomoc :)
Awatar użytkownika
Col. Frost
Posty: 256
Rejestracja: 15 lis 2015, 17:40
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 8 times
Been thanked: 50 times

Re: Martwa zima

Post autor: Col. Frost »

1a - trafiają do Twojej ręki
1b - można, trudno byłoby grać tylko przedmiotami startowymi
1c - wyposażenie można dać dowolnemu ocalałemu w dowolnym momencie (swojej tury), jeśli już jednak jest w posiadaniu jakiegoś ocalałego nie można go wykorzystać do opanowania zagrożenia; od siebie dodam, że karty wydarzeń również bierzemy na rękę i wykorzystujemy w dogodnym dla nas momencie
2 - nie wiem jaką masz instrukcję, w mojej jest, że zaokrąglamy w dół ;)
Pozdrawiam
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Martwa zima

Post autor: Matti_C »

potwierdzam ale poza 1c - można odłączać od swojej postaci i dodawać do zagrożenia.
Awatar użytkownika
Col. Frost
Posty: 256
Rejestracja: 15 lis 2015, 17:40
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 8 times
Been thanked: 50 times

Re: Martwa zima

Post autor: Col. Frost »

Fakt, mój błąd
nanautzin
Posty: 283
Rejestracja: 02 wrz 2011, 09:48
Lokalizacja: Koszalin
Has thanked: 19 times
Been thanked: 22 times

Re: Martwa zima

Post autor: nanautzin »

b) jeśli chodzi o to pytanie to nie doprecyzowałem. Czy te przedmioty, które znalazł/używa jako wyposażenia ocalały można dodać do poświęconych kart zagrożeń nawet, jeśli tego ocalałego nie ma w kolonii?
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Martwa zima

Post autor: Matti_C »

Wszystko co znajdziejsz , zdobędziesz dowolnym ocalałym bierzesz na rękę. Możesz tę kartę oddać do zagrożenia, jeśli jest wyposażeniem dodać na dowolną swoją postać (lub na kogoś w tej lokacji co Twój ocalały). Możesz tę kartę zagrać i umieścić na stosie odpadów. Możesz oddać komuś kto tego żąda (tylko on musi natychmiast użyć/dołączyć do swojej postaci gdy jest to wyposażenie). Możesz to stracić z rozdroża lub jak ktoś zaatakuje i zrani Twoją postać. By dodawać żywność nie musisz być w kolonii, by dodawać do zagrożenia też nie. Może nieklimatycznie ale dla dobra mechaniki tak musi być :P
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Martwa zima

Post autor: xan »

Ktoś może mi powiedzieć po co w grze są żetony zombie? W instrukcji było napisane, że można ich użyć jak zabraknie figurek ale chyba nie robili by tylu żetonów z tego powodu.
Awatar użytkownika
wok
Posty: 139
Rejestracja: 29 maja 2013, 15:09
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: wok »

Po pierwsze to się zdarza, że figurek jest za mało. Po drugie istnieje scenariusz w którym gracze zbierają próbki zombie do badań (do oznaczania postępu używa się właśnie tych żetonów)
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Martwa zima

Post autor: xan »

Ja mam dodatek więc scenariusza "potrzebujemy więcej próbek" nie ma. A figurek jest tyle że wydaje mi się że wystarczy na każde możliwe pole. Poza tym w dodatku są jeszcze zombiaki z raxxon.
Awatar użytkownika
Col. Frost
Posty: 256
Rejestracja: 15 lis 2015, 17:40
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 8 times
Been thanked: 50 times

Re: Martwa zima

Post autor: Col. Frost »

Uwierz, że znaczniki zombiaków się przydają. Może nie w takiej ilości w jakiej występują w pudełku, ale to samo można powiedzieć np. o znacznikach żywności. Wracając do zombie, zdarza się (i to nawet nie tak rzadko), że figurek zaczyna brakować - polecam wypróbować któryś ze scenariuszy w wersji hard grając z potencjalnym zdrajcą ;) Na chłopski rozum - pól dla zombiaków jest 40 (nie licząc raxxona i kryjówki bandytów), a figurek jest 30. Są też na pewno ludzie, którzy wolą używać żetonów zombie, bo dzięki temu ocalali są lepiej widoczni. A zombie z raxxona można ew. użyć jako zwykłe, ale tylko jeśli nie gra się z tym modułem. A jeśli grasz to już masz 43 miejsca dla zombie, lub 46 jeśli dodasz jeszcze bandytów (a ci potrafią mnożyć zombie).
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Martwa zima

Post autor: xan »

Dzięki za wyjaśnienie, na hardzie jeszcze nie grałem bo nawet na normalnym krótkim scenariuszu ciężko zdarza nam sie przegrywać jak gramy z żoną w dwie osoby :mrgreen:
dariuszkoziel
Posty: 105
Rejestracja: 18 lut 2015, 00:32
Lokalizacja: Tarnowskie Góry/ Katowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

Re: Martwa zima

Post autor: dariuszkoziel »

Mam 3 pytania:

1/ Czy mogę isc z kolonii do biblioteki w sytuacji kiedy wszystkie 3 miejsca na Zombie są zajęte?
W sensie czy Zombie blokują mi wejscie?

2/ Analogicznie - czy mogę wyjsc z bilbioteki jesli wszystkie 3 miejsca na Zombie są zajęte?

2/ Czy jesli zamiast 3 Zombie, będzie tam jeden żeton barykady i 2 Zombie - czy barykada blokuje mi wejscie/wyjscie do/z lokacji?

Dziękuję z góry.
Awatar użytkownika
crazygandalf
Posty: 419
Rejestracja: 14 lut 2016, 16:25
Has thanked: 77 times
Been thanked: 479 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: crazygandalf »

Zombie nie blokują Ci możliwości poruszania się między lokacjami.
Awatar użytkownika
wok
Posty: 139
Rejestracja: 29 maja 2013, 15:09
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: wok »

Zombie nie mają żadnego wpływu na wchodzenie lub wychodzenie do/z lokacji. Ważne czy masz miejsce w lokacji tam gdzie wchodzą postacie.
Salvadore21

Re: Martwa zima

Post autor: Salvadore21 »

1.Czy bronią "dalekosiężną" mogę strzelać do zombie w kolonii czy tylko w innych lokacjach?

2.Czy mogę bronią "dalekosiężną" strzelać w kolonii do zombie?

3. jaka jest kolejność wchodzenia zombie do np. kolonii, jeśli w kolonii na polu 2 i 3 są barykady, a ma wejść powiedzmy 6 zombie?
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Martwa zima

Post autor: Matti_C »

Salvadore21 pisze:1.Czy bronią "dalekosiężną" mogę strzelać do zombie w kolonii czy tylko w innych lokacjach? 2.Czy mogę bronią "dalekosiężną" strzelać w kolonii do zombie?
W grze nie ma pojęcia broni dalekosiężnej. Każda broń ma napisane czy używasz jej by zabić czy zaatakować w tej lokacji w której stoisz czy możesz wybrać inną lokację (i ewentualnie czy możesz użyć w kolonii czy nie)

Bronie które mogą działać poza lokacją używającego to: tika, granatnik, wyrzutnia min, ("wbudowana broń" ocaleńca SNAJPER) i chyba nic innego.
Salvadore21 pisze: 3. jaka jest kolejność wchodzenia zombie do np. kolonii, jeśli w kolonii na polu 2 i 3 są barykady, a ma wejść powiedzmy 6 zombie?
kolejność jest : pierwszy zombie na pierwsze wejście do kolonii, drugi zombie na drugie wejście do kolonii, trzeci zombie na trzecie wejście do kolonii, 4 na 4 , 5 na 5 , 6 na 6 , 7 na 1, 8 na 2 , 9 na 3 , 10 na 4 , 11 na 5 , 12 na 6 , 13 na 1 , 14 na 2 , 15 na 3 , 16 na 4, 17 na 5, 18 na 6 , 19 na 1 , 20 na 2 itd.
Wchodzi jeśli ma wolne miejsce. Jeśli tam gdzie ma wejść nie ma wolnych a jest barykada to ten zombie nie wchodzi a barykada zchodzi (i rozpatrujesz dalej kolejne zombiaki) , jeśli nie ma ani miejsca ani barykad to zabijasz ocalonego z najniższym wpływem z tej lokacji (i obniżasz morale o 1)

W Twoim przykładzie , jeśli do kolonii gdzie nie ma jeszcze zombie a barykady są na wejściach 2 i 3 to 6 zombie wchodzi na wolne pola na każdym wejściu po 1 szt.
Salvadore21

Re: Martwa zima

Post autor: Salvadore21 »

1. napisałem broń, "dalekosiężna", bo pisałem z pamięci i nie pamiętałem, że to jakieś karabiny czy takie tam:).
W każdym bądź razie chodziło mi o to, czy karabinem, który możesz zabić zombie w innej lokacji mogę zabić (stojąc np. w sklepie spożywczym) Zombie w kolonii?

2. Czyli jeśli np. w sklepie stoją 3 jednostki ocalałych i 2 zombie i są zbudowane 2 barykady, to przy dodawaniu zombie pierwszy wejdzie na barykadę, drugi na barykadę, a trzeci zabije ocalałego?
ODPOWIEDZ