Martwa zima - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
Col. Frost
Posty: 254
Rejestracja: 15 lis 2015, 17:40
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 48 times

Re: Martwa zima

Post autor: Col. Frost »

Bary pisze:- Maria Lopez, żeby skorzystać z jej zdolności, trzeba poświęcić 2 kości, czy te 2 kości to tylko w przypadku Edwarda?
Wystarczy jedna kość. Przypadek Edwarda jest wyjątkowy, bo w opisie jego zdolności znajduje się termin "atakując", a więc, żeby z niej skorzystać najpierw musisz zaatakować (stąd aż dwie kości). Żadna inna postać (z tych, które mają umiejętności do zagrania których jest potrzebna kość) nie ma czegoś takiego, więc wszystkie one muszą poświęcić tylko jedną kość.
Salvadore21

Re: Martwa zima

Post autor: Salvadore21 »

2 pytania ;
Czy jeśli na karcie postaci jest zdolność, że możesz przejrzeć i zatrzymać dodatkową kartę, to czy jeśli gracz decyduje się na skorzystanie z akcji dodatkowej, to Cy musi zatrzymać kartę która dobrał z przeszukanych?
Teoretycznie jest napisane, ze może zatrzymać. ale czy to znaczy ze musi ją zatrzymać jeśli już przeglądał?

Pytanie 2.
Jak wam się udało z M02? Poza kolonia ma zostać max 3 zombie? Jak? Przecież najpierw dochodzą zombie, a potem się sprawdza cel główny. To jest wykonalne? Jeśli tak, to jak wam się to udało?
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3185
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: Yavi »

Salvadore21 pisze:2 pytania ;
Czy jeśli na karcie postaci jest zdolność, że możesz przejrzeć i zatrzymać dodatkową kartę, to czy jeśli gracz decyduje się na skorzystanie z akcji dodatkowej, to Cy musi zatrzymać kartę która dobrał z przeszukanych?
Teoretycznie jest napisane, ze może zatrzymać. ale czy to znaczy ze musi ją zatrzymać jeśli już przeglądał?
Hm, nigdy się nad tym nie zastanawiałem, ale przejrzałem BGG i... wychodzi na to, że jeśli decydujesz się skorzystać z tej akcji, to musisz zatrzymać kartę. "Może" odnosi się do całej akcji - możesz z niej skorzystać (przejrzeć i dobrać dodatkową) lub nie.


Salvadore21 pisze: Pytanie 2.
Jak wam się udało z M02? Poza kolonia ma zostać max 3 zombie? Jak? Przecież najpierw dochodzą zombie, a potem się sprawdza cel główny. To jest wykonalne? Jeśli tak, to jak wam się to udało?
Zaganiasz ludzi do kolonii, lokacje są puste, wiec nie dokłada się do nich zombie :P
Salvadore21

Re: Martwa zima

Post autor: Salvadore21 »

1. W sumie też tak to ocenialem. I wydaje się, że do tego nie można zastosować juz robienia hałasu
Czyli trochę bierzesz na własne ryzyko :-).

2. Trudna ta misja, graliśmy w 4 osoby i kolonia zapelnila się po brzegi zombie, a nie mieliśmy żadnych pożądnych postaci di zabijania i broni było mało i poleglismy...
bonzo89
Posty: 12
Rejestracja: 14 wrz 2015, 15:56

Re: Martwa zima

Post autor: bonzo89 »

Jakie postacie wybieracie ? Te z najmniejszymi wartościami ataku i przeszukiwania?
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: Bary »

bonzo89 pisze:Jakie postacie wybieracie ? Te z najmniejszymi wartościami ataku i przeszukiwania?
U mnie najważniejsze są postacie ze umiejętnościami bardziej efektywnego przeszukiwania.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Damas
Posty: 3
Rejestracja: 06 wrz 2016, 09:25

Re: Martwa zima

Post autor: Damas »

Witam forumowiczów, Świeżynek z tej strony.
Mam pytanie z zupełnie innej mańki. Wczoraj kupiłem grę i w związku ze sporą ilością elementów zacząłem je liczyć. W stosunku do specyfikacji z instrukcji wyszło, że brakuje mi 2 kart celu głównego, 2 kart zagrożeń i 1 karty Komisariatu. Czy któryś z dobrych ludzi mógłby napisać, jakie konkretnie karty powininny być wśród wymienionych rodzajów? Będę wiedział, o dosyłkę których poprosić wydawcę. Z góry dziekuję za pomoc.
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Martwa zima

Post autor: Matti_C »

Damas pisze:kupiłem grę i w związku ze sporą ilością elementów zacząłem je liczyć. W stosunku do specyfikacji z instrukcji wyszło, że brakuje mi 2 kart celu głównego, 2 kart zagrożeń i 1 karty Komisariatu. Czy któryś z dobrych ludzi mógłby napisać, jakie konkretnie karty powininny być wśród wymienionych rodzajów?
Cele główne znajdziesz w instrukcji - jest spis, Na komisariacie powinno być na pewno 3 karty "ocaleńców" , chyba 2x dwóch i raz 1 , Broń to 3x pistolet 2x snajperka tika 1x hałasująca strzelba śrutowa (taka jak na stacji benzynowej) noktowizor, kłódka , paliwo (chyba 5szt a napewno mniej niż 6) jakieś jedzenie (jedynki). Policz po ile szt kryzysów masz z każdego rodzaju np ile na zbieranie leków ile na jedzienie ile na mix narzędzi z lekami itd. będe miał mniej pisania jak po 15:00 sprawdzę.
Damas
Posty: 3
Rejestracja: 06 wrz 2016, 09:25

Re: Martwa zima

Post autor: Damas »

Matti_C pisze:
Damas pisze:kupiłem grę i w związku ze sporą ilością elementów zacząłem je liczyć. W stosunku do specyfikacji z instrukcji wyszło, że brakuje mi 2 kart celu głównego, 2 kart zagrożeń i 1 karty Komisariatu. Czy któryś z dobrych ludzi mógłby napisać, jakie konkretnie karty powininny być wśród wymienionych rodzajów?
Cele główne znajdziesz w instrukcji - jest spis, Na komisariacie powinno być na pewno 3 karty "ocaleńców" , chyba 2x dwóch i raz 1 , Broń to 3x pistolet 2x snajperka tika 1x hałasująca strzelba śrutowa (taka jak na stacji benzynowej) noktowizor, kłódka , paliwo (chyba 5szt a napewno mniej niż 6) jakieś jedzenie (jedynki). Policz po ile szt kryzysów masz z każdego rodzaju np ile na zbieranie leków ile na jedzienie ile na mix narzędzi z lekami itd. będe miał mniej pisania jak po 15:00 sprawdzę.
Dzięki za wskazówkę z instrukcją. Jak ją przeglądałem, to zauważyłem tylko historie zdrajców, ale teraz na stronce CUBE'a znalazłem i rzeczywiście wszystkie są wypisane.
Jeśli chodzi o komisariat, to znalazłem na BGG post, który zawiera pełną listę kart z lokacji. Zamieszczam dla potomnych, jakby się komuś też przydarzyły braki. UWAGA: Po angielsku i są spojlery odnosnie zdrajców, pod tym linkiem: https://boardgamegeek.com/thread/122333 ... d-analysis.
Nie znalazłem listy zagrożeń, a z roboty wrócę dopiero przed 17, więc dam znać wtedy, żebyś nie musiał wypisywać wszystkich Zagrożeń.
Dzięki jeszcze raz.
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Martwa zima

Post autor: Matti_C »

Damas pisze: brakuje mi 2 kart zagrożeń
Alfabetycznie: CHOROBA ; FALA ZOMBIE ; GŁÓD ; GRADOBICIE ; HORROR W ŚRODKU NOCY ; INSTYNKT ZABÓJCY ; LEGIONY ŚMIERCI ; MARSZ ŻYWYCH TRUPÓW ; NAJEŹDŹCY ; NIEDOBORY PALIWA ; NIE MARNUJCIE JEDZENIA ; NIEKOŃCZĄCA SIĘ HORDA ; OBSERWUJĄ NAS ; PRZELUDNIENIE ; PRZETERMINOWANA ŻYWNOŚĆ ; ROZPACZ ; SIŁA UMARŁYCH ; WICHRZYCIELE ; WYCZERPANIE ; ZAMIEĆ
Ostatnio zmieniony 06 wrz 2016, 17:29 przez Matti_C, łącznie zmieniany 1 raz.
Damas
Posty: 3
Rejestracja: 06 wrz 2016, 09:25

Re: Martwa zima

Post autor: Damas »

Matti_C pisze:
Damas pisze: brakuje mi 2 kart zagrożeń
Alfabetycznie: CHOROBA ; FALA ZOMBIE ; GŁÓD ; GRADOBICIE ; HORROR W ŚRODKU NOCY ; INSTYNKT ZABÓJCY ; LEGIONY ŚMIERCI ; MARSZ ŻYWYCH TRUPÓW ; NAJEŹDŹCY ; NIEDOBORY PALIWA ; NIE MARNUJCIE JEDZENIA ; NIEKOŃCZĄCA SIĘ HORDA ; OBSERWUJĄ NAS ; PRZELUDNIENIE ; PRZETERMINOWANA ŻYWNOŚĆ ; SIŁA UMARŁYCH ; WICHRZYCIELE ; WYCZERPANIE ; ZAMIEĆ
Ok, to już wiem, że brakuje Legionów śmierci i Przeludnienia.
Dzięki
piegat
Posty: 32
Rejestracja: 09 maja 2016, 19:08

Re: Martwa zima

Post autor: piegat »

Pytanie: ocalały ginie, trzeba więc odrzucić kartę tej postaci do pudełka i obniżyć morale o 1. Ale co dzieje się z kostką akcji ? Czy nadal jest dostępna w tej turze? Ocalałych mam już -1 a kostki pozostają bez zmian czy również odrzucamy kość?
Awatar użytkownika
Jiloo
Posty: 2411
Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 521 times
Been thanked: 452 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: Jiloo »

piegat pisze:Pytanie: ocalały ginie, trzeba więc odrzucić kartę tej postaci do pudełka i obniżyć morale o 1. Ale co dzieje się z kostką akcji ? Czy nadal jest dostępna w tej turze? Ocalałych mam już -1 a kostki pozostają bez zmian czy również odrzucamy kość?
Kości które wyrzuciłeś na początku rundy zostają. Liczbę zmiejszasz jak zaczyna się kolejna runda.
| keep-disco-evil |
mam | szukam | oddam
Awatar użytkownika
kaszkiet
Posty: 2805
Rejestracja: 03 maja 2013, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 308 times
Been thanked: 525 times

Re: Martwa zima

Post autor: kaszkiet »

Czy karty autsajderów trzeba zagrywać od razu po ich wygrzebaniu, czy można je trzymać na ręku i zagrać później?
Nie widzę takiego obostrzenia w instrukcji, ale wydawałoby się to logiczne, że jak ich znalazłeś to się nimi zajmij.
Awatar użytkownika
Col. Frost
Posty: 254
Rejestracja: 15 lis 2015, 17:40
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 48 times

Re: Martwa zima

Post autor: Col. Frost »

Też tak z początku myślałem, ale traktuje się jak każdą inną kartę, czyli używasz w wybranym przez Ciebie momencie.
piegat
Posty: 32
Rejestracja: 09 maja 2016, 19:08

Re: Martwa zima

Post autor: piegat »

A ja się nie zgodzę. Jest to WYDARZENIE więc od razu trzeba ją zagrać. Byłoby to bardzo dziwne gdyby można było przetrzymywać na ręce autsajderów...

Czy ktoś jeszcze sprawdzał temat?
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: Bary »

piegat pisze:A ja się nie zgodzę. Jest to WYDARZENIE więc od razu trzeba ją zagrać. Byłoby to bardzo dziwne gdyby można było przetrzymywać na ręce autsajderów...
Czy ktoś jeszcze sprawdzał temat?
Z tego, co pamiętam, można normalnie trzymać.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Adar
Posty: 242
Rejestracja: 05 sty 2015, 12:03
Lokalizacja: Wałcz

Re: Martwa zima

Post autor: Adar »

piegat pisze:A ja się nie zgodzę. Jest to WYDARZENIE więc od razu trzeba ją zagrać. Byłoby to bardzo dziwne gdyby można było przetrzymywać na ręce autsajderów...

Czy ktoś jeszcze sprawdzał temat?
Trzymasz normalnie na ręce. Jest w FAQ:


3.1.2 When I draw an Outsider Card do I have to reveal it immediately?
No. Outsider cards work like any other item card, you may keep them in your hand until you want to
play them. You can even request and play these cards into the crisis, just like any other item card.
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Martwa zima

Post autor: Matti_C »

Martwa Zima - Długa noc. Czytałem instrukcję (to zdanie kilka razy) i nie jestem pewien jak zabić specjalnego zombie. Tylko zwykły atak, nie można zabić umiejętnością nie wymagającą ataku lub wybuchającej barykady (chyba w zamierzeniu miało być "nie można zabić umiejętnością nie wymagającą ataku lub wybuchającą barykadą" ) Jeśli postawie wybuchową pułapkę to po jej detonacji zginą zwykłe a specjalne zostaną? Co się dzieje, jeśli po walce z nim następuje przemieszczenie zombie do lokacji gdzie nie ma na niego miejsca? - ginie wtedy od np od barykady / ginie z ocalałym o najniższym wpływie ? Co się dzieje gdy wygnaniec zabija chyba śmierdziela i ma wrócić pośmierdzieć w kolonii a nie ma tam wstępu ? ;) Aha, jeszcze jedno - w mojej instrukcji nie ma tych klimatycznych wprowadzeń w misje i opisów końcowych gdy wygrywa zdrajca - zbrodnia na klimacie gry :/
Awatar użytkownika
Bruno555
Posty: 300
Rejestracja: 17 sty 2012, 18:45
Has thanked: 13 times
Been thanked: 48 times

Re: Martwa zima

Post autor: Bruno555 »

To prawda że brakuje tych fabularnych opisów. Jest to niezrozumiałe że tego nie wprowadzili. Może zabrakło im czasu.
Może ktoś zrobi fanowskie opisy.
Wygląda na to że wybuchające barykady zabijają wszystkich oprócz specjalnego. Jest dużo wątpliwości z tymi spec. zombi.
Moim zdaniem powinni wprowadzić moduł żeby grało się z nimi nawet jak nie ma Raxxon (który jest przekombinowany).

Zresztą te spec. zombi chyba są za silne bo np. takiego 'czołga' właściwie nie opłaca się atakować. Żeby go pokonać trzeba zginąć.
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Martwa zima

Post autor: xan »

Jako że jest to mój pierwszy post chciałbym wszystkich przywitać.

Wczoraj doszła do mnie gra Martwa zima - długa noc. Rozegrałem pierwszą rozgrywkę aby poznać zasady i mam kilka wątpliwości. Przeszukałem google i ten temat i nie moge znaleźć odpowiedzi.

1. W instrukcji jest napisane, że przy przechodzeniu z lokacji do lokacji trzeba rzucać kością ryzyka. My graliśmy w scenariusz danina, w którym nie jest napisane aby na starcie rozkładać zombiaki. Czy jeśli na planszy nie ma żadnych zombiaków, albo w lokalizacji do której chcę się udać nie ma zombie to i tak muszę rzucać kością ryzyka?

2. Czy jeśli wskaźnik hałasu wynosi 3 to na końcu rundy mam dodać do tej lokacji trzy zombiaki czy jednego?

3. Czy aby dodawać jedzenie do kolonii muszę być jakimś ocalonym w kolonii tak jak jest to podczas czyszczenia odpadów?

4. Będę grał przeważnie w dwie osoby więc zamiast dwóch ocalałych na początku mam trzech. Scenariusz danina mówi aby dodać sobie po jednym ocalałym więcej jeśli liczba graczy jest <3. Czyli mam mieć na starcie czterech czy trzech bo scenariusz uwzględnił po prostu zasadę z wariantu 2-osobowego?

5. Czy w 2 osoby lepiej grać w tryb trudny czy normalny? I jeśli graliście w 2 osoby to który scenariusz jest najlepszy aby zachęcić kogoś do gry? Najlepiej jakiś krótki :)

Z góry dzięki za wyjaśnienie bo trochę nie jasne jest to w instrukcji.
Awatar użytkownika
Col. Frost
Posty: 254
Rejestracja: 15 lis 2015, 17:40
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 48 times

Re: Martwa zima

Post autor: Col. Frost »

1. Tak. Przy przemieszczaniu zawsze rzucasz kością, bez względu na to czy w lokacjach znajdują się zombie czy nie. Ratować Cię przed tym mogą tylko niektóre karty np. paliwo.
2. Jeśli poziom hałasu wynosi trzy to trzy razy rzucasz kością i dodajesz jednego zombie za każdy wynik "3" lub mniej.
3. Nie, po prostu zagrywasz kartę.
4. Ja bym brał w takim wypadku po 4 ocalonych.
5. Moim zdaniem lepiej w trudny. Normalny w grze bez zdrajcy nie sprawia najmniejszego problemu, nawet na trudnym nie tak łatwo przegrać. Który scenariusz najlepszy nie będę się wypowiadał, bo ograną mam na razie tylko podstawkę. Długa Noc dopiero przede mną ;)

P.S. Witam na forum :)
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Martwa zima

Post autor: xan »

Col. Frost pisze:1. Tak. Przy przemieszczaniu zawsze rzucasz kością, bez względu na to czy w lokacjach znajdują się zombie czy nie. Ratować Cię przed tym mogą tylko niektóre karty np. paliwo.
Dzięki, w takim razie wszystko jasne. Wychodzi więc na to że nie opłaca się jakoś szczególnie zabijać zombie jeśli nie ma obaw że wejdą nam na lokacje.

Jeszcze jedno mnie trapi. Jaki jest sens wracania do kolonii jeśli nie trzeba sprzątać odpadów albo zabić zombiaków, których robi się nadmiar. I trochę lipa jest w scenariuszu danina bo jeśli spełniamy wszystkie kryzysy i nie hałasujemy to przez całą rozgrywkę nie pojawi się żaden zombie.

P.S. grał ktoś w Martwą zimę solo? :D
Awatar użytkownika
Col. Frost
Posty: 254
Rejestracja: 15 lis 2015, 17:40
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 48 times

Re: Martwa zima

Post autor: Col. Frost »

xan pisze:Dzięki, w takim razie wszystko jasne. Wychodzi więc na to że nie opłaca się jakoś szczególnie zabijać zombie jeśli nie ma obaw że wejdą nam na lokacje.
Nie do końca. Jeśli grasz ze zdrajcą to zawsze warto się upewnić, że kolega, który ma ruch po Tobie, nie ściągnie Ci na głowę dodatkowego zombie czy dwóch. Ich eliminowanie może też w jakiś sposób być związane z Twoim zadaniem. Ale przede wszystkim czekać do ostatniej chwili się nie opłaca, bo nagle możesz odkryć, że limit zombiaków powoli wyczerpuje się w trzech lokacjach, a masz już tylko jedną kość do ataku.
xan pisze:P.S. grał ktoś w Martwą zimę solo? :D
Ja raz. Zawsze w nową grę gram najpierw solo, tak najłatwiej ogarnąć zasady. Samo przeczytanie instrukcji, nawet najprostszej, zawsze pozostawia spore braki, z których zdajesz sobie sprawę dopiero po pierwszej (albo i którejś z kolei) rozgrywce. Jeśli dobrze pamiętam to grałem po prostu czterema ocalonymi, a kartę rozdroży sprawdzałem dopiero po wszystkich ruchach. Niemniej tej grze najwięcej smaczku dodaje zdrajca, więc radziłbym Ci szybko znaleźć sobie trzecią osobę do gry (a nawet czwartą i piątą). Co prawda w Długiej Nocy dochodzą te moduły, które z pewnością wzbogacają rozgrywkę i choć nie miałem jeszcze okazji zagrać to jakoś powątpiewam czy są w stanie zastąpić tego potencjalnego nawet zdrajcę.
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Martwa zima

Post autor: xan »

W piątek zagramy we 4 osoby więc może faktycznie spróbujemy ze zdrajcą. Jak się wówczas rozdaje karty celów bo w instrukcji jest napisane do talii dodajemy po 1 karcie celu i 1 zdrajcy ale nie jest napisane jak się tymi kartami podzielić. Czy mam przetasować talię i rozdać każdemu po dwie karty (wówczas jedna osoba może mieć np 2 karty zdrajcy i musi nim być)? Czy jeśli mam kartę normalnego celu i kartę zdrajcy to muszę zdecydować na początku jaki cel realizuję czy mogę stać się zdrajcą w trakcie gry?

I jeszcze jedna niewiadoma mi się przypomniała odnośnie ocalałych.

Mam np. Rosę Rodriguez która ma taką umiejętność "Raz na rundę, podczas twojej tury możesz zabić 1 zombie lub 1 bandytę w lokalizacji w której znajduje się Rosa." Nie rzucaj kością ryzyka. Czy oznacza to że nie zużywam też kości akcji aby zabić pierwszego zombie/bandytę w rundzie?

To moje początki w planszówkach (wcześniej grałem tylko w monopol, puerto rico i Listy z whitechapel) ale jaram się tą Martwą zimą coraz bardziej :)
ODPOWIEDZ