Martwa zima - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7875
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: kwiatosz »

A poprzednim razem nie? Co to, proszę Ciebie, za wybiórcze czytanie? Może warto pozwiedzać miejsca poza kolonią, hmm? [podnosi rękę w górę] :twisted:
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3185
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: Yavi »

Nieeeee, ja kocham naszą kolonię... ;(
KonradT
Posty: 621
Rejestracja: 15 maja 2012, 19:34
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 121 times
Been thanked: 37 times

Re: Martwa zima

Post autor: KonradT »

zawias pisze:To ja mam jeszcze pytanie odnośnie akcji żądania karty. Czy jeśli zażądamy od kogoś karty, to on musi ją nam dać jeśli ja posiada? Czy może odmówić?
A nawet jeśli nie masz takiej karty to możesz powiedzieć, że ją masz i dać inną, np. "Dam Ci tego mopa jak postawisz barykadę" gdy masz cel z barykadami i żadnego mopa.
Awatar użytkownika
zawias
Posty: 228
Rejestracja: 08 gru 2013, 00:45
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: zawias »

KonradT pisze:
zawias pisze:To ja mam jeszcze pytanie odnośnie akcji żądania karty. Czy jeśli zażądamy od kogoś karty, to on musi ją nam dać jeśli ja posiada? Czy może odmówić?
A nawet jeśli nie masz takiej karty to możesz powiedzieć, że ją masz i dać inną, np. "Dam Ci tego mopa jak postawisz barykadę" gdy masz cel z barykadami i żadnego mopa.
Dzięki :) A czy w takim przypadku "żądający" może odmówić przyjęcia tej karty której nie chciał? xD
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7875
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: kwiatosz »

Na pewno musi od razu zagrać, my graliśmy, że przekazuje się zakrytą kartę (bo w instrukcji jest "reveal that card") i po wzięciu jej do ręki nie można jej oddać.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3185
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: Yavi »

zawias pisze:
KonradT pisze:
zawias pisze:To ja mam jeszcze pytanie odnośnie akcji żądania karty. Czy jeśli zażądamy od kogoś karty, to on musi ją nam dać jeśli ja posiada? Czy może odmówić?
A nawet jeśli nie masz takiej karty to możesz powiedzieć, że ją masz i dać inną, np. "Dam Ci tego mopa jak postawisz barykadę" gdy masz cel z barykadami i żadnego mopa.
Dzięki :) A czy w takim przypadku "żądający" może odmówić przyjęcia tej karty której nie chciał? xD
Podczas żądania nie można dać innej karty. Albo daje się wskazaną przez żądającego, albo żadnej. Można naturalnie postawić warunek "wybuduj barykadę to dostaniesz" i złamać obietnicę nie dając żadnej karty.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7875
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: kwiatosz »

A to jest w FAQ też? Bo w angielskiej instrukcji nie ma wymogu dawania tego przedmiotu, o który ktoś prosi.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3185
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: Yavi »

kwiatosz pisze:A to jest w FAQ też? Bo w angielskiej instrukcji nie ma wymogu dawania tego przedmiotu, o który ktoś prosi.
W FAQ tego nie ma, ale wydawało mi się to logiczne. Podpytam na BGG.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7875
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: kwiatosz »

My nawet w Osadnikach nie bierzemy kart do ręki przed ich okazaniem przez przeciwnika, także ten - brak jednoznacznej zasady zabraniającej nie został przeoczony 8)
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5593
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 772 times
Been thanked: 1205 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: mat_eyo »

kwiatosz pisze:My nawet w Osadnikach nie bierzemy kart do ręki przed ich okazaniem przez przeciwnika
Thug life :D
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5593
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 772 times
Been thanked: 1205 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: mat_eyo »

kwiatosz pisze:My nawet w Osadnikach nie bierzemy kart do ręki przed ich okazaniem przez przeciwnika
Thug life :D
KonradT
Posty: 621
Rejestracja: 15 maja 2012, 19:34
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 121 times
Been thanked: 37 times

Re: Martwa zima

Post autor: KonradT »

kwiatosz pisze:A to jest w FAQ też? Bo w angielskiej instrukcji nie ma wymogu dawania tego przedmiotu, o który ktoś prosi.
Sam na to bym nie wpadł. Czytając FAQ lub któryś z wątków na BGG to się pojawiło.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5593
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 772 times
Been thanked: 1205 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: mat_eyo »

Kolejna gra za mną i kolejne wątpliwości. Zacznę od tej krótszej.

1) Czy kolonia jest zaliczana do lokacji? Jeśli na karcie rozdroży jest warunek aktywacji "gracz posiada ocalałego w lokacji z innym ocalałym" to zadziała to również w kolonii?

2) Kwestia utraty ostatniej postaci. Posłużę się przykładem. W kolonii, do której podróżowała moja postać znajdowało się dwóch ocalałych - mój i żony. Wykulałem ugryzienie, przeszło na postać żony (jedyną), więc postanowiła rzucić, żeby nie tracić kart (swoją drogą to niesprawiedliwe, że po utracie ostatniej postaci nie dostaje się kilku przedmiotów startowych). Niestety ugryzienie poszło dalej. Nie mogliśmy stracić mojej ostatniej postaci, bo miałem na ręku karty potrzebne do kryzysu. Rozwiązaliśmy to tak, że żona dostała nową postać, która szczęśliwie miała niższy wpływ od mojej i od razu została poświęcona żeby zatrzymać ugryzienie. Trochę to chyba obejście mechaniki, bo żona już nic nie traciła - nie miała kart, dostała kolejną postać i tak, jedyne co w nas uderzyło, to spadek morale za śmierć, ale byłoby jeszcze gorzej gdybym to ja umarł i stracił ważne przedmioty. Nie wiem tylko, czy taki ruch jest zgodny z zasadami.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7875
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: kwiatosz »

Jezeli survivor ginie w kolonii to gracz dostaje jego karty na reke, w innych lokacjach wtasowuje w deck. Angielska instrukcja kaze dodac survivira natychmiast, ale znajac te zasady faq moze mowic zupelnie co innego.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5593
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 772 times
Been thanked: 1205 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: mat_eyo »

Kwiatoszu chyba coś mieszasz... Na rękę lub do stosu przedmiotów trafiają karty EKWIPUNKU, które posiadał umierający ocalały.
Według instrukcji:

"Jeśli zabity (lub utracony w inny sposób) zostaje ostatni ocalały gracza, gracz ten natychmiast usuwa z gry wszystkie karty z ręki, dobiera nową kartę ocalałego, dodaje daną postać do gry i czyni z niej swojego nowego przywódcę."

Pytanie teraz o timing. Czy natychmiast oznacza natychmiast, czy natychmiast oznacza zaraz po zakończeniu czynności, która spowodowała śmierć (czyli w moim wypadku po zakończeniu rozprzestrzeniania się ugryzienia).
Ostatnio zmieniony 25 cze 2015, 08:47 przez mat_eyo, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3185
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: Yavi »

Kolejna gra za mną i kolejne wątpliwości. Zacznę od tej krótszej.

1) Czy kolonia jest zaliczana do lokacji? Jeśli na karcie rozdroży jest warunek aktywacji "gracz posiada ocalałego w lokacji z innym ocalałym" to zadziała to również w kolonii?
Sam szczyt 5 strony instrukcji ;). Kolonia to też lokacja.[/quote]
2) Kwestia utraty ostatniej postaci. Posłużę się przykładem. W kolonii, do której podróżowała moja postać znajdowało się dwóch ocalałych - mój i żony. Wykulałem ugryzienie, przeszło na postać żony (jedyną), więc postanowiła rzucić, żeby nie tracić kart (swoją drogą to niesprawiedliwe, że po utracie ostatniej postaci nie dostaje się kilku przedmiotów startowych). Niestety ugryzienie poszło dalej. Nie mogliśmy stracić mojej ostatniej postaci, bo miałem na ręku karty potrzebne do kryzysu. Rozwiązaliśmy to tak, że żona dostała nową postać, która szczęśliwie miała niższy wpływ od mojej i od razu została poświęcona żeby zatrzymać ugryzienie. Trochę to chyba obejście mechaniki, bo żona już nic nie traciła - nie miała kart, dostała kolejną postać i tak, jedyne co w nas uderzyło, to spadek morale za śmierć, ale byłoby jeszcze gorzej gdybym to ja umarł i stracił ważne przedmioty. Nie wiem tylko, czy taki ruch jest zgodny z zasadami.
Kwiatosz ma w tym przypadku chyba rację. Skoro ruszałeś się do kolonii, to karty, które miałeś na ręce zostałyby Ci dla następnej postaci (bo ginąć w kolonii nie odrzucasz kart). Jedynie rozdroża nie odpalają się, jeśli zginiesz w czasie ruchu.

A co do samej kolejności, to z FAQ można wnioskować, że natychmiast znaczy natychmiast. Na samym końcu FAQ jest punkt odnośnie dodawania zombie, który mówi, że śmierć ostatniego z ocalałych przerywa całą sekwencję - dodaje się nowego człowieka i dopiero można kontynuować. Więc obstawiam, że zagraliście dobrze.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5593
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 772 times
Been thanked: 1205 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: mat_eyo »

Yavi pisze: A co do samej kolejności, to z FAQ można wnioskować, że natychmiast znaczy natychmiast. Na samym końcu FAQ jest punkt odnośnie dodawania zombie, który mówi, że śmierć ostatniego z ocalałych przerywa całą sekwencję - dodaje się nowego człowieka i dopiero można kontynuować. Więc obstawiam, że zagraliście dobrze.
Jasne, ale warunek zakończenia gry "natychmiast kiedy morale spadnie do zera" rozpatrywany jest jako "natychmiast po zakończeniu akcji/wydarzenia, która spowodowała spadek morale", czyli jeśli dołożenie pierwszego zombie wywoła przepełnienie, śmierć ocalałego i spadek morale na 0 to należy dokończyć krok dokładania zombie.

Co do śmierci ocalałego i jej konsekwencji to chyba nadal się nie rozumiemy. Nie wiem jak to jest ujęte w angielskiej instrukcji, ale w polskiej jest jasne. Jeśli umiera ocalały to KARTY EKWIPUNKU, ktore ten ocalały posiadał wracają na rękę gracza (śmierć w kolonii) lub są wtasowane w stos kart przedmiotów (śmierć w lokacji innej niż kolonia). Natomiast ja mówiłem o czymś innym. Jeśli umiera nam ostatni ocalały, to my jako gracz musimy odrzucić z gry wszystkie karty z ręki. Po tym losujemy nową kartę ocalałego, kładziemy jego figurkę w kolonii i gramy dalej BEZ ŻADNYCH KART. I w moim przypadku dokładnie o to chodziło - jeśli umarła mi ostatnia postać to tę nową mogę spokojnie poświęcić na zakończenie rozprzestrzeniania się ugryzienia w kolonii, bo i tak dostanę kolejną postać, a nie mam już żadnych kart, które mogę stracić.

Swoją drogą nie podoba mi się ten mechanizm. Gracz, który po śmierci swojej ostatniej postaci losuje nową powinien mieć możliwość dobrania kilku kart z talii przedmiotów startowych.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7875
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: kwiatosz »

Ale na 5 graczy wszystkie startowe są rozdane jeżeli dobrze pamiętam - trzeba by więc kombinować ze stosem odrzuconych i na waste pile, a są karty rozdroży, które wpływają na te stosy. No i dobieranie kart byłoby wtedy inklinacją do celowego ginięcia, bo lepiej zemrzeć i dobrać kilka kart niż poświęcić akcję na szukanie - wydaje mi się, że nie ma tu dobrego rozwiązania oprócz posiadania zapasowej postaci, która może przejąć stery.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5593
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 772 times
Been thanked: 1205 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: mat_eyo »

kwiatosz pisze:Ale na 5 graczy wszystkie startowe są rozdane jeżeli dobrze pamiętam - trzeba by więc kombinować ze stosem odrzuconych i na waste pile, a są karty rozdroży, które wpływają na te stosy.
Tak, o tym samym myślałem i zgadzam się, że jest to problematyczne. Jednak śmierć ostatniej postaci w późniejszym momencie gry jest przy sporej cześć celów równoznaczna z przegraną. Zostaje jedynie nową postacią dać komuś w ryj i modlić się, żeby wygnali nas z kolonii ;)
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3185
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: Yavi »

mat_eyo pisze: Jasne, ale warunek zakończenia gry "natychmiast kiedy morale spadnie do zera" rozpatrywany jest jako "natychmiast po zakończeniu akcji/wydarzenia, która spowodowała spadek morale", czyli jeśli dołożenie pierwszego zombie wywoła przepełnienie, śmierć ocalałego i spadek morale na 0 to należy dokończyć krok dokładania zombie.
Zgodnie z FAQ morale sprawdza się po dołożeniu zombie (raz po kolonii, później do lokacji innych niż kolonia), ale też:
If a player’s last remaining survivor would be killed (or otherwise lost), that player immediately removes
from the game all cards in her hand, draws a new survivor card, adds it to the game, and makes
that survivor her new group leader. This process will interrupt any of the Adding Zombie sections above.
Czyli w tym przypadku przerywa się dokładanie zombie i wykonuje te efekty natychmiast - tak przynajmniej to rozumiem.
Co do śmierci ocalałego i jej konsekwencji to chyba nadal się nie rozumiemy.
Tak, pomylił mi się ekwipunek z kartami na ręce :D.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5593
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 772 times
Been thanked: 1205 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: mat_eyo »

Co do kart dla nowej postaci to mam pomysł na hr - jeśli umarła mi ostatnia postać to pobieram dwie karty z przedmiotów startowych, jeśli ich brakuje to rzucam k6 i biorę wierzchnią kartę ze stosu lokacji o wyrzucinym numerze. Myślę, że od następnej partii wróżę ten home rule razem z moim poprzednim pomysłem dotyczącym kart broni ;)
Awatar użytkownika
Diavus
Posty: 2
Rejestracja: 27 sie 2014, 13:01
Lokalizacja: Opole

Re: Martwa zima

Post autor: Diavus »

Yavi pisze:Sam szczyt 5 strony instrukcji ;). Kolonia to też lokacja.
A co z bronią generującą hałas? Jeśli zgodnie z instrukcją kolonia to jedna z lokacji to czy dokładamy w niej żetony hałasu? Jeśli tak to gdzie?
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5593
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 772 times
Been thanked: 1205 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: mat_eyo »

Żetony hałasu dokładamy dopóki jest na nie wolne miejsce. W kolonii nie ma na nie miejsca.
Awatar użytkownika
Diavus
Posty: 2
Rejestracja: 27 sie 2014, 13:01
Lokalizacja: Opole

Re: Martwa zima

Post autor: Diavus »

mat_eyo pisze:Żetony hałasu dokładamy dopóki jest na nie wolne miejsce. W kolonii nie ma na nie miejsca.
Dzięki! Zostałem ostatnio zmuszony do nie używania tej konkretnej broni w kolonii ;)

Btw Mocno irytująca jest kwestia niedoboru figurek zombich. Żetony nie załatwiają sprawy. Liczę na to, że CUBE pod naporem fanów ostatecznie wyda mini dodatek zawierający 10 drukowanych cyfrowo zombiaków (+podstawki) np. w jakości promoska KODIAK COLBY.
Ostatnio zmieniony 26 cze 2015, 23:09 przez Diavus, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5593
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 772 times
Been thanked: 1205 times
Kontakt:

Re: Martwa zima

Post autor: mat_eyo »

Kupiłbym, tak samo jak kupiłbym samego Kodiaca.
ODPOWIEDZ