Five tribes - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Jiloo
Posty: 2419
Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 524 times
Been thanked: 455 times
Kontakt:

Re: Five tribes

Post autor: Jiloo »

NIe wiem czy dobrze zrozumiałem pytanie.
Dokładasz meeple i robisz ruch, a po tym następuje tura kolejnego gracza? Jeśli może zrobić ruch to gra dalej.
Jeśli po Twoim ruchu drugi gracz nie może wykonać legalnego ruchu gra się kończy.
| keep-disco-evil |
mam | szukam | oddam
Kal-El83
Posty: 1139
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 240 times
Been thanked: 122 times

Re: Five tribes

Post autor: Kal-El83 »

O to właśnie chodziło :) czyli wykręciłem sobie kombo z czapy :D

Dzięki za wodpowiedź!!
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
Jiloo
Posty: 2419
Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 524 times
Been thanked: 455 times
Kontakt:

Re: Five tribes

Post autor: Jiloo »

Jeszcze małe sprostowanie, więc może nie przekombinowałeś.
To co napisałem to prawda, ale dotyczy sytuacji kiedy gracz, który nie może wykonać ruchu jest ostatnim. Bo nawet jeśli ruch jest niemożliwy to wszyscy gracze mogą jeszcze dokończyć rundę. Nie wykonują ruchów, ale mogą użyć dżinów. WIęc jeśli runda się jeszcze nie skończyła to mogłeś użyć mocy i wykonać ruch.
| keep-disco-evil |
mam | szukam | oddam
Kal-El83
Posty: 1139
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 240 times
Been thanked: 122 times

Re: Five tribes

Post autor: Kal-El83 »

Tak, zrozumieliśmy się dobrze. Bo ja sobie wykombinowałem tak, że jak mam możliwy ruch to mogę przeciągać grę. Jedyne czego powinienem dopilnować to tego, żeby być ostatnim graczem w każdej rundzie (czego nie zrobiłem chyba raz).

Czyli w zasadzie jak będę kończył rundę to mogę przeciągać grę, a przeciwnik będzie co chwile robił pass pass ;)

Więc muszę wówczas pilnować dwóch spraw
1. Żeby być ostatnim graczem w rundzie
2. Jeżeli kończy przeciwnik, to zostawić mu jakiś "marny" ruch ;)
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
evenstar
Posty: 658
Rejestracja: 22 lut 2014, 10:06
Lokalizacja: Katowice

Re: Five tribes

Post autor: evenstar »

Mam pytanie, czy mając dżina, który pozwala na zabieranie przeciwnikowi żółtych lub białych pionków, mogę mu zabrać tylko 1 pionek mimo, że na ręce mam zebrane np. 3 czerwone? I czy resztę pionków mogę wykorzystać, aby jeszcze zabić jakiegoś pionka z planszy?
przygarnę geeka :D zapraszam do grupy śląscy planszomaniacy :) https://www.facebook.com/groups/596625973748489/
Awatar użytkownika
ramar
Posty: 996
Rejestracja: 03 lis 2014, 18:26
Lokalizacja: Kalisz
Been thanked: 2 times

Re: Five tribes

Post autor: ramar »

evenstar pisze:Mam pytanie, czy mając dżina, który pozwala na zabieranie przeciwnikowi żółtych lub białych pionków, mogę mu zabrać tylko 1 pionek mimo, że na ręce mam zebrane np. 3 czerwone? I czy resztę pionków mogę wykorzystać, aby jeszcze zabić jakiegoś pionka z planszy?
Ilość zebranych zabójców (czerwonych) wpływa tylko na odległość w której można zabić jednego meepla z planszy. Przy zabijaniu meepla innego gracza, nie ma znaczenia ilość, bo zawsze zabijamy jednego.
A skoro dżin pozwala zabrać zabitego meepla od innego gracza to wygląda na to, że zabieramy jednego.
Nie pamiętam, a wątpię, by istniał dżin zezwalający zabijać/zabierać większą ilość meepli?

Zbierając czerwone wybierasz jedną z dwóch opcji:
1. Zabijasz 1 meepla z planszy (w zasięgu wyznaczonym przez ilość zebranych czerwonych - np. 3meeple to możliwość zabicia w odległości do 3 kafli)
2. Zabijasz 1 meepla przeciwnikowi.
Awatar użytkownika
Jiloo
Posty: 2419
Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 524 times
Been thanked: 455 times
Kontakt:

Re: Five tribes

Post autor: Jiloo »

ramar pisze:1. Zabijasz 1 meepla z planszy (w zasięgu wyznaczonym przez ilość zebranych czerwonych - np. 3meeple to możliwość zabicia w odległości do 3 kafli)
Przy tym odległość można zwiększyć dokładając jedną kartę fakira na kafel odgleglości. I tak w przykładnie powyżej – dokładając np. 2 karty fakirów zwiększasz zasięg do 5 kafli.
| keep-disco-evil |
mam | szukam | oddam
arek22
Posty: 6
Rejestracja: 14 lis 2015, 17:06

Re: Five tribes

Post autor: arek22 »

Czy zabójca jak kończy ruch na danej kafli to może zabić ostatniego pionka z tego samego kafla?
Awatar użytkownika
kaszkiet
Posty: 2806
Rejestracja: 03 maja 2013, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 308 times
Been thanked: 525 times

Re: Five tribes

Post autor: kaszkiet »

Tak, może.
ENDryu
Posty: 815
Rejestracja: 18 lut 2012, 11:20
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 28 times

Re: Five tribes

Post autor: ENDryu »

naprawdę? dobrze wiedzieć, bo nigdy tak nie grałem i zawsze trzeba było ubijać minimum na kaflu obok :roll:
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Five tribes

Post autor: Cin »

arek22 pisze:Czy zabójca jak kończy ruch na danej kafli to może zabić ostatniego pionka z tego samego kafla?
Dana kafla zazwyczaj jest danym kaflem...
Przepraszam, że śmiecę, ale czasem trudno się powstrzymać.
Awatar użytkownika
BIgBadWolf
Posty: 154
Rejestracja: 29 paź 2014, 23:51
Lokalizacja: Wrocław

Re: Five tribes

Post autor: BIgBadWolf »

ramar pisze:
evenstar pisze:Mam pytanie, czy mając dżina, który pozwala na zabieranie przeciwnikowi żółtych lub białych pionków, mogę mu zabrać tylko 1 pionek mimo, że na ręce mam zebrane np. 3 czerwone? I czy resztę pionków mogę wykorzystać, aby jeszcze zabić jakiegoś pionka z planszy?
Ilość zebranych zabójców (czerwonych) wpływa tylko na odległość w której można zabić jednego meepla z planszy. Przy zabijaniu meepla innego gracza, nie ma znaczenia ilość, bo zawsze zabijamy jednego.
A skoro dżin pozwala zabrać zabitego meepla od innego gracza to wygląda na to, że zabieramy jednego.
Nie pamiętam, a wątpię, by istniał dżin zezwalający zabijać/zabierać większą ilość meepli?

Zbierając czerwone wybierasz jedną z dwóch opcji:
1. Zabijasz 1 meepla z planszy (w zasięgu wyznaczonym przez ilość zebranych czerwonych - np. 3meeple to możliwość zabicia w odległości do 3 kafli)
2. Zabijasz 1 meepla przeciwnikowi.
Jest dżin co zabija 2
mczlonka
Posty: 211
Rejestracja: 01 kwie 2016, 18:23
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times

Re: Five tribes

Post autor: mczlonka »

mam 2 pytania co do oficjalnego wariantu solo (podpisanego przez BC)
1. Czy graczowi należą się dodatkowe 10PZ na większość liczbę Wezyrów, skoro to i tak jest wymóg co do ostatecznego podliczania PZ?
2. Czy jeśli kości wskazują na płytkę, która jest już zajęta przez (mojego lub jego) wielbłąda, a na którym jest jednak jakiś mepel (wynikający w późniejszego przerzucania), to normalnie wykonuje on ruch związany z tym meplem czy traktuje to jako "zajętą" płytkę i wybiera inną w tejże kolumnie?
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1801
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Five tribes

Post autor: hipcio_stg »

A ja mam z pozoru trywialne pytanie. Czy jeżeli na torze skarbów w pierwszych 3 slotach mam fakirów to czy korzystając z akcji kafla 3/1 mogę wziąć fakira, czy nie mogę wykonać akcji? Na kaflach ewidentnie jest kolor zielony (skarbu), a fakir to takie bardziej dobro niż skarb.

Drugie pytanie:
Czy jeżeli zielonymi pionami zabiorę X pierwszych kart skarbów z pierwszych pól czy przesuwam pozostałe skarby na początek linii przydzielając im nowe numery, aby z akcji 6/2 skorzystać z 6 pozostałych kart w przypadku gdy ktoś pobrał 3 pierwsze z zielonych mepli? Uzupełniam oczywiście po skończonej rundzie do 9, ale czy numery skarbów są sztywno do nich przywiązane, czy nie?
Relo
Posty: 222
Rejestracja: 09 gru 2014, 09:32
Has thanked: 15 times
Been thanked: 33 times

Re: Five tribes

Post autor: Relo »

hipcio_stg pisze:A ja mam z pozoru trywialne pytanie. Czy jeżeli na torze skarbów w pierwszych 3 slotach mam fakirów to czy korzystając z akcji kafla 3/1 mogę wziąć fakira, czy nie mogę wykonać akcji? Na kaflach ewidentnie jest kolor zielony (skarbu), a fakir to takie bardziej dobro niż skarb.
W moich grach, zabieraliśmy karty niewolników(ups fakirów) tak samo jak karty z surowcami.
hipcio_stg pisze:Drugie pytanie:
Czy jeżeli zielonymi pionami zabiorę X pierwszych kart skarbów z pierwszych pól czy przesuwam pozostałe skarby na początek linii przydzielając im nowe numery, aby z akcji 6/2 skorzystać z 6 pozostałych kart w przypadku gdy ktoś pobrał 3 pierwsze z zielonych mepli? Uzupełniam oczywiście po skończonej rundzie do 9, ale czy numery skarbów są sztywno do nich przywiązane, czy nie?
W tym przypadku, moim zdaniem przesuwamy je do "nowej" numeracji (również tak graliśmy). Dokładając karty do 9 po skończeniu pełnej tury każdego z graczy.
Awatar użytkownika
Chaaber
Posty: 1054
Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Re: Five tribes

Post autor: Chaaber »

1. Możesz fakira.
2. Przesuwasz linię do początku, numery nie są przypisane na całą rundę.
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1801
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Five tribes

Post autor: hipcio_stg »

Dziękuję za rozwianie wątpliwości. W myśl pierwszej edycji niewolnik był jakimś skarbem, ale fakir? ;)
Awatar użytkownika
malekith_86
Posty: 791
Rejestracja: 11 kwie 2016, 14:25
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Five tribes

Post autor: malekith_86 »

Chaaber pisze: Przesuwasz linię do początku, numery nie są przypisane na całą rundę.
to jest gdzieś wyjaśnione? w jakimś FAQ?

ja gram tak, że jeśli ktoś zabierze powiedzmy 4 towary zielonymi ludzikami to 4 pierwsze sloty są puste i akcja 1/3 nic nie daje
dopiero jak jest faza uzupełniania to wszystkie karty, które zostały zjeżdżają na początek kolejki towarów i te nowe są dokładane na koniec
Paeonia
Posty: 89
Rejestracja: 13 lis 2016, 23:18
Been thanked: 3 times

Re: Five tribes

Post autor: Paeonia »

Oj, to zle grasz :roll:

Instrukcja angielska:
Pay 3 Gold Coins and pick one Resource card of your choice from among the first 3 visible (at the start of the line).

Niewazne ile jest kart aktualnie dostepnych, kupujesz jedna z trzech od poczatku aktualnej linii kart.
Tak samo w przypadku kupna 2 z 6. Co wiecej w instrukcji do kupna dwoch za 6 monet jest wyraznie napisane ze nawet jak jest dostepna jedna karta to i tak musisz zaplacic 6 monet.
No i oczywiscie rynek uzupelnia sie jak juz wszyscy gracze wykonali swoje akcje.
Kolekcja
brak polskich liter ;)
Gelhrid
Posty: 11
Rejestracja: 18 sie 2015, 07:42

Re: Five tribes

Post autor: Gelhrid »

Pytanie o punkty na koniec gry za żółte ludziki.
Ten kto ma najwięcej dostaje normalnie za każdego 1 czy 2 punkty(nie pamiętam teraz ile) PLUS
10 za każdego gracza, który miał mniej ludzików żółtych od niego?
Czyli plus 30?(zakładając gre dla 4 graczy)

A drugi w kolejności gracz dostanie bonusowo +20 za graczy, którzy mieli mniej od niego?
Czy może tylko najlepszy gracz dostaje +10 punktów tylko i koniec?
Awatar użytkownika
malekith_86
Posty: 791
Rejestracja: 11 kwie 2016, 14:25
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Five tribes

Post autor: malekith_86 »

w grze na 4 osoby
ten co ma najwięcej dostanie 30 punktów
kolejny co a najwięcej dostanie 20 punktów
kolejny 10 punktów
ostatni nic nie dostanie

jednak w grze na 2 osoby to tylko ten co ma najwięcej dostaje +10 punktów, a drugi gracz nic bonusowo nie dostaje
irmina
Posty: 24
Rejestracja: 25 lis 2014, 22:28
Lokalizacja: Kraków

Re: Five tribes

Post autor: irmina »

Hej, mam pytanie odnośnie dżina KUMARBI, opis jego mocy w instrukcji Rebela brzmi: "Gdy wybierasz pole na torze licytacji, za każdego odrzuconego fakira zmniejsz koszt pola o 1." Na BGG znalazłam opis angielskiej instrukcji: "When bidding for Turn Order, for each Slave you discard your bidding cost is reduced by 1 spot." Rozumiem, że w polskiej jest to błędnie przetłumaczone i stając na polu za 8 złota, płacę z użyciem dżina 5 a nie 7?
Kal-El83
Posty: 1139
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 240 times
Been thanked: 122 times

Re: Five tribes

Post autor: Kal-El83 »

Tak
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
mångata
Posty: 45
Rejestracja: 31 sie 2016, 16:04

Re: Five tribes

Post autor: mångata »

Właśnie otworzyłem grę, przeglądam instrukcję i jedna rzecz mnie zastanawia: zasięg asasyna można mierzyć jako sumę pól w poziomie i pionie, tak?

Jeśli wezmę 3 czerwone figurki to mogę usunąć figurkę oddaloną np. o dwa pola w górę i jedno w prawo.

Jeśli tak nie jest, to czemu możliwy jest ruch opisany w instrukcji?

Mamy:

XY
AX

Gdzie Y to miejsce, gdzie gracz zakończył ruch, a A to miejsce, z którego zabrano figurkę. Możemy dojść z Y do A posuwając się w lewo i dół (ew. doł i lewo), ale nie możemy na skos...
Awatar użytkownika
Jiloo
Posty: 2419
Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 524 times
Been thanked: 455 times
Kontakt:

Re: Five tribes

Post autor: Jiloo »

mångata pisze:Właśnie otworzyłem grę, przeglądam instrukcję i jedna rzecz mnie zastanawia: zasięg asasyna można mierzyć jako sumę pól w poziomie i pionie, tak?

Jeśli wezmę 3 czerwone figurki to mogę usunąć figurkę oddaloną np. o dwa pola w górę i jedno w prawo.

Jeśli tak nie jest, to czemu możliwy jest ruch opisany w instrukcji?

Mamy:

XY
AX

Gdzie Y to miejsce, gdzie gracz zakończył ruch, a A to miejsce, z którego zabrano figurkę. Możemy dojść z Y do A posuwając się w lewo i dół (ew. doł i lewo), ale nie możemy na skos...
Przepraszam, ale nie do końca rozumiem gdzie masz niejasność.
Zabijanie meepli działa dokładnie tak samo jak ruch po planszy. Ruszasz się tylko prawo/lewo/góra/dół. Ruch po skosie jest niedozwolony. Trzy czerwone meeple oznaczają zasięg o trzy pola (tak jakbyś robił ruch). Zasięg zabójców możesz też zwiększyć odrzucając karty fakirów.
| keep-disco-evil |
mam | szukam | oddam
ODPOWIEDZ