Ognisty podmuch

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
Erni
Posty: 345
Rejestracja: 07 gru 2013, 23:06
Lokalizacja: Jakaś wiocha pod Gnieznem
Has thanked: 69 times
Been thanked: 74 times

Re: Ognisty podmuch

Post autor: Erni »

Bardzo dziękuję, niwgnip :)

W jednym z dodatków występuje karta Inżyniera (link: http://tense.org.pl/hosting/data/1423428392.jpg). Z tego, co widzę, może on usuwać punkty zapalne i naprawiać uszkodzone ściany w miejscach, na których nie występuje żaden żeton zagrożenia; nie może natomiast gasić dymu/ognia. Czy postać ta ma w grze jakieś szczegółowe właściwości? (np. możliwość usunięcia tylko jednego punktu zapalnego na turę lub jeśli w danej turze usuwa punkt zapalny, to nie może w tej samej turze naprawić ściany itp.).

I jeszcze jedno pytanie:
Niektórzy specjaliści mają dodatkowe PA. Na przykład Operator CAFS ma 3 dodatkowe PA na gaszenie. Jak rozliczać takie dodatkowe PA? Czy najpierw trzeba rozliczyć podstawowe PA, a dopiero potem te dodatkowe, czy też można to robić w dowolnej kolejności? Są takie sytuacje podczas gry, że kierując Operatorem CAFS chcemy ugasić w danej turze jedno pole z ogniem i jedno pole z dymem - czyli "płacimy" 3 PA. Czy można podczas takiego zagrania wykorzystać te 3 dodatkowe PA na gaszenie (i zachować 3 podstawowe PA), czy też najpierw należy rozliczyć podstawowe PA?
Podobna sytuacja dotyczy Ratownika. Ma on 3 dodatkowe PA na ruch. Zdarza się, że Ratownik pokonuje za 4 PA cztery pola na planszy i dochodzi do pola z dymem, który chciałby w danej turze ugasić. Gdyby rozliczać najpierw podstawowe PA, Ratownik dojdzie do pola z dymem i dalej nic nie może zrobić, bo dodatkowe PA mogą być przeznaczone tylko na ruch. Gdyby najpierw wykorzystał dodatkowe PA na ruch po planszy, mógłby po dojściu na pole z dymem ugasić je, "płacąc" punktami podstawowymi. Czasem to drugie rozwiązanie może okazać się kluczowe dla losów partii. Ale czy jest ono zgodnie z instrukcją dozwolone?
Awatar użytkownika
niwgnip
Posty: 329
Rejestracja: 03 lut 2009, 01:19
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 50 times
Been thanked: 14 times

Re: Ognisty podmuch

Post autor: niwgnip »

Erni pisze:Bardzo dziękuję, niwgnip :)

W jednym z dodatków występuje karta Inżyniera (link: http://tense.org.pl/hosting/data/1423428392.jpg). Z tego, co widzę, może on usuwać punkty zapalne i naprawiać uszkodzone ściany w miejscach, na których nie występuje żaden żeton zagrożenia; nie może natomiast gasić dymu/ognia. Czy postać ta ma w grze jakieś szczegółowe właściwości? (np. możliwość usunięcia tylko jednego punktu zapalnego na turę lub jeśli w danej turze usuwa punkt zapalny, to nie może w tej samej turze naprawić ściany itp.).
Z tego co się orientuje to nie ma ograniczeń. Jednak tak jak piszesz, trzeba uważać żeby dane pole było bez żadnego zagrożenia. Czasem to ograniczenie potrafi nieźle namieszać.
Erni pisze:I jeszcze jedno pytanie:
Niektórzy specjaliści mają dodatkowe PA. Na przykład Operator CAFS ma 3 dodatkowe PA na gaszenie. Jak rozliczać takie dodatkowe PA? Czy najpierw trzeba rozliczyć podstawowe PA, a dopiero potem te dodatkowe, czy też można to robić w dowolnej kolejności? Są takie sytuacje podczas gry, że kierując Operatorem CAFS chcemy ugasić w danej turze jedno pole z ogniem i jedno pole z dymem - czyli "płacimy" 3 PA. Czy można podczas takiego zagrania wykorzystać te 3 dodatkowe PA na gaszenie (i zachować 3 podstawowe PA), czy też najpierw należy rozliczyć podstawowe PA?
Podobna sytuacja dotyczy Ratownika. Ma on 3 dodatkowe PA na ruch. Zdarza się, że Ratownik pokonuje za 4 PA cztery pola na planszy i dochodzi do pola z dymem, który chciałby w danej turze ugasić. Gdyby rozliczać najpierw podstawowe PA, Ratownik dojdzie do pola z dymem i dalej nic nie może zrobić, bo dodatkowe PA mogą być przeznaczone tylko na ruch. Gdyby najpierw wykorzystał dodatkowe PA na ruch po planszy, mógłby po dojściu na pole z dymem ugasić je, "płacąc" punktami podstawowymi. Czasem to drugie rozwiązanie może okazać się kluczowe dla losów partii. Ale czy jest ono zgodnie z instrukcją dozwolone?
Punkty rozliczasz dowolnie. Tak jak napisałeś, najpierw (jeśli można) najlepiej korzystać z tych darmowych punktów, a potem ze zwykłych (bo tylko one mogą być zachowane do kolejnej tury).

Nie wiem jak wygląda w instrukcji PL, ale ja dopiero po pewnym czasie dowiedziałem się o jednej rzeczy. Chodzi o Kapitana (ten co ma skilla Command - w polskiej wersji powinno być coś w stylu "Rozkaz"). Zawsze grałem że może on tylko jeden ruch wykonać (no bo ma tylko 1AP darmowy). Nigdy nie przyszło mi do głowy, że on może nawet wszystkie swoje punkty zużyć do poruszania innymi strażakami, a ten jeden jest po prostu tylko do tej akcji ;)
Ostatnio zmieniony 08 lut 2015, 22:36 przez niwgnip, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4042
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 262 times
Been thanked: 147 times

Re: Ognisty podmuch

Post autor: lacki2000 »

odnośnie tych dodatkowych PA to my gramy tak, że wykorzystuje się je dowolnie, bo inaczej byłyby takie właśnie dziwne sytuacje. Generalnie to się nie mogę nadziwić jak do tak prostej gry można zrobić tak zagmatwaną instrukcję i opisy. Przecież to można by zrobić o wiele prościej i jaśniej.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Awatar użytkownika
niwgnip
Posty: 329
Rejestracja: 03 lut 2009, 01:19
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 50 times
Been thanked: 14 times

Re: Ognisty podmuch

Post autor: niwgnip »

W sprawie strażaka od napraw trzeba też pamiętać, że jeśli masz 2 znaczniki zniszczeń na ścianie to nie można takiej naprawić.
Awatar użytkownika
b3r53rk3r
Posty: 143
Rejestracja: 12 sie 2014, 00:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 3 times

Re: Ognisty podmuch

Post autor: b3r53rk3r »

Przepraszam za offtopic ale ostatnio jak gralismy to sie smialem ze przydalby sie murarz/tynkarz zeby wlasnie sciany naprawiac :) a widze ze juz takiego kogos wymyslili :)
Zawsze wybieram czerwone.
Moja skromna kolekcja
Awatar użytkownika
Erni
Posty: 345
Rejestracja: 07 gru 2013, 23:06
Lokalizacja: Jakaś wiocha pod Gnieznem
Has thanked: 69 times
Been thanked: 74 times

Re: Ognisty podmuch

Post autor: Erni »

niwgnip pisze: (...)trzeba uważać żeby dane pole było bez żadnego zagrożenia.
Na angielskiej karcie Inżyniera napisane jest, że aby usunąć punkt zapalny lub naprawić ścianę "sąsiadujące pola muszą być wolne od ognia". Więc jak: wolne od ognia musi być pole, na którym znajduje się inżynier, czy też wolne od ognia muszą być również pola sąsiadujące? No i "free of fire" nie znaczy "free of fire or smoke" :)
niwgnip pisze: Nie wiem jak wygląda w instrukcji PL, ale ja dopiero po pewnym czasie dowiedziałem się o jednej rzeczy. Chodzi o Kapitana (ten co ma skilla Command - w polskiej wersji powinno być coś w stylu "Rozkaz"). Zawsze grałem że może on tylko jeden ruch wykonać (no bo ma tylko 1AP darmowy). Nigdy nie przyszło mi do głowy, że on może nawet wszystkie swoje punkty zużyć do poruszania innymi strażakami, a ten jeden jest po prostu tylko do tej akcji ;)
Na polskiej karcie Kapitana podane jest: "2 PA dowodzenia na turę", z czego tylko 1 PA można wydać na Operatora CAFS.
Awatar użytkownika
niwgnip
Posty: 329
Rejestracja: 03 lut 2009, 01:19
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 50 times
Been thanked: 14 times

Re: Ognisty podmuch

Post autor: niwgnip »

Erni pisze:
niwgnip pisze: (...)trzeba uważać żeby dane pole było bez żadnego zagrożenia.
Na angielskiej karcie Inżyniera napisane jest, że aby usunąć punkt zapalny lub naprawić ścianę "sąsiadujące pola muszą być wolne od ognia". Więc jak: wolne od ognia musi być pole, na którym znajduje się inżynier, czy też wolne od ognia muszą być również pola sąsiadujące? No i "free of fire" nie znaczy "free of fire or smoke" :)
Jeśli tak pisze (nie pamiętam dokładnie bo dawno w to grałem) to tak jest. Czyli tylko przy ogniu nie można naprawiać. Wprowadziłem zamieszanie ;)
Erni pisze:
niwgnip pisze: Nie wiem jak wygląda w instrukcji PL, ale ja dopiero po pewnym czasie dowiedziałem się o jednej rzeczy. Chodzi o Kapitana (ten co ma skilla Command - w polskiej wersji powinno być coś w stylu "Rozkaz"). Zawsze grałem że może on tylko jeden ruch wykonać (no bo ma tylko 1AP darmowy). Nigdy nie przyszło mi do głowy, że on może nawet wszystkie swoje punkty zużyć do poruszania innymi strażakami, a ten jeden jest po prostu tylko do tej akcji ;)
Na polskiej karcie Kapitana podane jest: "2 PA dowodzenia na turę", z czego tylko 1 PA można wydać na Operatora CAFS.
Na angielskiej też. Nie pamiętałem ponownie dokładnej ilości, bardziej chodziło o to żeby pokazać o co chodzi w umiejętności.
pytajnik1
Posty: 48
Rejestracja: 17 maja 2017, 12:24
Has thanked: 3 times

Re: Ognisty podmuch

Post autor: pytajnik1 »

1. Czy pole z wozem należy traktować jako jedno pole?
2. Czy należy odróżnić wejście na pole z wozem a dopiero osobnym punktem ruchu należy wejść do wozu?
3. Podwózka jako pasażer wozu jest darmowa. Czy można pionek innego gracza zabrać „po drodze”? Czy pionek innego gracza musi od początku tury znajdować się na polu z wozem (albo na żetonie wozu, o ile jest to różnica)?
4. Jeśli pionek innego gracza znajduje się na żetonie karetki, to czy w swojej turze mogę przemieścić karetkę razem z nim czy pionek tego gracza „spada” z karetki i zostaje na polu na którym był?
5. Znacznika POI na dym kłaść nie można, a czy można stawiać żeton dymu na POI?
6. Czy niosąc ofiarę, można przechodzić przed pole ze znacznkiem dymu?
Początkujący planszówkowicz prosi o wyrozumiałość :)
Awatar użytkownika
AiS
Posty: 324
Rejestracja: 08 wrz 2014, 23:26
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Re: Ognisty podmuch

Post autor: AiS »

pytajnik1 pisze:1. Czy pole z wozem należy traktować jako jedno pole?
2. Czy należy odróżnić wejście na pole z wozem a dopiero osobnym punktem ruchu należy wejść do wozu?
3. Podwózka jako pasażer wozu jest darmowa. Czy można pionek innego gracza zabrać „po drodze”? Czy pionek innego gracza musi od początku tury znajdować się na polu z wozem (albo na żetonie wozu, o ile jest to różnica)?
4. Jeśli pionek innego gracza znajduje się na żetonie karetki, to czy w swojej turze mogę przemieścić karetkę razem z nim czy pionek tego gracza „spada” z karetki i zostaje na polu na którym był?
5. Znacznika POI na dym kłaść nie można, a czy można stawiać żeton dymu na POI?
6. Czy niosąc ofiarę, można przechodzić przed pole ze znacznkiem dymu?
1. Wóz zajmuje dwa pola, ale w przypadku wozu gaśniczego strażak nie musi być w jego przedniej części aby prowadzić wóz, a po ruchu każdy z jadących strażaków może wysiąść na dowolnym z dwóch pól.
2. Nie
3. Nie - stopowicze musżą znajdować się na polu, z którego wóz startuje
4. Możesz ale nie musisz. A za ruch karety 2AP płaci ten, który ją wzywa.
5. Tak
6. Tak
pytajnik1
Posty: 48
Rejestracja: 17 maja 2017, 12:24
Has thanked: 3 times

Re: Ognisty podmuch

Post autor: pytajnik1 »

Dziękuję.

Jeszcze jedna kwestia co do pkt 1: gdy przechodzę przez pole z wozem/karetką, to na każde z tych pól, które ów pojazd zajmuje, muszę wydać osobno po 1PA? Nie można wejść do wozu i od razu z niego wyjść na pole za wozem, oszczędzając niejako 1PA?
Początkujący planszówkowicz prosi o wyrozumiałość :)
Awatar użytkownika
AiS
Posty: 324
Rejestracja: 08 wrz 2014, 23:26
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Re: Ognisty podmuch

Post autor: AiS »

pytajnik1 pisze:Dziękuję.

Jeszcze jedna kwestia co do pkt 1: gdy przechodzę przez pole z wozem/karetką, to na każde z tych pól, które ów pojazd zajmuje, muszę wydać osobno po 1PA? Nie można wejść do wozu i od razu z niego wyjść na pole za wozem, oszczędzając niejako 1PA?
Dwa pola to po prostu dwa pola = 1AP / pole
Inamo
Posty: 38
Rejestracja: 29 sty 2016, 00:37
Lokalizacja: Erkrath

Re: Ognisty podmuch

Post autor: Inamo »

Czy ktos dysponuje instrukcja w postaci cyfrowej? O dziwo ani na rebelu ani bgg nie moge znalezc.
Awatar użytkownika
AiS
Posty: 324
Rejestracja: 08 wrz 2014, 23:26
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Re: Ognisty podmuch

Post autor: AiS »

Inamo pisze:Czy ktos dysponuje instrukcja w postaci cyfrowej? O dziwo ani na rebelu ani bgg nie moge znalezc.
http://wydawnictwo.bard.pl/?wpfb_dl=126
Inamo
Posty: 38
Rejestracja: 29 sty 2016, 00:37
Lokalizacja: Erkrath

Re: Ognisty podmuch

Post autor: Inamo »

Dziekuje:)))
calvus
Posty: 6
Rejestracja: 04 lip 2017, 23:51

Re: Ognisty podmuch

Post autor: calvus »

AiS pisze:Ad. 1
I jeszcze wskazówka odnośnie punktów zapalnych i instrukcji PL: wybuch to nie eksplozja a eksplozja to nie wybuch. Mając to na uwadze dużo łatwiej zrozumieć fazę rozprzestrzeniania się ognia i punkty zapalne.
:-)
A jaka jest różnica między wybuchem a eksplozją, bo do tej pory grałem tak, że to zdarzenia jednakowe?
Awatar użytkownika
olocop
Posty: 319
Rejestracja: 22 wrz 2011, 13:43
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 39 times
Been thanked: 138 times

Re: Ognisty podmuch

Post autor: olocop »

Eksplozja (explosion) powstaje, gdy w fazie rozprzestrzeniania ognia wyrzucone zostanie pole, gdzie już jest żeton Ognia (rozprzestrzenianiae ognia w 4 kierunkach, niszczenie ścian itd).
Wybuch (flare up) powstaje, gdy w fazie rozprzestrzeniania ognia wypadnie pole z punktem zapalnym - wykonuje się wtedy dodatkowy rzut na rozprzestrzenianie Ognia.
Bardziej chodzi tu o rozniecenie pożaru, a nie wybuch.
"Wojna? Kataklizm? Po co? Diabły te przysłały Europie coś, co się nazywa: Mah-jong. Mah-jong jest to taka chińska gra, w którą umiał grać dobrze jeden stuletni mandaryn, ale się wreszcie powiesił" Kornel Makuszyński, "Wycinanki",1925
calvus
Posty: 6
Rejestracja: 04 lip 2017, 23:51

Re: Ognisty podmuch

Post autor: calvus »

Dzięki
ODPOWIEDZ