Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
xilk
Posty: 911
Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
Has thanked: 1074 times
Been thanked: 102 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: xilk »

rattkin pisze:Wszyscy sługusi na ostatnim kafelku w #1 rzucają za ruch tak samo jak myszy, nawet jeśli się nie ruszają. Kruk widzi wszystkich i z daleka mu wisi czy to szczur czy mysz - capnie tego, kto mu się nawinie.
To jest gdzieś napisane, czy w instrukcji angielskiej inaczej ta zasada brzmi? Bo cytując tekst z polskiej wersji "storybook" mamy:
Kiedy rzucasz kostką, by ruszyć mysz lub sługusa i wypadnie 1, to latający na dziedzińcu kruk spada na poruszającą się figurkę, zadając jej 1 nieblokowalną ranę.
Zatem wychodziłoby na to, że jednak jeśli sługus się nie porusza, to nie rzuca kostką i nie ma szans, by oberwał od kruka.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: rattkin »

Jak już wielokrotnie wspomniałem, polska instrukcja jest dla mnie niewiążąca.

Oryginalna mówi:
"All movement rules that apply to a mouse apply to a minion, with the exception that minions always act in a predictable manner and minions ignore the effects of water, red lines, yellow lines, and mousetraps.".
oraz
"At the start of a mouse turn, the player controlling that mouse must roll an action die. Among other symbols, each die face has a number printed on it ranging from
1- 3. Add the number rolled on the action die to the mouse’s move value to determine the number of spaces that mouse can move on that turn".
W polskie wersji niefrasobliwie sformułowane jest "kiedy rzucasz kostką by ruszyć", co już samo w sobie jest sprzeczne z wczesniej ustalonymi zasadami gry. Kostką nie rzuca się by ruszyć, tylko by ustalić wartość ruchu. To czy tego ruchu mysz zamierza użyć (lub sługus wykonać, zgodnie ze swoimi zasadami ruchu), jest bez znaczenia.

Jerry dodatkowo potwierdza:
Elite rats should roll. You should always roll when it counts. If there are times in the game that a roll doesn't matter, then skip it. But if it matters, then I think you should do it.
Elite rats on the courtyard with the crow? Roll for movement.
Elite rats on the courtyard with NO crow? you can probably skip it because it won't matter.
xilk
Posty: 911
Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
Has thanked: 1074 times
Been thanked: 102 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: xilk »

rattkin pisze:Jerry dodatkowo potwierdza:
Dobrze wiedzieć na przyszłość :) Jednego razu w pierwszym scenariuszu właśnie o mało co nie przegrałem, bo trafiłem na elitarne szczury, a klepsydra była tuż przy końcu gry...

Chyba przestudiuję oryginalny podręcznik ;)
pawelpoz
Posty: 61
Rejestracja: 05 lis 2015, 19:03

Re: Mice and Mystics

Post autor: pawelpoz »

Jeszcze jedno pytanie odnośnie przedmiotów:

1. Chce się upewnić - jeśli podczas szperania wyciągnę kartę której nie chcę, to odrzucam ją pobierając ser? Bo w instrukcji jest napisane "za ser", ale nie jestem pewny czy się go pozbywam odrzucając kartę, czy zdobywam (bardziej logiczne) odrzucając karte. I jeszcze jedno - maksymalnie mogę mieć tylko 3 zwoje, tak? Albo np. zapasową broń i 2 zwoje? Rozumiem, że zwoje po prostu trzymane są w bagażu, który ma limit 3 przedmiotów i nie ma czegoś takiego jak wyposażenie się w zwoje?
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: rattkin »

pawelpoz pisze: 1. Chce się upewnić - jeśli podczas szperania wyciągnę kartę której nie chcę, to odrzucam ją pobierając ser?
Tak.
pawelpoz pisze: maksymalnie mogę mieć tylko 3 zwoje, tak? Albo np. zapasową broń i 2 zwoje? Rozumiem, że zwoje po prostu trzymane są w bagażu, który ma limit 3 przedmiotów i nie ma czegoś takiego jak wyposażenie się w zwoje?
Tak.
xilk
Posty: 911
Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
Has thanked: 1074 times
Been thanked: 102 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: xilk »

Tym razem ja mam pytania, pewnie związane z tłumaczeniem dwóch kart na język polski.

Włócznia:
"Włócznia może zostać użyta jako broń dystansowa. [...]"

Zbroja Rybiej Łuski:
"Mysz nosząca tę zbroję dostaje +1 do obrony, gdy stoi na polu z wodą. [...]"

I teraz pytania:
1) Czy używając włóczni jako broni dystansowej dostajemy +1 kość do ataku? Raczej tak, ale wolę dopytać.
2) Czy dobrze rozumiem, że na polu z wodą zbroja ta zapewnia w sumie +2 kości do obrony?
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: rattkin »

1. Tak
2. Tak
Daywayfarer
Posty: 6
Rejestracja: 11 cze 2015, 15:22

Re: Mice and Mystics

Post autor: Daywayfarer »

Witam
Prosze o podpowiedz bo nie jest to dla mnie oczywiste.

Ruszając sie muszę przejść dokładnie tyle pól ile pokaże kostka + karta myszy, czy tyle ile mi akurat pasuje?(nie więcej oczywiście niż mogę)

Czy sługus idąc w stronę myszy, jeśli ma na tyle ruchu, musi wejść na pole z myszą czy moze sie zatrzymać na polu sąsiadującym?
xilk
Posty: 911
Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
Has thanked: 1074 times
Been thanked: 102 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: xilk »

Daywayfarer pisze:Ruszając sie muszę przejść dokładnie tyle pól ile pokaże kostka + karta myszy, czy tyle ile mi akurat pasuje?(nie więcej oczywiście niż mogę)
Ruszasz się tyle, ile chcesz.
Daywayfarer pisze:Czy sługus idąc w stronę myszy, jeśli ma na tyle ruchu, musi wejść na pole z myszą czy moze sie zatrzymać na polu sąsiadującym?
W takim przypadku wchodzi on na pole z myszą i tam zostaje. No chyba, że na danym polu poza myszą są jeszcze 3 małe figurki (na polach limit małych figurek to 4), wtedy sługus zatrzymuje się na polu sąsiadującym. Oczywiście limit ten dotyczy zwykłych pól, a nie takiego stołu, czy łóżka ;)
Daywayfarer
Posty: 6
Rejestracja: 11 cze 2015, 15:22

Re: Mice and Mystics

Post autor: Daywayfarer »

Dzieki
Kolejne pytanie

Szpera collin, znalazł skarb kowala
Nie moze go użyć ale czy moze go nosić w bagażu a potem przekazać nezowi?

I jeszcze jedno, (gra świetna ale dobija mnie ta instrukcja)
Myszy wpadły do wody, co oznacza zdanie. "Gracz musi wykonać rzut jedna kością za te mysz- to jeszcze kumam- i za każda mysz na polu docelowym- tego nie kumam.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: rattkin »

Można nieść i potem dać Nezowi. Myszy na brzegu wystawiają łapki i próbują pomoc, zwiększajac liczbę kostek jaka rzucasz i efektywnie zwiększajac szanse na wyrzucenie gwiazdki.
Daywayfarer
Posty: 6
Rejestracja: 11 cze 2015, 15:22

Re: Mice and Mystics

Post autor: Daywayfarer »

Ano teraz ma to sens, dzięki. Ale za nic bym tego tak nie zinterpretował z instrukcji...
wymiatasz
Posty: 3
Rejestracja: 24 lut 2005, 14:38
Lokalizacja: Wrocław

Re: Mice and Mystics

Post autor: wymiatasz »

No to ja dołożę banalne niby pytanie .. nie mogłem znaleźć odpowiedzi poprzez "szukaj" ...

Na czym dokładnie polega akcja zwiadu? Nie trzeba rzucać kośćmi ani robić nic innego żeby po prostu wykonać zwiad? (nie mówię tu o warunkach specjalnych narzuconych przez dany Rozdział)
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: rattkin »

Jeśli to to samo co akcja Explore w wersji EN, to jest tak jak mówisz. Jest to po prostu akcja, którą trzeba świadomie wykonać, by przejść z kafla na kafel, jednakże domyślnie nie ma żadnych wymagań do spełnienia. Warto zauważyć, że akcję tę można wykonać na każdym wyjściu (chyba, ze zasady mówią inaczej), co niekoniecznie oznacza, że automatycznie przechodzimy na nowy kafel. Wykonanie akcji Explore na polu srebrnym/złotym pozwala na manipulację kafla obok, czyli zostawienie go w tej samej pozycji i przejście na niego (jeśli kolory wejść się zgadzają), lub odwrócenie go, w tej samej orientacji i przejście na niego (jeśli kolory się zgadzają). Niektóre scenariusze rozkładają początkowo kafelki tak, że kolory wejść zdają się do siebie nie pasować - korzystają one właśnie z tej reguły.
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1376
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: raiden25 »

Czy podpowiecie czy dobrze startuje z rozmieszczeniem szczurzych wojowników? Zasady mnie trochę przytłoczyły dziś i już nie ogarniam. Oczywiście startuje od początku kampanii. Obrazek
Według mnie jest to pole mieszczące do 4 figurek i jest najbliżej myszy. Dobrze kombinuje? Są niby dwa inne pół a u każdy stał oddzielnie ale według instrukcji najpierw ustawiamy chyba na najbliższych polach....
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1376
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: raiden25 »

Nie ogarniam dodatkowo kart inicjatywy.
Na początku gry wziąłem 4 karty bohaterów którymi gram + kartę "szczurzy wojownicy". Rozłożyłem na planszy i wychodzi na to ze wróg rusza się pierwszy.
Zatem pytania:
1. Wróg rusza się od razu wszystkimi szczurami dzięki tej jednej karcie?
2. Obrażenia kładzie się na karcie, jeśli karta dostaje więcej obrażeń niż ma życia to usuwane są wszystkie figurki tej karty czyli w tym przypadku od razu 3 szczury?
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: rattkin »

Czy podpowiecie czy dobrze startuje z rozmieszczeniem szczurzych wojowników?
Źle. Wg instrukcji, najpierw ranged, potem big, a potem "One at a time, place all small melee minions on the remaining available (not full) minion entry spaces. Players choose which spaces to use if multiple options are available. Try to spread these melee minions out as
much as possible". Czyli w tym wypadku, ponieważ wszystkie miejsca mamy dostępne, rozkładamy szczurów "rozprzestrzeniając" ich możliwie szeroko na polach wejściowych, czyli po jednym na pole, wg własnego uznania, co do konkretnych pól (będzie bowiem kilka możliwych konfiguracji).

Ustawienie ich razem i tak blisko grupy, jest, paradoksalnie, istotnym ułatwieniem.
Ostatnio zmieniony 11 mar 2016, 22:07 przez rattkin, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1376
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: raiden25 »

rattkin pisze:Źle. Wg instrukcji, najpierw ranged, potem big, a potem "One at a time, place all small melee minions on the remaining available (not full) minion entry spaces. Players choose which spaces to use if multiple options are available. Try to spread these melee minions out as much as possible". Czyli w tym wypadku, ponieważ wszystkie miejsca mamy dostępne, rozkładamy szczurów "rozprzestrzeniając" ich możliwie szeroko na polach wejściowych, czyli po jednym na pole, wg własnego uznania, co do konkretnych pól (będzie bowiem kilka możliwych konfiguracji).

Ustawienie ich razem i tak blisko grupy, jest, paradoksalnie, istotnym ułatwieniem.
Oki to już coś mówi, ma specjalnie wersje PL i jakoś tego nie zrozumiałem do końca.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: rattkin »

raiden25 pisze: 1. Wróg rusza się od razu wszystkimi szczurami dzięki tej jednej karcie?
Tak.
raiden25 pisze: 2. Obrażenia kładzie się na karcie, jeśli karta dostaje więcej obrażeń niż ma życia to usuwane są wszystkie figurki tej karty czyli w tym przypadku od razu 3 szczury?
Jeśli karta inicjatywy nie ma znaczków serca, to znaczy, że każda jednostka z tej grupy (którą obrazuje karta) ginie po otrzymaniu jednego obrażenia. W przypadku szczurów nie kładzie się nic na ich karcie (bo nie ma tam serc), tylko eliminuje jednego po drugim. Niektóre karty mają serca, ale to są zwykle karty pojedynczych jednostek, więc śledzenie ich obrażeń jest bardziej naturalne (wtedy 1 karta = 1 konkretna jednostka).
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1376
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: raiden25 »

OK a te specjalne zasady szperania co dają? Są tam opisane jakieś karty, ale nie ma nic co z tym zrobić, czy podczas pierwszego szperania od razu znajdę ta kartę czy co?
xilk
Posty: 911
Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
Has thanked: 1074 times
Been thanked: 102 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: xilk »

Już tłumaczę o szperaniu. Każda mysz na danej stronie kafelka może szperać tylko raz (nie ważne, czy robi to normalnie, czy specjalnie).

Szperanie specjalne:
Jeśli jesteś na odpowiednim polu możesz szperać specjalnie, a daje to tyle, że zamiast ciągnąć losową kartę ze stosu, przeszukujesz talię szperania w celu odnalezienia danej karty, o których mowa w danym rozdziale. Mówiąc na przykładzie tego pierwszego scenariusza: Mysz szpera specjalnie i udało jej się to. Zamiast brać pierwszą kartę z góry stosu szperania, przegląda go w poszukiwaniu Skarbu kowala, a potem resztę kart w talii szperania tasuje.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: rattkin »

Tak jak xilk napisał.
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1376
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: raiden25 »

xilk pisze:Już tłumaczę o szperaniu. Każda mysz na danej stronie kafelka może szperać tylko raz (nie ważne, czy robi to normalnie, czy specjalnie).

Szperanie specjalne:
Jeśli jesteś na odpowiednim polu możesz szperać specjalnie, a daje to tyle, że zamiast ciągnąć losową kartę ze stosu, przeszukujesz talię szperania w celu odnalezienia danej karty, o których mowa w danym rozdziale. Mówiąc na przykładzie tego pierwszego scenariusza: Mysz szpera specjalnie i udało jej się to. Zamiast brać pierwszą kartę z góry stosu szperania, przegląda go w poszukiwaniu Skarbu kowala, a potem resztę kart w talii szperania tasuje.
Czyli szperający kowalem na tej stronie muszę czy mogę skorzystać z akcji specjalnego szperania nim?
Wydawało mi się ze instrukcja mówi o szperania w czasie rundy a nie na jednym kaflu ale dzis to jeszcze prześledze.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: rattkin »

Możesz kim chcesz i możesz zrezygnować z specjalnego.
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1376
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Mice and Mystics

Post autor: raiden25 »

1. Czy znacznik klepsydry przesuwam tylko po tym jak koło serowe zostanie wypełnione czyli jak aktywujemy potyczkę?
2. Dodaje jeden znacznik sera jeśli ma kaflu nie ma już wrogów a ostatnia mysz skończyła swój ruch. A jeśli jakaś postacią np. Ostatnia w hierarchii inicjatywy wykonam zwiad na inny kafel to czy dodaje ser do koła skoro na koniec ruchu są już wrogowie na nowym kaflu?
3. Czy jak robię zwiad to pozostałe postaci tracą swój ruch w tej turze i odbywa sie potyczka czyli nowe przetasowanie tali inicjatywy z nowymi wrogami?
4. Wróg próbuje wejść na nasze pole ale atak przeprowadza tak jak myszy czy na sąsiednie pole lub to na którym stoi?
5. Czy to ze mysz robiła szperanie zakończone sukcesem na danym kaflu jakoś sie gdzież zaznacz czy trzeba o tym pamietać?
6. Czy można atakować będąc w wodzie kogoś poza wodą lub nawet w niej?
ODPOWIEDZ