Abyss - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 967
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 188 times

Abyss - pytania i wątpliwości

Post autor: krecilapka »

Nie mam pod ręką gry, więc piszę nazwy kart z pamięci ;).
Mieliśmy taką sytuację: gracz posiada fioletowego Lorda o mocy - odporność na zdolności czerwonych (nie pamiętam jak ten Lord się nazywa). No i pojawia się Lord czerwony (zabójca bodajże) z likwidowaniem umiejętności innych Lordów. Czyli kartę będącą celem ataku należy obrócić o 90 stopni by wskazać, że nie będzie dalej używana jej zdolność specjalna (jedynie punkty zwycięstwa liczą się na koniec).
Mieliśmy lekki spór czy celem czerwonej karty zabójcy może być ten fioletowy lord z odpornością na zdolności czerwonych? Na pierwszy rzut oka brzmi, że nie, ale na karcie zabójcy jest napisane na tyle niejednoznacznie, że celem jest gracza, nie karta czy jakoś tak i było to przyczynkiem do wątpliwości.
th0m4s
Posty: 133
Rejestracja: 04 gru 2013, 21:52

Re: Abyss

Post autor: th0m4s »

Podejrzewam że chodzi o:

Zabójca (czerwony) : Każdy twój przeciwnik musi obrócić 1 wybranego przez ciebie Lorda o 90 stopni. Lordowi ci liczą się tylko jako PW.
Szaman (fioletowy) : Jesteś odporny na Zdolności Lordów z gildii żołnierzy.

Moim zdaniem nie da się zinterpretować tego inaczej niż "jesteś odporny" czyli nie obracasz Lorda.
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 967
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 188 times

Re: Abyss

Post autor: krecilapka »

th0m4s pisze:Moim zdaniem nie da się zinterpretować tego inaczej niż "jesteś odporny" czyli nie obracasz Lorda.
Można ;).
Otóż na karcie jest napisane, że Twój "przeciwnik" musi obrócić Lorda. Więc niby zdolność ta działa nie na KARTĘ Szamana (bo wtedy faktycznie by on działał), ale na GRACZA (bo to on jest przeciwnikiem).
Wysłuchałem opowieści, że wywodzi się to z karcianek (Magic the Gathering) gdzie rozróżnia się działania oddziaływujące na gracza i na karty. Spierać mi się nie chciało, ale miałem spore wątpliwości do takowej interpretacji, stąd szukam jakiegoś potwierdzenia, bo póki co brzmi to dla mnie kuriozalnie :roll: , ale wolę to porównać z opinią bardziej bezstronną.

Ale dziękuje, właśnie o ten zestaw mi chodziło.
th0m4s
Posty: 133
Rejestracja: 04 gru 2013, 21:52

Re: Abyss

Post autor: th0m4s »

Brzmi to tak dziwnie że pewnie też bym dał sobie obrócić tę kartę tylko po to żeby nie słuchać tego dalej ;)
Ale zgodnie z zasadami własnie przed takimi rzeczami broni ta karta...
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Abyss

Post autor: Olgierdd »

Szaman chroni przed Zabójcą. Jest to napisane na karcie Szamana w grze Abyss, a nie w grze Magic: The Gathering ;)
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Posty: 1648
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Abyss

Post autor: ChlastBatem »

Mam dwa pytania do Was.

1. Jak dokładnie działa zdolność Dyplomaty? Chodzi mi głównie o zapis w nawiasie na karcie. Czy mając dyplomatę nadal muszę przestrzegać ilości rodzajów ras czy nie? Czy tylko ten zapis ma na celu przypomnienie o wartości kupna, że np. trzeba w sumie 12 punktów w rasach wypłacić na rekrutacje jakiegoś lorda.

2. Co się dzieje jak pierwszy gracz zabierze jedną dostępną, odkrytą lokację? Czy wykładamy kolejną aby była jedna odsłonięta? Czy nic nie wykładamy a kolejny gracz musi brać w ciemno?
Awatar użytkownika
Rockas
Posty: 143
Rejestracja: 02 lip 2014, 12:38

Re: Abyss

Post autor: Rockas »

ChlastBatem pisze:Mam dwa pytania do Was.

1. Jak dokładnie działa zdolność Dyplomaty? Chodzi mi głównie o zapis w nawiasie na karcie. Czy mając dyplomatę nadal muszę przestrzegać ilości rodzajów ras czy nie? Czy tylko ten zapis ma na celu przypomnienie o wartości kupna, że np. trzeba w sumie 12 punktów w rasach wypłacić na rekrutacje jakiegoś lorda.

2. Co się dzieje jak pierwszy gracz zabierze jedną dostępną, odkrytą lokację? Czy wykładamy kolejną aby była jedna odsłonięta? Czy nic nie wykładamy a kolejny gracz musi brać w ciemno?
1. Płacąc nadal musisz użyć dokładnej liczby różnych ras (nie więcej i nie mniej), ale wśród nich nie musi być ten obowiązkowy kolor, który widnieje w dużej bańce na karcie lorda.
2. W instrukcji nie ma nic napisane, że odkrywamy nową lokację, więc następny gracz musi brać w ciemno wg zasad.

Ja z kolei mam dwa pytania:
1. Zdolność Szamana mówi "Jesteś odporny na Zdolności Lordów z gildii żołnierzy". Zatem wszyscy kupieni przeze mnie lordowie są chronieni? Wydaje mi się, że wszyscy, bo przecież zdolność działa ogólnie na gracza ("Jesteś odporny"), a nie na lorda. Zresztą byłoby to trochę bez sensu.
2. Miałem taką sytuację, że gracze chomikowali mnóstwo kart przez co prawie wyczerpała się talia eksploracji i zostały w niej potwory i tylko kilka sojuszników. Dzięki temu w jednej turze wyciągali podczas eksploracji tyle potworów, że ze spokojem zdobywali dwa klucze. Czy u was też tak się zdarzało przy czterech graczach.
VonMarek
Posty: 6
Rejestracja: 17 mar 2015, 11:26

Re: Abyss

Post autor: VonMarek »

Może komuś uda się rozwiać moje wątpliwości.

Czy jeżeli rekrutuję lorda o "stałych" zdolnościach to czy mogę jeszcze w tej samej turze go użyć?
Jeżeli tak, to co się dzieje jeżeli rekrutuję lorda z kluczem (jako trzeci)? Mogę go jeszcze użyć czy kładę od razu miejsce?
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Abyss

Post autor: misioooo »

Akcja rekrutacji Lorda kończy twoją turę. Z tego co pamiętam, każdy lord ze "stałą" zdolnością ma napisane wyraźnie "Na początku tury..." albo "W dowolnym momencie swojej tury..." czy jakoś tak. Po rekrutowaniu lorda twoja tura jest zakończona, nie możesz go użyć (wyjątek - lordowie z jednorazową, natychmiastową zdolnością). Jeśli twój rekrutowany Lord ma 3-ci klucz - natychmiast przejmujesz kontrolę nad jedną z lokacji z udziałem tegoż lorda. Wtedy nie użyjesz zdolności takiego lorda ani razu.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Abyss

Post autor: misioooo »

Rockas pisze:
ChlastBatem pisze:Mam dwa pytania do Was.

1. Jak dokładnie działa zdolność Dyplomaty? Chodzi mi głównie o zapis w nawiasie na karcie. Czy mając dyplomatę nadal muszę przestrzegać ilości rodzajów ras czy nie? Czy tylko ten zapis ma na celu przypomnienie o wartości kupna, że np. trzeba w sumie 12 punktów w rasach wypłacić na rekrutacje jakiegoś lorda.

2. Co się dzieje jak pierwszy gracz zabierze jedną dostępną, odkrytą lokację? Czy wykładamy kolejną aby była jedna odsłonięta? Czy nic nie wykładamy a kolejny gracz musi brać w ciemno?
1. Płacąc nadal musisz użyć dokładnej liczby różnych ras (nie więcej i nie mniej), ale wśród nich nie musi być ten obowiązkowy kolor, który widnieje w dużej bańce na karcie lorda.
2. W instrukcji nie ma nic napisane, że odkrywamy nową lokację, więc następny gracz musi brać w ciemno wg zasad.

Ja z kolei mam dwa pytania:
1. Zdolność Szamana mówi "Jesteś odporny na Zdolności Lordów z gildii żołnierzy". Zatem wszyscy kupieni przeze mnie lordowie są chronieni? Wydaje mi się, że wszyscy, bo przecież zdolność działa ogólnie na gracza ("Jesteś odporny"), a nie na lorda. Zresztą byłoby to trochę bez sensu.
2. Miałem taką sytuację, że gracze chomikowali mnóstwo kart przez co prawie wyczerpała się talia eksploracji i zostały w niej potwory i tylko kilka sojuszników. Dzięki temu w jednej turze wyciągali podczas eksploracji tyle potworów, że ze spokojem zdobywali dwa klucze. Czy u was też tak się zdarzało przy czterech graczach.
1. Tak, jesteś odporny na Żołnierzy (krabiki) jako gracz - zatem wszyscy twoi lordowie i ty nie podlegasz pod umiejętności żołnierzy (np limit kart na ręce co dotyczy ciebie czy "tapnięcie" lorda co dotyczy twoich kart zagranych).
2. Coś źle graliście chyba... Jeśli podczas eksploracji wylosuje się potwora można go ominąć i eksplorować dalej (co podnosi poziom zagrożenia i nagrodę za pokonanie potworów) ALBO można z potworem walczyć. Akcja taka pozwala zabrać nagrodę i automatycznie kończy twoją turę. Jak więc zatem wszyscy brali po dwa klucze? Każdy musiałby ominąć jakoś kilka potworów i zawalczyć z ostatnim... Nierealne.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
VonMarek
Posty: 6
Rejestracja: 17 mar 2015, 11:26

Re: Abyss

Post autor: VonMarek »

misioooo pisze:Akcja rekrutacji Lorda kończy twoją turę. Z tego co pamiętam, każdy lord ze "stałą" zdolnością ma napisane wyraźnie "Na początku tury..." albo "W dowolnym momencie swojej tury..." czy jakoś tak. Po rekrutowaniu lorda twoja tura jest zakończona, nie możesz go użyć (wyjątek - lordowie z jednorazową, natychmiastową zdolnością). Jeśli twój rekrutowany Lord ma 3-ci klucz - natychmiast przejmujesz kontrolę nad jedną z lokacji z udziałem tegoż lorda. Wtedy nie użyjesz zdolności takiego lorda ani razu.
Dzięki za odpowiedź ale chyba już znalazłem odpowiedź na moje pytanie w instrukcji :) Rekrutacja lorda nie kończy automatycznie mojej tury odbierając mi możliwość użycia jego zdolności (stałych). Wnioskuję to na podstawie opisu Mistrza Magii
w momencie rekrutacji:
1 - Warunki rekrutacji zostają spełnione, w wyniku czego najsłabszy
Sojusznik zostaje przyłączony.
2 - NASTĘPNIE Lord wchodzi do gry i może użyć swojej Zdolności.
Tym samym Zdolność ta wypływa tylko na PRZYSZŁE rekrutacje,
jako że Sojusznik w trakcie tej rekrutacji przyłączył się zanim Mistrz
Magii wszedł do gry.
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Abyss

Post autor: misioooo »

Ooo, czyli że jak? Źle grałem przez te naście/dziesiąt rozegranych partii? Możliwe... Lecę podpytać na bgg, może tam ktoś potwierdzi Twoje znalezisko (które wydaje mi się jak najbardziej ok, ale trzeba jeszcze to angielskiej instrukcji zajrzeć).
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
Rafal_Kruczek
Posty: 1092
Rejestracja: 20 sie 2008, 11:48
Lokalizacja: Legnica
Has thanked: 84 times
Been thanked: 31 times

Re: Abyss

Post autor: Rafal_Kruczek »

misioooo pisze:Akcja rekrutacji Lorda kończy twoją turę. Z tego co pamiętam, każdy lord ze "stałą" zdolnością ma napisane wyraźnie "Na początku tury..." albo "W dowolnym momencie swojej tury..." czy jakoś tak. Po rekrutowaniu lorda twoja tura jest zakończona, nie możesz go użyć (wyjątek - lordowie z jednorazową, natychmiastową zdolnością). Jeśli twój rekrutowany Lord ma 3-ci klucz - natychmiast przejmujesz kontrolę nad jedną z lokacji z udziałem tegoż lorda. Wtedy nie użyjesz zdolności takiego lorda ani razu.
Nonsens. Rekrutacja Lorda (ani inna z dwoch akcji do wyboru , eksploracja i wziecie karty z Rady) nie kończy tury. Sam sobie przeczysz - piszesz jest potem punkt 3 potem przyjęcie kontroli nad miejscem.
Jesli lord ma zdolnośc raz na turę możesz jej użyć kiedy chcesz.
"Uwaga: gracz który kontroluje Lorda, wybiera w którym
momencie swojej tury „stała” Zdolność zostanie użyta."

W jednym zdaniu "misioooo" rzeczywiscie mógłby mieć rację: w przypadku posiadania trzech kluczy jest napisane
"Jak tylko zbierzesz trzy Klucze (Klucze zdobywane są kiedy rekrutujesz
Lorda z symbolem Klucza lub walcząc z Potworem w trakcie Eksploracji) musisz
natychmiast przejąć kontrolę nad Miejscem."
To słowo "natychmiast" może sugerować interpretację, że w tym przypadku możesz "nie zdążyć" z użyciem zdolności.
Ale krótki search na BGG daje przeciwaną odpowiedz od designera:
http://bgg.cc/article/16782336#16782336
"
Turn sequence is as follows:

1- you pay (allies) what is needed for the Lord you want to recruit
In consequence, you affiliate the smallest ally


2- You Take the Lord at the court and place it in front of you
In consequence, if this lord has a one-shot action, you can activate it immediately. If it's a lords with a key, you can trigger the action if it has a valid target (for example: winning one pearl each turn)

Then, if there is 2 or less Lord at the court, you re-fill it


3- Now, you check if you ahem 3 keys.
If it's the case, you MUST take control of one location, which means that you lose their special ability

"
Tak samo pierwszym czy drugim kluczu nikt nie zabroni ci uzyć zdolności "stałej" od razu po rekrutacji.
my78
Posty: 1
Rejestracja: 09 kwie 2015, 20:12

Re: Abyss

Post autor: my78 »

Nie potrafimy znaleźć w instrukcji, ani też nie wyniknęło nam to z gry, co daje kontrolowanie miejsca przez lorda. Miejsce premiuje punktami nie tylko lordów które je kontrolują ale wszystkich, o ile dobrze rozumiem. Więc jaki sens ma przydzielenie lorda do miejsca, tracąc jego dodatkowe zdolności? Bo żeby przejąć miejsce lord chyba potrzebny nie jest, bo można mieć 3 klucze i trzeba miejsce odkryć, a lorda można wolnego nie mieć. Jeżeli się mylę to wyprowadźcie mnie z błędu.
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Abyss

Post autor: misioooo »

1. Zawsze jak zbierzesz 3 klucze (niezależnie czy to np 2 lordów i 1 klucz z potwora czy jeden lord z 3 kluczami) musisz przejąć kontrolę nad jakimś miejscem.
2. Lordowie posiadający jakąś umiejętność tracą ją, gdy przejmują kontrolę nad lokacją. Dodaje to więcej pomyślunku co, jak i kiedy chcemy zrobić.
3. Tak, możesz przejąć miejsce tylko za pomocą 3 kluczy z potworów (nam się to nigdy nie zdarzyło... Pamiętasz, aby resetować tor zagrożenia za każdym razem jak ktoś pokona potwora i weźmie nagrodę?).

Zasada (1) powyżej jest kluczowa. Idea utraty umiejętności lorda jest prosta - więcej punktów :)
Gramy na punkty, więc trzeba o nie walczyć. nieraz poświęcając coś w zamian. Pamiętaj też, że lordowie kontrolujący lokacje do punktów też się liczą! Tylko ich umiejętność już nie działa do końca gry. Po co mi umiejętność X skoro zajmując lokację Y zyskam minimum... XYZ punktów? A może poczekam z 3-cim kluczem, bo chcę jeszcze raz czy dwa odpalić umiejętność lorda? Tylko czy zdąrzę, bo mirek ma już 5 lordów!? Sporo trudnych decyzji...
Jak nie chcesz - nie zbieraj kompletu 3 kluczy i nie przejmuj lokacji, ale gwarantuję Ci, że każdą rozgrywkę przegrasz.

Każda lokacja jakoś punktuje (dodatkowo, poza punktami za lordów i sojuszników na koniec gry). Więc właśnie po to zajmujesz lokacje. U nas w 4 osoby zwykle każdy kontroluje 1-2 lokacje, czasami 3 (ale sporadycznie). Punktami zwykle oscylujemy 70-80, czasami 90+ (ale bardzo rzadko).
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
pantera
Posty: 61
Rejestracja: 30 gru 2013, 21:31
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Abyss

Post autor: pantera »

Mam pytanie o taką sytuację. Mam 2 lordów bez kluczy, 2 osobne klucze i zatrudniam lorda z kluczem. Czyli po zatrudnieniu mam 3 klucze i biorę miejsce. Czy Ci dwaj lordowie bez kluczy też lądują pod miejscem i tracą zdolności? czy tylko ten jeden z kluczem?
Awatar użytkownika
idzi
Posty: 164
Rejestracja: 21 sty 2014, 08:59
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Abyss

Post autor: idzi »

pantera pisze:Mam pytanie o taką sytuację. Mam 2 lordów bez kluczy, 2 osobne klucze i zatrudniam lorda z kluczem. Czyli po zatrudnieniu mam 3 klucze i biorę miejsce. Czy Ci dwaj lordowie bez kluczy też lądują pod miejscem i tracą zdolności? czy tylko ten jeden z kluczem?

Lokacja przykrywa tylko lordów z kluczem. W twoim przypadku tylko lord z kluczem traci zdolność.
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Posty: 1648
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Abyss

Post autor: ChlastBatem »

Po drugie, lordowie bez kluczy mają zdolności tylko natychmiastowe bez pasywnych więc nigdy byś nie miał takiej sytuacji (chyba, że pamięć mnie zawodzi).
MHR0K
Posty: 6
Rejestracja: 10 lip 2014, 13:40

Re: Abyss

Post autor: MHR0K »

misioooo pisze:3. Tak, możesz przejąć miejsce tylko za pomocą 3 kluczy z potworów (nam się to nigdy nie zdarzyło... Pamiętasz, aby resetować tor zagrożenia za każdym razem jak ktoś pokona potwora i weźmie nagrodę?).
Może rzeczywiście rzadko się zdarzać, że ma się 3 klucze z potworów i żadnego lorda, ale jednak możliwość taka jest. Czyli wcale nie muszę poświęcać lorda, żeby przejąć kontrolę nad lokacją, tak?
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Abyss

Post autor: misioooo »

Tak.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
irmina
Posty: 24
Rejestracja: 25 lis 2014, 22:28
Lokalizacja: Kraków

Re: Abyss

Post autor: irmina »

Kiedy wylosuję lokację "Życiodajne kominy", przeglądam sobie caaały stos zakrytych lokacji i wybieram którą zechcę? Czy wtedy wtasowuję kominy z powrotem?
Awatar użytkownika
louiscyphre
Posty: 929
Rejestracja: 29 mar 2014, 18:21
Lokalizacja: okolice Jastrzębia-Zdroju
Has thanked: 95 times
Been thanked: 66 times

Re: Abyss

Post autor: louiscyphre »

Na kaflu napisane jest "zamienić" więc ja zamieniam, wtasowuję do stosu.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4625
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1023 times
Been thanked: 1933 times

Re: Abyss

Post autor: warlock »

Podczas jednej z rozgrywek natrafiliśmy na problem z umiejętnością Zdrajcy (piszę z pamięci, ale chodzi o Lorda, który pozwala odrzucić jednego ze swoich Wolnych Lordów i zamienić go na Lorda z dziedzińca).

Sytuacja wyglądała tak: na dziedzińcu pozostało 3 Lordów, w tym Zdrajca. Kupuję Zdrajcę. No i pojawił się problem z kolejnością działań. Czy:

1) kupuję Zdrajcę ---> dostaję dwie perły ---> uzupełniam tor Lordów ---> swojego wolnego Lorda zamieniam na wybranego Lorda z uzupełnionego toru ---> korzystam ze zdolności nowego Lorda?

2) kupuję Zdrajcę ---> swojego wolnego Lorda zamieniam wyłącznie na jednego z dwóch pozostałych Lordów z toru ---> korzystam ze zdolności nowego Lorda ---> dostaję 2 perły ---> uzupełniam tor Lordów?
luigi
Posty: 2
Rejestracja: 27 lis 2015, 22:00

koniec gry

Post autor: luigi »

Są dwie możliwości zakończenia gry:
1. Gdy gracz zrekrutuje 7 lorda. -wszystko jasne
2. Gdy nie ma wystarczającej liczby lordów żeby zapełnić cały dziedziniec..
Pyt. dot.2:
skoro jest 35 kart lordów i max 4 graczy to w jaki sposób lordowie mają się "wyczerpać"?
Zakładając że każdy na po 6 lordów, czyli 24, w puli zostaje 11 lordów a miejsc na dziedzińcu jest 6..
????
luigi
Posty: 2
Rejestracja: 27 lis 2015, 22:00

3 klucze -> przejmowanie miejsca

Post autor: luigi »

Mam 3 klucze.
1. Wybieram miejsce z obecnie odkrytych. Wszystko jasne.
2. Odkrywam 1/2/3/4 nowe miejsca i wybieram.Reszta zostaje odkryta dla wszystkich.
Czy:
- najpierw decyduję ile miejsc chce odkryć? i potem wybieram? czy mogę np.najpierw jedno odkryć i potem zdecydować czy chcę odkryć następne czy biorę to pierwsze? itd.
- czy jak odkryję jakieś nowe miejsce/miejsca to nadal mogę wybrać także z tamtych, które już wcześniej były dostępne?
np. same słabe mi się trafiły i jednak chce tamto które mogłam wybrać na początku, mogę czy nie?
ODPOWIEDZ