Black & White - zasady, wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3349
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 96 times
Been thanked: 127 times

Black & White - zasady, wątpliwości

Post autor: maciejo »

Po kilku rozgrywkach nie jest już tak różowo :|

1.Czy Rozkaz Specjalny wydawany przez Generała można przydzielić do każdej Aktywacji jeden raz :?:
a)Czy wlicza się od do limitu - jednego Normalnego Rozkazu na turę tzn czy mogę w swojej turze w przy 3 Znacznikach Aktywacji wydać 3 Rozkazy Specjalne i jeden Normalny :?:

2.Czy znaczniki ognia,okopów,dymu i inne są ograniczone ilością tychże w pudełku,czy można je zastąpić czym innym?

3.Czy raz utwożony Oddział można w późniejszym etapie gry znowu rozdzielić :?:

4.Czy jednostka "wycofująca się" musi oddalić się od jednostek wroga czy też może się "wycofać" obojętnie ,w którym kierunku byle by nie zakończyła tej operacji w strefie kontroli innej Jednostki :?:

5.cyt:
"Inkwizytor Dominic / Inquisitor Dominic
1. Rozkaz specjalny: gracz może dwa razy aktywować tę samą jednostkę, jednak tylko raz
może skorzystać ze specjalnych zdolności tej jednostki. Rozkaz nie działa na artylerię."

Czyli jak rozumię mogę wykonać 2 ruchy i 2 ataki pod rząd np: Kawalerią,czy tak :?:

Z góry dzięki za zainteresowanie :wink:
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
Awatar użytkownika
matoozik
Posty: 403
Rejestracja: 24 sie 2009, 14:19
Lokalizacja: Małopolska

Re: Black & White

Post autor: matoozik »

maciejo pisze: 1.Czy Rozkaz Specjalny wydawany przez Generała można przydzielić do każdej Aktywacji jeden raz :?:
a)Czy wlicza się od do limitu - jednego Normalnego Rozkazu na turę tzn czy mogę w swojej turze w przy 3 Znacznikach Aktywacji wydać 3 Rozkazy Specjalne i jeden Normalny :?:
a) tak
b) rozkaz specjalny nie wlicza się do limitu jednego rozkazu na turę
maciejo pisze: 2.Czy znaczniki ognia,okopów,dymu i inne są ograniczone ilością tychże w pudełku,czy można je zastąpić czym innym?
Są ograniczone ilością znaczników w pudełku.
maciejo pisze: 3.Czy raz utwożony Oddział można w późniejszym etapie gry znowu rozdzielić :?:
Tak, można
maciejo pisze: 4.Czy jednostka "wycofująca się" musi oddalić się od jednostek wroga czy też może się "wycofać" obojętnie ,w którym kierunku byle by nie zakończyła tej operacji w strefie kontroli innej Jednostki :?:
Wycofanie oznacza opuszczenie wrogiej strefy kontroli. Po wycofaniu się jednostka nie może znajdować się we wrogiej strefie kontroli.
maciejo pisze: 5.cyt:
"Inkwizytor Dominic / Inquisitor Dominic
1. Rozkaz specjalny: gracz może dwa razy aktywować tę samą jednostkę, jednak tylko raz
może skorzystać ze specjalnych zdolności tej jednostki. Rozkaz nie działa na artylerię."

Czyli jak rozumię mogę wykonać 2 ruchy i 2 ataki pod rząd np: Kawalerią,czy tak :?:
Dokładnie tak, z tym że za każdą taka aktywację musisz zapłacić punktem akcji. Jest to rozkaz specjalny, który możesz wykonać tylko raz na turę ze względu na limit posiadanych punktów akcji.

I jak już przy dowódcach jesteśmy, jedno dodatkowe wyjaśnienie dla Barona Maximiliana. Jego rozkaz specjalny jest pasywny. Działa cały czas. Tak więc podczas gry wszystkie jednostki dowodzone przez barona mają podniesioną dyscyplinę o 1.
Małpa nie żyje. Przedstawienie skończone.
Moja skromna kolekcja: matoozik
Awatar użytkownika
kamron6
Posty: 1105
Rejestracja: 23 sty 2010, 20:57
Has thanked: 49 times
Been thanked: 66 times

Re: Black & White

Post autor: kamron6 »

1. Czy na moście można stawać czy trzeba go przekraczać?
2.
matoozik pisze: Dokładnie tak, z tym że za każdą taka aktywację musisz zapłacić punktem akcji. Jest to rozkaz specjalny, który możesz wykonać tylko raz na turę ze względu na limit posiadanych punktów akcji.
A w przypadku jak ktoś ma 4 punkty aktywacji, bo to jest inny scenariusz -> wtedy mogę użyć tego rozkazu dwukrotnie?
3. Rozkazy mogę dawać w dowolnej chwili swojej tury? W sensie np. o zdolności dobić decyduję np. jeśli już zaatakowałem gracza i wyrzuciłem krytyczny rzut?
4. Cecha kardynała nie jest też przypadkiem trochę pasywna? (bo rozumiem ją jako możliwość podglądania w czasie swojej tury wszystkich graniczących jednostek)
5. Wszelkiego rodzaju budynki/okopy etc. są na jedną jednostkę czy na wiele?
6. Test dowodzenia po czy przed aktywacji jednostki jeśli chcę opuścić strefę kontroli wroga?
7. Kiedy dokładnie znamy dokładny typ jednostki wroga? Czy po prostu jest tak, że wtedy kiedy musimy by rozstrzygnąć np. walkę lub korzystamy z umiejętności?
Za odpowiedzi z góry dziękuję.
Osoby z Wrocławia zapraszam do wrocławskiej grupy facebookowej zrzeszającej miłośników gier strategicznych i wojennych
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3349
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 96 times
Been thanked: 127 times

Re: Black & White

Post autor: maciejo »

kamron6 pisze:1. Czy na moście można stawać czy trzeba go przekraczać?
2.
matoozik pisze: Dokładnie tak, z tym że za każdą taka aktywację musisz zapłacić punktem akcji. Jest to rozkaz specjalny, który możesz wykonać tylko raz na turę ze względu na limit posiadanych punktów akcji.
A w przypadku jak ktoś ma 4 punkty aktywacji, bo to jest inny scenariusz -> wtedy mogę użyć tego rozkazu dwukrotnie?
3. Rozkazy mogę dawać w dowolnej chwili swojej tury? W sensie np. o zdolności dobić decyduję np. jeśli już zaatakowałem gracza i wyrzuciłem krytyczny rzut?
4. Cecha kardynała nie jest też przypadkiem trochę pasywna? (bo rozumiem ją jako możliwość podglądania w czasie swojej tury wszystkich graniczących jednostek)
5. Wszelkiego rodzaju budynki/okopy etc. są na jedną jednostkę czy na wiele?
6. Test dowodzenia po czy przed aktywacji jednostki jeśli chcę opuścić strefę kontroli wroga?
7. Kiedy dokładnie znamy dokładny typ jednostki wroga? Czy po prostu jest tak, że wtedy kiedy musimy by rozstrzygnąć np. walkę lub korzystamy z umiejętności?
Za odpowiedzi z góry dziękuję.
1.Tak można stanąć
2.Nie mam pojęcia :oops:
3.przed aktywacją wybranej jednostki.
4.Jest pasywna.
5.Na wszystkie stojące na tym polu.
6.Najpierw aktywujesz jednostke a następnie wykonujesz test dowodzenia.
7.Kiedy atakujesz natychmiast odkrywasz kartę jednostki atakującej,natomiast obrońca odkrywa kartę po Twoim rzucie na atak
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
Awatar użytkownika
kamron6
Posty: 1105
Rejestracja: 23 sty 2010, 20:57
Has thanked: 49 times
Been thanked: 66 times

Re: Black & White

Post autor: kamron6 »

Dziękuję za odpowiedź, czyli to znaczy, że używanie "dobić ich" od Barona to liczenie na łut szczęścia?
I jeszcze pytanie: bonus za celowanie obowiązuje tylko tą artylerie która celowała i nie trafiła i w międzyczasie się nie poruszyła (i się tak kumuluje aż do trafienia lub próby zrobienia przez tą jednostkę czegoś innego?)?
Osoby z Wrocławia zapraszam do wrocławskiej grupy facebookowej zrzeszającej miłośników gier strategicznych i wojennych
Awatar użytkownika
matoozik
Posty: 403
Rejestracja: 24 sie 2009, 14:19
Lokalizacja: Małopolska

Re: Black & White

Post autor: matoozik »

maciejo pisze:
kamron6 pisze:1. Czy na moście można stawać czy trzeba go przekraczać?
2.
matoozik pisze: Dokładnie tak, z tym że za każdą taka aktywację musisz zapłacić punktem akcji. Jest to rozkaz specjalny, który możesz wykonać tylko raz na turę ze względu na limit posiadanych punktów akcji.
A w przypadku jak ktoś ma 4 punkty aktywacji, bo to jest inny scenariusz -> wtedy mogę użyć tego rozkazu dwukrotnie?
3. Rozkazy mogę dawać w dowolnej chwili swojej tury? W sensie np. o zdolności dobić decyduję np. jeśli już zaatakowałem gracza i wyrzuciłem krytyczny rzut?
4. Cecha kardynała nie jest też przypadkiem trochę pasywna? (bo rozumiem ją jako możliwość podglądania w czasie swojej tury wszystkich graniczących jednostek)
5. Wszelkiego rodzaju budynki/okopy etc. są na jedną jednostkę czy na wiele?
6. Test dowodzenia po czy przed aktywacji jednostki jeśli chcę opuścić strefę kontroli wroga?
7. Kiedy dokładnie znamy dokładny typ jednostki wroga? Czy po prostu jest tak, że wtedy kiedy musimy by rozstrzygnąć np. walkę lub korzystamy z umiejętności?
Za odpowiedzi z góry dziękuję.
1.Tak można stanąć
2.Nie mam pojęcia :oops:
3.przed aktywacją wybranej jednostki.
4.Jest pasywna.
5.Na wszystkie stojące na tym polu.
6.Najpierw aktywujesz jednostke a następnie wykonujesz test dowodzenia.
7.Kiedy atakujesz natychmiast odkrywasz kartę jednostki atakującej,natomiast obrońca odkrywa kartę po Twoim rzucie na atak
ad. 2
tak, jezeli otrzymujesz 4 akcje wtedy możesz użyć tego rozkazu dwa razy. Ale różnym jednostkom. Przykład: 1. aktywacja piechoty, 2 aktywacja tej samej jednostki piechoty, 3. aktywacja kawalerii, 4. aktywacja jeszcze raz tej samej kawalerii.
Małpa nie żyje. Przedstawienie skończone.
Moja skromna kolekcja: matoozik
sirias
Posty: 212
Rejestracja: 17 sty 2014, 13:18
Been thanked: 4 times

Re: Black & White

Post autor: sirias »

1. Czy każda regularna piechota, która została poruszona w wyniku użycia specjalnej zdolności jest uznawana za już aktywowaną w danej turze?
2. Rozkaz "za królową" - czy zdjęcie jednostki i zredukowanie liczebności dokonywane jest zamiast normalnego ataku w zwarciu, czy też np. po, gdy rzut był nieudany lub dodatkowo niezależnie od wyniku rzutu?
3. Rozkaz "odwrót" - odwrót jest wykonywany przed ewentualnym kontratakiem, czy po?
4. Rozkaz specjalny Siostry Anastasii - czy przy jednostkach umożliwiających podwójny atak dystansowy oba ataki mogą być przerzucone, czy tylko jeden?
5. Opuszczanie strefy kontroli - czy po udanym rzucie można przemieścić się na inne pole we wrogiej strefie kontroli (jeśli tak czy generowanej przez tę samą wrogą jednostkę?), czy też trzeba od razu wejść na pole poza wrogą strefą?
6. Opuszczanie strefy kontroli - czy można wykonywać ten manewr w trakcie ruchu tzn. np. wejść do strefy, wykonać test i wyjść.
7. Jaka jest ogólna zasada, gdy przy wyznaczaniu pola widzenia linia przebiega idealnie po granicy heksów?
8. Czy bonus do celowania za wcześniejsze nieudane celowanie działa tylko dla artylerii, która wcześniej próbowała ostrzelać dany heks, czy też dla wszystkich sojuszniczych artylerii? Co jeśli artyleria w międzyczasie się przesunie?
Pytania dziwne (wolę się upewnić, ale skoro instrukcja o tym nic nie mówi, to raczej wszędzie odpowiedzią jest TAK):
9. Czy okop i zasieki mogą być postawione na każdym rodzaju terenu?
10. Czy dym i ogień pozostają na planszy do końca walki?
11. Czy można atakować jednostki znajdujące się na terenie niedostępnym dla atakującego (np. bagna)?

To chyba na razie wszystkie wątpliwości.

EDIT:
12. Czy wydanie jednostce rozkazu wymusza jej aktywowanie, czy np. można wydać rozkaz "rozpoznanie" i aktywować całkowicie inną jednostkę niż ta, która tego rozpoznania dokonała? Idąc dalej: czy można aktywację jednostki uzależnić od tego, czy rozkaz wszedł w życie, czy też nie?
13. Jeśli chce się wyjść ze strefy kontroli całym oddziałem, to czy testuje się dowodzenie jednostki z najniższym, czy najwyższym dowodzeniem?
14. Czy dobrze rozumiem, że rozkaz specjalny kardynała można wykorzystać np. podchodząc do przeciwnika, sprawdzić jakie jednostki ma w oddziale i wybrać cel ataku?
15. Wycofuje się zawsze tylko atakowana jednostka z oddziału, czy cały oddział?
16. Dobrze rozumiem, że rozpoznanie pozwala sprawdzić tylko jedną jednostkę?
17. Rozkaz "rozpoznanie": czy warunki muszą być spełnione przed aktywacją, czy też można np. najpierw poruszyć jednostkę?
18. Odzyskiwanie sił: jeśli test dowodzenia się nie powiedzie, to tracę aktywację, czy nie?
19. Rozkazy "paraliż" i "strach": dobrze rozumiem, że warunki muszą być spełnione przed aktywacją jednostki w której strefie kontroli znajduje się wroga jednostka, która będzie pod wpływem efektu?
Awatar użytkownika
matoozik
Posty: 403
Rejestracja: 24 sie 2009, 14:19
Lokalizacja: Małopolska

Re: Black & White

Post autor: matoozik »

sirias pisze:1. Czy każda regularna piechota, która została poruszona w wyniku użycia specjalnej zdolności jest uznawana za już aktywowaną w danej turze?
tak
sirias pisze: 2. Rozkaz "za królową" - czy zdjęcie jednostki i zredukowanie liczebności dokonywane jest zamiast normalnego ataku w zwarciu, czy też np. po, gdy rzut był nieudany lub dodatkowo niezależnie od wyniku rzutu?
Możesz wydać ten rozkaz jednostce przed lub po ataku.
sirias pisze: 3. Rozkaz "odwrót" - odwrót jest wykonywany przed ewentualnym kontratakiem, czy po?
przed ewentualnym kntratakiem
sirias pisze: 4. Rozkaz specjalny Siostry Anastasii - czy przy jednostkach umożliwiających podwójny atak dystansowy oba ataki mogą być przerzucone, czy tylko jeden?
każdy atak dystansowy może zostać przerzucony.
sirias pisze: 5. Opuszczanie strefy kontroli - czy po udanym rzucie można przemieścić się na inne pole we wrogiej strefie kontroli (jeśli tak czy generowanej przez tę samą wrogą jednostkę?), czy też trzeba od razu wejść na pole poza wrogą strefą?
Możesz się przemieścić do wrogiej strefy kontroli.
sirias pisze: 6. Opuszczanie strefy kontroli - czy można wykonywać ten manewr w trakcie ruchu tzn. np. wejść do strefy, wykonać test i wyjść.
Wychodzenie z wrogiej strefy kontroli ma miejsce tylko na początku ruchu. Jeżeli wykonujesz ruch, który rozpoczął się poza wrogą strefą kontroli możesz przejść przez wrogą strefę kontroli bez potrzeby zdawania testu dowodzenia.
sirias pisze: 7. Jaka jest ogólna zasada, gdy przy wyznaczaniu pola widzenia linia przebiega idealnie po granicy heksów?
Wszystkie przypadki przedstawia ilustracja w instrukcji.
sirias pisze: 8. Czy bonus do celowania za wcześniejsze nieudane celowanie działa tylko dla artylerii, która wcześniej próbowała ostrzelać dany heks, czy też dla wszystkich sojuszniczych artylerii? Co jeśli artyleria w międzyczasie się przesunie?
tylko dla artylerii, która dokonywała ostrzału.
sirias pisze: Pytania dziwne (wolę się upewnić, ale skoro instrukcja o tym nic nie mówi, to raczej wszędzie odpowiedzią jest TAK):
9. Czy okop i zasieki mogą być postawione na każdym rodzaju terenu?
tak
sirias pisze: 10. Czy dym i ogień pozostają na planszy do końca walki?
tak
sirias pisze: 11. Czy można atakować jednostki znajdujące się na terenie niedostępnym dla atakującego (np. bagna)?
tak
sirias pisze:
To chyba na razie wszystkie wątpliwości.

EDIT:
12. Czy wydanie jednostce rozkazu wymusza jej aktywowanie, czy np. można wydać rozkaz "rozpoznanie" i aktywować całkowicie inną jednostkę niż ta, która tego rozpoznania dokonała? Idąc dalej: czy można aktywację jednostki uzależnić od tego, czy rozkaz wszedł w życie, czy też nie?
Rozkaz można wydać TYLKO jednostce którą aktywowałeś.
sirias pisze: 13. Jeśli chce się wyjść ze strefy kontroli całym oddziałem, to czy testuje się dowodzenie jednostki z najniższym, czy najwyższym dowodzeniem?
najwyższym
sirias pisze: 14. Czy dobrze rozumiem, że rozkaz specjalny kardynała można wykorzystać np. podchodząc do przeciwnika, sprawdzić jakie jednostki ma w oddziale i wybrać cel ataku?
Dokładnie tak.
sirias pisze: 15. Wycofuje się zawsze tylko atakowana jednostka z oddziału, czy cały oddział?
Tylko jednostka, która atakowała.
sirias pisze: 16. Dobrze rozumiem, że rozpoznanie pozwala sprawdzić tylko jedną jednostkę?
Tak, jedną jednostkę.
sirias pisze: 17. Rozkaz "rozpoznanie": czy warunki muszą być spełnione przed aktywacją, czy też można np. najpierw poruszyć jednostkę?
Można poruszyć jednostkę. To ty decydujesz w którym momencie wydajesz dany rozkaz.
sirias pisze: 18. Odzyskiwanie sił: jeśli test dowodzenia się nie powiedzie, to tracę aktywację, czy nie?
Tak, tracisz aktywację.
sirias pisze: 19. Rozkazy "paraliż" i "strach": dobrze rozumiem, że warunki muszą być spełnione przed aktywacją jednostki w której strefie kontroli znajduje się wroga jednostka, która będzie pod wpływem efektu?
Tak, bardzo dobrze rozumiesz :)

Pozdrawiam.
Małpa nie żyje. Przedstawienie skończone.
Moja skromna kolekcja: matoozik
sirias
Posty: 212
Rejestracja: 17 sty 2014, 13:18
Been thanked: 4 times

Re: Black & White

Post autor: sirias »

EDIT: aktualizacja
matoozik pisze:
sirias pisze: 2. Rozkaz "za królową" - czy zdjęcie jednostki i zredukowanie liczebności dokonywane jest zamiast normalnego ataku w zwarciu, czy też np. po, gdy rzut był nieudany lub dodatkowo niezależnie od wyniku rzutu?
Możesz wydać ten rozkaz jednostce przed lub po ataku.
2a. Po ataku - tzn. jeśli wroga jednostka się nie wycofała, a może jeszcze przed decyzją przeciwnika o wycofaniu się?
sirias pisze: 7. Jaka jest ogólna zasada, gdy przy wyznaczaniu pola widzenia linia przebiega idealnie po granicy heksów?
Wszystkie przypadki przedstawia ilustracja w instrukcji.
7a. Nie wiem jak w drukowanej (jeszcze nie doszła), ale w tej na bgg, jak dla mnie jest nieścisłość: raz można strzelać, gdy po jednej ze stron nie ma blokady (rysunek 1. od lewej przypadki 3 i 4 licząc od lewej), a w innym jednostka po lewej od linii blokuje strzał (najbardziej po prawej). Dlaczego tak jest?
8. Czy bonus do celowania za wcześniejsze nieudane celowanie działa tylko dla artylerii, która wcześniej próbowała ostrzelać dany heks, czy też dla wszystkich sojuszniczych artylerii? Co jeśli artyleria w międzyczasie się przesunie?
tylko dla artylerii, która dokonywała ostrzału.
8a. Co jak się przesunie pomiędzy strzałami?
17. Rozkaz "rozpoznanie": czy warunki muszą być spełnione przed aktywacją, czy też można np. najpierw poruszyć jednostkę?
Można poruszyć jednostkę. To ty decydujesz w którym momencie wydajesz dany rozkaz.
20. To już trochę z tym decydowaniem o momencie nie rozumiem (myślałem, że rozkaz musi być wydany zaraz po aktywacji), więc może posłużę się pytaniem na przykładzie.
20a. Chcę użyć rozkazu "Unik", mogę wykonać na niego test i tym samym zużyć jedyny rozkaz w turze (proszę wskazać poprawne odpowiedzi):
a) zaraz po aktywacji
b) przed atakiem
c) przed kontratakiem
d) gdy kontratak jest już udany

20b. Drugi przykład - rozkaz "Pościg":
a) zaraz po aktywacji
b) przed atakiem
c) po ucieczce wroga
[w obu przykładach chodzi o to, czy rozkaz jest pewnego rodzaju "przerwaniem" w dowolnym momencie, czy też ma ściśle określony moment wejścia w życie tzn. trzeba go użyć z wyprzedzeniem]
20c. Ogólnie nie rozumiem, czemu warunki "paraliżu" i "strachu" muszą być spełnione przed ruchem, a np. "rozpoznania" nie - jest tu jakaś reguła?

Nowe pytania:
21. Specjalny rozkaz kardynała: czy to, że tylko aktywowanym mogę wydać rozkaz, oznacza, że działa on tylko w stosunku do aktywowanych jednostek, czy tak jak Baron Maximilian jest to rozkaz pasywny tzn. mogę sprawdzać wszystkie wrogie jednostki znajdujące się w strefie kontroli w dowolnym momencie gry?
22. Specjalny rozkaz kardynała: mogę podejrzeć jednostkę, którą tylko "mijam" podczas ruchu?
23. Na lewym rysunku ostrzału jest pokazane, że nie można strzelać z lasu do lasu, ale na prawym z pagórka na pagórek już można. Proszę o wyjaśnienie, czemu tak jest (z zasad to nie wynika)?
24. Czy artyleria może strzelać gdy jest w strefie kontroli przeciwnika?
25. Bractwo miecza: szarża jest wykonywana przez 3 pola? [przy piechocie to wygląda trochę dziwnie]
26. Bractwo miecza: czy można szarżować przez strumień? [piechota powinna się na takim polu zatrzymać]
27. Zakon skorpiona: "Podczas ataku dystansowego nie wykonuje celowania" - to w końcu ta jednostka wykonuje "atak dystansowy", czy "ostrzał artyleryjski"? Przede wszystkim chodzi tu o:
a) możliwość strzelania będąc w strefie kontroli (pytanie 24)
b) zadawanie obrażeń tylko jednej jednostce/wszystkim na heksie
28. Jak się ma bonus z szarży do rozkazu pościgu? (Przestaje obowiązywać w drugim ataku? Zależnie od terenu na który dokonano pościgu?)
29. Jak się ma bonus z szarży do "szału bitewnego"?
30. Czy szarżę można wykonać jako wyjście ze strefy kontroli?
31. Dobrze rozumiem, że zdolność inkwizytora uniemożliwia ponowne skorzystanie jedynie ze zdolności niepasywnych takich jak: szarża, podwójny strzał, atak po całym ruchu (wszystkie dobrze?)? Natomiast co ze zdolnością Lwów Vesanii (jak dla mnie wygląda na pasywną)?
Pytania dotyczące mgły wojny:
32. Czy typ każdej jednostki ostrzelanej ("ostrzał dystansowy" lub "ostrzał artyleryjski") jest ujawniany, czy tylko przeciwnik podaje obronę jednostki?
33. Jeśli typy jednostek atakowanych są ujawniane podczas "ostrzału artyleryjskiego", to czy wskazywane jest która jest która na planszy?
34. Jeśli mam oddział, to czy mogę w tajemnicy przed przeciwnikiem przemieszać jednostki, czy cały czas pozycja danego bloczka na planszy jest jawna?
3 rzut pytań:
35. Szarża: czy jednostka atakowana musi być na heksie zgodnym z ruchem o 3 pola "prosto" (tak jak w przykładzie w instrukcji), czy też na dowolnym sąsiednim po wykonaniu takiego ruchu.
36. Jałowy ruch: pozwala na wyjście ze strefy kontroli bez testu, czy też i tak musi być test?
37. Ostrzelanie Ogniem: test przeprowadzam dla każdej jednostki osobno, czy dla całego oddziału?
38. Czy zasieki są jedynym jedynym przypadkiem, gdy wejście na heks uniemożliwia atak? [las i strumień powodują tylko zatrzymanie, tak?]
39. Fort i bunkier: tutaj sformułowanie z instrukcji jest trochę niejasne ("Podczas obrony, jednostki są zmuszone do odwrotu tylko wtedy, gdy podczas ataku przeciwnik wyrzucił krytyczny sukces.") - czy to oznacza, że po krytycznym sukcesie można testować dowodzenie w celu pozostaniu na tego typu polu?
40. Typ scenariusza obrona: zajęcie fortu sprawdza się na początku czy na końcu swojej tury?
41. Typ scenariusza obrona: wolę się upewnić - jako turę liczymy ruch obu graczy?
42. Czy zrobienie okopu na bunkrze lub forcie jest legalne? (nie jest zabronione w instrukcji, ale dziwnie wygląda)
43. Scenariusze za liniami wroga: dotarcie 3 jednostkami jest sprawdzane na początku czy na końcu tury gracza przebijającego się?
44. Scenariusze za liniami wroga: dobrze rozumiem, że jeżeli np. pojedyncza jednostka dojdzie do pola ze strzałką to pozostaje na polu bitwy?
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: Black & White

Post autor: mig »

I co? Cisza?
Wiekszosc z tych watpliwosci pojawiła sie w naszej rozgrywce rownież, prosiłbym więc o odpowiedź.
Dodatkowe pytania:
A) linia wzroku - zgodnie z rysunkiem w instrukcji oddział w lesie jest w polu widzenia, oddział będący w lesie widzi oddział stojący poza lasem, ale oddział stojący w lesie nie widzi drugiego oddziału stojącego w lesie (rysunek 1, czwarta piechota nie widzi trzeciej kawalerii).
B) wg opisu lasu w instrukcji po wejściu do lasu trzeba sie zatrzymać. Tymczasem oznaczenie na karcie pomocy sugeruje, ze nie trzeba sie zatrzymać tylko ruch kosztuje dodatkowy punkt ruchu. Które jest poprawne? A jesli trzeba sie zatrzymać to czy dotyczy to rownież oddziału zaczynajacego ruch w lesie i idącego na kolejne pole lasu?
C) bonus do celowania za wcześniejsze nieskuteczne celowanie - kiedy te znacznik są zdejmowane poza przypadkiem skutecznego wycelowania? Po ruchu artylerii? Przy braku celowania w kolejnej turze (bo artyleria nie została w ogóle aktywowana)? Po opuszczeniu przez oddział heksu będącego pod ostrzałem?
D) aktywacją i ruch oddziału. Czy po aktywacji oddział musi do końca ruchu przemieszczać sie razem, czy tez mozna "zostawić" po drodze jednostkę? Np. Aktywuje oddział dwóch piechot i jedna poruszam sie o jedno pole a drugim o dwa? Albo kazdym w innym kierunku?
E) rozdzielenie oddziału. Jak rozdzieli oddzial - czy mozna wg przykładu z pkt E, czy tylko osobno aktywujac poszczególne jednostki z danego oddziału?
F) zdolność barona Maksymiliana - czy zdolność zwiększająca obrażenia po sukcesie krytycznym moze byc wybrana dopiero po wypadnięciu sukcesu krytycznego, czy trzeba obstawiać w ciemno przed walka (przed aktywacją jednostki?)
G) zdolność siostry Anastasii przerzut kości przy ostrzale działa rownież przy ostrzale artylerii?
H) kiedy robi sie testy dowodzenia: tylko we wprost wskazanych przypadkach (uniknięcie wycofania, opuszczenie strefy kontroli, użycie zdolności dowódcy) czy tez moze za kazdym razem kiedy chce aktywować jednostkę? (Gdzies taką interpretacje czytałem).
I) czy krytyczna porażka moze byc zdolnością specjalną siostry Anastasii przerzucona lub inna zdolnością zmodyfikowana, czy zawsze jest ostateczna?
J) czy mozna ponieść dobrowolna stratę zamiast wycofywania sie gdy jest możliwość wycofania sie?

Dzięki :)
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Awatar użytkownika
bombagames
Posty: 56
Rejestracja: 30 cze 2014, 22:10
Kontakt:

Re: Black & White

Post autor: bombagames »

Dziękujemy za pytania. Informujemy, że pracujemy z Krzysztofem nad FAQ do gry. Jak powstanie wrzucimy go na profil gry w BGG.
Co do pytań to postaramy się nie niedługo odpowiedzieć. Prosimy o chwilę cierpliwości.
http://www.bombagames.pl
polub na fb
Gry które Cię rozerwą!
sirias
Posty: 212
Rejestracja: 17 sty 2014, 13:18
Been thanked: 4 times

Re: Black & White

Post autor: sirias »

To ja w tym tygodniu dorzucę nowe, bo wcześniej jak nie było odzewu to jakoś nie miałem powodu by je spisać :wink: .
Awatar użytkownika
matoozik
Posty: 403
Rejestracja: 24 sie 2009, 14:19
Lokalizacja: Małopolska

Re: Black & White

Post autor: matoozik »

Widzę, że najwięcej watpliwości jest podczas wydawania rozkazów. Dlatego najpierw trochę wyjaśnień na ten temat. Ogólna zasada jest taka: każdy gracz może wydać jednej swojej jednostce TYLKO jeden rozkaz na turę. By rozkaz wszedł w życie, dana jednostka musi zdać test dowodzenia. Rozkaz musi być wydany w odpowiednim momencie tury, wszystko zależy od rozkazu. I żeby nie mówić ogólnikami oto opis wszystkich rozkazów z dokładnym wyjaśnieniem, kiedy można go wydać:

Baron Maximilian
1. Rozkaz specjalny: Dyscyplina jednostki wzrasta o 1.
Rozkaz ten jest wykonywany automatycznie. wszystkie aktywowane jednostki otrzymują bonus do dyscypliny na czas tej tury.

2. Motywacja: podczas walki w zwarciu atak jednostki wzrasta o 1.
Rozkaz ten można wydać zaraz po po zadeklarowaniu ataku, przed rzutem kostkami.

3. Dobić ich: jeżeli podczas ataku wypadł krytyczny sukces, wroga jednostka otrzymuje 2 obrażenia (musi zredukować swoją liczebność dwukrotnie).
Rozkaz ten można wydać tylko jeżeli podczas ataku wypadł krytyczny sukces. Jeżeli gracz chce go wydać musi to zrobić przed ewentualnym kontratakiem.

4. Unik: podczas wrogiego kontrataku jednostka kawalerii nie doznaje obrażeń.
Rozkaz ten można wydać zaraz po wykonaniu przez przeciwnika kontrataku, ale przed rzutem kostkami.

Lord Alexandrus
1. Rozkaz specjalny: gracz może powtórzyć rzut podczas celowania, musi jednak zaakceptować ten wynik.
Rozkaz ten można wydać każdej jednostce artylerii, która przed ostrzałem dokonuje celowania.

2. Forsowny marsz: jednostka piechoty lub kawalerii może przesunąć się o dodatkowe pole, po
tym rozkazie jednostka nie może atakować.
Rozkaz ten można wydać zaraz po ruchu danej jednostki, rozkaz nie może być wydany jezeli jednostka juz w tej turze atakowała.

3. Obrona: podczas wrogiego kontrataku obrona jednostki wzrasta 1.
Rozkaz może być wydany zaraz po tym jak wroga jednostka przechodzi do kontrataku, ale przezd rzutem kostkami.

4. Jałowy ruch: jednostka przed swoją aktywacją może przesunąć się o jedno pole do tyłu lub na boki.
Rozkaz może być wydany dokładnie - przed aktywacją

Vlad Kristofferson
1. Rozkaz specjalny: gracz może jeszcze raz rzucić kostkami, jeżeli wypadnie krytyczna porażka,
drugi rzut musi zaakceptować,
Rozkaz może zostać wydany zaraz po tym jak wypadnie krytyczna porażka.

2. Za królową!: jednostka będąca w zwarciu z wrogą jednostką może się poświęcić (należy ją
zdjąć z planszy) i skutecznie zaatakować sąsiednią wrogą jednostkę (należy zredukować jej
liczebność o jeden).
Rozkaz można wydać tuż przed atakiem. Jeżeli jednostka zda test dowodzenia, zamiast rozstrzygać atak, automatycznie zadajesz jedno obrażenie wrogiej jednostce, a twoja jednostka ginie. Wroga jednostka po tym rozkazie normalnie zdaje test dowodzenia, jak zawsze po otrzymaniu obrażeń w walce, nie może jednak przeprowadzić kontrataku.

3. Rozpoznanie: jeżeli jednostka ma w zasięgu wzroku wrogą jednostkę oddaloną o 2 do 3 heksów, to może sprawdzić jej rodzaj.
Rozkaz ten może zostać wydany przed lub po ruchu jednostki.

4. Przypływ sił: jednostka może zaatakować w zwarciu po wykonaniu pełnego ruchu.
Rozkaz może zsotać wydany zaraz po tym, jak jednostka zużyje wszystko dostepne punkty ruchu i znajduje się w strefie kontroli wrogiej jednostki.

Inkwizytor Dominic
1. Rozkaz specjalny: gracz może dwa razy aktywować tę samą jednostkę, jednak tylko raz może skorzystać ze specjalnych zdolności tej jednostki. Rozkaz nie działa na artylerię.
W odróżnieniu od pozostałych rozkazów specjalnych, ten rozkaz można wydac tylko raz turę. Nie wlicza sie on do limitu jednego rozkazu na turę. Czyli oprócz niego, gracz może wykonać dowoolny inny rozkaz.

2. Odzyskiwanie sił: jednostka, której wydano ten rozkaz, musi poświęcić całą aktywację i zwiększyć swoją liczebność o 1 (należy przekręcić bloczek o 90 stopni w prawo).
Rozkaz można wydać w dowlnym momencie swojej tury jednostce, która jeszcze nie była aktywowana w tej turze.

3. Pościg: jeżeli w wyniku ataku w zwarciu jednostka wroga się wycofa, to gracz może przesunąć swoją jednostkę na opuszczany właśnie heks i ponownie ją zaatakować.
Rozkaz może zostać wydany zaraz po tym, jak wroga jednostka się wycofa.

4. Odwrót: jednostka po wykonaniu ataku w zwarciu może się wycofać.
Rozkaz można wydać zaraz po rozstrzygnięciu ataku w zwarciu. dzięki niemu przeciwnik nie będzie mógł wykonać kontrataku.

Kardynał Rafael
1. Rozkaz specjalny: jeżeli w strefie kontroli jednostki znajduje się wroga jednostka, gracz może sprawdzić jej rodzaj.
Rozkaz może być wydany dowolnej aktywowanej w tej turze jednostce.

2. Szał bitewny: jednostka piechoty może podczas tej aktywacji wykonać dwa ataki w zwarciu, jednostka może zaatakować tę samą jednostkę dwa razy lub dwie różne.
Rozkaz mozna wykonać zaraz po aktywaowaniu jednostki piechoty.

3. Unik: podczas wrogiego kontrataku jednostka kawalerii nie otrzymuje obrażeń.
Rozkaz mozna wydać zaraz po tym jak wroga jednostka przechodzi do kontrataku, jednak przed rzutem kostkami.

4. Paraliż: jeżeli w strefie kontroli znajduje się wroga jednostka, to ta jednostka w najbliższej turze przeciwnika nie może być aktywowana, dodatkowym warunkiem powodzenia rozkazu jest niezdanie testu dowodzenia przez wrogą jednostkę.
Rozkaz może zostać wydany na końcu lub na poczatku aktywacji danej jednostki.

Siostra Anastasia
1. Rozkaz specjalny: gracz może przerzucić wynik rzutu kostkami podczas ataku dystansowego, gracz musi zaakceptować wynik drugiego rzutu.
Rozkaz może być wydany zaraz po nieudanym ataku dystansowym.

2. Póki śmierć: jeżeli jednostka ma zostać wyeliminowana podczas kontrataku, to może wykonać jeszcze jeden atak w zwarciu,
Rozkaz może zostać wydany zaraz po tym jak przeciwnik wykonał udany kontratak, po rzucie kostkami oczywiście.

3. Wycelowanie: podczas ataku wartość Ataku dystansowego jednostki wzrasta o 1.
Rozkaz może zostać wydany zaraz po deklarcji ataku dystansowego, ale przed rzutem ostkami.

4. strach: jeżeli jednostka posiada w swojej strefie kontroli wrogą jednostkę, może ją zmusic do odwrotu, dodatkowym warunkiem powodzenia rozkazu jest niezdanie testu dowodzenia przez wrogą jednostkę.
Rozkaz może zostać wydany na poczatku lub na końcu aktywacji danej jednostki.

Jeszcze na zakończenie kilka uwag odnośnie rozkazów:
1. Rozkazy można wydawać tylko w podczas swojej tury, czyli przykladowo, rozkaz specjalny Barona Maximiliana nie działa w turze przeciwnika.
2. Jeden rozkaz na turę oznacza, że nie ma znaczenia czy rozkaz wszedł w życie czy nie. Wazne, że zsotał wydany.
3. Rozkazy specjalne mogą wbyć wydawane wszystkim aktywowanym jednostkom, dowolna ilość razy na turę. Wyjątkiem jest Inkwizytor Dominic.


----------------------------------------------------

Teraz odpowiedzi na watpliwości, przy czym pomijam pytania odnośnie rozkazów.
Pytania od siriasa:

7a. Nie wiem jak w drukowanej (jeszcze nie doszła), ale w tej na bgg, jak dla mnie jest nieścisłość: raz można strzelać, gdy po jednej ze stron nie ma blokady (rysunek 1. od lewej przypadki 3 i 4 licząc od lewej), a w innym jednostka po lewej od linii blokuje strzał (najbardziej po prawej). Dlaczego tak jest?
Najbardziej po prawej, tutaj ograniczeniem jest brzeg planszy po prawej stronie, a po lewej wzgórze.


8a. Co jak się przesunie pomiędzy strzałami?
Wtedy znaczniki celowania są usuwane z planszy, a bonus do celowania znika.

23. Na lewym rysunku ostrzału jest pokazane, że nie można strzelać z lasu do lasu, ale na prawym z pagórka na pagórek już można. Proszę o wyjaśnienie, czemu tak jest (z zasad to nie wynika)? Las blokuje linię wzroku. Jednostka w lesie nie widzi jednostki znajdującej się w drugim lesie. Pagórki natomiast zrównują wysokość wrogich jednostek i obie się "widzą".

24. Czy artyleria może strzelać gdy jest w strefie kontroli przeciwnika?
Nie, ostrzał artyleryjski jest formą ataku dystansowego.

25. Bractwo miecza: szarża jest wykonywana przez 3 pola? [przy piechocie to wygląda trochę dziwnie]
Na tym polega unikalność tej jednostki.

26. Bractwo miecza: czy można szarżować przez strumień? [piechota powinna się na takim polu zatrzymać]
Nie, nie może, podczas szarży należy pamiętać o obostrzeniach terenu. Czyli, nie można szarzować, np. przez las.

27. Zakon skorpiona: "Podczas ataku dystansowego nie wykonuje celowania" - to w końcu ta jednostka wykonuje "atak dystansowy", czy "ostrzał artyleryjski"? Przede wszystkim chodzi tu o:
a) możliwość strzelania będąc w strefie kontroli (pytanie 24)
b) zadawanie obrażeń tylko jednej jednostce/wszystkim na heksie
Zakon skorpiona jest jednostką artylerii i podlega jej ograniczeniom (tylko jedna aktywacja artylerii na turę). natomiast jeżeli chodzi o atak, to strzela jak każda inna jednostka z atakiem dystansowym. Czyli zadaje tylko obrażenia jednej jednotce na heksie.

28. Jak się ma bonus z szarży do rozkazu pościgu? (Przestaje obowiązywać w drugim ataku? Zależnie od terenu na który dokonano pościgu?)
Jeżeli po szarży, wydajesz rozkaz pościg, to tracisz bonus z szarży - bo już się zakończyła.

29. Jak się ma bonus z szarży do "szału bitewnego"?
Jak wyżej

30. Czy szarżę można wykonać jako wyjście ze strefy kontroli?
Tak, pod warunkiem, że zdasz test dowodzenia.

31. Dobrze rozumiem, że zdolność inkwizytora uniemożliwia ponowne skorzystanie jedynie ze zdolności niepasywnych takich jak: szarża, podwójny strzał, atak po całym ruchu (wszystkie dobrze?)? Natomiast co ze zdolnością Lwów Vesanii (jak dla mnie wygląda na pasywną)?
Nie ma znaczenia, czy pasywna czy aktywna. Nie możesz korzystać z ich specjalnych zdolności, możesz wykonać dodatkowy ruch i/lub atak.

32. Czy typ każdej jednostki ostrzelanej ("ostrzał dystansowy" lub "ostrzał artyleryjski") jest ujawniany, czy tylko przeciwnik podaje obronę jednostki?
Tak, przeciwnik musi wiedzieć w co strzelał :) Po ujawnieniu jednostek na heksie, sa one ponownie umieszczane na planszy, tak by przeciwnik widział tylko buta, konia lub armatę :)

33. Jeśli typy jednostek atakowanych są ujawniane podczas "ostrzału artyleryjskiego", to czy wskazywane jest która jest która na planszy?
Nie, przeciwnik otrzymuje tylko informacje o typie jednostek.

34. Jeśli mam oddział, to czy mogę w tajemnicy przed przeciwnikiem przemieszać jednostki, czy cały czas pozycja danego bloczka na planszy jest jawna?
Możesz przemieszać. jednostki są ujawnianie tylko podczas ataku lub w wyniku niektórych rozkazów. Tak samo nie masz obowiązku podawać, która jednostka z heksa wykonuje atak dystansowy. Wystarczy, że pokażesz jej kartę. Dobrze to działa przy snajperze. Przeciwnik otrzymuje tylko informacje, że na danym heksie znajduje się snajper, ale nie wie, która z 3 znajdujących się tam jednostek to snajper.

35. Szarża: czy jednostka atakowana musi być na heksie zgodnym z ruchem o 3 pola "prosto" (tak jak w przykładzie w instrukcji), czy też na dowolnym sąsiednim po wykonaniu takiego ruchu.
Dokładnie jak w przykładzie.

36. Jałowy ruch: pozwala na wyjście ze strefy kontroli bez testu, czy też i tak musi być test?
Wystraczy, ż zdasz test podczas wykonywania rozkazu.

37. Ostrzelanie Ogniem: test przeprowadzam dla każdej jednostki osobno, czy dla całego oddziału?
Dla każdej jednostki osobno.

38. Czy zasieki są jedynym jedynym przypadkiem, gdy wejście na heks uniemożliwia atak? [las i strumień powodują tylko zatrzymanie, tak?]
Tak

39. Fort i bunkier: tutaj sformułowanie z instrukcji jest trochę niejasne ("Podczas obrony, jednostki są zmuszone do odwrotu tylko wtedy, gdy podczas ataku przeciwnik wyrzucił krytyczny sukces.") - czy to oznacza, że po krytycznym sukcesie można testować dowodzenie w celu pozostaniu na tego typu polu?
Dokładnie tak

40. Typ scenariusza obrona: zajęcie fortu sprawdza się na początku czy na końcu swojej tury?
Na początku swojej tury.

41. Typ scenariusza obrona: wolę się upewnić - jako turę liczymy ruch obu graczy?
Tak.

42. Czy zrobienie okopu na bunkrze lub forcie jest legalne? (nie jest zabronione w instrukcji, ale dziwnie wygląda)
Nie, jest niewykonalne :)

43. Scenariusze za liniami wroga: dotarcie 3 jednostkami jest sprawdzane na początku czy na końcu tury gracza przebijającego się?
Na koniec tury gracza przebijającego się.

44. Scenariusze za liniami wroga: dobrze rozumiem, że jeżeli np. pojedyncza jednostka dojdzie do pola ze strzałką to pozostaje na polu bitwy?
Nie, jednostka, taka przebiła się przez linię wroga i ruszyła dalej :)

Teraz pytania od miga:

A) linia wzroku - zgodnie z rysunkiem w instrukcji oddział w lesie jest w polu widzenia, oddział będący w lesie widzi oddział stojący poza lasem, ale oddział stojący w lesie nie widzi drugiego oddziału stojącego w lesie (rysunek 1, czwarta piechota nie widzi trzeciej kawalerii).
Wyjaśniłem juz wyżej.

B) wg opisu lasu w instrukcji po wejściu do lasu trzeba sie zatrzymać. Tymczasem oznaczenie na karcie pomocy sugeruje, ze nie trzeba sie zatrzymać tylko ruch kosztuje dodatkowy punkt ruchu. Które jest poprawne? A jesli trzeba sie zatrzymać to czy dotyczy to rownież oddziału zaczynajacego ruch w lesie i idącego na kolejne pole lasu?
Gdy wchodzisz do lasu, musisz sie zatrzymać, to samo gdy jesteś już w lesie.

C) bonus do celowania za wcześniejsze nieskuteczne celowanie - kiedy te znacznik są zdejmowane poza przypadkiem skutecznego wycelowania? Po ruchu artylerii? Przy braku celowania w kolejnej turze (bo artyleria nie została w ogóle aktywowana)? Po opuszczeniu przez oddział heksu będącego pod ostrzałem?
Po ruchu artylerii.

D) aktywacją i ruch oddziału. Czy po aktywacji oddział musi do końca ruchu przemieszczać sie razem, czy tez mozna "zostawić" po drodze jednostkę? Np. Aktywuje oddział dwóch piechot i jedna poruszam sie o jedno pole a drugim o dwa? Albo kazdym w innym kierunku?
Tak, możesz, ale tylko jedna jednostka, będzie mogła zaatakować.

E) rozdzielenie oddziału. Jak rozdzieli oddzial - czy mozna wg przykładu z pkt E, czy tylko osobno aktywujac poszczególne jednostki z danego oddziału?
Odpowiedx wyżej.

H) kiedy robi sie testy dowodzenia: tylko we wprost wskazanych przypadkach (uniknięcie wycofania, opuszczenie strefy kontroli, użycie zdolności dowódcy) czy tez moze za kazdym razem kiedy chce aktywować jednostkę? (Gdzies taką interpretacje czytałem).
Tylko ww wprost wskazanych przypadkach.

I) czy krytyczna porażka moze byc zdolnością specjalną siostry Anastasii przerzucona lub inna zdolnością zmodyfikowana, czy zawsze jest ostateczna?
Możę być przerzucona ze zdolności Anastasii i tak jest ostateczna.

J) czy mozna ponieść dobrowolna stratę zamiast wycofywania sie gdy jest możliwość wycofania sie?
Nie, musisz się wycofać.

Mam nadzieję, że to trochę rozwieje wątpliwości.
Miłego grania :)
Małpa nie żyje. Przedstawienie skończone.
Moja skromna kolekcja: matoozik
Awatar użytkownika
bombagames
Posty: 56
Rejestracja: 30 cze 2014, 22:10
Kontakt:

Re: Black & White

Post autor: bombagames »

Tak jak już pisaliśmy, pracujemy nad poprawkami Naszej instrukcji. Będziemy wdzięczni za wszystkie uwagi i Wasze sugestie, co trzeba poprawić, które rzeczy są najmniej zrozumiałe? Czekamy na Waszą pomoc.
http://www.bombagames.pl
polub na fb
Gry które Cię rozerwą!
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4714
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 381 times
Been thanked: 883 times

Re: Black & White

Post autor: BartP »

Swego czasu zostawiłem parę uwag w głównym temacie gry, gdy byłem na świeżo po przeczytaniu instrukcji. Przede wszystkim optowałem za tym, by opis terenu i zdolności liderów znalazł się dalej w instrukcji, ponieważ na chwilę obecną czytam o nich, zanim wiem tak naprawdę, jak wydawanie i wykonywanie rozkazów wygląda.
Awatar użytkownika
bombagames
Posty: 56
Rejestracja: 30 cze 2014, 22:10
Kontakt:

Re: Black & White

Post autor: bombagames »

BartP pisze:Swego czasu zostawiłem parę uwag w głównym temacie gry, gdy byłem na świeżo po przeczytaniu instrukcji. Przede wszystkim optowałem za tym, by opis terenu i zdolności liderów znalazł się dalej w instrukcji, ponieważ na chwilę obecną czytam o nich, zanim wiem tak naprawdę, jak wydawanie i wykonywanie rozkazów wygląda.
Dzięki, to zostało zrobione jako pierwsze. Opisy i zdolności specjalne jednostek oraz dowódców, wylądowały na samym końcu.
http://www.bombagames.pl
polub na fb
Gry które Cię rozerwą!
Awatar użytkownika
bombagames
Posty: 56
Rejestracja: 30 cze 2014, 22:10
Kontakt:

Re: Black & White

Post autor: bombagames »

Pod tym linkiem https://www.dropbox.com/s/se78wblctdle3 ... l.pdf?dl=0 można zobaczyć efekt zmian w instrukcji do Black and White.
Zachęcamy do zapoznania się. Wszelkie uwagi, sugestie są mile widziane.
http://www.bombagames.pl
polub na fb
Gry które Cię rozerwą!
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1401
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 152 times
Been thanked: 181 times

Re: Black & White

Post autor: Błysk »

Mam pytania, których nikt wcześniej nie zadał. Dotyczą wycofywanie się.

Jeśli wycofywanie się oznacza wyjście z wrogiej strefy kontroli to:

1. Kiedy jednostka jest zraniona po strzale i nie zda testu dowodzenia, ale jednocześnie nie jest w strefie kontroli żadnej jednostki to znaczy, że nie musi się ruszać? Tzn. musi poruszyć się tylko wtedy (wycofać), kiedy jest w strefie dowodzenia innej jednostki niż ta, która strzelała? (Bo ostatecznie jednostka nie może strzelać, kiedy wroga jednostka znajduje się w jej strefie kontroli). Przykład z instrukcji sugeruje, że nawet jeśli jednostka nie jest w strefie kontroli innej jednostki to musi zdawać test morale, a zatem wycofywać się.

2. Czy kiedy użyję zdolności specjalnej regularnej piechoty, to czy mogę nią zaatakować przeciwnika? Jeśli tak, to czy każdą jednostką czy tylko jedną?

3. Czy po strzale artylerii jednostki również mogą/muszą się wycofać tak jakby oddano do nich zwykły strzał?
Awatar użytkownika
bombagames
Posty: 56
Rejestracja: 30 cze 2014, 22:10
Kontakt:

Re: Black & White

Post autor: bombagames »

Błysk pisze:Mam pytania, których nikt wcześniej nie zadał. Dotyczą wycofywanie się.

Jeśli wycofywanie się oznacza wyjście z wrogiej strefy kontroli to:

1. Kiedy jednostka jest zraniona po strzale i nie zda testu dowodzenia, ale jednocześnie nie jest w strefie kontroli żadnej jednostki to znaczy, że nie musi się ruszać? Tzn. musi poruszyć się tylko wtedy (wycofać), kiedy jest w strefie dowodzenia innej jednostki niż ta, która strzelała? (Bo ostatecznie jednostka nie może strzelać, kiedy wroga jednostka znajduje się w jej strefie kontroli). Przykład z instrukcji sugeruje, że nawet jeśli jednostka nie jest w strefie kontroli innej jednostki to musi zdawać test morale, a zatem wycofywać się.
Wycofujesz się zawsze po udanym ataku (to jest napisane w instrukcji). Warunek nie możesz wejść w strefę kontroli innej jednostki. Wycofywanie się, może być ruchem do przodu. Jeśli nie możesz się wycofać, tracisz jeden punkt liczebności. Jeśli nie chcesz się wycofywać to
Błysk pisze:
2. Czy kiedy użyję zdolności specjalnej regularnej piechoty, to czy mogę nią zaatakować przeciwnika? Jeśli tak, to czy każdą jednostką czy tylko jedną?
Tak, można atakować ale jako kolejna aktywacja, która rozgrywana jest normalnie. Zdolność pozwala tylko na przesunięcie jednostek.
Błysk pisze: 3. Czy po strzale artylerii jednostki również mogą/muszą się wycofać tak jakby oddano do nich zwykły strzał?
Tak, jest to opisane w instrukcji na stronie 19.

Mam nadzieję, że pomogliśmy. Przepraszamy za późny odzew ale Pyrkon i majówka trochę oderwały Nas od forum.
http://www.bombagames.pl
polub na fb
Gry które Cię rozerwą!
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1401
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 152 times
Been thanked: 181 times

Re: Black & White

Post autor: Błysk »

I jeszcze jedno pytanie.

Po aktywowaniu oddziału złożonego z 3 jednostek mogę ruszyć oddział i zaatakować jedną jednostką z tego oddziału. A czy mogę poświęcić kolejną aktywację, aby zaatakować drugą jednostką, a potem trzecią aktywację żeby zaatakować trzecią jednostką z oddziału?

EDIT: mam odpowiedź. Nie można. ;)
Awatar użytkownika
kamron6
Posty: 1105
Rejestracja: 23 sty 2010, 20:57
Has thanked: 49 times
Been thanked: 66 times

Re: Black & White

Post autor: kamron6 »

Jest jakieś FAQ? Takie, żeby nie trzeba było czytać wszelkich wątków nt. tej gry.
Osoby z Wrocławia zapraszam do wrocławskiej grupy facebookowej zrzeszającej miłośników gier strategicznych i wojennych
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1401
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 152 times
Been thanked: 181 times

Re: Black & White

Post autor: Błysk »

kamron6 pisze:Jest jakieś FAQ? Takie, żeby nie trzeba było czytać wszelkich wątków nt. tej gry.

Niestety nie ma, ale poprawiona instrukcja wiele z poruszanych tu kwestii rozwiewa. ;) Wersja poprawiona powinna być tutaj:
https://www.dropbox.com/s/se78wblctdle3 ... l.pdf?dl=0 Niestety żadnej innej erraty chyba nie ma.
bendoza
Posty: 65
Rejestracja: 23 maja 2017, 11:13
Has thanked: 1 time

Re: Black & White

Post autor: bendoza »

pytania od początkującego gracza...
1.w przypadku ataku w zwarciu i wystąpienia krytycznej porażki/sukcesu osoba broniąca się może kontratakować? (oczywiście jeśli zdała test dowodzenia i nie musi się wycofać).
2. Test dowodzenia nie zakończył się sukcesem - muszę się wycofać tzn wykonuję ruch jednostka która była atakowana i nie zdała testu od razu po ataku przeciwnika i ten ruch jest "dodatkowym" moim ruchem podczas trwania rundy przeciwnika?
2. Sytuacja .. gracz A zakończył swoją turę Gracz B rozpoczyna - na sąsiadujących heksach znajdują się kawalerie obu graczy czy aby gracz B mógł zaatakować kawalerią atakiem w zwarciu musi wykonać ruch o 2 heksy - np 1 do tyłu i 1 z powrotem na tego heksa na którym stał /lub "okrążyć" heks na którym stoi kawaleria przeciwnika?
Mickey80
Posty: 14
Rejestracja: 04 lis 2016, 11:19
Been thanked: 1 time

Re: Black & White

Post autor: Mickey80 »

Ja gram w ten sposób:
bendoza pisze: 1.w przypadku ataku w zwarciu i wystąpienia krytycznej porażki/sukcesu osoba broniąca się może kontratakować? (oczywiście jeśli zdała test dowodzenia i nie musi się wycofać).
Krytyczny sukces -> broniący zachowuje się standardowo jakby oberwał (wycofanie lub test dowodzenia dla kontrataku).
Krytyczna porażka -> broniący zachowuje się standardowo jakby "oberwał bez strat w liczebności" (wycofanie lub test dowodzenia dla kontrataku).
bendoza pisze: 2. Test dowodzenia nie zakończył się sukcesem - muszę się wycofać tzn wykonuję ruch jednostka która była atakowana i nie zdała testu od razu po ataku przeciwnika i ten ruch jest "dodatkowym" moim ruchem podczas trwania rundy przeciwnika?
Tak. Jest to reakcja trwająca podczas ataku. Tak samo jak kontratak.
bendoza pisze: 2. Sytuacja .. gracz A zakończył swoją turę Gracz B rozpoczyna - na sąsiadujących heksach znajdują się kawalerie obu graczy czy aby gracz B mógł zaatakować kawalerią atakiem w zwarciu musi wykonać ruch o 2 heksy - np 1 do tyłu i 1 z powrotem na tego heksa na którym stał /lub "okrążyć" heks na którym stoi kawaleria przeciwnika?
Nie trzeba wykonywać ruchu (ukazane na str.14 poprawionej instrukcji), ALE ZAWSZE gdy chcemy w rundzie się wycofać (WYŁĄCZNIE z terenu działania wrogiej jednostki ) aby np. wykonać opcjonalny atak z dystansu ->trzeba zdać najpierw test dowodzenia. Jeśli się uda -> wycofujemy się i kontynuujemy działania w tej samej aktywacji.
Współtworzę PIONKI z KIESZONKI - niezależny blog recenzencki gier planszowych : http://pionkizkieszonki.blogspot.com/
Tworzę Ulepszamy gry planszowe: https://www.facebook.com/Ulepszamy-gry- ... 436330646/
bendoza
Posty: 65
Rejestracja: 23 maja 2017, 11:13
Has thanked: 1 time

Re: Black & White

Post autor: bendoza »

Upewniając się ....nie zdam testu dowodzenia to nie wycofuję się (nie mogę wykonać ataku dystansowego) ale mogę wykonać atak w zwarciu?
Jeśli tak to analogicznie w przypadku ataku piechotą posiadającą zdolność ataku dystansowego (jeśli jednostki moje i wroga "sąsiadują" z moją piechotą ((posiadająca zdolność ataku dystansowego)) bardziej mi sie opłaca "wycofać i strzelić z dystansu" niż atakować w zwarciu... bo jesli dobrze rozumiem w przypadku ataku dystansowego nie ma kontrataku?
pozdrawiam
PS tak teraz to widzę -14 strona instrukcji ...qrcze wyjątkowo "niejasne" zasady w tej grze ale pomimo tego znakomita gra
ODPOWIEDZ