Pan Lodowego Ogrodu - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5457
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Pan Lodowego Ogrodu - pytania i wątpliwości

Post autor: Rocy7 »

FAQ do gry http://panlodowegoogrodu.pl/pan-lodowego-ogrodu-faq


FAQ na 17.09.14 r. w wersji PDF http://www.boardgamegeek.com/filepage/1 ... a-170914-r


Analizuje instrukcje przed rozgrywką i mam kilka pytań:

1) Żmijowe Gardło pole nr. 0

Faza Planowania
Pole oznaczone numerem 0 – Żmijowe Gardło, kiedy gracz dokłada swój znacznik akcji do tego pola akcji musi umieścić także swój znacznik wpływu, który pozostanie na tym polu akcji do końca gry.
jaka jest konsekwencja tej zasady? Ten, kto dokłada jako pierwszy swój znacznik akcji do tego pola zawsze traci jeden znacznik wpływu? Czy jeśli ktoś raz umieścił znacznik wpływu na Żmijowym Gardle, musi to zrobić ponownie jeśli wybierze tą akcje z polem nr. 0?

2) Warunki zwycięstwa

Pier Van Dyken
Wygrywa, jeżeli przesunie 4 żetony uroczyska do regionu z Cierniem
i wchłonie ich magię do Ciernia.
Dyken przesuwa do Ciernia żetony uroczysk przy użyciu Szczurzego Grajka (jednostka 2 poziomu) oraz może wchłonąć ich magię do Ciernia i wygląda to następująco:1) SZCZURZY GRAJEK: jeżeli w regionie zdominowanym przez Dykena znajduje się Szczurzy grajek oraz żeton uroczyska to Dyken przesuwa żeton do regionu z Cierniem. Żeton uroczyska umieszczany jest rewersem do góry tak, aby oznaczyć jego przesunięcie w tej turze.
jak rozumiem żeton uroczyska przesuwa się automatycznie bezpośrednio do regionu z Cierniem?

3) Czynnik M
Strona 14
Kiedy gracz otrzymuje żeton czynnika M zawsze umieszcza go na swojej karcie postaci - miejsce oznaczone jako poziom 0. Czynnik M z poziomu 0 może być używany tylko do kupowania zdolności specjalnych i podczas wykonywania akcji u Kruczego Cienia.
Czynienie strona 11
Zwiększ znacznik Martwego Śniegu o +1, poświęć wybraną liczbę żetonów czynnika M tylko z jednego poziomu na twojej karcie postaci, by przywołać jednostki specjalne (każda jednostka wymagała poświęcenia 1 żetonu Czynnika M) do regionu/regionów, w którym posiadasz już wpływy. Przesuń swój znacznik reputacji w dół na torze o wartość równą liczbie poświęconego Czynnika M x wybrany poziom. Nie musisz wydawać wszystkich żetonów Czynnika M z wybranego poziomu.


oznacza to, że za Czynnik M poziomu 0 nie można kupować jednostek?
Ostatnio zmieniony 17 wrz 2014, 22:21 przez Rocy7, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
Koshiash
Posty: 936
Rejestracja: 01 sty 2010, 17:45
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 31 times
Been thanked: 116 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: Koshiash »

Ad.1. Skaczac jak pijany zajac dotrzesz do dodatkowej informacji przy warunkach zwyciestwa. Wynika z nich, ze za kazdym razem zostawiasz tam kostke, a ten kto ma ich najwiecej dostaje dodatkowe PZ.
Ad.3. Rozumiem to w taki wlasnie sposob.
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5215
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1803 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: Gambit »

Ad.1 - Każdy kto dokłada znacznik akcji do Żmijowego Gardła zostawia też jeden znacznik wpływu. Jeśli w turze zostawisz tam dwa znaczniki akcji, to razem z nimi zostawiasz dwa znaczniki wpływu. Konsekwencje są dwie. Po pierwsze, masz w trakcie gry mniej znaczników wpływu do wykorzystania. Po drugie, gracz, który na koniec gry ma najwięcej znaczników wpływu na Gardle, dostaje dodatkowe VP.

Ad. 2 - Dokładnie. Jeśli dominujesz pole z uroczyskiem i masz tam Szczurzego Grajka, to przesuwasz uroczysko bezpośrednio do Ciernia. W następnej turze będzie można je wchłonąć (o ile będziesz dominował pole z Cierniem)

Ad. 3 - Dokładnie. Za poziom 0 nie kupujesz jednostek. Żeby kupić jednostki musisz najpierw podnieść poziom swojego Czynnika M u Kruczego Ciernia. Co zresztą można załatwić w jednej turze o ile pamiętam.
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5457
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: Rocy7 »

Dzięki za pomoc.

I kolejne pytanie
[Ruch znaczników inicjatywy]
Każdy z graczy musi wykonać skok swojego znacznika inicjatywy na torze o jedno pole lub skorzystać z wyjątkowego skoku o dwa pola. Gracz może wykonać skok o dwa pola tylko raz w każdym etapie gry (1, 2 i 3).
podwójny ruch na torze inicjatywy ma służyć temu by np. mieć więcej akcji kosztem gorszej inicjatywy niż inni gracze? Jakie są inne minusy podwójnego ruchu na torze inicjatywy?
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1557
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 102 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: espresso »

Dzięki skokowi o 2 pola możesz też mieć mniej akcji, ale lepszą inicjatywę (jeżeli przeskoczysz na "1" w kolejnym etapie). Poza tym, możesz przyśpieszyć grę, a co ważniejsze: punktowanie regionów.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5593
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 772 times
Been thanked: 1205 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: mat_eyo »

Co jeśli ktoś dzięki skokowi o dwa pola wyląduje na ostatnim czerwonym polu? Gra się kończy, ale odbywają się dwa czy jedno punktowanie?
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1767
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 372 times
Been thanked: 94 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: farmer »

Jedno punktowanie.
Oczywiście gra się kończy, ale po rozegraniu całego (ostatniego) etapu.

To drugie punktowanie, nad którym pionek gracza przeskoczył, niejako "marnuje się".

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
RedImp
Posty: 603
Rejestracja: 03 maja 2012, 20:53
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: RedImp »

Gambit pisze:Ad.1 - Każdy kto dokłada znacznik akcji do Żmijowego Gardła zostawia też jeden znacznik wpływu. Jeśli w turze zostawisz tam dwa znaczniki akcji, to razem z nimi zostawiasz dwa znaczniki wpływu. Konsekwencje są dwie. Po pierwsze, masz w trakcie gry mniej znaczników wpływu do wykorzystania. Po drugie, gracz, który na koniec gry ma najwięcej znaczników wpływu na Gardle, dostaje dodatkowe VP.

Ad. 2 - Dokładnie. Jeśli dominujesz pole z uroczyskiem i masz tam Szczurzego Grajka, to przesuwasz uroczysko bezpośrednio do Ciernia. W następnej turze będzie można je wchłonąć (o ile będziesz dominował pole z Cierniem)

Ad. 3 - Dokładnie. Za poziom 0 nie kupujesz jednostek. Żeby kupić jednostki musisz najpierw podnieść poziom swojego Czynnika M u Kruczego Ciernia. Co zresztą można załatwić w jednej turze o ile pamiętam.
Zgadza się.
Awatar użytkownika
RedImp
Posty: 603
Rejestracja: 03 maja 2012, 20:53
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: RedImp »

farmer pisze:Jedno punktowanie.
Oczywiście gra się kończy, ale po rozegraniu całego (ostatniego) etapu.

To drugie punktowanie, nad którym pionek gracza przeskoczył, niejako "marnuje się".

pozdr,
farm
Nie! Znacznik inicjatywy, który przeskakuje symbol punktowania uruchamia je normalnie. Mamy, więc dwa punktowania( przeskoczone przez znacznik inicjatywy i to na którym stanął znacznik inicjatywy) na koniec tury.
spicum
Posty: 92
Rejestracja: 26 maja 2012, 11:26
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: spicum »

Passionaria Callo:

Posiadam na regionie znacznik koszmaru, Koszmar i Fauna
W fazie dominacji okazuje się że dominuje region:

1. Czy mogę wybrać kolejność odpalenia akcji?
a) Najpierw koszmar z racji dominacji dokłada znacznik, potem Faun zamyka obszar ?
b) Nawet ciekawiej "FAUN :Zamień znacznik wpływu innego gracza na swój", potem Koszmar generuje znacznik koszmaru, potem Faun zamyka obszar ?

2. Czy muszę wszystkie akcje jednostek specjalnych uruchomić ? Np w opisanej sytuacji, często nie na rękę jest zamiana znaczników wpływów przez Fauna.

3. Czy jeśli na dominowanym regionie znajduje się Faun i 2 znaczniki koszmaru to jestem zmuszony zamknąć region, czy też mogę tej czynności nie wyzwalać ?
Nie jest to akcja widoczna na karcie jednostki specjalnej.
W instrukcji stoi:

Kod: Zaznacz cały

FAUN:  jeżeli  w  regionie  zdominowanym  przez  Callo  znajdują  się  dwa 
żetony koszmaru i Faun to gracz zamyka region
W przypadku czerwonych wież jest magiczne słówko "może"

Kod: Zaznacz cały

OŚWIECONA ISTOTA:jeżeli w regionie zdominowanym przez Freihoff
znajduje się Oświecona Istota gracz może umieścić w nim żeton Czerwonej
Wieży
4. Czy można zamknąć rejon z Vuko ?
Jeśli tak to czy figurka Vuko zostaje przesunięta poza planszę ?


Ulrike Freihoff:

5. Czy dobrze rozumiem, że przy grze przy 2 os Ulrike Freihoff przeciw Passionaria Callo, w przypadku gdy Passionaria Callo zamknie region, nim powstanie na nim czerwona wieża, to Ulrike Freihoff traci możliwość wypełnienia swojego celu osobistego ?


Pier van Dyken:

Na regionie znajduje się Krab, jeden wrogi znacznik wpływów, jeden własny i znacznik neutralny.
6. Czy w opisanej sytuacji po aktywacji i opłaceniu ataku krab musi wykorzystać oba ataki ?
Czy też może usunąć wrogi znacznik wpływów i na tym pozostać ?


Dominacja

7. Faza dominacji, na regionie stoi wpływ neutralny, Vuko i jednostka specjalna poziomu 3 (inna jednostka zginęła w tej turze), nie ma innych naszych wpływów, posiadamy 1 żeton Vuko.
Czy dominujemy ten obszar?
Tzn żeton Vuko zabiera nam 1 pkt wpływu z jednostki = mamy 2 i to wystarczy do dominacji, czy też żeton Vuko wyłącza nam cała jednostkę i jej wpływ?

Faza Akcji
8. Czy jeśli mam zasoby to muszę wykonać akcje które wybrałem ?
Czy też mogę zdjąć znacznik akcji nic nie robiąc ?
Awatar użytkownika
RedImp
Posty: 603
Rejestracja: 03 maja 2012, 20:53
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: RedImp »

spicum pisze:Passionaria Callo:

Posiadam na regionie znacznik koszmaru, Koszmar i Fauna
W fazie dominacji okazuje się że dominuje region:

1. Czy mogę wybrać kolejność odpalenia akcji?
a) Najpierw koszmar z racji dominacji dokłada znacznik, potem Faun zamyka obszar ?
b) Nawet ciekawiej "FAUN :Zamień znacznik wpływu innego gracza na swój", potem Koszmar generuje znacznik koszmaru, potem Faun zamyka obszar ?
inst. str. 13
"2) Tylko gracz, który dominuje w regionie może użyć zdolności jednostek
specjalnych działających tylko w fazie dominacji oraz zrealizować swój cel."

O kolejność użycia właściwości jednostek specjalnych decyduje gracz, więc a) i b) jak najbardziej możliwe.
spicum pisze: 2. Czy muszę wszystkie akcje jednostek specjalnych uruchomić ? Np w opisanej sytuacji, często nie na rękę jest zamiana znaczników wpływów przez Fauna.
Nie musisz. Używasz ich jak chcesz.
spicum pisze: 3. Czy jeśli na dominowanym regionie znajduje się Faun i 2 znaczniki koszmaru to jestem zmuszony zamknąć region, czy też mogę tej czynności nie wyzwalać ?
Nie jest to akcja widoczna na karcie jednostki specjalnej.
W instrukcji stoi:

Kod: Zaznacz cały

FAUN:  jeżeli  w  regionie  zdominowanym  przez  Callo  znajdują  się  dwa 
żetony koszmaru i Faun to gracz zamyka region
W przypadku czerwonych wież jest magiczne słówko "może"

Kod: Zaznacz cały

OŚWIECONA ISTOTA:jeżeli w regionie zdominowanym przez Freihoff
znajduje się Oświecona Istota gracz może umieścić w nim żeton Czerwonej
Wieży
Zamkniecie regionu nie jest zdolnością fauna a specyficznym warunkiem - jeśli zaistniał to musi zostać wykonany. W regionie z Faunem i dwoma żetonami koszmaru następuje automatyczne zamknięcie regionu.
spicum pisze:4. Czy można zamknąć rejon z Vuko ?
Jeśli tak to czy figurka Vuko zostaje przesunięta poza planszę ?
Tak. Nic się nie zmienia. Figurka Vuko w kolejnej turze i tak musi iść do innego regionu zgodnie z zasadami.
spicum pisze: Ulrike Freihoff:

5. Czy dobrze rozumiem, że przy grze przy 2 os Ulrike Freihoff przeciw Passionaria Callo, w przypadku gdy Passionaria Callo zamknie region, nim powstanie na nim czerwona wieża, to Ulrike Freihoff traci możliwość wypełnienia swojego celu osobistego ?
Tak. Dlatego gra tymi dwoma "damami" jest specyficzna i zażarta - szarpanie za włosy itd. Mówiąc poważnie gracze muszą skupić się na każdym ruchu przeciwnika i wyczuć kiedy ten odejdzie od realizacji własnego celu na rzecz punktów zwycięstwa lub będzie próbował zepchnąć drugiego gracza na minę jaką jest Vuko.
spicum pisze:Pier van Dyken:

Na regionie znajduje się Krab, jeden wrogi znacznik wpływów, jeden własny i znacznik neutralny.
6. Czy w opisanej sytuacji po aktywacji i opłaceniu ataku krab musi wykorzystać oba ataki ?
Czy też może usunąć wrogi znacznik wpływów i na tym pozostać ?
Jak powyżej - odpalasz zdolność specjalną kraba według własnego uznania. W zasadach nie ma napisane MUSI zabić. ;)
spicum pisze:Dominacja

7. Faza dominacji, na regionie stoi wpływ neutralny, Vuko i jednostka specjalna poziomu 3 (inna jednostka zginęła w tej turze), nie ma innych naszych wpływów, posiadamy 1 żeton Vuko.
Czy dominujemy ten obszar?
Tzn żeton Vuko zabiera nam 1 pkt wpływu z jednostki = mamy 2 i to wystarczy do dominacji, czy też żeton Vuko wyłącza nam cała jednostkę i jej wpływ?
Nie. Vuko wycofuje tylko znacznik wpływu za każdy posiadany przez ciebie żeton Vuko. Jeśli nie ma w regionie z figurką Vuko twojego znacznika wpływu to nic nie tracisz.Jednostka specjalna daje pełny wpływ - w twoim przykładzie równy 3.
"Odzwierciedla to wycofanie się tylko twoich popleczników, którzy widząc Vuko w regionie i to jaki łomot potrafi spuścić postanowili sprawdzić czy wyłączyli żelazko w domu zamiast zajmować się popieraniem Ciebie. "

spicum pisze:Faza Akcji
8. Czy jeśli mam zasoby to muszę wykonać akcje które wybrałem ?
Czy też mogę zdjąć znacznik akcji nic nie robiąc ?
Możesz blefować - nie musisz wykonywać akcji i płacić zasobów (zwłaszcza jak widzisz wcześniejsze ruchy innych graczy). Często położenie swojego znacznika akcji może służyć zajęciu miejsca innemu graczowi ;)
Awatar użytkownika
Gra Wstępna
Posty: 3
Rejestracja: 05 wrz 2014, 11:03
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: Gra Wstępna »

Dzień dobry.
Mamy dwa pytania i jeden zarzut :D :
1. Czy Faun może przemienić zasoby, gdy gracz nie posiada już fizycznie wolnych kostek zasobów?
2. Czy mozna podmienić zdolność jednostki (kupiona wcześniej, albo natywną)?
zarzut: dlaczego instrukcja jest odarta z fabularnych wyjaśnień? Przykładem może być Martwy Śnieg - Vuko zabiera wszystkich naukowców na Ziemię, a następnie ten o najlepszej reputacji zostaje osądzony najłagodniej. Tak nam to Krzysztof Wolicki tłumaczył przy okazji gry w prototyp i brzmi dużo lepiej takie wyjaśnienie, niz "suche" zakończenie. To jeden z przykładów wyjaśnień, których nam brakuje :P
Dominik Kolęda
"There is no hunting like the hunting of man, and those who have hunted armed men long enough and liked it, never care for anything else thereafter."
- Ernest Hemingway
Zapraszam na bloga pod adresem www.gra.wstepna.pl
Awatar użytkownika
RedImp
Posty: 603
Rejestracja: 03 maja 2012, 20:53
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: RedImp »

Gra Wstępna pisze:Dzień dobry.
Mamy dwa pytania i jeden zarzut :D :
1. Czy Faun może przemienić zasoby, gdy gracz nie posiada już fizycznie wolnych kostek zasobów?
Faun nie przemienia zasobów tylko zamienia podmienia wpływu przeciwnika na swój - tylko w regionie zdominowanym przez Callo gdzie jest Faun.
Gra Wstępna pisze:2. Czy mozna podmienić zdolność jednostki (kupiona wcześniej, albo natywną)?
Żetony można kupować tylko do miejsc pustych na karcie gracza oraz zastępować tylko żetony kupione wcześniej i położone na tych miejscach(nie można dokładać zastępując oryginalne zdolności jednostek). Jednostki nie mogą posiadać dwóch tych samych zdolności(wyjątek jednostki 3 poziomu, których to ograniczenie nie dotyczy). Krab jest wyjątkiem dlatego kosztuje dodatkowy spadek reputacji -2.
Gra Wstępna pisze:zarzut: dlaczego instrukcja jest odarta z fabularnych wyjaśnień? Przykładem może być Martwy Śnieg - Vuko zabiera wszystkich naukowców na Ziemię, a następnie ten o najlepszej reputacji zostaje osądzony najłagodniej. Tak nam to Krzysztof Wolicki tłumaczył przy okazji gry w prototyp i brzmi dużo lepiej takie wyjaśnienie, niz "suche" zakończenie. To jeden z przykładów wyjaśnień, których nam brakuje :P

Dominik Kolęda
Edycja zjadła opis - jest tak jak mówisz z osądem jaki spotka naukowców po ewakuacji przez Vuko ;)
Ostatnio zmieniony 06 wrz 2014, 08:50 przez RedImp, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1557
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 102 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: espresso »

RedImp pisze:
Gra Wstępna pisze: 1. Czy Faun może przemienić zasoby, gdy gracz nie posiada już fizycznie wolnych kostek zasobów?
Faun nie przemienia zasobów tylko zamienia podmienia wpływu przeciwnika na swój - tylko w regionie zdominowanym przez Callo gdzie jest Faun.
Ale znaczniki wpływów są limitowane, prawda? Jak skończą mi się kostki wpływów, to nie mogę użyć zdolności Fauna?
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1290
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: Nidhogg »

Witam

Po pierwszej rozgrywce mam dwa pytania co do "Czynienia"

1. Czy zasada:
Zwiększ znacznik Martwego Śniegu o +1, poświęć wybraną liczbę żetonów
czynnika M tylko z jednego poziomu na twojej karcie postaci
, by przywołać
jednostki specjalne (każda jednostka wymagała poświęcenia 1 żetonu
Czynnika M) do regionu/regionów, w którym posiadasz już wpływy.
określa że za pomocą jednej akcji "Czynienia" mogę przywołać tylko jednostki z jednego poziomu i jeśli chce przywołać w jednej rundzie jednostki 3 i 1 poziomu to muszę wykorzystać dwie akcje na czynienie?

2. Czy jeśli moja reputacja jest na poziomie najniższym (-9) to czy mogę dalej wykonywać akcje "Czynienia", która wymaga obniżenia reputacji? W sumie nie mam gdzie już spaść poniżej i mogę "bezkarnie" (oczywiście bacząc na znacznik martwego śniegu) przywoływać jednostki by wykonać osobisty cel.
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
Awatar użytkownika
trabiniu
Posty: 232
Rejestracja: 18 gru 2013, 15:39
Been thanked: 1 time

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: trabiniu »

to i ja mam pytanie:

str. 13 instrukcji opis trudności kafelków Vuko - LUDZIE OGNIA. Vuko opuszczając region zabiera ze sobą znacznik niezależnej nacji. Jak rozumiem znaczniki te służą tylko by podnieść wartość oporu regionu (1 znacznik neutralny wymusza dostawienie dwóch od gracza by dominować), oraz by zdobywać punkty zwycięstwa poprzez ich atakowanie i usuwanie z planszy.

Tym samym Vuko odbiera nam możliwość zdobywania punktów ale jednocześnie ułatwia dominację w regionie. To jedyne utrudnienie tej akcji ? czy tez chodzi o to że znaczniki zebrane przez vuko jakoś (i po coś) mają się kumulować ? Skąd tylko biorą się dodatkowe znaczniki niezależnej nacji ? w przykładzie mowa o 3. /kiedy je dostawiamy ? przesuwamy ? skąd i na jakiej zasadzie się biorą na planszy - oprócz ustawienia początkowego ?
Ostatnio zmieniony 05 wrz 2014, 15:01 przez trabiniu, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5593
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 772 times
Been thanked: 1205 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: mat_eyo »

Ja to rozumiem tak, że Vuko zbiera drużynę, więc przesuwa jeden znacznik razem ze soba. Więc w jednym regionie nie zostanie żaden taki znacznik, a w drugim będą takie dwa.
Awatar użytkownika
trabiniu
Posty: 232
Rejestracja: 18 gru 2013, 15:39
Been thanked: 1 time

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: trabiniu »

mat_eyo pisze:Ja to rozumiem tak, że Vuko zbiera drużynę, więc przesuwa jeden znacznik razem ze soba. Więc w jednym regionie nie zostanie żaden taki znacznik, a w drugim będą takie dwa.

dzięki to chyba jedyne wytłumaczenie. Kurcze zły jestem na tą instrukcję jak jasna cholera. Wystarczyło by dodać " ... i przenosi ich ze sobą do kolejnych regionów..." jedno dodatkowe zdanie albo poprawne przeredagowanie tekstu :/
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: zakwas »

Nie znalazłem w instrukcji, pytam: czy Cierń van Dykena generuje punkt przewagi w regionie? Podstawkę ma, logicznym się wydaje, ale informacji znaleźć nie mogę...

Nidhogg pisze: 2. Czy jeśli moja reputacja jest na poziomie najniższym (-9) to czy mogę dalej wykonywać akcje "Czynienia", która wymaga obniżenia reputacji? W sumie nie mam gdzie już spaść poniżej i mogę "bezkarnie" (oczywiście bacząc na znacznik martwego śniegu) przywoływać jednostki by wykonać osobisty cel.
O tym już gdzieś czytałem w wątku crowdfundingowym PLO - tak to działa. :)
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1557
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 102 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: espresso »

zakwas pisze:Nie znalazłem w instrukcji, pytam: czy Cierń van Dykena generuje punkt przewagi w regionie? Podstawkę ma, logicznym się wydaje, ale informacji znaleźć nie mogę...
Ja bym powiedziała, że nie - przecież nie jest jednostką. Czerwone wieże i koszmary również nie generują punktów wpływu.
Nidhogg pisze:za pomocą jednej akcji "Czynienia" mogę przywołać tylko jednostki z jednego poziomu i jeśli chce przywołać w jednej rundzie jednostki 3 i 1 poziomu to muszę wykorzystać dwie akcje na czynienie?
Tak.

Dla upewnienia się: czy Cierń może wchłonąć więcej niż jedno uroczysko w jednej turze? I tym samym, czy dwa uroczyska mogą znajdować się w tym samym regionie (przeniesione przez Szczurzego Grajka w dwóch kolejnych turach lub przez dwóch Grajków w tej samej turze)?
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1767
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 372 times
Been thanked: 94 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: farmer »

Wg mnie Cierń nie liczy się do dominacji.
espresso pisze: Dla upewnienia się: czy Cierń może wchłonąć więcej niż jedno uroczysko w jednej turze? I tym samym, czy dwa uroczyska mogą znajdować się w tym samym regionie (przeniesione przez Szczurzego Grajka w dwóch kolejnych turach lub przez dwóch Grajków w tej samej turze)?
Moim zdaniem można wchłonąć więcej uroczysk - nic w przepisach tego nie zabrania.

***
Czy w regionie, w którym dwóch graczy ma jednakową ilość wpływów (czyli nikt nie dominuje regionu):
- ktoś otrzymuje punkty? Ile? (za drugie miejsce?)
- ktoś otrzymuje zasoby? Ile?
- nikt niczego nie otrzymuje? (duża kara za remis)

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1290
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: Nidhogg »

Czy w regionie, w którym dwóch graczy ma jednakową ilość wpływów (czyli nikt nie dominuje regionu):
- ktoś otrzymuje punkty? Ile? (za drugie miejsce?)
- ktoś otrzymuje zasoby? Ile?
- nikt niczego nie otrzymuje? (duża kara za remis)
Nie ma takiej możliwości by ktoś nie był pierwszy w dominacji. Jeśli dwóch graczy ma po tyle samo wpływów w regionie i po tyle samo wpływów w przyległych regionach to według instrukcji (strona 13: remis w dominacji) wygrywa gracz z lepszą reputacją.
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: zakwas »

espresso pisze:
zakwas pisze:Nie znalazłem w instrukcji, pytam: czy Cierń van Dykena generuje punkt przewagi w regionie? Podstawkę ma, logicznym się wydaje, ale informacji znaleźć nie mogę...
Ja bym powiedziała, że nie - przecież nie jest jednostką. Czerwone wieże i koszmary również nie generują punktów wpływu.
Ale jest siedzibą bohatera, a w oryginale nie ma figurek wież czy koszmarów, tylko żetony. ;)

Jeszcze jedno:

Gdzie w instrukcji jest określenie tego do kogo przychodzi Vuko, jeżeli jest remis na torze reputacji? Gdzieś o tym czytałem ,a teraz nie mogę znaleźć, a nie pamiętam kolejności żetonów na tym torze - czy nie jest odwrócona względem kolejności kolejność jego rozpatrywania w przypadku remisu?
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 965
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 187 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: krecilapka »

Gdzie w instrukcji jest określenie tego do kogo przychodzi Vuko, jeżeli jest remis na torze reputacji? Gdzieś o tym czytałem ,a teraz nie mogę znaleźć, a nie pamiętam kolejności żetonów na tym torze - czy nie jest odwrócona względem kolejności kolejność jego rozpatrywania w przypadku remisu?
Vuko idzie do tego kto jest najniżej na torze (str. 12 jak zauważyłeś przy opisie Vuko). A kolejność rozpatrywania remisów na torze reputacji, o to już trzeba się cofnąć do strony 6 i jest to napisane tadam... w punkcie o inicjatywie ;).
Na torze reputacji mamy odwrotną sytuacją i gracz, którego znacznik znajduje się na dole stosu ma najlepszą reputację
Tak na oko to dobry mechanizm, bo przy remisach widać kto stoi wyżej na stosie i do niego idzie Vuko (bo ma gorszą reputację). Dlatego właśnie przy akcji nr 4 Kruczego Cienia wpycha się swój znacznik POD SPÓD, by nie do nas przyszedł Vuko.

Ja widzę z kolei ataki jako wątpliwe miejsce w podręczniku. Ktoś ambitnie czytający po swojemu (a mam takiego gracza), jeśli dokona założenia, że jednostka z ikoną czachy może wykonać w jednej turze dowolną ilość ataków byle to opłacić złotem, to ciężko będzie. Jakoś nie znalazłem zdania które jednoznacznie stwierdzałoby, że jedna czacha to możliwość jednego ataku. Jedynie przykład narysowanej jednostki 3 poziomu z dwoma czachami - co sugeruje, że ta jednostka będzie mogła napadać dwukrotnie.
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1557
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 102 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: espresso »

farmer pisze:
espresso pisze: Dla upewnienia się: czy Cierń może wchłonąć więcej niż jedno uroczysko w jednej turze? I tym samym, czy dwa uroczyska mogą znajdować się w tym samym regionie (przeniesione przez Szczurzego Grajka w dwóch kolejnych turach lub przez dwóch Grajków w tej samej turze)?
Moim zdaniem można wchłonąć więcej uroczysk - nic w przepisach tego nie zabrania.
Tak właśnie grałam. Wątpliwość pojawiła się, ponieważ na str. 13 jest informacja, że zdolności specjalne aktywują się tylko raz na turę w każdym regionie (dwa Drakkary w tym samym regionie nie mogę porwać dwóch znaczników wpływów, tylko jeden). Cierń nie jest jednostką i nie ma zdolności specjalnej, więc założyłam, że ta zasada go nie dotyczy.
BTW tym bardziej uważam, że Cierń nie daje wpływu, ponieważ w opisie fazy dominacji jest tylko informacja o wpływach z jednostek specjalnych i znaczników wpływów.
krecilapka pisze:Ja widzę z kolei ataki jako wątpliwe miejsce w podręczniku. Ktoś ambitnie czytający po swojemu (a mam takiego gracza), jeśli dokona założenia, że jednostka z ikoną czachy może wykonać w jednej turze dowolną ilość ataków byle to opłacić złotem, to ciężko będzie.
W instrukcji na str 12 jest "gracz może opłacić atak tylko raz na turę". Płacisz raz, wszystkie jednostki atakują. Siła ataku to jeden punkt za każdą czachę.
ODPOWIEDZ