Gra o tron - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Gra o tron

Post autor: sqb1978 »

Brzmi skomplikowanie a to przecież jest bardzo proste.

1. statki można rekrutować w każdej twierdzy/mieście z dostępem do morza
2. statki można stawiać:
- w porcie przylegającym do obszaru rekrutacji
- na morzu przylegającym do obszaru rekrutacji jeśli nie ma tam jednostek wroga
Awatar użytkownika
RasTafari
Posty: 1410
Rejestracja: 20 kwie 2010, 17:26
Lokalizacja: Breslau
Has thanked: 71 times
Been thanked: 69 times

Re: Gra o tron

Post autor: RasTafari »

shuji pisze:Nie rozumiesz o co chodzi
Nie rozumieć mogą ludzie, którzy mieli kontakt tylko z drugą edycją. W podstawce pierwszej nie było portów więc dla tych, którzy grali w pierwszą edycję a teraz grają w drugą wystawianie statków jest proste. Faktem jest że w instrukcji nie widzę w rozdziale "Mobilizacja" wyraźnego zaznaczenia, że statki rekrutujesz na sąsiedni obszar morski bez względu czy ma on port czy nie.
Przyszedł Rasta i zepsuł grę.
Wobo
Posty: 2
Rejestracja: 17 lip 2014, 09:49

Re: Gra o tron

Post autor: Wobo »

Witam, tak jak wiele osób ja także chciałbym wyjaśnić swój problem co do portów, ponieważ jutro będę pierwszy raz grał w tę wersję.
1. Jeśli mam statek w porcie na Pyke a w Zatoce Żelaznych Ludzi nie mam statku, to nie mogę użyć statku z portu jako środka transportu na ląd, póki nie użyję rozkazu marszu na ten portu i nie wyprowadzę z niego statku? (załóżmy, że w Zatoce nie ma żadnego statku wrogiego)
2. Mam statek w porcie na Pyke oraz drugi statek w Zatoce Żelaznych Ludzi. Na Zatokę daję rozkaz marszu, który chcę użyć do zaatakowania Złotej Cieśniny. Na port daję rozkaz wsparcia. Czy to wsparcie z portu zadziała w tym ataku na złotą cieśninę, czy wspierać z tego portu mogę tylko ataki które wchodzą na Zatokę Żelaznych Ludzi?

Pozdrawiam
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: Indar »

1. NIE, musisz najpierw wyprowadzić statek z portu.
2. NIE. Wsparcie położone w porcie działa tylko na walkę w terenie MORSKIM na terenie którego znajduje się port. W tym przypadku na Zatoce, gdyby ktoś Cię zaatakował w zatoce to wtedy miałbyś wsparcie.
Awatar użytkownika
Dellas
Posty: 626
Rejestracja: 28 kwie 2014, 13:50
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 63 times
Been thanked: 14 times

Re: Gra o tron

Post autor: Dellas »

2. NIE. Wsparcie położone w porcie działa tylko na walkę w terenie MORSKIM na terenie którego znajduje się port. W tym przypadku na Zatoce, gdyby ktoś Cię zaatakował w zatoce to wtedy miałbyś wsparcie.
Hmm... Czy aby na pewno? Port jest częścią lądu - a rozkaz wsparcia z terenu lądowego nie działa na obszar morski. Ciekaw jestem co jest prawidłowe.
Awatar użytkownika
RasTafari
Posty: 1410
Rejestracja: 20 kwie 2010, 17:26
Lokalizacja: Breslau
Has thanked: 71 times
Been thanked: 69 times

Re: Gra o tron

Post autor: RasTafari »

Dellas pisze:
Indar pisze:2. NIE. Wsparcie położone w porcie działa tylko na walkę w terenie MORSKIM na terenie którego znajduje się port. W tym przypadku na Zatoce, gdyby ktoś Cię zaatakował w zatoce to wtedy miałbyś wsparcie.
Czy aby na pewno?
Na pewno. Fabularnie możesz sobie to wyobrazić, że statki które stacjonują w porcie mogą wspierać bitwę, która ma miejsce w zatoce poprzez wypłynięcie z portu i po bitwie zawinięcie z powrotem do portu, natomiast jednostkom lądowym ciężko by było biegać po wodzie żeby wspierać bitwę :wink:
Przyszedł Rasta i zepsuł grę.
Wobo
Posty: 2
Rejestracja: 17 lip 2014, 09:49

Re: Gra o tron

Post autor: Wobo »

Dzięki za wyjaśnienie :)
Może ktoś opowiedzieć coś o grze tym szóstym Rodem? Martell bodajże :)
dobrze dopasowali mapkę na dole do niego? są jakieś ciekawe taktyki których można użyć grając nimi? Są lepsi na ląd czy na wodę? :)
Awatar użytkownika
Dellas
Posty: 626
Rejestracja: 28 kwie 2014, 13:50
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 63 times
Been thanked: 14 times

Re: Gra o tron

Post autor: Dellas »

Ok. dzięki

Sprawdziłem jeszcze raz w instrukcji (2 edycja)
Znajdujące się w porcie jednostki Statków mogą wspierać bitwę
na sąsiednim obszarze morskim, nie mogą jednak wspierać
bitwy na sąsiednich obszarach lądowych (nawet na obszarze
lądowym połączonym z portem).
Fabularnie możesz sobie to wyobrazić, że statki które stacjonują w porcie mogą wspierać bitwę, która ma miejsce w zatoce poprzez wypłynięcie z portu i po bitwie zawinięcie z powrotem do portu, natomiast jednostkom lądowym ciężko by było biegać po wodzie żeby wspierać bitwę
Fabularnie to ja mogę sobie wyobrazić coś całkiem odwrotnego. Bitwa morska rozgrywa się na pełnym morzu i statki w porcie (jak i jednostki lądowe) w żaden sposób nie pomogą w bitwie. Jednak z zasadami się nie polemizuje. :)

To jak już jesteśmy przy portach to mam jeszcze jedno pytanie. Czy dla obszarów, w których znajduje się port rozkazy przyznajemy osobno jednostkom lądowym jak i statkom w porcie?
Instrukcja mówi:
Podczas etapu Przydzielania rozkazów fazy Planowania gracz
musi przydzielić żeton Rozkazu każdemu obszarowi portu, w
którym znajdują się jego jednostki Statków. Gracz może tam
umieścić żeton Obrony, chociaż nie wywrze on w grze żadnego
efektu, bowiem portów nie wolno bezpośrednio atakować.
I teraz `obszarowi portu` znaczy sam port czy obszar w którym znajduje się port?
Awatar użytkownika
shivetay
Posty: 193
Rejestracja: 25 wrz 2012, 13:17

Re: Gra o tron

Post autor: shivetay »

Dellas pisze:Ok. dzięki

To jak już jesteśmy przy portach to mam jeszcze jedno pytanie. Czy dla obszarów, w których znajduje się port rozkazy przyznajemy osobno jednostkom lądowym jak i statkom w porcie?
Instrukcja mówi:
Podczas etapu Przydzielania rozkazów fazy Planowania gracz
musi przydzielić żeton Rozkazu każdemu obszarowi portu, w
którym znajdują się jego jednostki Statków. Gracz może tam
umieścić żeton Obrony, chociaż nie wywrze on w grze żadnego
efektu, bowiem portów nie wolno bezpośrednio atakować.
I teraz `obszarowi portu` znaczy sam port czy obszar w którym znajduje się port?
To się tylko do portu odnosi. obszar portu to port, obszar morski to morze, obszar lądowy to ląd :)
Awatar użytkownika
Dellas
Posty: 626
Rejestracja: 28 kwie 2014, 13:50
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 63 times
Been thanked: 14 times

Re: Gra o tron

Post autor: Dellas »

To się tylko do portu odnosi. obszar portu to port, obszar morski to morze, obszar lądowy to ląd
Dzieki, mogę teraz spać spokojnie :)
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: Indar »

Oddzielnie dla statków w porcie, oddzielnie dla jednostek na lądzie.
Qamill
Posty: 1
Rejestracja: 19 lut 2014, 21:59

Re: Gra o tron

Post autor: Qamill »

Mam pytanko.Co dzieje sie w sytuacji gdy jeden z rodow wykorzystuje zeton umocnienia wladzy a w wspolnej puli brakuje juz zetonow z jego rodem i nie ma co pobrac?
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: Gra o tron

Post autor: schizofretka »

Wszystkie elementy są limitowane.


Sent from my awesome mobile I want to brag about. May contain trace elements of tpos.
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Sytro
Posty: 24
Rejestracja: 02 mar 2008, 08:39
Lokalizacja: Siedlce/Warszawa

Re: Gra o tron

Post autor: Sytro »

Czyli mówiąc po ludzku:
Jak nie ma czego pobrać to nie ma. Akcja zmarnowana :twisted:
white_wolv
Posty: 17
Rejestracja: 30 lip 2014, 12:59

Re: Gra o tron

Post autor: white_wolv »

Vandal pisze:Definitywnie radze jeszcze raz przeczytać instrukcję bo pytania są dosyć podstawowe i możesz zepsuć sobie fun zaczynając pierwszą grę z błędami.

Porty służą tylko budowaniu statków, sam desant i załadunek jednostek już ich nie wymaga.

Są 3 trzy licytacje oddzielne, przy czym remisy o tron rozstrzyga "stary" władca, a remisy na mieczu i kruku już nowy..
Radzę również przeczytać jeszcze raz instrukcję ;)

Remisy na wszystkich torach rozstrzyga 'stary' posiadacz Tronu nawet jeśli jest jasne że go straci po zakończonych licytacjach.

EDIT: Wygląda na to że to ja nie doczytałem albo doczytalem i źle zrozumiałem, tak czy owak zwracam honor.

Swoją drogą to nam trochę pozmienia kolejne rozgrywki :P
Ostatnio zmieniony 31 lip 2014, 09:25 przez white_wolv, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1340
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 543 times
Been thanked: 280 times

Re: Gra o tron

Post autor: Atamán »

white_wolv pisze:
Vandal pisze:Definitywnie radze jeszcze raz przeczytać instrukcję bo pytania są dosyć podstawowe i możesz zepsuć sobie fun zaczynając pierwszą grę z błędami.

Porty służą tylko budowaniu statków, sam desant i załadunek jednostek już ich nie wymaga.

Są 3 trzy licytacje oddzielne, przy czym remisy o tron rozstrzyga "stary" władca, a remisy na mieczu i kruku już nowy..
Radzę również przeczytać jeszcze raz instrukcję ;)

Remisy na wszystkich torach rozstrzyga 'stary' posiadacz Tronu nawet jeśli jest jasne że go straci po zakończonych licytacjach.
white_wolv sam poczytaj instrukcję, bo źle prawisz :wink:

Vandal ma rację - zgodnie z instrukcją:

1. Wszystkie licytacje odbywają się w ustalonej kolejności. Pierwsza jest licytacja o Żelazny Tron.
instrukcja str.8 pisze:Licytacje rozgrywa się po kolei, zaczynając od toru Żelaznego Tronu.

2. Remisy podczas licytacji o Żelazny Tron rozstrzyga osoba, która miała żeton Żelaznego Tronu przed tą licytacją.
instrukcja str.8 pisze:Remisy podczas licytacji rozstrzyga gracz posiadający żeton Żelaznego Tronu.
instrukcja str.9 pisze:gracz, który dotychczas posiadał żeton Żelaznego Tronu, podczas licytacji o tor Żelaznego Tronu nadal będzie rozstrzygał remisy, nawet jeśli jest oczywiste, że straci go po jej zakończeniu.

3. Po zakończeniu tej pierwszej licytacji i ustaleniu kolejności na pierwszym torze, żeton Żelaznego Tronu wędruje do nowego właściciela.
instrukcja str.8 pisze:Kiedy wszystkie żetony Wpływów zostaną umieszczone na torze aktualnie podlegającym licytacji, gracz na pozycji „1” tego toru otrzymuje odpowiedni żeton Dominacji
instrukcja str.9 pisze:Żeton Żelaznego Tronu zmienia właściciela dopiero po zakończeniu licytacji o Żelazny Tron

4. Gdy została już rozsztrzygnięta kolejnośc na pierwszym torze i żeton dominacji związany z pierwszym torem (Żelazny Tron) został przyznany osobie, która weszła na pozycję 1., to przechodzimy do drugiej licytacji, a po jej rozstrzygnięciu do trzeciej.
instrukcja str.8 pisze:Kiedy wszystkie żetony Wpływów zostaną umieszczone na torze aktualnie podlegającym licytacji, gracz na pozycji „1” tego toru otrzymuje odpowiedni żeton Dominacji (żeton Żelaznego Tronu, Ostrza z Valyriańskiej Stali albo Kruka Posłańca; więcej informacji na temat zdolności żetonów Dominacji można znaleźć na stronie 11). Następnie gracze przechodzą do licytacji o kolejny tor Wpływów.
instrukcja str.8 pisze:Licytacje rozgrywa się po kolei, zaczynając od toru Żelaznego Tronu. Po nim przychodzi czas na tor Lenników, a na końcu licytuje się tor Królewskiego Dworu.
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Gra o tron

Post autor: schizofretka »

Hmm, ja pamiętam granie dawno temu jak mówisz i zmianę tego na decyzje starege władcę, więc albo było faq, albo wypowiedź ffg, albo powszechny home rule (tak jest naprawdę fużo lepiej, i tak tron jest prawie bezużyteczny a prrynajmniej mocno sytuacyjny), albo kolejna drobna zmiana w 2ed.
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Awatar użytkownika
virco
Posty: 1463
Rejestracja: 15 gru 2010, 15:31
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time

Re: Gra o tron

Post autor: virco »

z moich gier pamietam ze 1 licytacje o tron stary wladca, a druga i trzecia licytacje remisy rozstrzyga nowy wladca..

co do bezuzytecznosci ...
sa 2 glowne sytuacje gdy tron jest potrzebny :P

1) gdy potrzebna nam inicjatywa i "lepsza" obrona jest atak :P.. zwlaszcza w ostatniej fazie rozgrywki...

2) gdy nikt nie ma pieniedzy (zetonow wladzy) :) lub jest ich na prawde malo i mozna rozstrzygac remisy na swoja kozysc :)
Click me for -> Virco BGG Collection
Click me for -> Virco Forum Topic Buy/Sale/Trade
Stałe rabaty : planszostrefa.pl 10% | zgrami.pl 10% | 3trolle.pl 5% | planszak.pl 5%
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7875
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: kwiatosz »

Posiadacz żelaznego tronu zaskakująco często jest beneficjentem najlepszej korzyści z odparcia ataku dzikich ;)
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
guzu
Posty: 27
Rejestracja: 11 wrz 2013, 21:06

Re: Gra o tron

Post autor: guzu »

mamy ruch przed przeciwnikiem - palimy jego wsparcia, obrony lub inne szkodzące nam najazdy

mamy marsz przed przeciwnikiem

decydujemy o mobilizacji

nie powiedziałbym, że Tron jest bezużyteczny :)
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Gra o tron

Post autor: sqb1978 »

Najważniejsza korzyść to wpływ na pozostałych torach:

przy remisach można "handlować" rozstawieniem w zamian za sojusze/wojny.
Poza tym samemu można wydawać mniej żetonów, bo się wygrane z remisów przyznaje dla siebie :)
kYre
Posty: 64
Rejestracja: 14 sty 2013, 21:51
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: kYre »

Czasami lepiej ruszać się później, można zobaczyć jak będzie przebiegał sojusz z jednym z naszych kompanów :P nie zawsze pierwsza pozycja jest najlepsza :wink:
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: Gra o tron

Post autor: schizofretka »

Zazwyczaj lepiej ruszać się później, bo przeciwnik nie ma możliwości odpowiedzi przed wejścim kart westeros. No i jeśli konkurujecie o jeden obszar, ten który tam wejdzie zużywa swój marsz, i drugi może go zaatakować wykorzystując bonusową siłę swojego marszu. Pierwszemu lepiej ruszać się w zasadzie tylko kiedy kilka osób może zrobić sudden death albo chcemy pokojowy wygrać wyścig o obszar ze sprzymieżeńcem.
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Awatar użytkownika
SaszaPL
Posty: 361
Rejestracja: 06 maja 2014, 15:41
Lokalizacja: Warszawa

Re: Gra o tron

Post autor: SaszaPL »

Chyba, że robisz uderzenie prewencyjne wmaszerowując w marsz przeciwnika... :)

Moim zdaniem nie da się jasno określić czy lepiej być pierwszym czy ostatnim - wszystko zależy od sytuacji na planszy...
Moje gry: Board Game Geek.
Poszukuję Kilku tytułów - sprawdź!
S/W:CampRoskilde i inne (chętniej wymienię)

If you don't know where you're going, any road will get you there.
crus221
Posty: 197
Rejestracja: 04 sie 2014, 13:53
Been thanked: 1 time

Re: Gra o tron

Post autor: crus221 »

Bry, zakupiłem niedawno moją pierwszą planszówke gre o tron, wyd. 2 i w związku z czym mam kilka pytań.
Czy przeciwnicy mogą spoglądać na odrzucone karty rodów?
Frustrujące pytanie bo odpowiedź jest w instrukcji ale wydaje mi się to nie logiczne. Czy da się wspierać statkami atak lądowy na stolice przeciwnika? Ok wiem, że profilaktycznie tak ale zawsze wsparcie zostanie wycofane przez najazd, który przeciwnik postawi na porcie a do tego obronę na terenie. Nie jestem pewny czy to dobrze zrozumiałem. Bo większość mórz jest połączonych z portem i zawsze można wsparcie anulować...
ODPOWIEDZ