Wojna o Pierścień - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4031
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 20 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: AkitaInu »

A co jeżeli Saruman stoi sam w Orthanku a ja robie tam ruch armią? Ginie?
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 112 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: Pynio »

AkitaInu pisze:A co jeżeli Saruman stoi sam w Orthanku a ja robie tam ruch armią? Ginie?
Armie nie mają wpływu na Towarzyszy, postaci, powierników pierścienia, nazguli itp itd jesli te figurki stoją same. Nic zatem mu nie jesteś w stanie zrobić.

Jedyna możliwość, to jeśli jest on dowódcą Armii i ta armia zostanie rozgromiona w całości, lub jakąś kartą (np. tą niebieską - marsz entów czy coś takiego).

Z wycofaniem się Sarumana jest tak jak z ruchem armii, która nie jest w stanie wojny - masz armię złożoną z dwóch narodów, z czego jeden jest w stanie wojny - w razie ataku na inny naród ten w stanie wojny wchodzi na terytorium tamtego, natomiast armia, która nie jest w stanie wojny nie może wejść na pole przeciwnika. Saruman podczas ucieczki zostaje w Orthanku, a reszta ucieka gdzie pieprz rośnie. Ja Sarumana załatwiłem niebieską kartą, a tego wodza nazguli kumpel stracił podczas bitwy właśnie :)

edit: poza tym Saruman ma możliwość ruchu - 0 (ZERO) :) na karcie. Pomijając zasadę, która wyraźnie mówi, że Saruman NIGDZIE NIE WYCHODZI ;) Taki leniuszek.
Awatar użytkownika
Col. Frost
Posty: 256
Rejestracja: 15 lis 2015, 17:40
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 8 times
Been thanked: 50 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: Col. Frost »

To ja jeszcze dodam, że ucieczka armią i pozostawienie Sarumana samemu sobie w Orthanku jest dość kiepską taktyką. Pomijając nawet fakt, że oddajemy w ten sposób za darmo połowę punktów potrzebnych przeciwnikowi do odniesienia wygranej, ryzykujemy w ten sposób śmierć naszego Sługi bo gracz Wolnych Ludów może posiadać jedną z trzech (!) kart entów, które go automatycznie wyeliminują (biorąc pod uwagę, że kart postaci jest bodajże 20, to jest na to spora szansa). Już lepiej zamknąć z nim armię w twierdzy i liczyć na odsiecz lub wykrwawienie przeciwnika pod murami. A nawet jakby twierdza w końcu padła to i tak Saruman zginie prawdopodobnie później niż, gdy zostanie sam. No i zawsze można liczyć, że gracz Wolnych Ludów dojdzie do wniosku, że nie opłaca mu się wykrwawiać jednostek, których przecież ponownie zrekrutować nie może. Co innego jeśli użył już wszystkich kart entów, albo Gandalf Biały gryzie glebę, tylko w takim wypadku można rozważać ten wariant, ale też pod warunkiem bezpieczeństwa na innych frontach.
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: pinata »

Pynio pisze:[...] masz armię złożoną z dwóch narodów, z czego jeden jest w stanie wojny - w razie ataku na inny naród ten w stanie wojny wchodzi na terytorium tamtego, natomiast armia, która nie jest w stanie wojny nie może wejść na pole przeciwnika.
To nie jest prawda. Broniąca się armia, składająca się z jednostek narodu nie będącego w stanie wojny, może - uciekając - wejść do regionu innego narodu.

Jest to wyjątek opisany w instrukcji, w części dotyczącej toru polityki. Nie mam polskiej wersji pod ręką, ale tu jest fragment instrukcji oryginalnej:
Exception: Non-belligerent units are allowed to cross another Nation's border when retreating from a battle. If they do so, the next time they move, they must move out of that Nation, unless they became "At War" in the meantime.
Manewr ten stosowałem kilka razy w przypadku Ludów Północy w okolicach Leśnego Królestwa. I chyba raz przy Szarej Przystani.
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 112 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: Pynio »

pinata pisze:...
Wyraźnie napisałem - "w razie ataku". Nic nie pisałem o obronie, to co napisałeś oczywiście jest racją.
Awatar użytkownika
tencogoniema
Posty: 215
Rejestracja: 09 lis 2004, 13:00
Lokalizacja: Himalaje
Has thanked: 36 times
Been thanked: 14 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: tencogoniema »

A ja mam pytanie o Galadiere i w sumie o Elronda.
Gralismy i Lorien zostalo zaatakowane i oddzialy elfow schronily sie w twierdzy.
:arrow: Czy w takiej sytuacji mozna wystawic Galadiere czy nie :?:
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: pinata »

tencogoniema pisze:Gralismy i Lorien zostalo zaatakowane i oddzialy elfow schronily sie w twierdzy.
Czy w takiej sytuacji mozna wystawic Galadiere czy nie?
Tak - oblężona twierdza jest nadal "niezdobyta", a taki jest warunek wprowadzenia Galadrieli.
Awatar użytkownika
tencogoniema
Posty: 215
Rejestracja: 09 lis 2004, 13:00
Lokalizacja: Himalaje
Has thanked: 36 times
Been thanked: 14 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: tencogoniema »

rzucalismy koscmi poszukiwan i wypadly trzy szóstki.
ciagniemy jeden zeton czy trzy :?:
w instrukcji jest napisane ze kazda szóstka to sukces i rozpoczeła sie dyskusja.
Potem na spokojnie przejrzałem instrukcje i wydaje mi sie ze bez wzgledu na ilosc sukcesow ciagnie sie jeden zeton chyba ze jest twierdza mroku na trasie.
Dobrze to rozumiem?
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: pinata »

tencogoniema pisze:rzucalismy koscmi poszukiwan i wypadly trzy szóstki.
ciagniemy jeden zeton czy trzy?
Jeden żeton. W przypadku gdy Drużyna nie jest jeszcze na torze Mordoru, te trzy sukcesy oznaczają, że taka będzie wartość "ciężaru brzemienia" dla wylosowanego żetonu z symbolem Oka.

Czyli mieliście wylosować jeden żeton i jeżeli byłoby to Oko, to miałoby wartość 3.

Ewentualne kolejne żetony ciągnie się tylko w wyniku działania niektórych kart ("Balrog z Morii") lub w obecności twierdzy Cienia (kontrolowanej przez gracza Cienia i tylko jeżeli Drużyna jest odkryta).
Awatar użytkownika
tencogoniema
Posty: 215
Rejestracja: 09 lis 2004, 13:00
Lokalizacja: Himalaje
Has thanked: 36 times
Been thanked: 14 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: tencogoniema »

dzieki Pinata za błyskawiczna odpowiedz :mrgreen:
bolos13
Posty: 42
Rejestracja: 06 lut 2015, 19:36

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: bolos13 »

Ja tez mam pytanko by sie upewnic.
Limit jednostek na polu to 10, a w oblezonej twierdzy to 5. Rozumiem, ze w to nie wliczaja sie dowodzcy i postacie?
Zatem limit dotyczy sumy jednostek elitarnych i regularnych?
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: HoLi »

Ja tez mam pytanko by sie upewnic.
Limit jednostek na polu to 10, a w oblezonej twierdzy to 5. Rozumiem, ze w to nie wliczaja sie dowodzcy i postacie?
Zatem limit dotyczy sumy jednostek elitarnych i regularnych?
Tak limit wynosi dokładnie mówiąc 10 figurek jednostek w regionie i 5 w twierdzy, niezależnie czy to figurka przedstawiająca jednostkę elitarną czy też regularną. Postaci i Dowódców może być ile wlezie (nie ma limitu).
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
bolos13
Posty: 42
Rejestracja: 06 lut 2015, 19:36

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: bolos13 »

Dzieki ;>
Rojsky
Posty: 1
Rejestracja: 14 lut 2017, 00:22

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: Rojsky »

Hej, mam pytania dotyczące rozgrywania bitw.

1) Załóżmy, że w bitwie bierze udział armia Wolnych Ludów z Gandalfem oraz armia Cienia z Nazgulami. Czy korzystając z karty bitwy, gracz Cienia może poświęcić zdolności przywódcze Nazguli w myśl zasady:
"Karty Bitwy modyfikują normalne zasady gry w podobny sposób jak karty Wydarzeń – ich treść ma pierwszeństwo przed zasadami zawartymi w tej instrukcji"
czy może jednak nie ma takiej możliwości:
"Wiele kart wymaga od gracza, aby „poświęcił” swoje zdolności przywódcze. Zwrot ten oznacza, że podczas danej rundy wskazana figurka (lub figurki), której zdolności przywódcze są poświęcane, nie jest uważana za dowódcę (dla celów ustalenia wartości zdolności przywódczych armii). Gracz nie może poświęcić zdolności przywódczych figurki, jeśli jej zdolności przywódcze zostały już z jakiegoś powodu anulowane."
Która zasada ma pierwszeństwo, mając na uwadze instrukcje rozstrzygania bitew i fakt, że rzucanie karty bitwy odbywa się na samym jej początku?
ROZSTRZYGANIE BITWY:
1) Zagrywają po karcie Bitwy (opcjonalnie).
2) Wykonują swoje rzuty bitwy.
3) Wykonują swoje przerzuty dowódców.
4) Usuwają straty.
5) Decydują, czy przerwać atak lub przeprowadzić odwrót.





2) Drugie nurtujące zagadnienie dotyczy wycofywania się z bitwy. Hipotetycznie w bitwie uczestniczy armia Gondoru oraz armia Saurona. Armia Gondoru decyduje się na ucieczkę na sąsiednie pole, po rozegraniu jednej rundy bitwy (do czego ma prawo). Regulamin określa, że:
"Jeśli obrońca zdecyduje się przeprowadzić odwrót, jego armia musi się natychmiast wycofać na sąsiedni wolny region. Jeśli nie ma takiego regionu, obrońca nie może zdecydować się na odwrót."
Ale jeśli ta sama armia Gondoru zostanie zaatakowana w tej samej kolejce, tym razem przez armię Haradrimów i Easterlingów, to czy nadal będzie mogła dokonać odwrotu? Zakładając, że tak, mamy do czynienia z dwukrotnym poruszeniem armii, na co regulamin nie pozwala. Opisane to zostało w instrukcji przy okazji casusu ograniczenia ruchu armii na str. 27:
"W ramach jednej akcji każda figurka może się poruszyć tylko raz (dotyczy to również ruchu wynikającego z karty Wydarzenia, chyba że treść karty wskazuje na co innego). Gracz nie może więc jedną akcją przesunąć armii do regionu, w którym znajduje się już przyjazna armia (łącząc obie armie w jedną), a następnie poruszyć tę armię drugim ruchem wynikającym z tej akcji, gdyż w ten sposób figurki z pierwszej armii zostałyby poruszone dwukrotnie."
Powyższą sytuację można podpiąć pod zasadę, gdzie armia nie ma regionu, do którego może się wycofać i powinna kontynuować walkę. Poniżej przytaczam fragment instrukcji przytaczany już przeze mnie:
"Jeśli nie ma takiego regionu, obrońca nie może zdecydować się na odwrót."

Z góry dziękuję za pomoc :)
puchatek696
Posty: 2
Rejestracja: 26 mar 2015, 09:19

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: puchatek696 »

1. Jasne, że możesz poświęcić zdolności przywódcze nazguli i zagrać kartę. Jedynie później nie wykonasz przerzutów dowódców bo poświęciłeś ww. zdolności. Oczywiście taki efekt utrzyma się przez jedną turę. W kolejnej turze ponownie możesz skorzystać ze zdolności przywódczych nazguli.
2. Może się ponownie wycofać. Dwa razy tą samą armią nie możesz się poruszyć tylko jeśli wykonujesz akcję z kości.


Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: pinata »

Rojsky pisze:[...] Załóżmy, że w bitwie bierze udział armia Wolnych Ludów z Gandalfem oraz armia Cienia z Nazgulami. Czy korzystając z karty bitwy, gracz Cienia może poświęcić zdolności przywódcze Nazguli [...]
Puchatek prawdopodobnie nie zauważył, że w swoim przykładzie zawarłeś również postać Gandalfa.

Jeżeli w bitwie bierze udział Gandalf Biały, a gracz Wolnych Ludów zdecyduje się użyć jego zdolności Biały Jeździec, to gracz Cienia nie będzie mógł poświęcać zdolności przywódczych Nazguli na potrzeby kart bitwy. Właśnie o tej sytuacji mówi drugi cytat, który przytoczyłeś.

Druga odpowiedź jest poprawna.
Carmash
Posty: 419
Rejestracja: 13 sty 2016, 08:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: Carmash »

Czy w przypadku, gdy mamy naród w stanie wojny, to możemy rekrutować jego jednostki w dowolnej osadzie na mapie? I tak dla przykładu, jeżeli Easterlingowie są już w stanie wojny, to mogą dla przykładu pojawić się w Morii?
Awatar użytkownika
Col. Frost
Posty: 256
Rejestracja: 15 lis 2015, 17:40
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 8 times
Been thanked: 50 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: Col. Frost »

Nie, każdy naród może rekrutować tylko w swoich osadach. Od razu dodam, że w zajętych osadach przeciwnika nie można rekrutować.
Semen
Posty: 127
Rejestracja: 22 lis 2011, 15:01
Has thanked: 25 times
Been thanked: 20 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: Semen »

Witam.

Mam pytanie odnośnie ciągnięcia kart wydarzeń: Jeżeli mam już na ręce 5 lub 6 kart to czy muszę ciągnąć nową kartę / karty i od razu odrzucać kartę / karty do limitu 6 kart czy też żeby nie marnować kart mogę po prostu nie ciągnąć w danej rundzie kart wydarzeń (albo ciągnąć tylko jedną do limitu 6 kart)?
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4621
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1019 times
Been thanked: 1928 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: warlock »

Chyba znalazłem błąd w polskiej instrukcji:

Wypad Wojsk Oblężonych, strona 33:
"Atakująca oblężona armia może wycofać się do wolnego sąsiedniego regionu."

Angielska instrukcja:
"The besieging defending Army may retreat to a free adjacent region as usual".

Polski zapis nie ma sensu. Powinno być tam napisane "Broniąca się [przed wypadem wojsk oblężonych] Armia dokonująca oblężenia może wycofać się do wolnego sąsiedniego regionu". Mam rację?
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: HoLi »

Polski zapis nie ma sensu. Powinno być tam napisane "Broniąca się [przed wypadem wojsk oblężonych] Armia dokonująca oblężenia może wycofać się do wolnego sąsiedniego regionu". Mam rację?
Tak.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: pinata »

warlock pisze:Polski zapis nie ma sensu. Powinno być tam napisane "Broniąca się [przed wypadem wojsk oblężonych] Armia dokonująca oblężenia może wycofać się do wolnego sąsiedniego regionu". Mam rację?
Masz rację.

Pomijając stronę czynną/bierną oblegania, ciekawe jakim cudem "defending" udało się przetłumaczyć na "atakująca"? :)
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4621
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1019 times
Been thanked: 1928 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: warlock »

Dobrze rozumiem, że nawet jeśli wydam bitwę z użyciem kości postaci, to po mojej ewentualnej wygranej nie mam obowiązku przesuwać Towarzysza na podbite terytorium?

Pytam również pod kątem Sarumana, który ma ruch 0. Jeśli moje powyższe rozumowanie jest słuszne, to Saruman może dowodzić atakiem z Orthanku (przeprowadzonym z użyciem kości Postaci), tylko oczywiście po ewentualnej wygranej sił Cienia pozostaje na swoim miejscu, a wybrane jednostki przesuwa się na podbity teren, tak?
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: pinata »

Dobrze rozumiesz. Pisałem o tym kiedyś w tym wątku.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4621
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1019 times
Been thanked: 1928 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: warlock »

pinata wielkie dzięki! Ale potrzebuję jeszcze szybkiego potwierdzenia:

1. Zastanawiałem się wczoraj, czy aby na pewno dobrze wyjaśniłem znajomemu zasady. Bo skoro:
SKŁAD ARMII
Wszystkie przyjazne jednostki, dowódcy i postacie
znajdujący się w jednym regionie tworzą armię.
to jak rozumiem kością armii mogę przesuwać również Towarzyszy/Sługi, pod warunkiem że maszeruje z nimi przynajmniej jedna jednostka, do której są "przyklejeni"?

2. Ograniczenia ruchu Towarzyszy mówią, że nie mogą oni wchodzić do obleganych Twierdz (chyba, że Drużyna Pierścienia wejdzie do oblężonej Twierdzy i Towarzysze odłączą się w środku). Ale jak to jest z Nazgulami? Zapis w instrukcji mówi:
Jedyne ograniczenie, jakiemu podlega ruch Nazgûli, dotyczy twierdz kontrolowanych przez gracza Wolnych Ludów. Jeśli
taka twierdza nie jest oblężona przez armię Cienia, gracz nie może przesunąć Nazgûli do jej regionu.
Czy jeśli gracz Cienia broni się w Twierdzy (także twierdzy Wolnych Narodów, którą zdobył. a którą WN chcą odbić) i jest oblężony, to czy Nazgul może po prostu wlecieć do oblężonej twierdzy i wspomóc oblężonych?
ODPOWIEDZ