Kemet - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Adalbertus123
Posty: 137
Rejestracja: 01 maja 2014, 11:02
Has thanked: 1 time

Re: Kemet

Post autor: Adalbertus123 »

Było wcześniej, czy nikt nie zna odpowiedzi?
Gry, które mogę wziąć ze sobą:
http://boardgamegeek.com/collection/user/Adalbertus123
szachy, scrabble
Awatar użytkownika
Cyberpuncur
Posty: 309
Rejestracja: 03 lut 2014, 11:52
Lokalizacja: Sopot

Re: Kemet

Post autor: Cyberpuncur »

Kraken siedzi w Nilu i dodaje +1 wszystkim Twoim jednostkom walczącym przy brzegu, raczej bez względu na to czy w danej armii jest jakiś potwór czy nie. Wąż według mnie wyłącza jego zdolność tak jak zdolności innych potworów.

Co do Cerbera to raczej nie może być z innym Potworem na lokacji.
Adalbertus123
Posty: 137
Rejestracja: 01 maja 2014, 11:02
Has thanked: 1 time

Re: Kemet

Post autor: Adalbertus123 »

Giermek pisze:Witam,

Mam chyba dosyć podstawowe pytanie: Czy na koniec fazy dnia najpierw przyznajemy punkty modlitwy, czy punkty zwycięstwa za kontrolowanie dwóch świątyń?

A konkretnie chodzi o sytuację, kiedy skończyłem fazę dnia z jedną jednostką w świątyni w Delcie Nilu i chcę ją poświęcić za 5 punktów modlitwy. Dodatkowo kontroluję jeszcze jedną inną świątynię, więc należy mi się punkt zwycięstwa za kontrolowanie dwóch świątyń. Dostanę punkt zwycięstwa i potem 5 punktów modlitwy, czy muszę wybrać jedno?

Przy okazji wypowiem się w sprawie ostatniego wiszącego pytania. Moim zdaniem nie ma przeciwwskazań by wycofać pokonanego do dzielnicy innego gracza (o ile nie stoją tam żadne jednostki). Zdolność "otwarte bramy" jest nawet niekonieczna. Jak ktoś już wcześniej zauważył Kemet jest prostą grą i wątpliwości należy upraszczać według zasady: Co nie jest zakazane, jest dozwolone :)
Moim zdaniem najpierw poświęcenie, ponieważ najpierw masz ikonkę poświęcenia, potem PZ (co prawda tymczasowego, ale też sprawdzanego kontrolą miejsca).

Cyberpuncur- dzięki za odpowiedź.
Gry, które mogę wziąć ze sobą:
http://boardgamegeek.com/collection/user/Adalbertus123
szachy, scrabble
Konduktor
Posty: 116
Rejestracja: 26 lip 2009, 15:59
Lokalizacja: Nysa

Re: Kemet

Post autor: Konduktor »

czy jak się wygra ale straci się wszystkie wojska czy dostaje się punkt zwycięstwa?
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4021
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 19 times

Re: Kemet

Post autor: AkitaInu »

Nie, wtedy nawet obronca zostaje tam gdzie byl

_____________________________
Wysłane z telefonu, przepraszam za błędy ;)
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 965
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 187 times

Re: Kemet

Post autor: krecilapka »

Niby tak, ale są i specyficzne sytuacje. Np. skłaniałbym się ku temu, że kafel "zwycięska obrona" pozwala dać punkt zwycięstwa nawet jeśli wszyscy obrońcy zeszli. W końcu kafel ważniejszy niż zasady z podręcznika, a na nim nic nie ma, że musi przeżyć chociaż jeden obrońca.
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Kemet

Post autor: Matti_C »

'Laur obrońcy' nie punktuje jeśli wszyscy obrońcy zginęli. Płytka pozwala ominąć tylko warunek bycia atakującym i nie daje nic więcej.

wg FAQ : 2.3 If I have the Defensive Victory power tile, can I earn a victory point if none of my units survive?
No, the victory point (whether on attack, as normal, or with the Defensive Victory tile) is only awarded for winning the battle and having at least one surviving unit.

link źródłowy : https://boardgamegeek.com/thread/961339 ... ficial-faq
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4021
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 19 times

Re: Kemet

Post autor: AkitaInu »

Matti_C pisze:'Laur obrońcy' nie punktuje jeśli wszyscy obrońcy zginęli. Płytka pozwala ominąć tylko warunek bycia atakującym i nie daje nic więcej.

wg FAQ : 2.3 If I have the Defensive Victory power tile, can I earn a victory point if none of my units survive?
No, the victory point (whether on attack, as normal, or with the Defensive Victory tile) is only awarded for winning the battle and having at least one surviving unit.

link źródłowy : https://boardgamegeek.com/thread/961339 ... ficial-faq
1. No i to się odnosi zarówno jak do atakującego jak i obrońcy :)

2. Dodatkowo mamy jeszcze taki punkt:

Initiative: If the defending player has 2 or less units in the battle, will a battle still take place?

No. The tile says, "Destroy two units from the target troop BEFORE the beginning of the battle." If there are no opponents in the area, there is no battle! No VP’s are awarded either, but if the troop has movement points remaining, it may continue to move.

Więc można inicjatywą wystrzelać jednostki a potem się ruszyc ;)

3. Turn order jeżeli chodzi o punkty ze świątyń itp itd:

• The player controlling the Delta temple may withdraw a unit from the temple and put it
back in his reserve: he then receives 5 .
• Players controlling the other temples receives 2 or 3 . They also keep the corresponding
temporary VP.
• The player controlling the Sanctuary of All Gods may withdraw two units and put them
back in his reserve: he then receives one permanent VP.
• Any player who controls at least two temples (the Sanctuary of All Gods is not a temple)
receives a permanent VP.

Czyli najpierw ściągamy jednostki a potem sprawdzamy czy kontrolujemy dwie świątynie.

4. Kwestia wycofywania się do miasta - wydaje mi się że tak, ale: If he
decides to retreat, the battle’s winner has to choose the adjacent space, free of any units, to
where the opponent’s troop will be repelled

Więc to jest space a nie special space ;) Ale to chyba czepianie się jest.

Tak czy siak jest mało sytuacji gdzie coś takiego miało by sens. Przeważnie wycofujące się jednostki to 1,2 lub 3 które łatwo pokonać rekrutując jednostki do dzielnicy która została zajęta ;)

w instrukcji mamy napisane:

desert spaces and special spaces: player’s cities

Więc są special spaces. A wycofywanie się mówi:
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Kemet

Post autor: Matti_C »

Nie mogę nigdzie znaleźć czy:
Można rozbudowywać piramidę którą się komuś okupuje?
Czy za posiadanie w nocy 4 świątyni daje 2VP?
Czy można się teleportować kilka razy podczas wykonywania akcji ruch? (np teleport z własnej piramidy na pustynie, 2x zwykłe przesunięcie na sąsiednie pole i przez mury (np dzięki Feniksowi) na czyjąś piramidę ,pozostawienie części oddziału i teleport z okupowanej piramidy do świątyni (o ile ma się 4 ankh na opłacenie)
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4021
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 19 times

Re: Kemet

Post autor: AkitaInu »

1. Można rozbudowywać piramidę którą się komuś okupuje? - nie
2. Czy za posiadanie w nocy 4 świątyni daje 2VP? - nie, Jeżeli kontrolujesz przynajmniej 2 swiątynie dostajesz punkt.
3. Czy można się teleportować kilka razy podczas wykonywania akcji ruch?
Nie pamietam jak to jest w instrukcji ale masz ruch i teleport na akcje ruchu, chyba że masz jakiegoś skilla/karte
von Klamke
Posty: 120
Rejestracja: 12 lut 2013, 00:03
Lokalizacja: Toruń

Re: Kemet

Post autor: von Klamke »

A ja mam taką zagwozdkę:
Odwrót oddziałów - polska instrukcja mówi, że można wycofać oddział na teren wolny od jakichkolwiek jednostek. Angielska instrukcja (posiadam wersję z wielojęzyczną instrukcją) mówi tak samo.
Ale...
Francuska instrukcja mówi, że można wycofać oddział na teren wolny od jakichkolwiek jednostek przeciwnych. (le vainqueur choisit le territoire adjacent libre de toute unité adverse sur lequel sa troupe est repoussée)
Jeśli przyjąć francuską wersję za referencyjną (z uwagi na rodowity język twórców) to oznacza, że można wycofać własne jednostki na pole z innymi własnymi jednostkami. Za taką interpretacją przemawiałoby również "official ruling" dotyczące karty BI Ucieczka (dopuszczono możliwość wycofania uciekających oddziałów na pole z przyjaznymi jednostkami).

Ale tu pojawia się kolejny "niuans" - limit jednostek w oddziale. Jak rozwiązać kwestię, kiedy w wyniku odwrotu miałby powstać oddział przekraczający limit jednostek? Czy w tym przypadku odwrót wogóle wchodziłby w rachubę? A może jednostki "nadprogramowe" lądowałyby w rezerwach?

Jak żyć? Jak grać?
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4021
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 19 times

Re: Kemet

Post autor: AkitaInu »

To trzeba by na bgg zapytać, wtedy może ktoś z twórców się wypowie. Co do limitu, z tego co wiem w żadnym momencie nie może być więcej niż 5 jednostek więc napewno nie można się wycofać na pole gdzie jest już 5 Twoich jednostek
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Kemet

Post autor: Matti_C »

Instrukcja zabrania poświęcenia tylko części oddziału. Nawet jeśli francuska wersja jest poprawna to pole na którym jest tyle jednostek, że razem z uciekającymi dadzą więcej niż 5 to trzeba by to pole traktować jako niedostępne dla uciekających. Podobnie pola ze stworami , jeśli uciekający oddział ma także stwora (no chyba że wśród tych dwóch będzie Chiron)
von Klamke
Posty: 120
Rejestracja: 12 lut 2013, 00:03
Lokalizacja: Toruń

Re: Kemet

Post autor: von Klamke »

Matti_C pisze:Instrukcja zabrania poświęcenia tylko części oddziału. Nawet jeśli francuska wersja jest poprawna to pole na którym jest tyle jednostek, że razem z uciekającymi dadzą więcej niż 5 to trzeba by to pole traktować jako niedostępne dla uciekających. Podobnie pola ze stworami , jeśli uciekający oddział ma także stwora (no chyba że wśród tych dwóch będzie Chiron)
Tyle, że ta część ponad limit nie byłaby de facto poświęcana, bo nie dostawałoby się za nią punktów modlitwy.
Co do opisanych przez mnie rozbieżności w zasadach gry - pozwoliłem sobie wczoraj napisać do Matagot. Jak dadzą znać, to wkleję co napisali.
Awatar użytkownika
kaszkiet
Posty: 2805
Rejestracja: 03 maja 2013, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 308 times
Been thanked: 525 times

Re: Kemet

Post autor: kaszkiet »

Mam kluczowe pytanie, bez którego nie da się grać:

Czy plansze graczy są jakoś konkretnie przypisane do kolorów figurek?
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Kemet

Post autor: Matti_C »

kaszkiet pisze:Czy plansze graczy są jakoś konkretnie przypisane do kolorów figurek?
Figurki mają kształty sugerujące do którego bóstwa są przypisane. Jedne mają wężowe czapki, inne długie szpony inne kaptury z tygrysów czy innych kotowatych. itd. Jak pozamieniacie to wielkiej tragedii nie będzie bo i tak masz znaczniki w swoim kolorze leżące na planszy gracza - wiadomo kto jakim kolorem gra. Ale dla kogoś kto zna egipską mitologię Wasze granie i moje tłumaczenie będzie profanacją :P
lukardo84
Posty: 16
Rejestracja: 20 paź 2014, 10:53

Re: Kemet

Post autor: lukardo84 »

Ponawiam pytanie, które już się pojawiło ale zostało bez odpowiedzi. Od jakiej fazy zaczynamy grę - nocy czy dnia?
Awatar użytkownika
Dexterus
Posty: 369
Rejestracja: 26 paź 2014, 20:41
Lokalizacja: Wrocław

Re: Kemet

Post autor: Dexterus »

O ile scenariusz nie głosi inaczej - od dnia.
lukardo84
Posty: 16
Rejestracja: 20 paź 2014, 10:53

Re: Kemet

Post autor: lukardo84 »

Dzięki! Jeszcze 2 pytania.
1. Kiedy wybieramy 2 karty do walki to bierzemy je w ciemno spośród tych, które leżą przed nami, czy wybieramy je widząc ich parametry?

2. Kiedy po skończonej walce nie mamy na ręce kart, bierzemy w powrotem te, które zużyliśmy. Czy to oznacza, że przez całą grę walczymy tymi sześcioma kartami, które dostaliśmy na początku?
Ostatnio zmieniony 11 sie 2015, 22:39 przez lukardo84, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Wassago
Posty: 918
Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Kemet

Post autor: Wassago »

Wybierzesz
lukardo84
Posty: 16
Rejestracja: 20 paź 2014, 10:53

Re: Kemet

Post autor: lukardo84 »

Wassago pisze:Wybierzesz
Dzięki. A drugie pytanie?
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4021
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 19 times

Re: Kemet

Post autor: AkitaInu »

Dexterus pisze:O ile scenariusz nie głosi inaczej - od dnia.
A sa tu scenariusze? Zaczynamy raczej od nocy ;)

_____________________________
Wysłane z telefonu, przepraszam za błędy ;)
lukardo84
Posty: 16
Rejestracja: 20 paź 2014, 10:53

Re: Kemet

Post autor: lukardo84 »

Pytanie o świątynię w delcie Nilu:
Zajmując tę świątynię otrzymuję jednorazowo tymczasowy punkt zwycięstwa z nią związany a potem na koniec każdej fazy dnia otrzymuję 5 punktów modlitwy, ale tylko pod warunkiem, źe poświęcę jednego żołnieża znajdującego się w tej świątyni. W przeciwnym wypadku nic ona nie daje na koniec dnia. Czy dobrze to rozumiem?

I jeszcze jedno o walkę:
Czy jeśli atakujący wygra, ale odnosząc obrażenia straci wszystkie oddziały, a przegrany zachowa jakieś przy życiu, to terytorium pozostaje pod kontrolą przegranego? W takim wypadku "wygrany" nic nie zyskuje i tak naprawdę jest przegranym... To trochę dziwne, chyba, że coś źle zrozumiałem?
lukardo84
Posty: 16
Rejestracja: 20 paź 2014, 10:53

Re: Kemet

Post autor: lukardo84 »

AkitaInu pisze:
Dexterus pisze:O ile scenariusz nie głosi inaczej - od dnia.
A sa tu scenariusze? Zaczynamy raczej od nocy ;)

_____________________________
Wysłane z telefonu, przepraszam za błędy ;)
Jeśli zaczynamy od nocy to znaczy, że dobierany po 1 karcie BI, czyli pierwszą fazę dnia zaczynamy z dwoma kartami BI (bo jedną mamy z set up'u)?
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4021
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 19 times

Re: Kemet

Post autor: AkitaInu »

Dokładnie, i 7 kasy ;)

_____________________________
Wysłane z telefonu, przepraszam za błędy ;)
ODPOWIEDZ