Terra Mystica - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1721
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 84 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Tomzaq »

Liczymy punkty za tę płytkę
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
ixi24
Posty: 477
Rejestracja: 03 lut 2015, 00:23
Has thanked: 108 times
Been thanked: 41 times

Re: Terra Mystica

Post autor: ixi24 »

Gdy dobieram płytkę podnoszącą na tą rundę żeglugę, to dostaje punkty za tor żeglugi? Po oddaniu płytki na torze się obniżam i potem znowu za ten sam poziom żeglugi mogę dostać punkty?
Czy punkty dostaje tylko jeżeli podniosę żeglugę na stałe ?
Sprzedam Kupie IG

Zniżki: 3% ALEplanszowki
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Terra Mystica

Post autor: GeQ »

ixi24 pisze:Gdy dobieram płytkę podnoszącą na tą rundę żeglugę, to dostaje punkty za tor żeglugi? Po oddaniu płytki na torze się obniżam i potem znowu za ten sam poziom żeglugi mogę dostać punkty?
Czy punkty dostaje tylko jeżeli podniosę żeglugę na stałe ?
jak dobierasz płytkę +1 do żeglugi, to jest to tylko umowne +1 - nie zaznaczasz tego nigdzie, nie pobierasz punktów.
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Posty: 1648
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Terra Mystica

Post autor: ChlastBatem »

ixi24 pisze:Gdy dobieram płytkę podnoszącą na tą rundę żeglugę, to dostaje punkty za tor żeglugi? Po oddaniu płytki na torze się obniżam i potem znowu za ten sam poziom żeglugi mogę dostać punkty?
Czy punkty dostaje tylko jeżeli podniosę żeglugę na stałe ?
Tylko jak podniesiesz żeglugę na stałe.
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Terra Mystica

Post autor: GeQ »

Hej, pojawiło się pytanie przy ostatniej partii. Czy Krasnoludy budując swoje tunele mogą wybudować tunel pomimo, że nie muszą tego robić? To znaczy, mogą przerobić teren po sąsiedzku, ale mogą przyjąć, że przebudują ten sam teren, ale rozbudowując się z innego pola oddalonego o 1, czyli korzystając ze zdolności kopania tuneli.
Zakładam, że mogą tak zrobić. Skoro opłacają dodatkowy koszt tunelu (2 kostki robotników).
Ten sam problem pojawia się pewnie też przy lataniu Fakirów ;)
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Matti_C »

GeQ pisze:Czy Krasnoludy budując swoje tunele mogą wybudować tunel pomimo, że nie muszą tego robić? To znaczy, mogą przerobić teren po sąsiedzku, ale mogą przyjąć, że przebudują ten sam teren, ale rozbudowując się z innego pola oddalonego o 1, czyli korzystając ze zdolności kopania tuneli
Nie mogą. Tunel budujesz zawsze do pola które nie sąsiaduje bezpośrednio. Odpadają pola stykające się i połączone mostem. To samo dotyczy lotu dywanem.
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Terra Mystica

Post autor: GeQ »

Matti_C pisze:
GeQ pisze:Czy Krasnoludy budując swoje tunele mogą wybudować tunel pomimo, że nie muszą tego robić? To znaczy, mogą przerobić teren po sąsiedzku, ale mogą przyjąć, że przebudują ten sam teren, ale rozbudowując się z innego pola oddalonego o 1, czyli korzystając ze zdolności kopania tuneli
Nie mogą. Tunel budujesz zawsze do pola które nie sąsiaduje bezpośrednio. Odpadają pola stykające się i połączone mostem. To samo dotyczy lotu dywanem.
ale chyba nie ma tego wprost opisane? kopię tunel z pola startowego A przez rzekę, żeby nie było i buduję pole B. i w kolejnej rundzie kopię tunel jakby z powrotem z pola B do pola sąsiadującego z moim pierwszym A i stawiam osadę na polu C.

Czy jestem zmuszony budować po sąsiedzku - jeśli mam taką możliwość?? Właśnie nie wiem.
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Matti_C »

zephyr pisze:http://boardgamegeek.com/wiki/page/Terra_Mystica_FAQ
Ale to głównie jakies bardzo szczegółowe rzeczy, w stylu czy mozna terramorfować bez budowy, czy można polecieć dywanem na sąsiednie pole itp. raczej bardzo mocno szczegółowe i zwylke nie bardzo znaczące.
Ten post jest w 2 karcie tego wątku. Czytałeś ;) ?
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Terra Mystica

Post autor: GeQ »

Matti_C pisze:
zephyr pisze:http://boardgamegeek.com/wiki/page/Terra_Mystica_FAQ
Ale to głównie jakies bardzo szczegółowe rzeczy, w stylu czy mozna terramorfować bez budowy, czy można polecieć dywanem na sąsiednie pole itp. raczej bardzo mocno szczegółowe i zwylke nie bardzo znaczące.
Ten post jest w 2 karcie tego wątku. Czytałeś ;) ?
Dzięki, rozwiałeś moje wątpliwości.
Przepraszam, że nie znalazłem tego FAQ - lenistwo :wink:
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
UTUHENGAL
Posty: 14
Rejestracja: 08 mar 2005, 11:19
Lokalizacja: Świebodzin - Lubuskie

Re: Terra Mystica

Post autor: UTUHENGAL »

Mam pytanie dotyczące punktacji za obszary na koniec gry. W instrukcji jest napisane ze gracz z najwieksza liczba polaczonych budowli otrzymuje 18 PZ. Pytanie, czy to muszą być budowle połączone w jedną całość, czy mogę sumować budowle z kilku połączonych obszarów (miast) np. w pierwszym mieście 4 budowle, w drugim 3, dają razem 7 obszarów ?
Awatar użytkownika
bartek_wola
Posty: 33
Rejestracja: 16 gru 2007, 22:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2 times

Re: Terra Mystica

Post autor: bartek_wola »

UTUHENGAL pisze:Mam pytanie dotyczące punktacji za obszary na koniec gry. W instrukcji jest napisane ze gracz z najwieksza liczba polaczonych budowli otrzymuje 18 PZ. Pytanie, czy to muszą być budowle połączone w jedną całość, czy mogę sumować budowle z kilku połączonych obszarów (miast) np. w pierwszym mieście 4 budowle, w drugim 3, dają razem 7 obszarów ?
Nie. Nie liczą się osobne obszary oraz ich suma. Wszystkie budowle muszą być w jakiś sposób połączone. Standardowe sasiadywanie, mosty, żegluga. U krasnoludów luczą się tunele itp.

Wysłane z mojego SM-G925F przy użyciu Tapatalka
kidler
Posty: 4
Rejestracja: 05 paź 2016, 09:59

Re: Terra Mystica

Post autor: kidler »

Dzień dobry. Od wczoraj jestem szczęśliwym posiadaczem dodatku ogień i lód. Kupiłem wersję niemiecką i zauważyłem pewną zmianę w zasadach zmiennokształtnych oraz rzecznych ludzi obecną w mojej wersji. Jak czytałem Polską instrukcję ściągniętą ze strony Barda to na zmiennokształtnych po zakupieniu twierdzy, można zmienić preferowany teren za 3 many i dostaje się dwa punkty zwycięstwa. W mojej wersji kosztuje to pięć punktów zwycięstwa bez bonusu w postaci punktów zwycięstwa, a u rzecznych ludzi u mnie jest jeszcze jakiś bonus w postaci pieniędzy po uwolnieniu nowego terenu, nie znam niemieckiego więc mi trochę zajmie ogarnięcie co to za bonus. Ktoś z Was forumowicze posiada może wiedzę tajemną dlaczego są takie różnice w zasadach? Jak oglądałem filmy z niemieckimi recenzentami z przed kilku lat to zasady mieli takie same jak w Polskiej wersji.
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Matti_C »

Masz nową wersję po erracie, gdzie zbyt mocne rasy zostały zbalansowane. Teraz zmiennokształtni nie mają PZ za zmianę terenu preferowanego i jest to droższe a Rzeczni muszą płacić za zdejmowanie kapłana z koła, 1zł za odblokowanie terenu niczyjego, 2zł za teren czyjś. Pamietaj , że ten zdjęty kapłan trafia do puli dostępnych a nie do zasobów gracza.
kidler
Posty: 4
Rejestracja: 05 paź 2016, 09:59

Re: Terra Mystica

Post autor: kidler »

Jak przeczytałem w Polskiej instrukcji umiejętność Zmiennokształtnych za pierwszym razem to się za głowę złapałem. Bardzo silna umiejętność i wyjątkowo tania. Dobrze, że to zmienili. Wielkie dzięki za wyjaśnienie. Czy oprócz Zmiennokształtnych i Rzecznych Ludzi w tej Erracie występują jeszcze jakieś inne zmiany?
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Matti_C »

Nie, jak nie wierzysz to sprawdź ;) Chyba że nie uwzględniłeś erraty dla Kultystów. https://boardgamegeek.com/wiki/page/Terra_Mystica_FAQ - wersja angielska.
kidler
Posty: 4
Rejestracja: 05 paź 2016, 09:59

Re: Terra Mystica

Post autor: kidler »

Matti_C pisze:Nie, jak nie wierzysz to sprawdź ;) Chyba że nie uwzględniłeś erraty dla Kultystów. https://boardgamegeek.com/wiki/page/Terra_Mystica_FAQ - wersja angielska.

Wierzę, wierze. Wielkie dzięki za podpowiedź. O Erracie do kultystów też nie wiedziałem, ale już wszystko nadrobiłem. :wink:
Awatar użytkownika
ixi24
Posty: 477
Rejestracja: 03 lut 2015, 00:23
Has thanked: 108 times
Been thanked: 41 times

Re: Terra Mystica

Post autor: ixi24 »

Tak na szybko co się w kultystach zmieniło z podstawki ?
Sprzedam Kupie IG

Zniżki: 3% ALEplanszowki
Awatar użytkownika
aaxxee
Posty: 231
Rejestracja: 08 wrz 2014, 17:14
Lokalizacja: Ciechocinek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica

Post autor: aaxxee »

Jeśli wszyscy gracze zrezygnują z wzięcia mocy, gdy budujesz lub ulepszasz budynki sąsiadujące z ich budynkami, wtedy ty otrzymujesz 1 moc. W poprzedniej wersji nie otrzymywałeś nic.

1.3 Errata for Cultists' ability

The first and second edition rulebooks say: "Whenever at least one of your opponents decides to take Power due to your building activity, advance 1 space on a Cult track of your choice. (You only get to advance 1 space in total regardless of the number of opponents taking Power. If all of your opponents refuse to take Power, do not advance on a Cult track.)"

To this is added: "If all of your opponents refuse to take Power, do not advance on a Cult track, instead gain exactly one Power." (source)

(If none of the opponents would be able to take Power, you don't gain anything. )
Awatar użytkownika
ixi24
Posty: 477
Rejestracja: 03 lut 2015, 00:23
Has thanked: 108 times
Been thanked: 41 times

Re: Terra Mystica

Post autor: ixi24 »

a co jak akolici zajmą do końca jakiś tor kultu a potem się cofną? znowu jest wolny?
Sprzedam Kupie IG

Zniżki: 3% ALEplanszowki
Awatar użytkownika
aaxxee
Posty: 231
Rejestracja: 08 wrz 2014, 17:14
Lokalizacja: Ciechocinek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica

Post autor: aaxxee »

Wydaje mi się, że 10 jest ponownie dostępna jeśli gracz posiada miasto.
adam422
Posty: 4
Rejestracja: 03 wrz 2018, 14:48

Re: Terra Mystica

Post autor: adam422 »

Witam. Ja mam takie, może banalne pytanie odnośnie sanktuarium, pytanie brzmi - czy budowa sanktuarium daje jakieś bonusy poza kultystą (w fazie przychodu) i żetonem ewentualnie dwoma żetonami łask? Co oznacza ikonka na planszy rasy trzech małych heksów (w kolorze rasy) w jednym większym heksie?
fumi
Posty: 81
Rejestracja: 09 lip 2015, 11:44
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Terra Mystica

Post autor: fumi »

adam422 pisze: 03 wrz 2018, 15:35 Witam. Ja mam takie, może banalne pytanie odnośnie sanktuarium, pytanie brzmi - czy budowa sanktuarium daje jakieś bonusy poza kultystą (w fazie przychodu) i żetonem ewentualnie dwoma żetonami łask? Co oznacza ikonka na planszy rasy trzech małych heksów (w kolorze rasy) w jednym większym heksie?
Dawno nie grałem w terrę ale z tego co pamiętam to możesz utworzyć miasto z 3 hexów zamiast standardowych 4 jeżeli jednym z hexów jest sanktuarium. Dodaje jeszcze możliwość zapunktowania jeśli zbudujesz to w momencie punktowania za twierdzę/sanktuarium.
Fojtu
Posty: 3367
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 551 times
Been thanked: 1255 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Fojtu »

fumi pisze: 03 wrz 2018, 15:53
adam422 pisze: 03 wrz 2018, 15:35 Witam. Ja mam takie, może banalne pytanie odnośnie sanktuarium, pytanie brzmi - czy budowa sanktuarium daje jakieś bonusy poza kultystą (w fazie przychodu) i żetonem ewentualnie dwoma żetonami łask? Co oznacza ikonka na planszy rasy trzech małych heksów (w kolorze rasy) w jednym większym heksie?
Dawno nie grałem w terrę ale z tego co pamiętam to możesz utworzyć miasto z 3 hexów zamiast standardowych 4 jeżeli jednym z hexów jest sanktuarium. Dodaje jeszcze możliwość zapunktowania jeśli zbudujesz to w momencie punktowania za twierdzę/sanktuarium.
Potwierdzam powyższe. Budując Sanktuarium dostajesz:
+1 kafelek łaski
+1 kapłana przychodu (ale to zazwyczaj to samo co ze świątyni)
+1 moc budynku
+ możesz zrobić miasto z 3 pól jeżeli znajduje się w nim sanktuarium
+ ew punkty za rundę i pas

To ostatnie często się przydaje w miejscu, gdzie musiałbyś wydać dużo łopat, żeby postawić czwarty budynek do miasta.
adam422
Posty: 4
Rejestracja: 03 wrz 2018, 14:48

Re: Terra Mystica

Post autor: adam422 »

Dzięki! Ja wczoraj miałem pierwszą rozgrywkę:) Czyli owa ikonka (3 heksów w heksie) w sumie nic nie znaczy, aby dodaje nieco kolorytu na planszy rasy:)
Fojtu
Posty: 3367
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 551 times
Been thanked: 1255 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Fojtu »

Znaczy. Możesz zrobić miasto z 3 heksów zamiast 4 tam gdzie masz sanktuarium.
ODPOWIEDZ