Myrmes - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Myrmes - zasady

Post autor: romeck »

GrzeL pisze: Za wejście na płytkę przeciwnika płaci się żołnierza.
Acha. Myślałem, że to dotyczy feromonów lub płytek specjalnych. Wszystko jasne.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Myrmes - zasady

Post autor: FortArt »

GrzeL pisze:
romeck pisze: 3. Czy można pójść robotnicą do warsztatu na pole z budową tunelu, gdy ma się już wszystkie cztery żetony tuneli umiejscowione na planszy? Cel - kostka ziemi. Mniemam, że nie.
ad 2 i 3 dobrze mniemasz.
A ja się z tym nie zgadzam. Instrukcja mówi:
Tunnel: the player who has placed a nurse in this atelier can place a new tunnel exit in the garden area and earns a cube of earth which they place in their stockpile.
Skoro może to nie musi.
Jeśli ma już wszystkie tunele to zarabia kostkę ziemi i tyle.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4031
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 20 times

Re: Myrmes - zasady

Post autor: AkitaInu »

A ja mam pytanie odnośnie akcji workera

skoro moge usuwać feromony swoje, przeciwnika a także stawiać swoje feromony i nie ma ograniczenia co do ilości akcji (tylko do punktów ruchu) to:

1. czy moge usunąć swój feromon (płacąc kostkę ziemi) i od razu położyć nowy na tym polu ? (jeżeli się mieści oczywiście)

2. jeżeli tak to moge przejść np. w drugim ruchu na dowolne pole wokół tego nowo położonego feromonu tak? Skoro feromon jest traktowany jako jedno pole.

3. w nawiązaniu do pierwszego, jeżeli jestem na nowo wybudowanym feromonie to moge przeskoczyć za jeden punkt ruchu feromon który bezpośrednio sąsiaduje z tym nowo wybudowanym. Więc tak naprawde przeskakuje z nowego feromonu, przez swój lub przeciwnika (płacąc żołnierzem) i ląduje na następnym feromonie.


Podsumowując, czy moge zrobić tak:

1 ruch - usuwam feromon i kłade swój
2 ruch - przeskakuje feromon przylegający do tego nowo postawionego w pierwszym ruchu
3 ruch - usuwam swóje kolejny feromon i np. kładę następny lub płytkę specjalną

Pozdrawiam

:)
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Myrmes - zasady

Post autor: FortArt »

AkitaInu pisze: 1 ruch - usuwam feromon i kłade swój
I tu następuje koniec Twojego ruchu. Po położeniu feromonu pracownica znika z planszy (by zachować klimat wyobraź sobie, że mrówka zostaje na feromonie i pracuje na nim co rundę). Podobnie ruch kończy postawienie płytki specjalnej.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
Firenski
Posty: 1300
Rejestracja: 26 sty 2007, 20:36
Lokalizacja: Żory
Has thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Myrmes - zasady

Post autor: Firenski »

Pytanie na gorąco po rozgrywce dotyczące celów. Chodzi o cele związane z robotnicami. Czy robotnica uzyskana w danej rundzie jest od razu zaliczona do liczby robotnic spełniających cel (odpowiednio 6 lub 8 robotnic)? W polskiej instrukcji jest napisane, że gracz umieszcza ją w swojej poczekalni i będzie dostępna od następnej rundy. I właśnie chodzi o to czy gracz już ją posiada czy jeszcze nie? Może spełnić ten cel czy nie? Wydaje się, że tak, ale nie jestem pewien.
Black is the sanctuary of light.

Mój TOP :)
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4031
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 20 times

Re: Myrmes - zasady

Post autor: AkitaInu »

Według mnie tak, po to jest też zapis że akcje robotnicami (w 5 kroku tury) wykonujesz w dowolnej kolejności, więc skoro kupiłeś jedną robotnice a potem masz drugą na polu z celami to ta już kupiona się liczy :)
Awatar użytkownika
Firenski
Posty: 1300
Rejestracja: 26 sty 2007, 20:36
Lokalizacja: Żory
Has thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Myrmes - zasady

Post autor: Firenski »

Dzięki. To jednak dobrze zagraliśmy, chociaż w pierwszej chwili miałem wątpliwości :)
Black is the sanctuary of light.

Mój TOP :)
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Myrmes - zasady

Post autor: Bea »

romeck pisze: Dzisiaj ugrałem 101 punktów (rozgrywka dwuosobowa). Nie wiem czy to dużo czy mało, ale ta gra jest MEGA. Ciasnota i żywienie jak u Rosenberga, mechanizmy jak u Felda, a do tego nawet jest jakiś klimat tego mrowiska. Jestem zauroczony.
+1


Też mam kilka pytań do rozwiania wątpliwości.

1. Gdy mrówka wyjdzie do ogrodu to może przejść dwa kroki, zdjąć czyjś feromon płacąc żołnierza i ziemię, przejść jeszcze jeden krok i położyć swój feromon? A może zdjąć dwa feromony podczas jednego wyjścia?

2. Czy przechodząc przez płytkę obcego feromonu (po opłaceni kosztu w postaci żołnierz oczywiście) też traktuje się całą płytkę jako jeden krok?

3. Taka sytuacja. Magazyn na najniższym poziomie a w nim 4 żarcia i dwie ziemie. Trzeba odrzucić dwie kosteczki. Ale mamy dwóch żołnierzy. Ocalimy dwa żarcia czyli nie wyrzucamy nic czy musimy wyrzucić dwie ziemie?

4 I dla upewnienia: Niezależnie od tego ile larw wytwarzamy (czy też żołnierzy) zawsze dostajemy jeden bonus z wydarzenia czyli np +2 larwy?
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Myrmes - zasady

Post autor: romeck »

1. Tak
2. Tak
3. Zwróć uwagę na kolejność wykonywanych czynności. Najpierw rozpatrujesz przepełnienie magazynu (faza 6), co zmusi Cię do odrzucenia dwóch wybranych kosteczek. I dopiero po zakończeniu fazy 6, przechodzisz do fazy 7, jeśli to akurat zima. I zimę rozpatrzysz posiadając już tylko 4 kosteczki w magazynie.
4. Tak
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Myrmes - zasady

Post autor: Bea »

romeck pisze: 3. Zwróć uwagę na kolejność wykonywanych czynności. Najpierw rozpatrujesz przepełnienie magazynu (faza 6), co zmusi Cię do odrzucenia dwóch wybranych kosteczek. I dopiero po zakończeniu fazy
A, już rozumiem. Coś mi się ubzdurało, że żołnierze chronią przed odrzucaniem nadmiarowego jedzenia z magazynu, oni tymczasem powodują że mniej jedzenia potrzeba w zimie. Dzięki :)
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Myrmes - zasady

Post autor: Bea »

Mam jeszcze pytanie dotyczące płytki celu gdzie trzeba posiadać określoną liczbę robotnic i cześć z nich odrzucić. Te robotnice nie mogą być używane. Czyli muszą od początku pory roku pozostawać w pomieszczeniu C (czyli tym początkowym) i nie mogą być przypisane do żadnej akcji??
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Myrmes - zasady

Post autor: romeck »

Tak.

Edit: zaraz zaraz, kłamię. Myślałem, że pytasz o te białe, no te... larwy. Co do robotnic, to te przeznaczone do odrzucenia mogą być rozmieszczone gdzieś na planszach, byle nie dla oznaczenia tego konkretnego celu.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
TTR_1983
Posty: 3931
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 87 times
Kontakt:

Re: Myrmes - zasady

Post autor: TTR_1983 »

Małe pytanko:
Co na planszy gracza oznacza (pod wylęgarnią) 3 larwy zamieniające się w jedzenie? Nie mogę tego znaleźć w instrukcji.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Myrmes - zasady

Post autor: FortArt »

Właśnie to oznacza. Strona 5 na prawo od rysunku.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
TTR_1983
Posty: 3931
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 87 times
Kontakt:

Re: Myrmes - zasady

Post autor: TTR_1983 »

FortArt pisze:Właśnie to oznacza. Strona 5 na prawo od rysunku.
Trzeba być naprawdę ślepym, żeby tego nie zauważyć :shock: Dzięki wielkie.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Myrmes - zasady

Post autor: romeck »

TTR_1983 pisze:
FortArt pisze:Właśnie to oznacza. Strona 5 na prawo od rysunku.
Trzeba być naprawdę ślepym, żeby tego nie zauważyć :shock: Dzięki wielkie.
Nic się nie przejmuj. Ta instrukcja jest naprawdę źle napisana. Ale gra jest świetna, warto się przemęczyć.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
TTR_1983
Posty: 3931
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 87 times
Kontakt:

Re: Myrmes - zasady

Post autor: TTR_1983 »

Właśnie się przebijam, ale po samej instrukcji już widzę że to ciężka gra. Szczególnie na początku jak się ma 3 robotnice i 2 pracowników tylko, a tyle akcji do wyboru...
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Myrmes - zasady

Post autor: Bea »

TTR_1983 pisze:Właśnie się przebijam, ale po samej instrukcji już widzę że to ciężka gra. Szczególnie na początku jak się ma 3 robotnice i 2 pracowników tylko, a tyle akcji do wyboru...
Najcięższe w niej jest to (przynajmniej dla mnie) że trzeba planować minimum ze trzy akcje do przodu, bo inaczej można się nieźle przeliczyć i albo nam czegoś braknie albo coś się zmarnuje.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Myrmes - zasady

Post autor: Bea »

Mam jeszcze dwa pytanka.

1. Za niewykarmienie w zimie tracimy 3 punkty. Czy jeśli mamy zero punktów, to dostajemy jakieś ujemne punkty, czy nic nie tracimy? Bo podczas ostatniej gry już nam zaczęła świtać strategia, polegajaca na tym, że siedzimy przez cały puerwszy roz na zerowych punktach, produkujemy tylko larwy i dwa typy mrówek oraz zbieramy ziemie i kamień, nie odrzucamy żarcia na zimę i nadal jesteśmy na zerze, tak zbustowani wkraczamy w drugi rok.

2 i jeszcze pytanie do kolejności wykonywania akcji w fazie atelier. która opcja jest prawidłowa:

a) pierwszy gracz kładzie jednego swojego pionka do atelier i wykonuje pierwsza akcję, potem drugi gracz i trzeci, a potem znów pierwszy gracz robi druga swoją akcję w atelier itp
b) pierwszy kracz wykonuje swoje wszystkie akcje w atelier naraz, drugi gracz robi wszystkie swoje akcje itp
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Myrmes - zasady

Post autor: FortArt »

Stary problem wszystkich gier z ujemnymi punktami. :) Jeśli w instrukcji nie napisano, że nie można spaść poniżej zera to można. W tej nie napisano. Tracisz 3 punkty to tyle właśnie tracisz i jesteś na minusie.

Gracze - według kolejnosci - kładą wszystkie swoje mrówki do atelier ("take the nurses (...) and place them"). Położenie ich od razu odpala akcję. Zatem b). Pamiętaj przy tym, że ekstra punkty za cele są dla tych, którzy spełnili je w poprzednich turach, nie wystarczy samo wcześniej.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Myrmes - zasady

Post autor: Bea »

FortArt pisze:Stary problem wszystkich gier z ujemnymi punktami. :) Jeśli w instrukcji nie napisano, że nie można spaść poniżej zera to można. W tej nie napisano. Tracisz 3 punkty to tyle właśnie tracisz i jesteś na minusie.

Gracze - według kolejnosci - kładą wszystkie swoje mrówki do atelier ("take the nurses (...) and place them"). Położenie ich od razu odpala akcję. Zatem b). Pamiętaj przy tym, że ekstra punkty za cele są dla tych, którzy spełnili je w poprzednich turach, nie wystarczy samo wcześniej.
Dzięki. Co do drugiego punktu, to pamiętam o zasadach punktów bonusowych. Właśnie dlatego też kolejność ma duże znaczenie, bo nasza decyzja może zmienić decyzję przeciwniki, więc w sumie czasami dobrze czaić się do ostatniej chwili w rundzie. No ale jeśli naraz wykładamy swoje pionki to się nie da.
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Myrmes - zasady

Post autor: Lothrain »

Bea pisze:Mam jeszcze dwa pytanka.

1. Za niewykarmienie w zimie tracimy 3 punkty. Czy jeśli mamy zero punktów, to dostajemy jakieś ujemne punkty, czy nic nie tracimy? Bo podczas ostatniej gry już nam zaczęła świtać strategia, polegajaca na tym, że siedzimy przez cały puerwszy roz na zerowych punktach, produkujemy tylko larwy i dwa typy mrówek oraz zbieramy ziemie i kamień, nie odrzucamy żarcia na zimę i nadal jesteśmy na zerze, tak zbustowani wkraczamy w drugi rok.
Z pewnym poślizgiem czasowym, ale dopiero teraz zauważyłem. Myrmes zaczynasz z 10 punktami, więc nawet po pierwszym roku bez punktów masz z czego odejmować punkty.

I jeszcze jedno pytanie ode mnie: rozumiem, że w teorii gracz może spełnić wszystkie sześć celów, bo nie ma ograniczenia tylko do jednego celu na poziom?
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Myrmes - zasady

Post autor: FortArt »

Nie ma.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
ODPOWIEDZ