Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1358
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 22 times
Been thanked: 272 times
Kontakt:

Re: Wyprawa HMS Beagle. Scenariusz 2

Post autor: Portal Games »

aigimig pisze:mam pytanie do 2. scenariusza kampanii HMS Beagle. jak dokładnie działa 'solidna ładownia' z maksymalnego poziomu naprawy nr 6? czy jednorazowo wymienia się jedzenie na niepsujące czy może do końca bieżącej rozgrywki jedzenie się nie psuje?
Prawdziwa jest druga opcja - efekt jest trwały.
- Piotr
Awatar użytkownika
EsperanzaDMV
Posty: 1519
Rejestracja: 17 lut 2017, 14:40
Has thanked: 301 times
Been thanked: 637 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: EsperanzaDMV »

Witajcie,

niedawno nabyłem grę Robinson Crusoe - Przygoda na Przeklętej Wyspie (Edycja Gra Roku). Nie będę ukrywał, że jestem nią zachwycony i zanim zaciągnę do stołu znajomych (na szczęście doświadczonych planszówkowiczów), postanowiłem rozegrać kilka próbnych partii w trybie solo by przyswoić dobrze zasady i pojawiło się w mojej głowie sporo pytań.
Z racji tego, że jest ich na tyle dużo, to zdecydowałem się zrobić to w formie zbiorczej, mam nadzieję że zostanie mi to wybaczone.
Zrobiłem sobie ogromną listę, ale na część zdołałem sobie sam odpowiedzieć, jednak wciąż mam wątpliwości.

A zatem, przechodząc do rzeczy:

1) Budowa - dużo trudności sprawia mi ten etap, chyba najtrudniejsza rzecz w grze. Podnoszenie poziomu broni/dachu/palisady o jeden poziom kosztuje strasznie dużo - jeden/dwa pionki plus surowce. Z umiejętności Cieśli można skorzystać tylko raz na turę, więc jeśli chce się podnieść poziom broni i dachu o kilka poziomów, to pójdzie na to bardzo dużo pionków i surowców, co jednocześnie sprawia, że często brakuje szans na podniesienie poziomu broni - zwyczajnie brakuje na to pionków. Jak sobie z tym radzicie? Są jakieś najpopularniejsze strategie, np. pomijacie zupełnie polowanie?
Czy jeśli chce się w tej grze pójść na polowanie (zakładając, że mam już dostępne bestie), to zwyczajowo w ciągu jednej gry w wariant Rozbitkowie pójdę na polowanie jeden, może z dwa razy? Bo inaczej bestie mnie pozabijają, bo albo mam broń na niskim poziomie i zadadzą mnóstwo ran, albo pierwsza bestia obniży mi poziom broni o kilka punktów... Nie chcę by to zabrzmiało jak narzekanie czy użalanie się :D ale jak rozwiązujecie ten problem ograniczonej ilości pionków? Do budowy zawsze wysyłacie po jednym pionie i liczycie na szczęście?

2) Przedmioty na karcie scenariusza - czy są jednorazowe?
Na scenariuszu nr 2 jest sprecyzowane, że każdy z przedmiotów (Krzyż, Święty dzwon) może być tworzony wielokrotnie. Czyli w takim razie za każdym razem, kiedy chcę postawić Krzyż blisko obozowiska, a) wysyłam jednego piona i rzucam kośćmi albo b) wysyłam dwa piony i mam zagwarantowany sukces, plus odrzucam dwa drewna i mogę w tej samej turze wybudować kolejny krzyż na kolejnym heksie z terenem używając kolejnych pionów i drewna, przestrzegając zasad odległości? Czy też w jednej turze mogę Krzyż wybudować tylko raz?

3) Dodatkowe karty do kupienia na stronie Portalu - czy są potrzebne? Jak wpływają na rozgrywkę?
Dziś zobaczyłem, że pojawiły się nowe pozycje ("Sekretne cechy" i "Wydarzenia"), czytałem że najlepsze z dodatkowych elementów są dodatkowe żetony odkryć z woreczkiem oraz dodatkowe karty bestii (mam nadzieję, że będą niedługo dostępne), interesuje mnie też jak największa liczba scenariuszy więc pewnie skuszę się na "Śladami doktora Livingstone'a".
"Wyspa skarbów" czytałem że jest dla dzieci, prawda to?
I jak oceniacie scenariusz "Kłusownicy" oraz dodatkową postać Marynarza i dodatkowych załogantów?
Dodam, że nie chcę bawić się w samodzielne drukowanie :)
Czy Marynarz i żetony odkryć pasują do tych z Edycja Gra Roku, w sensie są na tekturze czy na papierze?

4) W którym momencie mogę już uznać, że czas dokupić "Wyprawa HMS Beagle"?
Jak to było w Waszym przypadku, ile razy rozegraliście podstawę zanim zakupiliście dodatek?
Bo że kupię to nie mam wątpliwości, tylko nie wiem czy jest sens robić to już teraz.

5) Żetony odkryć - używając umiejętności Odkrywcy "Zwiad" (dobierz dwa, wybierz jeden), czy odrzucam niewykorzystany żeton poza grę czy wraca do puli żetonów do dociągnięcia czy mam się go pozbyć z gry?
Bo zgodnie z instrukcją po wyczerpaniu się tych żetonów, nie można ich tasować i używać ponownie, pytanie czy odnosi się to do tych odrzuconych?
Jeśli mam go odrzucić i nie wraca do gry to ta umiejętność mocno traci na użyteczności...

6) Karta wraku na start - czy w każdym scenariuszu mam po prostu wylosować jedną z tych trzech kart?
Są, tak jak w przypadku scenariusza Rozbitkowie, jakieś rekomendowane karty wraku na start każdego scenariusza?

7) Żeton przerzucenia - czy jeśli na daną akcję używam dwa pionki, to mnie dotyczy i mimo wszystko mam rzucać kośćmi?
Znika z planszy w takiej sytuacji czy po prostu czeka do następnej tury, aż w końcu zdecyduję się zaryzykować i położę tylko jednego piona na danej akcji z obecnym na niej żetonem przerzucenia?

8 ) Budowa broni - czy jeśli użyję umiejętności Cieślą, mogę budować broń za darmo kosztem dwóch punktów determinacji?
Czy też zaczynając budowę, muszę mieć choć jedno drewno w skrzyni i najwyżej go nie użyję?

9) Karty wydarzeń - nie jest to sprecyzowane w instrukcji, czy zawsze muszę dobrać tyle kart ile jest rund w danym scenariuszu i czy zawsze ich stosunek musi być 50/50?
W instrukcji jest opisane, że można uproszczać/utrudniać sobie rozgrywkę, czy mogę gdzieś znaleźć informację w jaki sposób w poszczególnych scenariuszach mogę zmieniać stosunek kart ? do tych z księgą aby zmienić poziom rozgrywki?

Wiem, że to wiele pytań i pewnie część się powtarza, ale z góry dziękuję za odpowiedzi.
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1218
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 430 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: kastration »

Dużo treści przekazałeś i pytań, to odpowiem po kolei, jeśli mnie nikt nie uprzedzi.

Ad 1.

W tej grze nie licz na podnoszenie poziomu dachu o 2-3 w pojedynczej turze i przy okazji jeszcze poziom broni, za mało pionków na to. Nie istnieje jedna uniwersalna rada, co robić i w jakiej kolejności, bo robisz rzeczy sytuacyjnie. Np. karta Wydarzenia doda Ci chmurę lub sztorm, dostosowujesz pod to działania, a nie robisz np. broni wszystkimi pionkami, ignorując to, co się wydarzy. Pamiętaj o naczyniach połączonych, np. eksplorujesz, masz szansę znaleźć żeton z bronią albo liście chroniące przed deszczem, odkrywasz wtedy ikonki do budowy kart. Eksploracja jest bardzo ważna na starcie niemal każdego scenariusza. Żetony odkryć ratują skórę i ciągnę je z taką samą ekscytacją po prawie 100 grach. W tym pytaniu zawierasz też wątpliwość czy 1 czy 2 piony i tu... znów zależy. Chcesz np. zapolować w kolejnej turze, bo to rozsądne, budujesz przedmiot dający +2 czy +3 do broni, spowolni to nieco bestie, a Tobie oszczędzi drewna na budowanie np. 1 pionem w normalny sposób poziomu broni. Warto patrzeć na Pomysły, co można zrobić, warto korzystać ze zdolności Cieśli dociągania Pomysłów. Ja bardzo rzadko pozwalam sobie na ryzykowanie 1 pionkiem budując broń konwencjonalnie, wolę ją mieć z kart, jeśli dobrze wylosuję. Czasem zaryzykuję 1 pionek w różnych akcjach, innym razem, jak muszę coś mieć, np. łopatę by potem szybko zrobić w kolejnej turze piwnice, planując większą liczbę jedzenia (np. z żetonó odkryć i polowania), to puszczam 2 pionki koniecznie po tę łopatę, żeby nie stracić kolejnej rundy i planu na nią. Ale to ledwie przykład kropla w morzu. Poziom zależności rzeczy jest ogromny w tej grze, a pytasz o samą budowę przecież. Jeśli jest Ci za trudno w grze, zagraj z kartami przedmiotów startowych, a jak dokupisz Załogantów, też nieco ułatwiają. Dawno przestałem grać z nimi, ale na samym starcie grałem kilka gier i było łatwiej.

Ad. 2

Zazwyczaj jest napisane na karcie scenariusza, czy przedmioty są jednorazowe czy nie. W tym, o który pytasz, krzyże nie są jednorazowe i można budować kilka w 1 rundzie (polecam FAQ do Robinsona, sporo stron, ale jest to wyjaśnione z krzyżami), możesz je budować kilka w rundzie. Generalnie karty scenariuszy aż są przeładowane tekstem niekiedy, więc nie ma aż tak dużo niedomówień (korzystaj z braku HMS Beagle, tam dopiero jest masa tekstu przy każdym scenariuszu).

Ad. 3

Dodatkowe karty są świetne, przy czym nie mam wszystkich (cechy nie są must have, komplikują działanie pionów, ale co kto lubi). Karty bestii są świetne i zróżnicowane, warto je dokupić. Worek i dodatkowe żetony to absolutny must have. Scenariusze nowe wiadomo, nie w pierwszej kolejności, jest co ogrywać w podstawowej wersji, ale jako nowość można w końcu kiedyś kupić (ja wydrukowałem wiele fanowskich, żywotność gry sięga ogromnego poziomu). Załogantów warto dokupić (kilka kart), znacznie lepsze niż karty specjalnych cech i przydatniejsze z punktu widzenia ułatwień, jeśli Ci za trudno się gra. Polecę jeszcze karty przeszukania plaży, rzadko używane, ale dają dreszczyk (a niekiedy frustrację, ale symulują idealnie życie na dzikiej wyspie). Żetony odkryć pasują do podstawowej wersji. Marynarz nie pasuje do Gry Roku. Jest na cienkiej tekturze, też psioczyłem, ale da się grać. Nie jest aż tak powalający jednak pod względem umiejętności, jak na mój gust. Super jest za to Misjonarka z HMS Beagle, no i Darwin, ale nie polecam kupna nowicjuszowi zanim nie ogra się podstawki.

Ad. 4

W nawiązaniu poniekąd do poprzedniego. HMS Beagle nie jest Ci potrzebne bez ogrania podstawki. A słowo „ogrania” oznacza tu... sam musisz ustalić, jak czujesz się w grze, jaka płynność, swoboda, poziom myślenia o grze i frajdzie, jaką dostarcza. HMS Beagle jest przy tym trudną grą, zwłaszcza jeśli ktoś nie poznał co najmniej bardzo dobrze podstawki. Nie odpowiem rzetelnie za to, po jakim czasie sięgnąłem, bo powód prozaiczny, sięgnąłem dopiero wtedy, jak ukazał się dodruk, pewnie bym wcześniej kupił, ale siłą rzeczy dopiero wtedy nabyłem, jak już miałem masę gier w podstawkę za sobą.

Ad. 5

„Odrzuć” to odrzuć, nie wraca. Coś za coś. Zauważ, że determinację jest w miarę łatwo zdobywać, a Odkrywca ma tu świetną umiejętność. Ponosisz zatem ryzyko wyciągnięcia żetonów bardzo przydatnych jednocześnie i straty jednego, ale grając z Odkrywcą masz komfort przetrzebienia niemal całego worka i ułatwienia sobie gry. Jedna z moich ulubionych umiejętności postaci w ogóle w grze. Poza tym odrzucenie jest fabularnie do wyjaśnienia, znajdujesz dwie rzeczy i decydujesz, która przydatna. To nie koncert życzeń, że wyspę sobie ustawisz pod siebie, np. w scenariuszu, gdzie musisz z niej uciec. Ale to, co się dzieje w głowie, to już Twoja otoczka fabularna, ciekawa i przydatna, by nie patrzeć na grę jedynie jak na konkurs optymalizacyjny.

Ad. 6

Możesz wylosować kartę wraku lub wybrać sam sobie. Ja lubię tę, co daje dodatkowy przedmiot startowy, w Rozbitkach ta z drewnem może być przydatna. Ale generalnie losujesz lub wybierasz. Nie zaczynasz od Wydarzenia, bo już by Cię karało na start. Traktuj to jako chwilowe wytchnienie, by nie dostać po „du...” już w pierwszej rundzie.

Ad. 7

Żeton przerzucenia znika, jak musisz rzucać, czyli jednym pionem, jak pójdziesz, ponieważ dwoma nie musisz z definicji rzucać (kierowanie się logiką, przydatne przy wielu innych małych zasadach w tej grze też). Pamiętaj też, że wiele żetonów utrudniających nie działa od razu, ale w kolejnej rundzie (np. żeton wymagający położenia dodatkowego pionka do budowy).

Ad. 8

Możesz bez drewna budować broń, jeśli wydasz determinację. Choć dla mnie fabularnie to jakoś mało pasuje, przyznam, bo skoro budowa to budowa z drewna w tym przypadku. No ale na bgg piszą, że można tak postąpić.

Ad. 9

Sposób dobrania kart Wydarzeń jest bardzo prosty i zależny od LICZBY RUND w każdym scenariuszu z osobna. W Rozbitkach będzie to 12 kart Wydarzeń plus karta Wraku. Daje się 6 z talii ikonek kolorowych i 6 kart z talii z księgami tylko (podziel sobie talie tych ikonek i talię z kartami z księgami w osobnych woreczkach). Chcesz mieć trudniej, w tym scenariuszu weź np. 8 kolorowych i 4 z książką, chcesz łatwiej: np. 10 z książką i 2 z kolorowymi ikonkami. W każdym innym scenariuszu zarówno kolorowe, jak i z księgami będą Cię karać, z tym, że te z ikonkami będą już dotkliwsze często. W Rozbitkach ikonka książki nie ma wpływu, więc tylko tekst karty Cię skarci. Ale w innych scenariuszach ikonki książki są dokładnie opisane na kartach scenariuszy, co robią i jakie jest STAŁE DLA TEGO SCENARIUSZA działanie, jeśli wylosujesz Wydarzenie z ikonką książki.
Możesz dowolnie sobie zmieniać proporcje tych kart, byle było tyle ile rund. Nie licząc Rozbitków, każdy inny scenariusz będzie łatwiejszy, jak weźmiesz mniej kart Wydarzeń z ikonkami książek niż ikonkami kolorowymi – znakami zapytania)

Powodzenia w odkrywaniu tajników gry!
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
piotrekbier
Posty: 208
Rejestracja: 04 lis 2009, 21:47
Lokalizacja: Siedlce
Has thanked: 4 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: piotrekbier »

Przedmiot ŁUK jednorazowo zwiększa poziom broni o 3.

Rozumiem, że po wybudowaniu zwiększam poziom broni o 3 na stałe (w przypadku utraty łuku będę musiałbym go obniżyć). Zwiększenie nie dotyczy tylko jednej rundy?

Proszę o potwierdzenie moich rozterek ;).
Awatar użytkownika
Breżniew
Posty: 824
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 51 times
Been thanked: 122 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Breżniew »

piotrekbier pisze:Przedmiot ŁUK jednorazowo zwiększa poziom broni o 3.

Rozumiem, że po wybudowaniu zwiększam poziom broni o 3 na stałe (w przypadku utraty łuku będę musiałbym go obniżyć). Zwiększenie nie dotyczy tylko jednej rundy?

Proszę o potwierdzenie moich rozterek ;).
Po zbudowaniu łuku zwiększasz poziom broni o 3. Gdybyś później musiał z jakiegoś powodu obniżyć poziom broni, to oczywiście to robisz. Jeśli stracisz łuk, obniżasz poziom broni o 3 jeśli to możliwe (tzn. jeśli w chwili straty łuku masz broń na poziomie 4, to obniżasz do 1, jeśli na poziomie 2, to do zero, jeśli na poziomie 0, to nic już nie obniżasz).
Awatar użytkownika
EsperanzaDMV
Posty: 1519
Rejestracja: 17 lut 2017, 14:40
Has thanked: 301 times
Been thanked: 637 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: EsperanzaDMV »

kastration pisze:Ad 1.
Jeśli jest Ci za trudno w grze, zagraj z kartami przedmiotów startowych, a jak dokupisz Załogantów, też nieco ułatwiają. Dawno przestałem grać z nimi, ale na samym starcie grałem kilka gier i było łatwiej.
Ostatnio zagrałem w Robinsona w cztery osoby i stwierdzam, że jest dużo łatwiej (a dla nas także przyjemniej) - dla dwóch osób było to pierwsze zetknięcie z Robinsonem i bałem się, że zniechęcą się jeśli gra będzie nas ciągle gnębiła. Pomijając pół godziny tłumaczenia zasad i rozłożenia elementów na stole, nie było źle :) Było przyjemnie, ostatni stos w scenariuszu Rozbitkowie ułożyliśmy w 10. turze, ale graliśmy zarówno z Piętaszkiem, jak i Psem, czyli ułatwienie było dość spore. Następnym razem będziemy grać przynajmniej bez Psa i zobaczymy, jak nam pójdzie.
kastration pisze:Ad. 3
Dodatkowe karty są świetne, przy czym nie mam wszystkich (cechy nie są must have, komplikują działanie pionów, ale co kto lubi). Karty bestii są świetne i zróżnicowane, warto je dokupić. Worek i dodatkowe żetony to absolutny must have. Scenariusze nowe wiadomo, nie w pierwszej kolejności, jest co ogrywać w podstawowej wersji, ale jako nowość można w końcu kiedyś kupić (ja wydrukowałem wiele fanowskich, żywotność gry sięga ogromnego poziomu). Załogantów warto dokupić (kilka kart), znacznie lepsze niż karty specjalnych cech i przydatniejsze z punktu widzenia ułatwień, jeśli Ci za trudno się gra. Polecę jeszcze karty przeszukania plaży, rzadko używane, ale dają dreszczyk (a niekiedy frustrację, ale symulują idealnie życie na dzikiej wyspie).
Ok, zatem czekam na dostępność kart bestii i wtedy zakupię więcej dodatków hurtem :)

Dzięki za wszystkie odpowiedzi!
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: GeQ »

cześć, mam pytanie do rodzinnego scenariusza nr 9 "Wyspa Skarbów - Junior". Czy po spełnieniu warunków (20 złota) i odnalezieniu listu trzeba zagrać jeszcze raz zgodnie z adnotacją na końcu listu? (oprócz listu nr 9 chyba).
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
Awatar użytkownika
EsperanzaDMV
Posty: 1519
Rejestracja: 17 lut 2017, 14:40
Has thanked: 301 times
Been thanked: 637 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: EsperanzaDMV »

Zagraliśmy właśnie po raz pierwszy w scenariusz "Wyspa ognia" i muszę powiedzieć, że to jest jakaś masakra (w pozytywnym tego słowa znaczeniu, jeżeli w ogóle takie istnieje)! Naprawdę było czuć napierającą na graczy lawę i zbliżający się pył... Zdecydowanie najtrudniejszy póki co scenariusz, ale emocje podczas gry, nawet mimo iż przegranej, były nieprawdopodobne! Nie mogę się doczekać kolejnych. :)

Pytanie jednak, czy graliśmy wg. prawidłowych zasad. Mam trzy pytania do tego scenariusza:

1) Sytuacja była następująca: w czwartej turze pył przedstawiony za pomocą białych znaczników leżał na kafelkach z numerami 5 wg. mapki na karcie scenariusza (czyli kafle sąsiadujące z początkowym obozem i wulkanem). W następnej, piątej turze lawa zakryła te kafelki, zatem odwróciliśmy te kafelki i usunęliśmy z nich białe znaczniki pyłu. W fazie wydarzenia natomiast wylosowałem właśnie kolejne dwa znaczniki pyłu. Czy mogłem położyć białe znaczniki jeszcze raz na tych kafelkach, które dopiero co odwróciłem z powodu przykrycia ich przez lawę, mimo iż chwilę wcześniej leżały na nich już te białe znaczniki? Na logikę wyszło nam że tak, bo najpierw z wulkanu wydobył się i osiadł pył, potem przykryła go lawa i na koniec znowu na ostygłej lawie osiadł pył... To było zgodne z zasadami czy powinniśmy byli rozegrać to inaczej?

2) Tura numer pięć. Gramy w cztery osoby, zatem musimy odkryć aż 8 kafelków (czyli praktycznie całą planszę, bo wulkanu i startowego się nie wlicza). Do odkrycia pozostają nam dwa kafelki - te w górnym rzędzie, najbardziej od lewej, tj. z numerami 8 i 6 wg. mapki z karty scenariusza. Do eksploracji pozostał nam jeszcze jeden totem, i teraz pytanie: co się dzieje, jeśli na kafelku na miejscu 6 odkrywam ostatni totem, który za chwilę zostanie zalany lawą, a ja nie zdążyłem go eksplorować? Przegraliśmy w tym momencie i tyle, bo ewentualna wygrana z zaledwie 3 ukończonymi totemami to wstyd? :D
Niestety, ostatni kafelek nie zawierał już totemu, który moglibyśmy eksplorować i po prostu zamiast tego pociągnęliśmy ten drugi, ostatni kafelek, na którym totem już był i po prostu chyba naginając zasady dokończyliśmy grę. Dodam tylko, że wcześniej udało nam się eksplorować każdy totem. Niestety nie zdążyliśmy przed lawą (zapomnieliśmy, że szalupę trzeba nie tylko wykonać, ale także jeszcze posiadać drewno na jej wykonanie...). U nas doszło do kuriozalnej sytuacji, w której grając wg. zasad dobieraliśmy kafelki i kolejno eksplorowaliśmy totemy, ale kafelki były tak ułożone, że po prostu nie udało nam się znaleźć wszystkich czterech wymaganych totemów. Co w takiej sytuacji należałoby zrobić? Pogodzić się po prostu z porażką, bo na ostatnim kafelku mieliśmy pecha i mając 50% szans, nie trafił się totem?

3) Kolejne pytanie, wynikające bezpośrednio z poprzedniego - odkrywam totemy na kafelkach sąsiadujących z początkowym kafelku z obozem i wulkanem. Na obu jest totem do eksploracji. Czy jeśli podczas pierwszych trzech tur odkryję te dwa kafelki, ale hipotetycznie nie zdążę ich obu eksplorować (kafelek z totemem zostaje pochłonięty przez lawę), to automatycznie przegrywam grę? W grze jest określona ilość kafelków z totemami, zatem jeśli odpowiednio wcześnie ich nie eksploruję to z automatu przegrywam i oszczędzam czas, bym mógł zacząć od nowa? ;)

Z góry dzięki za odpowiedź, bo naprawdę mieliśmy ciężki orzech do zgryzienia podczas rozgrywki.
Awatar użytkownika
Breżniew
Posty: 824
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 51 times
Been thanked: 122 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Breżniew »

1) Można kłaść znaczniki pyłu na każdym kafelku- nawet na tych zniszczonych przez ławę z wyjątkiem kafelka wulkanu, pod warunkiem, że na danym kafelku nie ma jeszcze znacznika pyłu. Czyli dobrze graliście :)
2) Niestety, partia jest przegrana. Mi też kilka razy tak się trafiło, że odkryłem kafelek z totemem na turę przed zalaniem go przez lawę zanim zdążyłem eksplorować totem. Taka jest już ta gra, że czasem układ kafli wyspy bardzo utrudnia lub wręcz uniemożliwia ukończenie scenariusza.
3) Ja grałem tak, że jeśli ewidentnie widzę, że nie ma już szans na wygranie, to składam scenariusz, bo dalsza gra nie na sensu. W opisywanym przez Ciebie przypadku zrobiłbym to samo.
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lothrain »

W tym scenariuszu warto korzystać z umiejętności Odkrywcy, który może układać trzy najbliższe kafelki eksploracji w dowolnej kolejności.
Awatar użytkownika
EsperanzaDMV
Posty: 1519
Rejestracja: 17 lut 2017, 14:40
Has thanked: 301 times
Been thanked: 637 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: EsperanzaDMV »

Dziękuję za odpowiedzi ;)

Póki co udało nam się rozegrać cztery scenariusze i powiedziałbym, że zabawa dopiero nabiera rumieńców jeśli chodzi o poziom trudności. Czy ten poziom rośnie razem z numerami scenariuszy? W sensie King Kong jest najtrudniejszy?

Drugie pytanie - które z dodatkowych scenariuszy są najciekawsze? Na pewno zakupię ze sklepu Portalu "Śladami doktora Livingstone'a" (wraz z innymi dodatkami - dodatkowe karty bestii, załoganci, Marynarz i żetony odkryć z woreczkiem to mój must-have), co sądzicie o "Kłusownikach" i "Wyspa skarbów"?
Dodam tylko, że nie zakupiłem jeszcze dodatku HMS Beagle i jak podliczyłem wszystkie dodatki, które chcę zakupić, to z dostawą wyszło mi prawie tyle co za oficjalny dodatek i się zastanawiam co wybrać najpierw...

Mając na uwadze chęć kupna wszystkich powyższych dodatków (zarówno tych pojedynczych, jak i HMS Beagle), znalazłem także w niektórych sklepach naklejki do wszystkich postaci z HMS Beagle oraz pionki dla Marynarza i Misjonarza - niestety, wszędzie są niedostępne. Orientuje się ktoś, czy można jeszcze gdzieś dostać te naklejki razem z pionkami? Ew. skąd pobrać i jak to samemu wydrukować (pionki załatwię z innego źródła)?

Przeglądałem też na tym forum oraz na bgg wątek o fanowskich scenariuszach, które uważacie za specjalnie godne polecenia?
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Bea »

Mam pytanie dotyczące pogody w scenariuszu Śladami Livingstona. Czy jeśli wyrzucimy chmurę śniegową, to możemy się przez nią uchronić w tradycyjny sposób czyli odrzucając drewno i wtedy nie dostajemy ran?
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lothrain »

Bea pisze:Mam pytanie dotyczące pogody w scenariuszu Śladami Livingstona. Czy jeśli wyrzucimy chmurę śniegową, to możemy się przez nią uchronić w tradycyjny sposób czyli odrzucając drewno i wtedy nie dostajemy ran?
Tak, możemy, ale oddanie drewna chroni nas tylko przed zimnem. Chmurę wciąż wlicza się do liczby wszystkich chmur, przed którymi musimy mieć zadaszenie.
pawelpoz
Posty: 61
Rejestracja: 05 lis 2015, 19:03

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: pawelpoz »

1. Czy jak wylosuję kartę nakazującą mi obniżenie dachu lub palisady o połowę, to czy mogę wybrać palisadę, jeśli ma ona poziom 0, mimo, że mam dach wybudowany na 2 poziom?

2. Czy jeśli karta nakazuje mi walczyć z jakimś zwierzęciem (ale nie podczas polowania) to czy traktuję tę walką tak jak polowanie - tzn. dostaję skóry, jedzenie itp? Gdzie wpadną surowce za zabicie zwierzęcia - do bieżących surowców czy przyszłych?
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: GeQ »

Cześć, mam taką sprawę. poprzednio w Robinsona grałem 2 lata temu w pierwszą edycję. spojrzałem na moje wpisy na BGG i tam mam zapisane jakieś punkty zdobyte w każdej rozgrywce.
Wiecie o co chodzi z tymi punktami ? czy w kolejnych edycjach gry też instrukcja przewiduje zliczanie punktów ??
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
Awatar użytkownika
Breżniew
Posty: 824
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 51 times
Been thanked: 122 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Breżniew »

pawelpoz pisze:1. Czy jak wylosuję kartę nakazującą mi obniżenie dachu lub palisady o połowę, to czy mogę wybrać palisadę, jeśli ma ona poziom 0, mimo, że mam dach wybudowany na 2 poziom?
Z nieoficjalnego polskiego FAQ:
Wydarzenie na karcie każe nam zmniejszyć poziom dachu LUB palisady o połowę. Mamy dach na maksimum, palisadę
na zero. Czy możemy wybrać palisadę, czy też żeby coś uszkodzić to musi mieć chociaż pierwszy poziom?

Tak, można wybrać obniżenie tego co mamy na 0.
pawelpoz pisze:2. Czy jeśli karta nakazuje mi walczyć z jakimś zwierzęciem (ale nie podczas polowania) to czy traktuję tę walką tak jak polowanie - tzn. dostaję skóry, jedzenie itp? Gdzie wpadną surowce za zabicie zwierzęcia - do bieżących surowców czy przyszłych?
Jeśli na karcie masz wyraźnie wskazane, że po polowaniu dostajesz jedzenie i skóry, to je dostajesz. Jeśli na karcie jest napisane np. "Rozpatrz walkę z bestią o sile 3" i tyle, to nic nie dostajesz.
GeQ pisze:Cześć, mam taką sprawę. poprzednio w Robinsona grałem 2 lata temu w pierwszą edycję. spojrzałem na moje wpisy na BGG i tam mam zapisane jakieś punkty zdobyte w każdej rozgrywce.
Wiecie o co chodzi z tymi punktami ? czy w kolejnych edycjach gry też instrukcja przewiduje zliczanie punktów ??
W Edycji Gra Roku był podany sposób punktowania scenariuszy 1-6. (str.30 instrukcji)
pawelpoz
Posty: 61
Rejestracja: 05 lis 2015, 19:03

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: pawelpoz »

Dzięki :)

Co do 2 punktu - doprecyzowuję: Chodzi o sytuację kiedy karta wydarzenia nakazuje pociągnąć kartę z talii polowania i walczyć z bestią
Awatar użytkownika
Breżniew
Posty: 824
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 51 times
Been thanked: 122 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Breżniew »

pawelpoz pisze:Dzięki :)

Co do 2 punktu - doprecyzowuję: Chodzi o sytuację kiedy karta wydarzenia nakazuje pociągnąć kartę z talii polowania i walczyć z bestią
W takiej sytuacji rozpatrz walkę z bestią tak, jakbyś właśnie wykonał akcję polowania. Jedyną różnicą jest umieszczenie uzyskanych zasobów (jedzenie, skóry) w polu dostępnych surowców.
Żeby nie być gołosłownym (sam miałem w tym temacie wątpliwości), cytat z instrukcji:
"Uwaga!
W rzadkim przypadku - jeśli gracze otrzymają w tej fazie (chodzi o Fazę wydarzeń) jakiekolwiek zasoby (surowce, karty, żetony), powinny być one umieszczone w  obszarze Dostępnych Surowców."
Awatar użytkownika
Michał M
Posty: 799
Rejestracja: 14 wrz 2014, 20:22
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Has thanked: 29 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Michał M »

Kilka szybkich pytań do Robinsona Crusoe, a konkretnie kampanii Wyprawa HMS Beagle w trybie dla jednego gracza, raczej po to, żeby się upewnić:
- Darwin może być pierwszym graczem?
- Czy obowiązkowo mając Darwina, dostaję psa i co turę jeden do morale?
- Załoga: mam domyślnie Piętaszka i jeszcze kogoś, np Papugę, czy albo Piętaszek albo ktoś z reszty?
Awatar użytkownika
Breżniew
Posty: 824
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 51 times
Been thanked: 122 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Breżniew »

Michał M pisze:Kilka szybkich pytań do Robinsona Crusoe, a konkretnie kampanii Wyprawa HMS Beagle w trybie dla jednego gracza, raczej po to, żeby się upewnić:
- Darwin może być pierwszym graczem?
- Czy obowiązkowo mając Darwina, dostaję psa i co turę jeden do morale?
- Załoga: mam domyślnie Piętaszka i jeszcze kogoś, np Papugę, czy albo Piętaszek albo ktoś z reszty?
1. Nie może.
2. Grając solo zawsze w fazie morale Twoje morale idzie w górę, również w przypadku gry w Kampanię z Darwinem.
3. Jak dla mnie to może być i tak i tak. Wszystko zależy od Ciebie. Ja np. ostatnio grałem z dwoma załogantami bez Piętaszka.
Awatar użytkownika
Michał M
Posty: 799
Rejestracja: 14 wrz 2014, 20:22
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Has thanked: 29 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Michał M »

Dziękuję!
longmen76
Posty: 661
Rejestracja: 28 lut 2017, 08:15
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 53 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: longmen76 »

Hej,
Dzisiaj pierwsza partia w scenariusz Wyspa Ognia i przegrana przez totemy bo zabrakło jednego.
Mam wątpliwość odnośnie ilości pionów do eksploracji Totemów w przypadku eksploracji totemu na kafelku na którym jest obóz.
Zgodnie z zasadami na sąsiednim kafelku muszę dać dwa piony (żeton -1 pion na stałe przy eksploracji).
A ile mam dać pionów do eksploracji totemu na kafelku na którym mam obóz (jeden czy również dwa)?
Pozdrawiam serdecznie
tomasz86
Posty: 104
Rejestracja: 23 sty 2016, 23:26
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: tomasz86 »

Witam

W fazie Budowy wybudowałem Naczynia, zaraz później faza eksploracji pozwolila mi szukać skarbów na kartach tajemic. I co? Wylosowałem kartę Gliniane Naczynia które pozwalają wybudować naczynia za darmo. Czy tracę w tej sytacji koljkę na skarb czy mogę szukać dalej skarbu?
Awatar użytkownika
Breżniew
Posty: 824
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 51 times
Been thanked: 122 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Breżniew »

longmen76 pisze:Hej,
Dzisiaj pierwsza partia w scenariusz Wyspa Ognia i przegrana przez totemy bo zabrakło jednego.
Mam wątpliwość odnośnie ilości pionów do eksploracji Totemów w przypadku eksploracji totemu na kafelku na którym jest obóz.
Zgodnie z zasadami na sąsiednim kafelku muszę dać dwa piony (żeton -1 pion na stałe przy eksploracji).
A ile mam dać pionów do eksploracji totemu na kafelku na którym mam obóz (jeden czy również dwa)?
Pozdrawiam serdecznie
Ten żeton oznacza że każda akcja eksploracji wymaga użycia jednego pionka więcej. Cżyli na kafelku z obozem oraz na sąsiednim kafelku musisz użyć co najmniej 2 pionów, na kolejnym co najmniej 3 pionów itp.itd.
tomasz86 pisze:Witam

W fazie Budowy wybudowałem Naczynia, zaraz później faza eksploracji pozwolila mi szukać skarbów na kartach tajemic. I co? Wylosowałem kartę Gliniane Naczynia które pozwalają wybudować naczynia za darmo. Czy tracę w tej sytacji koljkę na skarb czy mogę szukać dalej skarbu?
Już znalazłeś skarb, więc nie szukasz kolejnego. To, że okazał się bezużyteczny, bo wcześniej zbudowałeś Naczynia to już, brutalnie mówiąc, Twój problem ;)
misioman
Posty: 10
Rejestracja: 01 maja 2014, 17:50
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: misioman »

Cześć wszystkim,

W sumie mam proste pytanko, ale coś mi się nie podoba.

Chodzi o karty przygód - dajmy na to przykład karty "żmija".

Rozumiem, że tę kartę od razu wtasowuję do talii i jak ponownie ją wyciągniemy to realizujemy to co jest napisane niżej.

Chodzi mi o to, że jest bardzo małe prawdopodobieństwo, że wylosujemy tę kartę jeszcze raz i zadziała negatywny skutek ponieważ kartę dociągniemy dopiero gdy wejdzie znacznik na stos kart i rzeczywiście ta karta się trafi.

Czy wszystko dobrze rozumiem?
ODPOWIEDZ