Cywilizacja Sid Meier's - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2879
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization Gra planszowa - Wozy

Post autor: romeck »

cboot pisze:W oficjalnym FAQ (do pobrania ze strony FFG) odpowiedź brzmi, że można "zbierać" za pomocą wozów dobra z jednego miasta w ramach akcji miejskiej innego z tym zastrzeżeniem, że nie można z owego pola zbierać oboma miastami.
I to jest to, o czym uparcie pisałem. Nie jest to w mojej opinii zbyt eleganckie, ale do zaakceptowania, oczywiście z zastrzeżeniem, o którym napisałeś. Z tym, że autor wątku pragnąłby jednak uniknąć tego zastrzeżenia, a co gorsza, chciałby wozem postawionym na swych peryferiach podwajać dochód dla miasta z danego pola (a jakby postawić dwa wozy na polu to nawet potrajać).
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
Blugkolf
Posty: 156
Rejestracja: 22 lut 2014, 13:32
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 9 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Blugkolf »

Pytanie odnośnie wozów. Czy wozami można odkrywać mapę? W instrukcji wszystkie przykłady pokazują pionki armii, a w zasadach jest mowa ogólnie o pionkach. Jak gracie? W angielskiej wersji wozy nazywają się scouts, więc wydaje się logiczne, że powinny móc tego dokonywać. W mojej grupie wybuchł ostatnio o to spór, co w dużej mierze wiąże się pewnie też z polskim tłumaczeniem wozów, a także tym, że nikt z grających, poza mną, nie grał w komputerowe wersje, po których odkrywanie mapy wozem wydaje się oczywiste.

W każdym razie, nigdzie nie mogę znaleźć jasnego potwierdzenia lub zaprzeczenia tego czy wozy mogą odkrywać kafle z terenem czy też nie. Ktoś zna takowe?
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2879
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: romeck »

Naturalnie, że można wozami odkrywać mapę. Jedynie nie można eksplorować chatek (w ogólności) i oczywiście atakować wiosek.

Często w polskiej instrukcji przez słowo "pionek" rozumie się zarówno pionek wozu jak i pionek armii, patrz np. cud Wiszące Ogrody.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
Blugkolf
Posty: 156
Rejestracja: 22 lut 2014, 13:32
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 9 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Blugkolf »

Dzięki za wyjaśnienie. Swoją drogą to u nas nikt nie wpadł na to, że Wiszące Ogrody mogą budować wozy. Potwierdzenie tego faktu łatwo jednak znaleźć na angielskich forach, więc może przekonam teraz moją grupę także do tego, że wozami można odkrywać mapę.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2879
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: romeck »

Przypuszczam, że potwierdzenie co do pytania o wozy i odkrywania mapy także byś znalazł na zagranicznych forach. Z kolei ani mnie, ani żadnemu z moich współgraczy nawet przez myśl nie przeszło, aby to zakwestionować. Tak oczywiste się to wydaje. Ale przejrzałem instrukcję i faktycznie w kontekście odkrywania kafelków mapy mowa jest cały czas o "pionkach". Ale przez domniemanie i zdrowy rozsądek należy przyjąć, że chodzi zarówno o pionki armii jak i pionki wozów. Zwłaszcza, że naprawdę nie widzę żadnych powodów ku temu, by to zakwestionować. Nie stwarzajmy problemów tam, gdzie ich nie ma. :)
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
Blugkolf
Posty: 156
Rejestracja: 22 lut 2014, 13:32
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 9 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Blugkolf »

Kolejne pytanie. Czy jak zagrywam wydarzenie kulturalne na przeciwnika, a on anuluje je korzystając z karty Chleba i igrzysk, to czy mogę anulować jego anulowanie zagrywając kolejną kartę Turniej rycerski, tak aby moja pierwotnie zagrana karta mogła odnieść efekt?
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2879
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: romeck »

Blugkolf pisze:Kolejne pytanie. Czy jak zagrywam wydarzenie kulturalne na przeciwnika, a on anuluje je korzystając z karty Chleba i igrzysk, to czy mogę anulować jego anulowanie zagrywając kolejną kartę Turniej rycerski, tak aby moja pierwotnie zagrana karta mogła odnieść efekt?
Oczywiście. Tak to właśnie działa. Pamiętaj o tym, że wszystkie te karty, to wydarzenia kulturalne, a te mogą zostać anulowane.

Zabawnie się robi, gdy kontrują się np. cztery takie karty. :)
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
Blugkolf
Posty: 156
Rejestracja: 22 lut 2014, 13:32
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 9 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Blugkolf »

Spotkałem się też z taką interpretacją na BGG, dlatego będę drążył temat:
Well, here is my take on the "cancel" discussion:

With the current wording it should not be allowed to use "Bread and Circuses" to cancel an enemy "Bread and Circuses", because "BaC" can only be used against culture cards targeting "...you, one of your figures, or any square..". I doesn't say "any of your culture events".

Jousting Tourney CAN be used to cancel a "BaC" that cancels your "Defection".

The rules clearly decide between effects that target you or your figures and generic culture events.

To make BaC be used defensively it should have been worded "or any culture events targeting you or your events".

So my reasoning is, that BaC can not be used to cancel a BaC that cancels your Defection/Sabotage/Disaster etc. After all it is only a level 1 card. The ability to cancel culture events is clearly Tech-2 and Culture-2 stuff.

Jousting Tourney can be used. That great Person card can be used. Primetime TV can be used.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2879
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: romeck »

Blugkolf pisze:Spotkałem się też z taką interpretacją na BGG, dlatego będę drążył temat:
Można sobie utrudniać życie, tylko po co? Swoją drogą strasznie to pokrętne, dziwaczne, albo niewiele z tego zrozumiałem. :)

Spójrz do FAQ/erraty na stronie Galakty (chyba można takie FAQ uznać za oficjalne?):

http://galakta.pl/download/Civilization ... %20FAQ.pdf

Jest tu odpowiedź na Twoje pytanie (pierwsze w sekcji "Karty wydarzeń kulturowych").
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
Blugkolf
Posty: 156
Rejestracja: 22 lut 2014, 13:32
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 9 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Blugkolf »

Wyjaśnienie z FAQ jak najbardziej uznaję i przez FAQ mam też nową wątpliwość:

Czy "poprawiona" polska wersja karty Leonidas z dodatku "Wiedza i Wojna" jest poprawnie wydrukowana?

Chodzi mi o ten fragment
"[...] twoja premia bitewna zostaje zwiększona do 8." - poprawka w FAQ 2.0 brzmi "o", a nie do. Szukałem skanu lub zdjęcia tej karty w wersji ang., ale nie znalazłem. Czy ktoś może potwierdzić jak powinna wyglądać ta karta?
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2879
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: romeck »

Blugkolf pisze: Czy "poprawiona" polska wersja karty Leonidas z dodatku "Wiedza i Wojna" jest poprawnie wydrukowana?
Niestety "poprawiona" wersja Leonidasa jest niepoprawna ("do").

Jak można było zepsuć jedną jedyną kartę wielkiego ludzia, która przyszła z nowym dodatkiem jako ta dobra, do podmiany?

Muj Borze.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
Daymos
Posty: 24
Rejestracja: 30 kwie 2011, 10:42

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Daymos »

Hej, mam do Was trzy pytania dotyczące zasad dodatku "Wiedza i wojna".
1. Jak mam rozumieć bonus jaki daje nowoczesny cud świata Pentagon: "Nie można mieć przewagi nad twoimi jednostkami"?
2. Czy można zrzucić bombę atomową na państwo-miasto np. w celu zniszczenia armii, które tam stacjonują? Jeżeli tak to czy wtedy miasto-państwo zostaje zniszczone a osoba, która zrzuciła na nią bombę otrzymuje 3 kultury?
3. Czy jeżeli Anglicy staną na opłotek miasta innego gracza, to gracz traci ten opłotek a Anglicy mogą go wysłać do swojego miasta? Np. Anglicy stają na poje z wielkim generałem należącym do niebieskiego gracza, wtedy Anglicy zyskują +4 do siły bitewnej, a gracz niebieski traci bonus +4 do siły bitewnej.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2879
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: romeck »

Daymos pisze:Hej, mam do Was trzy pytania dotyczące zasad dodatku "Wiedza i wojna".
1. Jak mam rozumieć bonus jaki daje nowoczesny cud świata Pentagon: "Nie można mieć przewagi nad twoimi jednostkami"?
Własność Pentagonu daje to, że w czasie bitwy przeciwnik nie ma przewagi nad Twoimi jednostkami. Piechota nie ma przewagi nad jazdą, jazda nad artylerią, a artyleria nad piechotą. Tak, jakby przeciwnik cały czas zagrywał przeciwko Tobie słabe karty lotnictwa. Ty oczywiście wszystkie przewagi zachowujesz.
Daymos pisze:2. Czy można zrzucić bombę atomową na państwo-miasto np. w celu zniszczenia armii, które tam stacjonują? Jeżeli tak to czy wtedy miasto-państwo zostaje zniszczone a osoba, która zrzuciła na nią bombę otrzymuje 3 kultury?
Instrukcja nic o tym nie mówi, więc myślę, że zrzucenie atomówki na państwo-miasto nie jest dozwolone. Profity z państwa-miasta dostajesz tylko wtedy, gdy Twój pionek (armia/wóz) stoi na tym państwie-mieście (kontroluje je).
Daymos pisze:3. Czy jeżeli Anglicy staną na opłotek miasta innego gracza, to gracz traci ten opłotek a Anglicy mogą go wysłać do swojego miasta? Np. Anglicy stają na poje z wielkim generałem należącym do niebieskiego gracza, wtedy Anglicy zyskują +4 do siły bitewnej, a gracz niebieski traci bonus +4 do siły bitewnej.
Jeśli dobrze rozumiem co masz na myśli pisząc "opłotek", to tak. Armia angielska stając na peryferiach miasta innego gracza blokuje wszystkie dobra płynące z tego pola dla tego gracza i w odpowiedniej fazie (handel/zarządzanie miastami) może te dobra wysłać do swojego, wskazanego miasta. Jednakże premia bitewna tak nie działa. Blokując generała blokujesz jego premię bitewną, ale nie wysyłasz jej do siebie ani też nie dodajesz.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
adibialy
Posty: 8
Rejestracja: 24 gru 2011, 22:28

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: adibialy »

A ja mam pytanie odnośnie przesuwania się po torze kultury - czy liczy się to jako osobna akcja w fazie zarządzania miastem, czy też można np. poświęcić się na rzecz kultury (zebrać znaczniki) i potem w tej samej turze przesunąć się po torze? Wydaje mi się, że z instrukcji tak właśnie wynika, ale powstał mały spór podczas jednej z rozgrywek :)
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2879
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: romeck »

W mojej opinii jest to jak gdyby akcja dodatkowa, związana z poświęceniem jednego lub kilku miast na rzecz kultury. Gram tak, że przesunąć się na torze kultury można tylko raz na turę (o dowolną liczbę pól jeśli tylko stać) i tylko po wcześniejszym poświęceniu co najmniej jednego z miast na rzecz kultury. Napisałem "gram tak", bo moim zdaniem instrukcja pozostawia tutaj troszkę miejsca na domysły. Ale na pewno przesunięcie na torze kultury nie jest osobną akcją miejską!

No, ale jak to z grami FFG, zawsze jest się o co pokłócić. :)
Ostatnio zmieniony 18 kwie 2014, 13:28 przez romeck, łącznie zmieniany 1 raz.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
elprzybyllo
Posty: 424
Rejestracja: 08 sty 2012, 12:26
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: elprzybyllo »

A my "gramy tak", że przesuwać się na torze kultury, podczas swojej fazy city managment, można kiedy się chce i ile się chce (o ile ma się za co).
CheshireCat
Posty: 58
Rejestracja: 29 lis 2012, 00:18
Been thanked: 2 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: CheshireCat »

Ostatnio zastanawiałem się nad kartą Wielkiego Człowieka: Martina L. Kinga, który powoduje, że akcje z miast gracza nie mogą być anulowane, a gracz odporny jest na anarchię.
Czy działa to też przy zmianie ustrojów? Mianowicie, czy jeśli zmieniam aktualny ustrój np komunizm, na np monarchię, której odblokowującą kartę technologii odkryłem wcześniej (NIE w ostatniej fazie badań lub w danym początku tury) to czy Martin L. King broni przed anarchią i mogę przejść płynnie z komunizmu na monarchię, czy nie działa on w tej sytuacji i muszę zmienić się na anarchię, przed zmianą na monarchię?
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2879
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: romeck »

CheshireCat pisze:Ostatnio zastanawiałem się nad kartą Wielkiego Człowieka: Martina L. Kinga, który powoduje, że akcje z miast gracza nie mogą być anulowane, a gracz odporny jest na anarchię.
Czy działa to też przy zmianie ustrojów? Mianowicie, czy jeśli zmieniam aktualny ustrój np komunizm, na np monarchię, której odblokowującą kartę technologii odkryłem wcześniej (NIE w ostatniej fazie badań lub w danym początku tury) to czy Martin L. King broni przed anarchią i mogę przejść płynnie z komunizmu na monarchię, czy nie działa on w tej sytuacji i muszę zmienić się na anarchię, przed zmianą na monarchię?
To jest bardzo dobre pytanie. Bo niby z karty wynika jasno i bez żadnych zastrzeżeń, że "gracz jest odporny na anarchię". Ale początkowa treść karty mówi o tym, że "twoje akcje miejskie nie mogą być anulowane" i moim zdaniem na tym ta "odporność na anarchię" polega. Czyli de facto gracz nie jest odporny na anarchię jako taką, a na skutki anarchii. Większość zapyta "a co za różnica"? Ano właśnie w takiej kwestii, jaką poruszył CheshireCat. W przypadku opisanym przez Kolegę, gracz na jedną rundę musi karnie zmienić ustrój na anarchię (zgodnie z zasadami ogólnymi), ale nie ponosi jej skutków w postaci braku akcji miejskiej.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Zinio
Posty: 3
Rejestracja: 22 mar 2010, 12:38

Pytanie o civilizację

Post autor: Zinio »

Witam mam pytanie do graczy, pewnie już kiedyś padło ale my do gry civilizacja sieliśmy niedawno i pojawił sie problem odnośnie gracza rosyjskiego a dokładniej reguły
"Once per turn, the Russians may move an army or scout into an enemy city and sacrifice that figure to research a tech known by that civilization for free. Armies sacrificed this way cannot also attack."

mój kolega rozumie tę zasadę tak, że raz podczas tury, niezależnie czy jest to faza tury zarządzania miastem, czy też ruchu, czy też faza rozwoju technologicznego, może teleportować piona armii do miasta po to by zdobyć darmowy tech, i rzeczywiście "once per turn" można rozumieć jako raz podczas tury gry a nie raz podczas fazy ruchu, czy macie jakiś FAQ, i jak to rozumieć,
ja osobiście rozumiem to tak że raz podczas fazy ruchu może wykonując normalny ruch przemieścić jednostkę armii na teren wrogiego miasta i poświęcić ją, aby pozyskać darmowy tech, ale jest to moja interpretacja"
proszę o podpowiedz jak rozwiązać ten problem ewentualnie wskazanie jakiegoś FAQ, mówiącego na ten temat
Dabi
Posty: 1256
Rejestracja: 24 wrz 2005, 01:08
Lokalizacja: Lublin
Been thanked: 1 time

Re: Pytanie o civilizację

Post autor: Dabi »

mój kolega rozumie tę zasadę tak, że raz podczas tury, niezależnie czy jest to faza tury zarządzania miastem, czy też ruchu, czy też faza rozwoju technologicznego, może teleportować piona armii do miasta po to by zdobyć darmowy tech, i rzeczywiście "once per turn" można rozumieć jako raz podczas tury gry a nie raz podczas fazy ruchu, czy macie jakiś FAQ, i jak to rozumieć,
ja osobiście rozumiem to tak że raz podczas fazy ruchu może wykonując normalny ruch przemieścić jednostkę armii na teren wrogiego miasta i poświęcić ją, aby pozyskać darmowy tech, ale jest to moja interpretacja"
proszę o podpowiedz jak rozwiązać ten problem ewentualnie wskazanie jakiegoś FAQ, mówiącego na ten temat
Ty masz rację a kolegę mocno poniosła fantazja.

Skoro warunkiem skorzystania ze zdolności specjalnej jest ruch do wrogiego miasta to trzeba się ruszyć. A armie ruszają się w czasie fazy ruchu.
Awatar użytkownika
MalyFarciarz
Posty: 51
Rejestracja: 30 gru 2011, 14:03
Lokalizacja: Wrocław/Międzyrzecz
Kontakt:

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: MalyFarciarz »

Anarchia sama w sobie jest kara, wiec nie ma mozliwosci zmiany na anarchie. Tak bym to rozpatrzyl, ale lepiej zapytac za stronie galakty lub ffg.
romeck pisze:W mojej opinii jest to jak gdyby akcja dodatkowa, związana z poświęceniem jednego lub kilku miast na rzecz kultury. Gram tak, że przesunąć się na torze kultury można tylko raz na turę (o dowolną liczbę pól jeśli tylko stać) i tylko po wcześniejszym poświęceniu co najmniej jednego z miast na rzecz kultury. Napisałem "gram tak", bo moim zdaniem instrukcja pozostawia tutaj troszkę miejsca na domysły. Ale na pewno przesunięcie na torze kultury nie jest osobną akcją miejską!

No, ale jak to z grami FFG, zawsze jest się o co pokłócić. :)
mozesz sie przusnac o ile chcesz. Wydawanie punktow kultury nie jest akcja miejska, ale moze odbyc sie tylko w fazie zarzadzania miastami i nie musisz poswiecac miast na kulture by to zrobic.]
adibialy pisze:A ja mam pytanie odnośnie przesuwania się po torze kultury - czy liczy się to jako osobna akcja w fazie zarządzania miastem, czy też można np. poświęcić się na rzecz kultury (zebrać znaczniki) i potem w tej samej turze przesunąć się po torze? Wydaje mi się, że z instrukcji tak właśnie wynika, ale powstał mały spór podczas jednej z rozgrywek :)
Mozesz zbierac punkty kultury przez x tur i nawet w jednej turze wydac wszystkie punkty kultury jakie masz i wygrac gre. Sam tak czesto robilem z inwestycja w kulture i ekologie.
Awatar użytkownika
michal2014
Posty: 273
Rejestracja: 08 lut 2014, 15:37
Lokalizacja: Piaseczno koło Warszawy
Has thanked: 11 times
Been thanked: 15 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: michal2014 »

Ntom pisze:Podam przykład:
Stoi zielony na polu lasu. Wchodzisz na to pole:
-swoim 1 pionkiem-Twoja ręka bitewna wynosi 3
-swoimi 2 pionkami- Twoja ręka bitewna o 2 większa
5. Po prostu bierzesz monetę i dajesz sobie +1 na znaczniku posiadania złota. Nie dodajesz co turę.
_______________________________________
Michał
Moje Gry
Mój Archiwalny wątek sprzedażowy
kuzarczi
Posty: 2
Rejestracja: 21 gru 2014, 21:10

Civilization. Doprecyzowanie zasad.

Post autor: kuzarczi »

Siema,
jestem nowy na tym forum. Kupiłem gre planszową civilization, ogarniam ją w miare ale mam kilka pytan. Narazie zadam jedno, jesli okaze sie ze jestescie pomocni to dopytam o wiecej rzeczy.

W instrukcji jest napisane, że w walce każdy ma 3 karty na rece, poza bonusami. Jeśli zaatakuje 2 pionkami to znaczy ze mogę mieć na ręce 6 kart?
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2879
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Civilization. Doprecyzowanie zasad.

Post autor: romeck »

Ręka bitewna za 2 pionki to 5 kart (3 za pierwszy pionek, +2 za każdy następny).

Sugeruję przeczytać jednak instrukcję uważnie.

Poszperanie na forum, to także dobry pomysł:
http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... 42&t=17985
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
kuzarczi
Posty: 2
Rejestracja: 21 gru 2014, 21:10

Re: Civilization. Doprecyzowanie zasad.

Post autor: kuzarczi »

Dojechałem do 8 strony i narazie nie natrafilem na ten problem.

Dzieki za pomoc
ODPOWIEDZ