Cywilizacja Sid Meier's - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1291
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Nidhogg »

Minimaniak pisze:A)Jak to pionki armi nie mogą sie znaleźć w mieście ? To jak zwiększyć sile obrony miasta ? Miasto bez armii jaka ma rękę bitewna 3 standardowej ręki + 3 za obronę miasta? Logiczne byłoby ze pionki armii w mieście zwiększają jego obronę powiększając rękę bitewna
B) karta technologii matematyka "jesli bierzesz udzial w bitwie, zadaj do 3 ran rozdzielajac je w dowolny sposob jednostkom jednostkom wroga" czy te rany zadaje bez atakowania swoją jednostka frontu wroga, nie może sie on bronić po prostu mam do 3 extra strzałów do wyłożonych jednostek? A jak zuzyje tylko 2 rany na te które leżą a przeciwnik wyłoży kolejna mogę ta nowa także ranic?
C) po co jest biały pionek dla Rosjan ?
D) sławni ludzie - czy podczas zarządzania miastami zbieram wszystkie symbole z tego pola ( np wymianę handlowa i złoto) czy złoto dodaje do zasobów cywilizacji czy przesuwam wskaźnik na karcie cywilizacji
Dzięki
E) bitwa armi kazda ma po dwa pionki przeciwnik stracił wszystkie jednostki a ja ocalilem jedna siła 3 przeciwnik ma premie bitewna +4 mimo ze stracil wszystkie i może nawet nie
miec juz żadnych a wygrał bitwę? Czyli ja tracę 2 pionki a on?Ile
F) zamek Himei w bitwie jednostki + 1 siły ? A odporność na rany także + 1 czy to jest tylko premia do ataku?
Edwardo pisze:Ad A) jeszcze raz powtarzam za instrukcją swoimi pionkami nie można wejść do swojego miasta!!
Ad E) w opisanej przez Ciebie sytuacji jeżeli Ty kończysz bitwę z jedną jednostką o sile 3 ale przeciwnik z bonusem +4, to on wygrał bitwę. Ty tracisz oba pionki a on 1 za każde dwie pokonane w bitwie jednostki (oprócz ostatniego pionka).
Ad F) mowa jest o sile a nie odporności.
pozdrawiam
Co do punktu F) to nie ma czegoś takiego jak odporność. W instrukcji jest tylko pojęcie siły i odnosi się ono do tego ile ran zadaje dana jednostka i ile ran trzeba jej zadać aby ją zabić.
Czyli zamek daje +1 do siły co oznacza że twoje jednostki zadają jedną ranę więcej przeciwnikowi i same mogą przyjąć więcej obrażeń.
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
Noxe
Posty: 12
Rejestracja: 20 maja 2013, 04:37

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Noxe »

Nawiązując jeszcze raz do tematu siły jednostek chciałbym klarownie wyjaśnić 2 kwestie.

1. Cud świata z +1 siły.
2. Dodanie +3 do siły z ręki (żelazo).

Rozwijając punkt 1. Każda jednostka na stałe ma +1 siły, a więc zadaje o 1 więcej obrażeń oraz jest w stanie przyjąć jedno obrażenie więcej, zgadza się?
W takim razie rozwijając punkt 2 - co w sytuacji, gdy np. zachodzi następująca sytuacja:
- Na stole leży piechota 3, mi w ręce pozostała jazda 2. Decyduję się na zagranie żelaza i wyłożenie mojej jazdy na ten sam front, na którym jest piechota przeciwnika. Czy w tej sytuacji moja siła wynosi 5, a więc mogę przyjąć 5 obrażeń, co w tej sytuacji spowodowałoby możliwość przeżycia ataku wynikającego z przewagi piechoty nad jazdą a następnie wyprowadzenie ataku za 5 tym samym eliminując piechotę przeciwnika? Co w takiej sytuacji dzieje się z moją jazdą? Siła jest tymczasowa, a więc natychmiast po wymianie ataków wraca ona do 2, a mam na sobie 3 rany. Ginę natychmiast? Czy też zostaję? Czy też cała ta akcja wyglądać ma inaczej?

Z góry dziękuję za jednoznaczne wytłumaczenie.
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1291
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Nidhogg »

Noxe pisze:Nawiązując jeszcze raz do tematu siły jednostek chciałbym klarownie wyjaśnić 2 kwestie.

1. Cud świata z +1 siły.
2. Dodanie +3 do siły z ręki (żelazo).

Rozwijając punkt 1. Każda jednostka na stałe ma +1 siły, a więc zadaje o 1 więcej obrażeń oraz jest w stanie przyjąć jedno obrażenie więcej, zgadza się?
W takim razie rozwijając punkt 2 - co w sytuacji, gdy np. zachodzi następująca sytuacja:
- Na stole leży piechota 3, mi w ręce pozostała jazda 2. Decyduję się na zagranie żelaza i wyłożenie mojej jazdy na ten sam front, na którym jest piechota przeciwnika. Czy w tej sytuacji moja siła wynosi 5, a więc mogę przyjąć 5 obrażeń, co w tej sytuacji spowodowałoby możliwość przeżycia ataku wynikającego z przewagi piechoty nad jazdą a następnie wyprowadzenie ataku za 5 tym samym eliminując piechotę przeciwnika? Co w takiej sytuacji dzieje się z moją jazdą? Siła jest tymczasowa, a więc natychmiast po wymianie ataków wraca ona do 2, a mam na sobie 3 rany. Ginę natychmiast? Czy też zostaję? Czy też cała ta akcja wyglądać ma inaczej?

Z góry dziękuję za jednoznaczne wytłumaczenie.
W opisanej sytuacji Twoja konnica jeśli przeżyła by do końca ataku\bitwy (np. przeciwnik nie ma już jednostek na ręce), na końcu ataku\bitwy wszystkie obrażenia są leczone, konnica nie zginie.
Co do nazewnictwa:
W instrukcji jest że jak pionek wchodzi na wioskę lub miasto przeciwnika przeprowadza "atak", czyli słowo atak jest równoważne z całą bitwą.
Na metalurgi jest "Gdy zagrywasz jednostkę z ręki, podczas tego ataku dodaj 3 do jej siły" czyli jednostka ta ma +3 siły do końca ataku\bitwy.
Jeśli miała by dostać tylko +3 siły tylko do rozstrzygnięcia jednego frontu nie potrzebne było by sformułowanie "Gdy zagrywasz jednostkę z ręki," ponieważ jeśli przeciwnik zagrywa kartę to nie możemy nic zrobić aż do rozstrzygnięcia danego frontu.
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Olgierdd »

Noxe pisze:Nawiązując jeszcze raz do tematu siły jednostek chciałbym klarownie wyjaśnić 2 kwestie.

1. Cud świata z +1 siły.
2. Dodanie +3 do siły z ręki (żelazo).

Rozwijając punkt 1. Każda jednostka na stałe ma +1 siły, a więc zadaje o 1 więcej obrażeń oraz jest w stanie przyjąć jedno obrażenie więcej, zgadza się?
W takim razie rozwijając punkt 2 - co w sytuacji, gdy np. zachodzi następująca sytuacja:
- Na stole leży piechota 3, mi w ręce pozostała jazda 2. Decyduję się na zagranie żelaza i wyłożenie mojej jazdy na ten sam front, na którym jest piechota przeciwnika. Czy w tej sytuacji moja siła wynosi 5, a więc mogę przyjąć 5 obrażeń, co w tej sytuacji spowodowałoby możliwość przeżycia ataku wynikającego z przewagi piechoty nad jazdą a następnie wyprowadzenie ataku za 5 tym samym eliminując piechotę przeciwnika? Co w takiej sytuacji dzieje się z moją jazdą? Siła jest tymczasowa, a więc natychmiast po wymianie ataków wraca ona do 2, a mam na sobie 3 rany. Ginę natychmiast? Czy też zostaję? Czy też cała ta akcja wyglądać ma inaczej?

Z góry dziękuję za jednoznaczne wytłumaczenie.
Zgadza się, +1 do siły dodaje również punkt życia.
Bonus z metalurgii działa do końca walki, także w Twoim przykładzie Twoja jazda przeżyje.
Noxe
Posty: 12
Rejestracja: 20 maja 2013, 04:37

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Noxe »

Aha. Źle interpretowałem pojęcie 'ataku'. Faktycznie jeśli odnosi się to do 'ataku' jako całej bitwy to ma to wszystko sens i nie ma tutaj żadnych niejasności.

Dzięki za wyjaśnienie.

edit: jeszcze raz zagłębiłem się w instrukcję i muszę przyznać, że słowo 'atak' nie jest synonimem 'bitwy'. Słowo atak w przypadku Metalurgii odnosi się do ataku dwóch jednostek na tym samym froncie.
Fragment z instrukcji:
Niektóre karty technologii mają zdolności surowców, które są wykorzystywane podczas bitwy. Zdolności te są zawsze wykorzystywane przed lub po przeprowadzeniu ataku na wrogi front, nigdy w trakcie ataku - nawet jeżeli niektóre efekty mogą działać podczas ataku.
Tak więc +3 do siły TEGO ATAKU jest dla mnie jednoznaczne z tym, że ekstra siła +3 jest tymczasowa i działa tylko i wyłącznie w tej jednej wymianie ciosów, w której została zagrana. Czyli np. na stole leży jazda przeciwnika o sile 3. Ja mam w ręce piechotę o sile 1. Teraz używam żelazo, a więc "z ręki" mam siłę 4, tak więc pokonuje jazdę z racji przewagi, jednak natychmiast po tym siła wraca ponownie do 1.

edit2: wygląda na to, że rozstrzygnięcie jest tutaj http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... 4&start=25
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Olgierdd »

Niestety nie masz racji, metalurgia dodaje wytrzymałość. dyskusja z linku toczyła się dwa lata temu i najwidoczniej FFG zmieniło w tym czasie zdanie.

Cytat z FAQ:
Q: The resource ability on Metalworking says, “When
playing a unit from hand, add 3 to the strength of its
attack.” What exactly does this mean?
A: This means that a player may use the resource ability before
playing a unit card in battle in order to have that unit deal 3
extra wounds if played into the same front as an enemy unit.
Thus, a strength 1 unit would deal 4 wounds to the enemy
unit in its front. The strength boost lasts for the entire battle,
making the unit harder to kill
.
Noxe
Posty: 12
Rejestracja: 20 maja 2013, 04:37

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Noxe »

O, faktycznie zaszła zmiana. Ok, czyli już wiadomo :) Dzięki jeszcze raz!
Awatar użytkownika
cboot
Posty: 323
Rejestracja: 17 lut 2007, 14:28
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 4 times
Been thanked: 18 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: cboot »

Nidhogg pisze:
Tygrys69 pisze:Dziękuję za odpowiedź:) Poszperałem po forum na boardgamegeek-u i znalazłem podobną odpowiedź. Jednak z tego co wyczytałem nie możesz używać monety z "grubasa" może on zostać zabity/przestawiony a wtedy tracisz też monetkę na zawsze/ na chwile :). Można inwestować monetki z kart technologi (dokładane a nich) oraz z karty postaci (np ze zdolności cywilizacji). Co ciekawe zabierając monetkę z karty technologi robisz miejsce na nową i znów możesz dozbierać do limitu 4 na karcie :)
A czy przypadkiem nie można inwestować monety z "grubasa" ponieważ nie jest to nasza moneta?
Jak kładę wielkiego człowieka (w szczególnym przypadku "grubasa") to zmieniam przychodu z terenu na taki jaki wskazuje wielki człowiek. Jeśli jest tam moneta oznacza to tylko i wyłącznie że jako akcję miejską mogę wykonać zbieranie surowca i wybrać zbieranie monety.

Samo postawienie "grubasa" nie zwiększa naszej siły ekonomicznej (no chyba że się mylę), w instrukcji nie mogę znaleźć potwierdzenia tego :
Ntom pisze:5. Po prostu bierzesz monetę i dajesz sobie +1 na znaczniku posiadania złota. Nie dodajesz co turę.
Ntom mógłbyś wskazać fragment instrukcji.
Nie ma czegoś takiego jak zbieranie monet w akcji miejskiej. Instrukcja w opisie akcji miejskiej mówi jasno o zbieraniu surowców z magazynu surowców, który jest zresztą limitowany (w opisie przygotowania do gry jest opisane jak się go tworzy i ile surowców w nim może być). Monety nie są surowcem. Co jest surowcem jest wymienione w opisie komponentów ("cztery dostępne surowce to"...). Co oznacza moneta wydrukowana na mapie też jest opisane w sekcji o monetach (str. 26): "Gracz może zyskać siłę ekonomiczną w postaci monet wydrukowanych na znacznikach budynków oraz elementach mapy lub żetonów monet umieszczonych na określonych kartach technologii". Innymi słowy - są po prostu dwa rodzaje monet liczących się do siły ekonomicznej: niektóre są zdobytymi żetonami, które można chwycić w rękę, a niektóre są "przyspawane" do planszy. Żetony na mapie to nie zdolność produkcji monet tylko 1 sztuka monety. Instrukcja również opisuje, jak traci się tę 1 monetę w przypadku na przykład blokowania pola przez przeciwnika (nie traci się wtedy zdolności produkcji monet, tylko traci 1 sztukę monety wynikającą z pola).

Nawiasem mówiąc błędem jest też to, co pisze Ntom, bo nie można wziąć 1 żetonu monety w takiej sytuacji, moneta wydrukowana na planszy to już moneta.
Noxe
Posty: 12
Rejestracja: 20 maja 2013, 04:37

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Noxe »

Jeszcze jedna kwestia przy metalurgii. +3 siły jest brane pod uwagę przy liczeniu sił jednostek/premii w celu rozstrzygnięcia bitwy?
McKlocki
Posty: 25
Rejestracja: 02 gru 2013, 11:02

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: McKlocki »

Jak używacie zdolności kart, na których jest określone w jakiej fazie można jej użyć? Czekacie na swoją turę, czy podczas tury dowolnego gracza?
Np. Komunizm. Wydając Szpiega pozwala zatrzymać ruch pionka w fazie ruchu. Ja gram w ten sposób, że jeżeli w fazie ruchu jestem ostatni, a mam Komunizm i Szpiega, to nie zatrzymam żadnego pionka.
Podobnie jest z kartami Wydarzeń kultury np. jedna z nich zabiera monetę w fazie początku tury. Jeśli jesteś za graczem któremu chcesz zabrać monetę, a on zdąży ją zainwestować, to nie będzie czego zabrać.
Awatar użytkownika
kruker
Posty: 436
Rejestracja: 27 gru 2008, 00:38
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 18 times
Been thanked: 53 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: kruker »

McKlocki pisze:Jak używacie zdolności kart, na których jest określone w jakiej fazie można jej użyć? Czekacie na swoją turę, czy podczas tury dowolnego gracza?
Np. Komunizm. Wydając Szpiega pozwala zatrzymać ruch pionka w fazie ruchu. Ja gram w ten sposób, że jeżeli w fazie ruchu jestem ostatni, a mam Komunizm i Szpiega, to nie zatrzymam żadnego pionka.
Podobnie jest z kartami Wydarzeń kultury np. jedna z nich zabiera monetę w fazie początku tury. Jeśli jesteś za graczem któremu chcesz zabrać monetę, a on zdąży ją zainwestować, to nie będzie czego zabrać.
Dla mnie bezsensowna interpretacja zasad. W takim razie wszystkie "usprawnienia" są nic nie warte.
Awatar użytkownika
Szaqis
Posty: 30
Rejestracja: 13 wrz 2010, 00:14

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Szaqis »

Interpretacja komunizmu jest bez sensu. Wtedy jego przydatność jest bardzo mocno ograniczona bez żadnego uzasadnienia. Wszystkie zdolności mające na celu przerwane ruchu pionka mają za zadanie przerwać ruch przeciwnika. Grając tak jak Wy trzeba by też uznać ze karty kultury przerywające ruch działają tylko po mojej fazie ruchu. Co do monet - można się umówić czy inwestycje wcześniej czy wszystko zgodnie z kolejnością.
zar6aza
Posty: 4
Rejestracja: 02 sty 2014, 13:10

Sid Meier's Civilization Gra planszowa - Wozy

Post autor: zar6aza »

Cześć. Zaczynam swoją przygodę z tą grą i mam problem z interpretacją instrukcji dotyczącą użycia wozów. W instrukcji na stronie 14/15/17 jest napisane : "Pionki wozów mają zdolność do zbierania w każdej turze symboli wymiany handlowej/produkcji/symboli kultury przedstawionych na polu, na którym się znajdują....". Na stronie 27, Zbieranie Przy Pomocy Wozów, ....wysyłanie z dalekich lokalizacji (pola,cudu świata, cudu natury, budynku lub wielkiego człowieka). teraz pytanie: czy mogę postawić wóz na swoich peryferiach, np. kopalni i zebrać dodatkowe 3 punkty produkcji za wóz? Albo na wielkim człowieku i zdobyć w ten sposób np. dodatkowe punkty kultury, itd.? Wydaje mi się że można, bo niby jak inaczej skorzystać z możliwości zbierania z budynków, cudów i wielkich ludzi skoro można ich stawiać tylko na swoich peryferiach.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization Gra planszowa - Wozy

Post autor: romeck »

Ze swoich peryferii nie można. Ale można wjechać na peryferia wroga i wtedy szaleć.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
McKlocki
Posty: 25
Rejestracja: 02 gru 2013, 11:02

Re: Sid Meier's Civilization Gra planszowa - Wozy

Post autor: McKlocki »

Oczywiście, że można.
Wóz jest traktowany jako peryferia jednego z miast. Na początku tury określa się do którego.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization Gra planszowa - Wozy

Post autor: romeck »

Ale nie ze swoich peryferiów, kurde. Chyba, że przyjmiemy, że wóz stojący na peryferiach jednego z miast, może zbierać te dobra dla innego miasta. Ale nigdy tak nie grałem.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
zar6aza
Posty: 4
Rejestracja: 02 sty 2014, 13:10

Re: Sid Meier's Civilization Gra planszowa - Wozy

Post autor: zar6aza »

A dlaczego nie można? W końcu wóz to przecież moi ludzie ktorzy albo budują dla mnie miasto, albo zbierają surowce, produkcję, kulturę itd. I to chyba zależy ode mnie gdzie ich wyślę. Jest może jakies FAQ po polsku?
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization Gra planszowa - Wozy

Post autor: romeck »

Nie ma sensu wysyłać swojego wozu na peryferia danego (swojego) miasta, gdyż w w żaden sposób nie zwiększy nam to przychodu dla tego miasta. Tutaj żadne FAQ nie jest potrzebne.

Osobną kwestią jest to, co napisałem poprzednio, tzn. gdy przyjmiemy, że wóz stojący na peryferiach jednego z własnych miast, może zbierać dobra z pola dla innego miasta. Nie wiem czy taka sytuacja jest gdzieś opisana. Ja tak nigdy nie grałem.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
McKlocki
Posty: 25
Rejestracja: 02 gru 2013, 11:02

Re: Sid Meier's Civilization Gra planszowa - Wozy

Post autor: McKlocki »

Romeck tu nie chodzi o to, co przyjmiemy. Tylko tak jest w zasadach (wozy są traktowane jako peryferia jednego z miast).
Z resztą fabularnie też pasuje o czym pisze zaraza.
Przykład po co to robić masz w pierwszym poście - aby wzmocnić inne miasto o dwie kultury z Wielkiego Człowieka.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization Gra planszowa - Wozy

Post autor: romeck »

Jeśli nie ma czegoś w instrukcji, to można coś przyjąć, albo odrzucić. Wozy są traktowane jako peryferia, ale domyślnie gdy nie stoją na peryferiach. A co komu pasuje "fabularnie", to... ;)
McKlocki pisze:Przykład po co to robić masz w pierwszym poście - aby wzmocnić inne miasto o dwie kultury z Wielkiego Człowieka.
Czyli to byłoby to, o czym napisałem? Punkty kultury z peryferii jednego z miast idą do drugiego miasta za pomocą wozu? Dla mnie może tak być, chociaż nie grałem w ten sposób. Ale czy te punkty kultury, produkcji, surowce, albo idąc dalej (o zgrozo) punkty wymiany handlowej można zebrać jednym miastem (normalnie z peryferiów), a potem wozem (stojącym na tych peryferiach) do drugiego? Bardzo sporne. Jestem na nie.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
zar6aza
Posty: 4
Rejestracja: 02 sty 2014, 13:10

Re: Sid Meier's Civilization Gra planszowa - Wozy

Post autor: zar6aza »

[quote="romeck"]Jeśli nie ma czegoś w instrukcji, to można coś przyjąć, albo odrzucić. Wozy są traktowane jako peryferia, ale domyślnie gdy nie stoją na peryferiach. A co komu pasuje "fabularnie", to... ;)

Można coś przyjąć albo odrzucić... Wozy są traktowane jako peryferia, ale domyślnie... Mi nie chodzi o to żeby coś przyjąć domyślnie tylko chciałbym grać tak, jak to sobie zamyślił autor. Bo moim zdaniem moja interpretacja jest jak najbardziej uzasadniona. Tak jak napisałem wcześniej wóz to mój potencjał ludzki, który mogę wykorzystać wedle uznania, albo do budowy miasta, wysłać ich do kopalni, oddać do pomocy dla np. wynalazcy (wielki człowiek) itd. A instrukcja temu w żadnym zdaniu nie zaprzecza. Wręcz przeciwnie - o czym napisałam w pierwszym poście, podając nr stron instrukcji.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization Gra planszowa - Wozy

Post autor: romeck »

Zawsze mnie zastanawia po co ktoś zakłada temat, zadaje pytanie, jeśli jedyne czego oczekuje, to potwierdzenia własnych przypuszczeń. Wybacz, ale nie potwierdzę i wcale nie wydają mi się uzasadnione. Gdybyś zastanowił się nad tym, co napisałem (najlepiej pograwszy najpierw trochę), to być może sam byś do tego doszedł. :)

Z grami ze stajni FFG tak już jest, że prawie zawsze mają jakieś furtki interpretacyjne. Ten typ tak ma. Coś się przyjmuje, coś odrzuca, coś dogaduje. A niektóre rzeczy wychodzą same, po rozegraniu trzydziestej partii późną nocą.

Zatem zasadniczo, to graj sobie jak chcesz. :mrgreen:
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
zar6aza
Posty: 4
Rejestracja: 02 sty 2014, 13:10

Re: Sid Meier's Civilization Gra planszowa - Wozy

Post autor: zar6aza »

Oczywiście że oczekuję potwierdzenia mojej interpretacji albo jej zaprzeczenia . Np. przez graczy którzy rozegrali już swoje. ile trwa gra wg zasady że wóz zbiera tylko z odległych pól? Bo tak jak my gramy, to w 3 osoby zajmie to około 3 godzin, i wszystkie 4 możliwość wygrania gry idą łeb w łeb. Chociaż najczęściej wygrywa się kulturowo.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization Gra planszowa - Wozy

Post autor: romeck »

No to zaprzeczam. Rozegrałem swoje, najczęściej w dwie lub cztery osoby. Średnio po 1,5h na łeb, żadna z dróg do zwycięstwa nie jest uprzywilejowana.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
cboot
Posty: 323
Rejestracja: 17 lut 2007, 14:28
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 4 times
Been thanked: 18 times

Re: Sid Meier's Civilization Gra planszowa - Wozy

Post autor: cboot »

W oficjalnym FAQ (do pobrania ze strony FFG) odpowiedź brzmi, że można "zbierać" za pomocą wozów dobra z jednego miasta w ramach akcji miejskiej innego z tym zastrzeżeniem, że nie można z owego pola zbierać oboma miastami.

Co dla mnie zresztą jest oczywiste - po prostu jeśli na początku rundy określiliśmy, że wóz nr 1 "przesyła" dobra z danego pola do miasta A, to pole te jest traktowane przez całą rundę, tak jakby przynależało do peryferii miasta A i tylko miasta A, pomimo, że geograficznie leży obok miasta B.

My korzystamy z tego dosyć często, np. podczas poświęcania się na rzecz sztuki, gdy w innych miastach są jakieś dobre cudy świata.
ODPOWIEDZ