Small World - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
adam_k27
Posty: 721
Rejestracja: 28 cze 2013, 10:07
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 19 times
Been thanked: 19 times

Re: Small World

Post autor: adam_k27 »

Mam taką wątpliwość. Załóżmy że ktoś ma jedną rasę wymierającą i drugą aktywną. W wyniku ruchu przeciwników okazuje się że jego rasa aktywna całkowicie znika z mapy. Co prawda gracz ma kilka jednostek które mógłby wprowadzić do gry, ale nie ma jak i gdzie bo jego rasy już nie ma na planszy. Pytanie co się w takiej sytuacji dzieje?

Na zdrowy rozsadek gracz powinien wtedy przymusowo przeprowadzić akcję wymierania ową rasą. Pytanie co wtedy z rasą która już była uprzednio wymierająca. Moim zdaniem gracz powinien mieć możliwość jej pozostawienia, bo po zwróceniu wybitej rasy dalej będzie dysponował tylko jedną rasą wymierającą. Dobrze kombinuję?
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1557
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 102 times

Re: Small World

Post autor: espresso »

Z FAQ:
All active units destroyed
If all your active units are destroyed in one turn you may:
1) Score points only with the in-decline race.
or 2) Go into decline and score 0 for that turn.
You may not take a new combo this turn
Czyli przeprowadzasz normalne wymieranie, poprzednio wymarła rasa znika i zostajesz bez rasy.
Awatar użytkownika
adam_k27
Posty: 721
Rejestracja: 28 cze 2013, 10:07
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 19 times
Been thanked: 19 times

Re: Small World

Post autor: adam_k27 »

Aha no to wszystko jasne, dzięki :)
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: FortArt »

Nie, to nie jest właściwa odpowiedź!

Kolega pyta o sytuację gdy
adam_k27 pisze:Co prawda gracz ma kilka jednostek które mógłby wprowadzić do gry, ale nie ma jak i gdzie bo jego rasy już nie ma na planszy.
a dostaje opis sytuacji gdy
espresso pisze: All active units destroyed
Czyli nie wszystkie zostały zniszczone! Skoro je nadal ma na ręce to ma do wyboru
a) atakuje z brzegu planszy tak jakby to był jego pierwszy podbój. I dostaje normalnie punkty za obie rasy.
b) wymiera i dostaje 0 pkt
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1557
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 102 times

Re: Small World

Post autor: espresso »

Rzeczywiście, zapędziłam się :oops:
Awatar użytkownika
grinkol
Posty: 34
Rejestracja: 03 gru 2009, 21:44
Lokalizacja: Łomża

SmallWorld

Post autor: grinkol »

Jezeli mamy wymierajaca rase czy pobieramy za nia kase na koniec tury?
Gram nie dla przyjemności lecz rozwoju.

https://www.boardgamegeek.com/collectio ... large&ff=1
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3236
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: SmallWorld

Post autor: Veridiana »

tak
Awatar użytkownika
grinkol
Posty: 34
Rejestracja: 03 gru 2009, 21:44
Lokalizacja: Łomża

Re: SmallWorld

Post autor: grinkol »

1. Przed planowaniem wymarcia rasy mozna jeszcze przeprowadzic atak?
2. Jesli na polu znajuje sie pionek z wymarla rasa ile potrzeba zetonow ataku?
Gram nie dla przyjemności lecz rozwoju.

https://www.boardgamegeek.com/collectio ... large&ff=1
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3236
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: SmallWorld

Post autor: Veridiana »

1. nie. wymarcie zjada całą turę. wymierasz, podliczasz punkty i koniec.
2. trzy, 2 bazowe + 1 za żeton wymarłej rasy
mazzi
Posty: 12
Rejestracja: 21 mar 2014, 14:37

Re: SmallWorld

Post autor: mazzi »

Ad. 1. Chyba że masz cechę "Niezlomne", wtedy przeprowadzasz atak, podliczasz punkty i wymierasz w tej samej rundzie.
Sytro
Posty: 24
Rejestracja: 02 mar 2008, 08:39
Lokalizacja: Siedlce/Warszawa

Re: SmallWorld

Post autor: Sytro »

grinkol pisze:1. Przed planowaniem wymarcia rasy mozna jeszcze przeprowadzic atak?
2. Jesli na polu znajuje sie pionek z wymarla rasa ile potrzeba zetonow ataku?
Ad.1. Nie można. Jedynie umiejętność "niezłomne" na to pozwala.
Ad.2. Tak jak w każdej sytuacji -> 2 żetony + 1 za każdy żeton, który leży na danym polu (bez względu czy to jest to góra, obóz, legowisko, twierdza, żeton rasy aktywnej/wymierającej) - wszelkie bonusy obniżające koszt (umiejętność "waleczne"/"konne", bonusy trytonów/olbrzymów).

Np.: waleczny tryton, atakując nadmorski obszar, na którym leży 1 żeton, potrzebuje tylko 1 żetonu (2 za obszar, 1 za żeton, -1 za nadmorski obszar, -1 za waleczność)
Ale już elf alchemik, atakując trolla na górze, będzie potrzebować 5 żetonów (2 za obszar, 1 za górę, 1 za trolla, 1 za legowisko- legowiska są zawsze tam gdzie trolle, nawet jak wymierają)
Awatar użytkownika
Michał M
Posty: 797
Rejestracja: 14 wrz 2014, 20:22
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Has thanked: 26 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Re: SmallWorld

Post autor: Michał M »

Ostatnio mieliśmy problem z kwestią niepustych regionów. Czy są to tylko pola, na których znajdują się żetony innej rasy (także wymarłej), czy regiony z jakimikolwiek żetonami, na przykład gór?

Oczywiście wiem, że można znaleźć tę informację w instrukcji, ale w czasie gry, przeglądając ją na szybko, jakoś nam się to nie udało. Teraz mój "Small World" jest u kolegi, a ta kwestia ciągle nie daje mi spokoju.
Awatar użytkownika
yasioo
Posty: 28
Rejestracja: 15 lip 2013, 18:54
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: SmallWorld

Post autor: yasioo »

http://www.rebel.pl/repository/files/in ... cja_pl.pdf

"Region jest uważany za niepusty, jeśli zawiera co najmniej
jeden żeton Ginących Plemion lub dowolnej rasy (Aktywnej
lub Wymierającej). Region z żetonem Gór, ale bez żetonów
Plemion lub ras jest uważany za pusty."
Awatar użytkownika
Michał M
Posty: 797
Rejestracja: 14 wrz 2014, 20:22
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Has thanked: 26 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Re: SmallWorld

Post autor: Michał M »

Dzięki. Czyli dobrze mi się wydawało, ale teraz mam pewność.
Awatar użytkownika
crsunik
Posty: 2869
Rejestracja: 03 sty 2014, 12:12
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Been thanked: 2 times

Re: SmallWorld

Post autor: crsunik »

Hej, mam takie dwa pytania.

1. Jak to jest z podbijaniem pola z wymarłą rasą przez gracza, do którego wymarła rasa należy? Dzisiaj podczas rozgrywki mieliśmy sytuację, w której gracz wchodząc z boku planszy nową rasą nie za bardzo miał co podbijać dalej. Z jednej strony pola 'okopane' przez innego gracza, a z drugiej strony był odcięty polami ze swoją wymarłą rasą. W instrukcji nie znalazłem informacji czy takie pola gracz może sam od siebie odbijać czy też nie.

2. Władcy smoków. "Raz na turę możesz podbić obszar używając pojedynczego żetonu". Dowolny obszar? Nawet z górami i fortecami?
Awatar użytkownika
kudlacz135
Posty: 645
Rejestracja: 15 sie 2013, 21:39
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: SmallWorld

Post autor: kudlacz135 »

1. Nie ma przeciwwskazań, żeby podbijać swoją aktywną rasą swoją rasę wymarłą.

2. Dowolny, nawet z górami i fortecami, w instrukcji jest napisane, że nie liczy się liczba żetonów. Natomiast nie możesz smokiem podbić pól z norkami niziołków czy z bohaterskim znacznikiem itp.
Awatar użytkownika
mr.big
Posty: 330
Rejestracja: 26 kwie 2013, 13:23
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 8 times

Re: SmallWorld

Post autor: mr.big »

1.Zdolność "Warowne"
Dokładamy 1 twierdzę co rundę nawet jeśli rasa nasza rasa jest wymarła ?

2.Ghule
Można je "wymrzeć" a następnie jeszcze nimi zagrać w tej samej rundzie ?
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1835
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: SmallWorld

Post autor: Olgierdd »

1. Po wymarciu już nie dokładasz nowych twierdz.

2. W tej samej już nie dokonasz podboju. Dopiero od następnej.
Awatar użytkownika
MarekB
Posty: 236
Rejestracja: 23 lis 2013, 12:45
Lokalizacja: Warszawa/Łomianki
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: SmallWorld

Post autor: MarekB »

ad. 1
Fortified
Once per turn, as long as your Fortified Race
is active, you may place 1 Fortress in a
Region you occupy. The Fortress is worth 1
bonus Victory coin at turn's end, unless you
are In Decline. The Fortress also augments your Region's
defense by 1 (just as if you had an additional Race token
stationed there), even if you are In Decline.
Dołożyć kolejną warownię można tylko gry rasa pozostaje aktywna. Również tylko gdy jest aktywna otrzymujesz dodatkową monetę za region z warownią. Natomiast nawet wymarła rasa dostaje bonus do obrony.

ad. 2
Nie, wymarcie jest ostatnim elementem Twojej rundy, najczęściej jedynym, jeżeli się na nie decydujesz. Wyjątkiem jest sztandar "niezłomne", które pozwalają Ci najpierw zaatakować, a dopiero później wymrzeć.
Awatar użytkownika
mr.big
Posty: 330
Rejestracja: 26 kwie 2013, 13:23
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 8 times

Re: SmallWorld

Post autor: mr.big »

Olgierdd, MarekB

Podziękować :D
Z polskiej instrukcji jakoś nie do końca wydawało się to jasne.
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Small World

Post autor: misioooo »

Cześć!
Mam pytanie o Żeglujące....
Podbite mam obszary morskie (dzięki w/w zdolności). Rasa wymiera - zatem odrzuca się jej umiejętność (Żeglujące). Czy wymiareające żetony zostają na tych morskich obszarach i punktują?
Jeśli tak - to tym obszarom już nikt nie zagrozi (żadna inna rasa z podstawki, ani zdolność nie umożliwia zajmowania terenów wodnych... Całkiem fajna strategia na 2/3 punkty co turę (gwarantowane i niezagrożone).
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
galthran
Posty: 301
Rejestracja: 05 cze 2014, 12:45
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times

Re: Small World

Post autor: galthran »

Niestety tracą umiejętność zatem odpadają, z tego kojarzę.

EDIT:
Sorry, mój błąd korekta - instrukcja wyraźnie mówi, że wymarła rasa punktuje za te regiony :)

Dopóki twoja Żeglująca rasa jest Aktywna możesz podbijać Morza i Jeziora, traktując je jak trzy puste regiony. Gdy rasa jest Wymierająca nadal kontrolujesz te regiony i zdobywasz za nie monety zwycięstwa. Tylko rasy Żeglujące mogą zajmować wodne regiony.
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Small World

Post autor: misioooo »

Gdzie dokładnie w instrukcji to jest? Grałem właśnie tak, że zostają jako wymarta rasa na planszy (i ekstra 3pkt/turę zawsze miałem za 3 wodne regiony z wymarłą rasą). Drugą rasę miałem uduchowioną - więc nadal po ich wymarciu brałem punkty za "wodę" i pod koniec w ostatniej turze szał ciał Szczuroludźmi zrobiłem mają dodatkowo dwie wymarte rasy na planszy... I tak było ciasno, gra na 2 osoby 90:82 wygrałem :) Drugi gracz pustoszenie siał szalonymi orkami i amazonkami...
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
galthran
Posty: 301
Rejestracja: 05 cze 2014, 12:45
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times

Re: Small World

Post autor: galthran »

Opis do skilla Żeglujące - przedostatnia strona instrukcji jeśli dobrze pamiętam.
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Small World

Post autor: misioooo »

Jakoś przeoczyłem. Dziękuję.
Kolejne pytanie - Bohaterskie... O ile w przypadku Obozujących czy Smoka jest jasno napisane, że w kazdej turze umieszczamy te "bonusy" gdzie chcemy na swoich terenach o tyle przy Bohaterskich nie ma takiej informacji (ani odwrotnej - że umieszczamy je jednorazowo i siedzą tam do wymarcia). Czy Bohaterów można co turę przemieszczać? Wydaje mi sie, że tak (logicznie myśląc), ale może się mylę?
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
ODPOWIEDZ