Small World - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
Sandking
Posty: 265
Rejestracja: 12 maja 2010, 11:14
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Small World - pytania i wątpliwości

Post autor: Sandking »

1. Czy po tym jak przeprowadzi się ostatni podboj podczas przegrupowań można wystawiać żetony, ktore zostały nam na ręce po nieudanym podboju?
2. Czy można zdjąć wszystkie jednostki z planszy i przeprowadzić podboj od krawędzi z innego miejsc?
3. Czy można zdjąć jednostki tak, że nastąpią przerwy pomiędzy okupowanymi terenami? Jeśli tak, to czy można wtedy dowolnie przegrupowywać jednostki pomiędzy oddzielonymi terenami? Latajace rasy sa jeszcze zrozumiale, ale czasem sie zdazy, ze ktos nam przerwie ciaglosc okupowanych terenow. Wtedy pojawiło się nam pytanie jak przemieszczać jednostki.
SolusLupus
Posty: 122
Rejestracja: 02 lut 2010, 17:49
Lokalizacja: Gdynia

Re: Small World

Post autor: SolusLupus »

Sandking pisze:1. Czy po tym jak przeprowadzi się ostatni podboj podczas przegrupowań można wystawiać żetony, ktore zostały nam na ręce po nieudanym podboju?
2. Czy można zdjąć wszystkie jednostki z planszy i przeprowadzić podboj od krawędzi z innego miejsc?
3. Czy można zdjąć jednostki tak, że nastąpią przerwy pomiędzy okupowanymi terenami? Jeśli tak, to czy można wtedy dowolnie przegrupowywać jednostki pomiędzy oddzielonymi terenami? Latajace rasy sa jeszcze zrozumiale, ale czasem sie zdazy, ze ktos nam przerwie ciaglosc okupowanych terenow. Wtedy pojawiło się nam pytanie jak przemieszczać jednostki.
1. Nie - korzystasz tylko z żetonów będących "w grze" lub nie zagranych
2. Nie - przemieszczasz żetony w fazie przegrupowania, a potem podliczasz. Nie ma fazy w której zdejmujesz żetony. Chyba że przed podliczeniem, ale to bez sensu.
3. Tak, ale tracisz (nie zdobywasz) punkty za opuszczone tereny. A żetony w fazie przegrupowania możesz rozmieszczać dowolnie.
Awatar użytkownika
Sandking
Posty: 265
Rejestracja: 12 maja 2010, 11:14
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: Sandking »

Przejrzałem reguły jeszcze i odnośnie punktu 2 jednak można ściągnąć wszystkie jednostki (strona 6). Dzięki za pomoc i wyjaśnienie zasad.
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1835
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Small World

Post autor: Olgierdd »

SolusLupus pisze:
Sandking pisze:1. Czy po tym jak przeprowadzi się ostatni podboj podczas przegrupowań można wystawiać żetony, ktore zostały nam na ręce po nieudanym podboju?
2. Czy można zdjąć wszystkie jednostki z planszy i przeprowadzić podboj od krawędzi z innego miejsc?
3. Czy można zdjąć jednostki tak, że nastąpią przerwy pomiędzy okupowanymi terenami? Jeśli tak, to czy można wtedy dowolnie przegrupowywać jednostki pomiędzy oddzielonymi terenami? Latajace rasy sa jeszcze zrozumiale, ale czasem sie zdazy, ze ktos nam przerwie ciaglosc okupowanych terenow. Wtedy pojawiło się nam pytanie jak przemieszczać jednostki.
1. Nie - korzystasz tylko z żetonów będących "w grze" lub nie zagranych
2. Nie - przemieszczasz żetony w fazie przegrupowania, a potem podliczasz. Nie ma fazy w której zdejmujesz żetony. Chyba że przed podliczeniem, ale to bez sensu.
3. Tak, ale tracisz (nie zdobywasz) punkty za opuszczone tereny. A żetony w fazie przegrupowania możesz rozmieszczać dowolnie.
1. instrukcja na stronie 5. mówi, że jeśli ostatni podbój się nie powiedzie, żetony kładzie się na dowolnym wcześniej zajętym przez gracza regionie. Żaden żeton nie pozostaje w ręce (nie licząc zabitych).
2. można zdjąć wszystkie swoje żetony z planszy, ale przed podbojem. Wtedy zaczyna się z brzegu planszy.
SolusLupus
Posty: 122
Rejestracja: 02 lut 2010, 17:49
Lokalizacja: Gdynia

Re: Small World

Post autor: SolusLupus »

Olgierdd pisze:
SolusLupus pisze:
Sandking pisze:1. Czy po tym jak przeprowadzi się ostatni podboj podczas przegrupowań można wystawiać żetony, ktore zostały nam na ręce po nieudanym podboju?
2. Czy można zdjąć wszystkie jednostki z planszy i przeprowadzić podboj od krawędzi z innego miejsc?
3. Czy można zdjąć jednostki tak, że nastąpią przerwy pomiędzy okupowanymi terenami? Jeśli tak, to czy można wtedy dowolnie przegrupowywać jednostki pomiędzy oddzielonymi terenami? Latajace rasy sa jeszcze zrozumiale, ale czasem sie zdazy, ze ktos nam przerwie ciaglosc okupowanych terenow. Wtedy pojawiło się nam pytanie jak przemieszczać jednostki.
1. Nie - korzystasz tylko z żetonów będących "w grze" lub nie zagranych
2. Nie - przemieszczasz żetony w fazie przegrupowania, a potem podliczasz. Nie ma fazy w której zdejmujesz żetony. Chyba że przed podliczeniem, ale to bez sensu.
3. Tak, ale tracisz (nie zdobywasz) punkty za opuszczone tereny. A żetony w fazie przegrupowania możesz rozmieszczać dowolnie.
1. instrukcja na stronie 5. mówi, że jeśli ostatni podbój się nie powiedzie, żetony kładzie się na dowolnym wcześniej zajętym przez gracza regionie. Żaden żeton nie pozostaje w ręce (nie licząc zabitych).
2. można zdjąć wszystkie swoje żetony z planszy, ale przed podbojem. Wtedy zaczyna się z brzegu planszy.
Ad. 1. Kolega pytał o fazę przegrupowania, a wtedy nie dokłada się żetonów z reki, tylko od razu po próbie podboju, dlatego może żeśmy się nie zrozumieli.
Ad.2. Faktycznie - mój błąd, aczkolwiek nadal uważam, ze jest to raczej bez sensu... Po co zdejmować wszystkie żetony - czy komuś z was dało to coś?
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Small World

Post autor: zephyr »

Ad2

jak ktoś lubi czysty hate może mu się spodobać ta opcja, sam może straci ale może zmasakrować lidera nawet jak jest na drugim końcu planszy :twisted:

przy kombach w stylu pillaging skeletons może to być nawet sensowny ruch (atak na duży obszar pojedynczych żetonów, bo nikt się nie spodziewał że tam musi być obrona)

magikami też może być sens przenieść się gdzieś indziej i zakosić kafelek od dużej ilości nie spodziewających się tego graczy

ale osobiście wole grać z zakazem takiego posunięcia, jakoś mi się nie podoba
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
Sandking
Posty: 265
Rejestracja: 12 maja 2010, 11:14
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: Sandking »

Zdjęcie wszystkich żetonow jest o tyle dobre, że możesz zniknąć z niedobrego położenia i pojawić się gdzie indziej. Poza tym jest to bardziej sensowne przy latajacyh jednostkach. My jednak gramy tak, że nie można wszystkich jednostek ściągnąć żeby wykonywać ponowny pierwszy podboj (chyba, że latający). Doprowadza to do sytuacji, że gracz może atakować gdzie chce od krawędzi co ture, co nie wydało nam się w porządku. Ale to chyba tylko nasz homerule.
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1835
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Small World

Post autor: Olgierdd »

W jednej mojej grze była sytuacja w której gracz miał rasę z umiejętnością stout (chyba orków). W swoim ruchu, zdjął wszystkie z planszy, podbił słabo broniony brzeg planszy niedaleko jego wcześniejszej pozycji (nikt się tego nie spodziewał), po czym od razu wymarł. W następnej turze był pierwszym graczem który rozpoczynał z nową rasą i dzięki wcześniejszemu zagraniu miał do zajęcia kilka pustych regionów.
Nie zawsze da się tak zrobić aby wyjść na swoje, akurat była wyjątkowo korzysta sytuacja na planszy, której nie pamiętam teraz.
Awatar użytkownika
Molu
Posty: 122
Rejestracja: 11 maja 2007, 22:40
Lokalizacja: Wa-wa
Been thanked: 1 time

Re: Small World

Post autor: Molu »

Pytanie:
Czy gracz w turze tapowania ghuli - ma jeszcze prawo do ruchu, czy nie?

Combo: dragon master + sorcerors jest przegiete :P
szczudel
Posty: 1429
Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
Has thanked: 98 times
Been thanked: 142 times

Re: Small World

Post autor: szczudel »

Nie ma [jesli dobrze zrozumialem slowo "tapowac"]. Kiedys byl taki watek na bgg. Jest w instrukcji napisane ze ghoule wymierajac nie moga dokonywac podboju. [Ale stout ghouls moga wymrzec i twoja nowa rasa moze atakowac w tej samej rundzie].

Przegiete to sa flying+sorcerers przy w 5 lub combo+amoazons/kobolds :P
Awatar użytkownika
Molu
Posty: 122
Rejestracja: 11 maja 2007, 22:40
Lokalizacja: Wa-wa
Been thanked: 1 time

Re: Small World

Post autor: Molu »

Chodzilo mi o decline :)
Dzieki.

Kolejne pytanie - sorcerers przejmuja zeton elfow. Jak to rozumiem - nie jest to liczone jako conquest, wiec w tym przypadku elfy traca jednostke, prawda?
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6123
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 633 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: pan_satyros »

Molu pisze:Chodzilo mi o decline :)
Dzieki.

Kolejne pytanie - sorcerers przejmuja zeton elfow. Jak to rozumiem - nie jest to liczone jako conquest, wiec w tym przypadku elfy traca jednostke, prawda?
W FAQu do Small World jest wiele odpowiedzi na zadane tu pytania, wystarczy zajrzeć.
http://files.boardgamegeek.com/file/dow ... ations.pdf?

np.
"Elves vs Sorcerer
When the sorcerers substitute an elf token:
The two tokens are switched, with the Elven token
going back into the tray. This is the only way for
Elves to lose tokens."
Awatar użytkownika
Molu
Posty: 122
Rejestracja: 11 maja 2007, 22:40
Lokalizacja: Wa-wa
Been thanked: 1 time

Re: Small World

Post autor: Molu »

Dzieki, nie wiedzialem o faq.
Awatar użytkownika
Sandking
Posty: 265
Rejestracja: 12 maja 2010, 11:14
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Small World - żetony gór

Post autor: Sandking »

Właściwie od dość dawna zadawałem sobie to pytanie, ale dopiero teraz wpadłem, by może zadać je na forum. Nie jest to rzecz, która ma wpływ na serio na grę, ale tak naprawdę - jakie znaczenie mają żetony gór? Rozumiem jakie znaczenie mają pola, które są górami, ale przecież nie trzeba dodatkowych żetonów by oznaczać takie pola, skoro na planszy są one dość jasno oznaczone? Chyba,że góry w jakiś magiczny sposób można sadzić... ;)
Awatar użytkownika
bartek_mi
Posty: 655
Rejestracja: 13 sie 2008, 20:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Small World - żetony gór

Post autor: bartek_mi »

MisterC pisze:Może chodzi o sam fakt, że kiedy nawet góra ma swój żeton, to możesz tłumacząc zasady powiedzieć "podczas ataku na dane terytorium bierzesz pod uwagę wysokość stosika żetonów na tym terytorium" i już nie musisz dodawać tego okropnego "no, chyba że..."
Tez mi sie tak wydaje - jak tlumacze reguly to mowie o liczeniu "kartonu"
Dice Hate Me :(
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: FortArt »

1. Czy można zostawić smoka samego?
2. Czy można zostawić obóz (biwak) samotnie?
3. Czy bohater może zostać sam?
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
sowacz
Posty: 768
Rejestracja: 04 lut 2008, 11:08
Lokalizacja: Rumia
Been thanked: 23 times

Re: Small World

Post autor: sowacz »

Nie, nie i nie ;)
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: FortArt »

OK :)
A co gdy problem ten dotyczy Amazonek, które muszą wycofać 4 jednostki?

(Realnie nam się taki problem pojawił)
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
Molu
Posty: 122
Rejestracja: 11 maja 2007, 22:40
Lokalizacja: Wa-wa
Been thanked: 1 time

Re: Small World

Post autor: Molu »

Traca teren a przez to punkty.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: FortArt »

Molu pisze:Traca teren a przez to punkty.
A co wtedy ze smokiem/biwakiem/bohaterem?
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
sowacz
Posty: 768
Rejestracja: 04 lut 2008, 11:08
Lokalizacja: Rumia
Been thanked: 23 times

Re: Small World

Post autor: sowacz »

Smok/biwak i bohatera możesz rozstawić tylko tam gdzie masz 1 ludzika przynajmniej. Terenu ze smokiem i herosem nie ma opcji stracić, bo są to tereny nietykalne wtedy. A biwak po prostu wraca na rękę i możesz go wystawić w następnej turze.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: FortArt »

sowacz pisze:Smok/biwak i bohatera możesz rozstawić tylko tam gdzie masz 1 ludzika przynajmniej. Terenu ze smokiem i herosem nie ma opcji stracić, bo są to tereny nietykalne wtedy. A biwak po prostu wraca na rękę i możesz go wystawić w następnej turze.
Podkreślenie nie jest dla mnie jasne. Problem jaki wystąpił dotyczył Smoczych Amazonek.
Raz na turę możesz podbić obszar używając pojedynczego żetonu, bez względu na liczbę żetonów przeciwnika broniących go. Po podbiciu, połóż na tym obszarze żeton Smoka.
Czyli pisząc to bardziej klimatycznie atakuje się smokiem z "opiekunką". OK.
Ale teraz Amazonki muszą wycofać cztery jednostki po ataku. Gracz wycofał m.in. żeton "opiekunki". No i smok został sam. Co wtedy?
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1557
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 102 times

Re: Small World

Post autor: espresso »

Smok nie może zostać sam, podobnie jak bohater czy obóz... Jeżeli wycofujesz wszystkie "opiekunki" z danego terenu, to smok również jest wycofywany na rękę. Jest to wyjaśnione chyba w faq.
Awatar użytkownika
sowacz
Posty: 768
Rejestracja: 04 lut 2008, 11:08
Lokalizacja: Rumia
Been thanked: 23 times

Re: Small World

Post autor: sowacz »

FortArt pisze: Podkreślenie nie jest dla mnie jasne. Problem jaki wystąpił dotyczył Smoczych Amazonek.
Aha, no w takim wypadku żeton wraca na rękę, ale w sumie dlaczego zdejmować żeton z terenu ze smokiem, a nie z terenu bez niego? Chyba bardziej się opłaca smoka na planszy zostawić. Nie przychodzi mi do głowy żadna sytuacja, w której bardziej opłaca się ściągnąć żeton z pola ze smokiem. No chyba, że to twój ostatni teren.
Awatar użytkownika
rzaba
Posty: 445
Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:18
Lokalizacja: Limerick, Irlandia
Has thanked: 37 times
Been thanked: 2 times

Re: Small World

Post autor: rzaba »

pytanko:

sytuacja wyglada tak: na każdym polu gracz ma tylko jeden żeton (wiec nie można zebrac zetonow na podboj bo ich nie ma), nastepuje jego kolejka - czy mozna po prostu nic nie robic? oswiadczam ze nie wykonuje ruchu i podliczam punkty? co jesli nawet mam jakies żetony na rece (w sensie zbieram przed ruchem z planszy i zostawiam tylko po jednym), a mimo to z roznych wzgledow nie chce robic podboju (bo np. mam updajaca rase na planszy i jedyny ruch to zabicie wlasnie ich), znowu, oswiadczam ze nie robie podboju, nastepnie rozkladam zetony z reki na juz podbite tereny i podliczam punkty? Jak gracie?
ODPOWIEDZ