Shipyard - pytanko

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 100
Rejestracja: 07 sty 2010, 22:28
Lokalizacja: Chorzów

Shipyard - pytanko

Post autor: Grzechu »

Witam,

Mam pewną wątpliwość jeśli idzie o zasady żetonów "pracowników". Jeśli mam żeton "+1 śruba", to czy mogę dołożyć śrubę nawet do statku, w którym na nią nie ma miejsca, czy mogę tego używać tylko jako dołożenie drugiej śruby do statku, gdzie można takową zamontować?
Z góry dzięki za odpowiedź.
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2266
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 392 times
Been thanked: 1043 times
Kontakt:

Re: Shipyard - pytanko

Post autor: Leviathan »

W takim przypadku można dołożyć dodatkowy silnik do dowolnego statku. Może to być także statek, w którym normalnie silnika nie da się zamontować.
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 100
Rejestracja: 07 sty 2010, 22:28
Lokalizacja: Chorzów

Re: Shipyard - pytanko

Post autor: Grzechu »

Serdeczne dzięki!
Awatar użytkownika
paweln
Posty: 639
Rejestracja: 21 gru 2009, 10:08
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Shipyard - pytanko

Post autor: paweln »

Mam pytanie odnośnie zakończenia gry. Nie rozumiem zapisu w instrukcji.

Jak znacznik osiągnie czerwone pole to gra się kończy. To jeden ze sposób zakończenia gry (drugi to jak skończy się jakiś typ elementów statku).

"At this point, each player has had one full turn for each of the 23 spaces on the Action Track"


O co chodzi z tymi 23 polami. Czy mógłby ktoś mi opisać zakończenie gry?
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2103
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 69 times

Re: Shipyard - pytanko

Post autor: pabula »

Gra się kończy gdy:
1) któryś z graczy postawi jeden z rozkazów na czerwonym polu (powinna być równa ilość tur na gracza - więc ostatni gracz powinien to zrobić)
2) gdy zostaną zbudowane wszystkie elementy z jakiejkolwiek części statku (dziób, środek lub rufa)

W tym momencie każdy ma jeszcze jedną akcję łącznie z graczem, który aktywował koniec gry (bez przesuwania żetonów na torze)
WAŻNE - nie można już kupować akcji!

I na koniec każdy może kupić jeszcze jeden element statku. Jeśli go nie ma to jednak jest :)
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Shipyard - pytanko

Post autor: Edwardo »

Miałem ostatnio taką sytuację: kontrakt rządowy dający 3-10-17 pkt za statki złożone dokładnie z 6 części. Grę zakończyłem z czterema takimi statkami... Ile powinienem dostać punktów z kontraktu?
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
adikom5777
Posty: 2231
Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 12 times

Re: Shipyard - pytanko

Post autor: adikom5777 »

Grałem niedawno kilka partii 3 osobowych w Shipyarda i wydaje mi się niemożliwe wybudowanie 4rech statków z 6ciu elementów. Na pewno dobrze graliście akcje i pamiętaliście, że na 2 lub 3 osoby jest mniej okrążeń? Jeśli rzeczywiście zbudowałeś 4 takie statki, to dodajesz 7pkt (3-10-17-24 itd). Może Mst odpowie na to pytanie, bo z tego co pamiętam, dobrze zna tę grę :)
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Shipyard - pytanko

Post autor: Edwardo »

Też się zawahałem czy na pewno dobrze grałem ale wydaje mi się, że nigdzie błędu nie popełniłem...
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Shipyard - pytanko

Post autor: mst »

adikom5777 pisze:Jeśli rzeczywiście zbudowałeś 4 takie statki, to dodajesz 7pkt (3-10-17-24 itd). Może Mst odpowie na to pytanie, bo z tego co pamiętam, dobrze zna tę grę :)
Raczej skłaniałbym się ku interpretacji, że zarówno przy 3 jak i 4 wybudowanych statkach ten kontrakt daje 17pkt. - sytuacja, w której kontrakt daje punkty za nieograniczoną ilość realizacji jest zaznaczona inaczej (np. kontrakt punktujący szalupy) :-)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Shipyard - pytanko

Post autor: Ryu »

Również przychylam się do 17pkt przy ilości statków 3+
Jak weźmiemy kontrakt za np. żołnierzy to wyraźnie jest napisane że każdy następny daje nam 2pkt.

Hm... Jak weźmiemy kontrakt dający 36pkt (piszę z pamięci więc sorki za przekręcanie punktów) za bodajże 5 albo 6 skończonych statków to w zasadzie cała gra opierałaby się na wzięciu pomocnika +1kapitan i trzaskaniu ruchów: budowa statków, budowa statków, zielone kółko (wzięcie 2 kapitanów)... I tak przez wszystkie tury... Fakt, że raz musielibyśmy wziąć kanał ;)
Wincenty Jan
Posty: 1862
Rejestracja: 24 cze 2015, 08:57
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Shipyard - pytanko

Post autor: Wincenty Jan »

Mam pytanie o zasadę działania pola z wymianą towarów za pociągi. Czy korzystam w dowolnej konfiguracji z wymiany trzech wagonów? np. Za złoto biorę 4 guldeny, za srebro jednego żołnierza i za węgiel jednego guldena. Czy jak decyduje się na guldeny to wszystkie pociągi wymieniam na guldeny i analogicznie jeżeli wybieram załogę/elementy wyposażenia to nie mogę podzielić taj akcji na zdobycie guldenów?
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2103
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 69 times

Re: Shipyard - pytanko

Post autor: pabula »

Dowolna konfiguracja
Wincenty Jan
Posty: 1862
Rejestracja: 24 cze 2015, 08:57
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Shipyard - pytanko

Post autor: Wincenty Jan »

Jestem po pierwszej rozgrywce i nie pamiętam kiedy miałem aż tak duzo watpliwości co do MOJEJ interpretacji instrukcji...

1. Karty/kafelki okrętów. Nie ma możliwości przesuwania kafelków wedle mojego uznania kiedy już raz umieszczę ja w mojej stoczni? Czyli jeżeli zakupie dziub statku i rufę i kładąc je na mojej stoczni zostawię między nimi trzy miejsca odstępu to MUSZĘ dokupić trzy kafelki środkowej części statku? Nie mogę sobie tej przerwy "od tak" poźniej zmniejszyć aby zakupić tylko dwie lub jedną środkową część statku?

2. Statek uważamy za wybudowany jeżeli ma dziub, rufę i min jedną środkową część. A co jeżeli wybuduje statek i nie mam kapitana lub kanału? Statek przepada tak? Nie ma żadnej punktacji? Chociażby za szybkość statku lub osoby na nim przebywające?

3. wyposażenie statku układam na swojej planszy a dopiero po wybudowaniu statku dopasowuje części wedle mojego uznania? Czy już podczas budowy to robię?

4. Jak działają te niebieskie usprawnienia? Jeżeli mam np płytkę dająca mi + 1 silnik to ta płytka działa do każdego mojego statku ? Tak samo z masztami... dostaje +'2 maszty do każdego statku ? Oczywiście pobieram to z moich zasobów , a nie z zasobów ogólnych. Te płytki są jednorazowe czy do końca gry, do każdego nowowybudowaego statku dzieki tej niebieskiej płytce dostaje taki bonus?

5. Jeszcze podpytam o kafelek usprawnień +1 silnik. miałem ukończony statek z rufą bez miejsca na silnik. Miałem rowniez dwa kominy. Czy mogę dzieki tej karcie dołożyć ten silnik po mimo braku miejsca pod rufą na silnik? Inaczej, czy mogę zignorować brak miejsca analogicznie do kafelków +2 maszty itp? Jeżeli tak to czy w mojej sytuacji mając silnik i dwa kominy liczę cztery węzły prędkości?

6. Czy runda zmienia się w dół jeżeli obojętnie jaki kafelek pojawi się na tym ciemniejszym polu na zakręcie? Wtedy każdy z graczy ma jedną pełna turę i znacznik rund idzie w dół?

7. Gra kończy się kiedy zrobimy dwa pełne okrążenia i po ostatnim ruchu gracza w danej rundzie kończymy grę?

8. Jeszcze pozostaje nam jedna dodatkowa akcja dla każdego gracza? Każdy przeprowadza jedną dowolną akcję?
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Shipyard - pytanko

Post autor: misioooo »

Wincenty Jan pisze:Jestem po pierwszej rozgrywce i nie pamiętam kiedy miałem aż tak duzo watpliwości co do MOJEJ interpretacji instrukcji...

1. Karty/kafelki okrętów. Nie ma możliwości przesuwania kafelków wedle mojego uznania kiedy już raz umieszczę ja w mojej stoczni? Czyli jeżeli zakupie dziub statku i rufę i kładąc je na mojej stoczni zostawię między nimi trzy miejsca odstępu to MUSZĘ dokupić trzy kafelki środkowej części statku? Nie mogę sobie tej przerwy "od tak" poźniej zmniejszyć aby zakupić tylko dwie lub jedną środkową część statku?

2. Statek uważamy za wybudowany jeżeli ma dziub, rufę i min jedną środkową część. A co jeżeli wybuduje statek i nie mam kapitana lub kanału? Statek przepada tak? Nie ma żadnej punktacji? Chociażby za szybkość statku lub osoby na nim przebywające?

3. wyposażenie statku układam na swojej planszy a dopiero po wybudowaniu statku dopasowuje części wedle mojego uznania? Czy już podczas budowy to robię?

4. Jak działają te niebieskie usprawnienia? Jeżeli mam np płytkę dająca mi + 1 silnik to ta płytka działa do każdego mojego statku ? Tak samo z masztami... dostaje +'2 maszty do każdego statku ? Oczywiście pobieram to z moich zasobów , a nie z zasobów ogólnych. Te płytki są jednorazowe czy do końca gry, do każdego nowowybudowaego statku dzieki tej niebieskiej płytce dostaje taki bonus?

5. Jeszcze podpytam o kafelek usprawnień +1 silnik. miałem ukończony statek z rufą bez miejsca na silnik. Miałem rowniez dwa kominy. Czy mogę dzieki tej karcie dołożyć ten silnik po mimo braku miejsca pod rufą na silnik? Inaczej, czy mogę zignorować brak miejsca analogicznie do kafelków +2 maszty itp? Jeżeli tak to czy w mojej sytuacji mając silnik i dwa kominy liczę cztery węzły prędkości?

6. Czy runda zmienia się w dół jeżeli obojętnie jaki kafelek pojawi się na tym ciemniejszym polu na zakręcie? Wtedy każdy z graczy ma jedną pełna turę i znacznik rund idzie w dół?

7. Gra kończy się kiedy zrobimy dwa pełne okrążenia i po ostatnim ruchu gracza w danej rundzie kończymy grę?

8. Jeszcze pozostaje nam jedna dodatkowa akcja dla każdego gracza? Każdy przeprowadza jedną dowolną akcję?
1. Dokładnie. Element okrętu położony na polu stoczni nie może być przesunięty na inne.
2. Nie. Takiego statku po prostu nie wodujesz - czeka w stoczni na kapitana i kanał testowy. Oczywiście możesz go "odrzucić" (zezłomować?)... Ale po co? Tak, przepada. Musisz zadbać o Kapitana i kanał testowy ZANIM dołożysz ostatni element kadłuba (i ukończysz okręt).
3. Możesz wyposażenie montować tuż przed wodowaniem. Nie musisz tego robić od razu po zakupie elementu wyposażenia.
4. Te bonusy to "technologie" i raz zakupione działają ci do końca gry. I do każdego statku. Czyli np. + 1 silnik pozwala montować srubę do statku, który normalnie nie ma miejsca na silnik albo pozwala w sumie zamontować 2 śruby do statku z miejscem na jedną (druga z tego bonusu). Te elementy wyposażenia musisz oczywiście normalnie zakupić/pobrać akcją jak każdy inny element.
5. Tak, patrz ad.4.
6. Tak.
7. Tak, ale pamiętaj o "gratisowych" akcjach na koniec - każdy może jeszcze pobrać jeden element okrętu i ewentualnie zwodować okręt i go zapunktować :) My o tym zapominaliśmy na początku ;) Po prostu po ostatnim graczu w ostatniej rundzie każdy w kolejności ma gratisową akcję zakupu elementu kadłuba i może wodować.
Ostatnio zmieniony 08 maja 2017, 08:48 przez misioooo, łącznie zmieniany 1 raz.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
cyberowca
Posty: 117
Rejestracja: 17 lut 2014, 12:27
Lokalizacja: Płońsk
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Shipyard - pytanko

Post autor: cyberowca »

Wincenty Jan pisze:
2. Statek uważamy za wybudowany jeżeli ma dziub, rufę i min jedną środkową część. A co jeżeli wybuduje statek i nie mam kapitana lub kanału? Statek przepada tak? Nie ma żadnej punktacji? Chociażby za szybkość statku lub osoby na nim przebywające?
Co do tego punktu to się z misiooo nie zgodzę. Wg instrukcji statek jest skończony jeśli posiada dziób, rufę i przynajmniej jedną część kadłuba. Każdy zakończony statek musi opuścić stocznię, a statek bez kapitana lub jeśli nie mamy kanału nie daje nam punktów i przepada. Dlatego w instrukcji jest uwaga żeby się upewnić przed ukończeniem statku czy posiadamy kapitana i odpowiedni kanał.
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Shipyard - pytanko

Post autor: misioooo »

Racja, mea culpa :oops: . Poprawiłem.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Wincenty Jan
Posty: 1862
Rejestracja: 24 cze 2015, 08:57
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Shipyard - pytanko

Post autor: Wincenty Jan »

misioooo pisze:Racja, mea culpa :oops: . Poprawiłem.
No to gra nabrała rumieńców :D
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 940
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 333 times
Been thanked: 720 times
Kontakt:

Re: Shipyard - pytanko

Post autor: Apos »

misioooo pisze:
Wincenty Jan pisze:Jestem po pierwszej rozgrywce i nie pamiętam kiedy miałem aż tak duzo watpliwości co do MOJEJ interpretacji instrukcji...

1. Karty/kafelki okrętów. Nie ma możliwości przesuwania kafelków wedle mojego uznania kiedy już raz umieszczę ja w mojej stoczni? Czyli jeżeli zakupie dziub statku i rufę i kładąc je na mojej stoczni zostawię między nimi trzy miejsca odstępu to MUSZĘ dokupić trzy kafelki środkowej części statku? Nie mogę sobie tej przerwy "od tak" poźniej zmniejszyć aby zakupić tylko dwie lub jedną środkową część statku?

2. Statek uważamy za wybudowany jeżeli ma dziub, rufę i min jedną środkową część. A co jeżeli wybuduje statek i nie mam kapitana lub kanału? Statek przepada tak? Nie ma żadnej punktacji? Chociażby za szybkość statku lub osoby na nim przebywające?

3. wyposażenie statku układam na swojej planszy a dopiero po wybudowaniu statku dopasowuje części wedle mojego uznania? Czy już podczas budowy to robię?

4. Jak działają te niebieskie usprawnienia? Jeżeli mam np płytkę dająca mi + 1 silnik to ta płytka działa do każdego mojego statku ? Tak samo z masztami... dostaje +'2 maszty do każdego statku ? Oczywiście pobieram to z moich zasobów , a nie z zasobów ogólnych. Te płytki są jednorazowe czy do końca gry, do każdego nowowybudowaego statku dzieki tej niebieskiej płytce dostaje taki bonus?

5. Jeszcze podpytam o kafelek usprawnień +1 silnik. miałem ukończony statek z rufą bez miejsca na silnik. Miałem rowniez dwa kominy. Czy mogę dzieki tej karcie dołożyć ten silnik po mimo braku miejsca pod rufą na silnik? Inaczej, czy mogę zignorować brak miejsca analogicznie do kafelków +2 maszty itp? Jeżeli tak to czy w mojej sytuacji mając silnik i dwa kominy liczę cztery węzły prędkości?

6. Czy runda zmienia się w dół jeżeli obojętnie jaki kafelek pojawi się na tym ciemniejszym polu na zakręcie? Wtedy każdy z graczy ma jedną pełna turę i znacznik rund idzie w dół?

7. Gra kończy się kiedy zrobimy dwa pełne okrążenia i po ostatnim ruchu gracza w danej rundzie kończymy grę?

8. Jeszcze pozostaje nam jedna dodatkowa akcja dla każdego gracza? Każdy przeprowadza jedną dowolną akcję?
1. Dokładnie. Element okrętu położony na polu stoczni nie może być przesunięty na inne.
2. Nie. Takiego statku po prostu nie wodujesz - czeka w stoczni na kapitana i kanał testowy. Oczywiście możesz go "odrzucić" (zezłomować?)... Ale po co? Tak, przepada. Musisz zadbać o Kapitana i kanał testowy ZANIM dołożysz ostatni element kadłuba (i ukończysz okręt).
3. Możesz wyposażenie montować tuż przed wodowaniem. Nie musisz tego robić od razu po zakupie elementu wyposażenia.
4. Te bonusy to "technologie" i raz zakupione działają ci do końca gry. I do każdego statku. Czyli np. + 1 silnik pozwala montować srubę do statku, który normalnie nie ma miejsca na silnik albo pozwala w sumie zamontować 2 śruby do statku z miejscem na jedną (druga z tego bonusu). Te elementy wyposażenia musisz oczywiście normalnie zakupić/pobrać akcją jak każdy inny element.
5. Tak, patrz ad.4.
6. Tak.
7. Tak, ale pamiętaj o "gratisowych" akcjach na koniec - każdy może jeszcze pobrać jeden element okrętu i ewentualnie zwodować okręt i go zapunktować :) My o tym zapominaliśmy na początku ;) Po prostu po ostatnim graczu w ostatniej rundzie każdy w kolejności ma gratisową akcję zakupu elementu kadłuba i może wodować.
Ta instrukcja jest napisana dość topornie i trzeba czytać po kilka razy, aby skumać o co chodziło autorowi. Właśnie zauważyłem dzięki Waszej dyskusji, że pomimo najszczerszych chęci, przez cały zeszły rok grałem źle w temacie budowy i wodowania statku - człowiek uczy się całe życie :wink:

Dodam jeszcze do Waszego tłumaczenia:
Ad. 1 Nie możesz przesunąć, ale możesz dołożyć kafelek w tej wolnej przestrzeni dopóki nie blokuje Ci to możliwości budowy i zwodowania statku oraz nie łamie innych zasad. W Twoim przykładzie "Czyli jeżeli zakupie dziub statku i rufę i kładąc je na mojej stoczni zostawię między nimi trzy miejsca odstępu to MUSZĘ dokupić trzy kafelki środkowej części statku? Nie mogę sobie tej przerwy "od tak" poźniej zmniejszyć aby zakupić tylko dwie lub jedną środkową część statku?" możesz dokupić za dziobem 1 (lub 2) środek i 1 rufę kończąc w ten sposób statek. Nie możesz tuż za dziobem umieścić rufy.

Ad. 4 Tak jak pisze misioooo + możesz mieć tylko 1 rodzaj danej technologii. Nie możesz mieć np dwóch bonusów +1 do śmigła.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 457 times
Been thanked: 1102 times

Re: Shipyard - pytanko

Post autor: detrytusek »

Podpytam o połowę/zakończenie gry. Kiedy ono dokładnie następuje? Kiedy pole akcji zatrudnij pracownika osiągnie/przekroczy swoje miejsce startowe czy jakakolwiek inna akcja to zrobi? Bo jeśli opcja pierwsza to czy nie jest możliwe przedłużanie (sztuczne) gry w nieskończoność nie wybierając owej akcji?
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Circadians: Nowy Świt

Wątek sprzedażowy
ODPOWIEDZ