Wywiad na onecie z twórcą Magicznego Miecza

Informacje o stronach WWW nt. planszówek, adresy stron producentów, miłośników, linki do artykułów o grach planszowych w mediach, itp.
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5145
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 265 times
Been thanked: 861 times
Kontakt:

Wywiad na onecie z twórcą Magicznego Miecza

Post autor: raj »

http://gry.onet.pl/artykuly/tworca-kult ... iad/0xsd97
Magiczny Miecz Adriana Markowskiego był grą planszową, która w latach 90. ukształtowała pokolenie fanów fantastyki. Mimo to jej autor nigdy w nią nie grał, bo nie był fanem ani planszówek, ani fantasy
Wydawnictwo Sfera wyrobiło sobie na polskim rynku bardzo silną markę, a później zniknęło. Wiesz, dlaczego tak się stało?

O ile pamiętam, była to po prostu kwestia czasów. Po rozpowszechnieniu się gier komputerowych planszówki padły. W każdym razie te fabularne, czy RPG. Dziś to chyba też produkt dla koneserów jak płyta winylowa...
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1304 times

Re: Wywiad na onecie z twórcą Magicznego Miecza

Post autor: rastula »

nigdy nie grał we własną grę - czyli testing level PRL ;)
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9416
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 501 times
Been thanked: 1438 times
Kontakt:

Re: Wywiad na onecie z twórcą Magicznego Miecza

Post autor: MichalStajszczak »

Na początek fragment jedynego komentarza, który pojawił się pod tekstem na onecie:
Ten koleś zrobił podróbę zachodniego hitu praktycznie 1:1 tylko z o wiele gorszą grafiką i jeszcze się tym chwali... no żenada do kwadratu :/ Może gdyby zagrał w niektóre "swoje" gry to by wiedział jak bardzo były marne (z wyjątkami). Koleś ma niesamowity tupet przyznawać się do czegoś takiego.
Porównałem wywiad na onecie z wcześniejszym o 6 lat wywiadem z tym samym autorem na strategie.net i widać, że facet coraz mniej pamięta, a coraz więcej zmyśla. Ale ponieważ niewiele osób z tego forum pamięta tamte czasy, spróbuję niektóre rzeczy uzupełnić, a niektóre sprostować.
1. Przede wszystkim należy sprostować bzdurny tekst wprowadzający do wywiadu. Redaktor Marcin Strzyżewski może tego nie wiedzieć, bo w tych czasach był w wieku przedszkolnym, ale jeżeli jakaś gra "ukształtowała pokolenie fanów fantastyki", to była to Magia i miecz, a nie Magiczny miecz.
2. "Drobny przedsiębiorca", który wydał grę Potop, to Robert Nowocień, właściciel wydawnictwa Novina.
3. Drugą grą Adriana Markowskiego, wydaną przez firme Novina, były Celtyckie miecze.
4. Najeźdżców wydała Sfera
5. Jeżeli kogoś można uznać za pioniera w wydawaniu gier planszowych w Polsce, to raczej nie Macieja Makowskiego tylko Jana Adamskiego, bo Sfera powstała kilka lat później niż Encore.
6. Magiczny miecz został wydany tylko dlatego, że Sfera straciła licencję na polskie wydanie gry Talizman i chciała mieć coś w miarę podobnego ale jednak na tyle różnego, żeby nie naruszyć praw autorskich.
7. Dlaczego Sfera straciła licencję? Z tego, co słyszałem, było to konsekwencją pirackiego wydania gry Troll Football
8. Wątpię, by Magiczny miecz był sukcesem komercyjnym, a w porównaniu z Magią i mieczem na pewno nie.
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5145
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 265 times
Been thanked: 861 times
Kontakt:

Re: Wywiad na onecie z twórcą Magicznego Miecza

Post autor: raj »

Dobrze prawisz.
Swoją drogą sądziłem, że Magiczny Miecz był wydany bez licencji...
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
Kaktus+
Posty: 161
Rejestracja: 17 kwie 2009, 12:05
Lokalizacja: Mielec
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Wywiad na onecie z twórcą Magicznego Miecza

Post autor: Kaktus+ »

Ja zaś z kolei czytałem, że powodem utraty licencji było wydanie autorskiego i crapiastego dodatku do Magii i Miecz: Jaskinia.
Cierpliwość GW się wyczerpała i sfera straciła licencję. Chwilę później ukazał się Magiczny Miecz oraz dodatek do niego, jaki? Oczywiście Jaskinia :) Grafiki na kartach były identyczne w innej oprawie pasującej do Magicznego.

Co do terminów, sfera powstała w latach 90, zapisy w instrukcji o latach 80' dotyczą angielskiego wydania, nie polskiego. Pierwszym polskim wydawnictwem z prawdziwego zdarzenia było bezspornie ENCORE
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9416
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 501 times
Been thanked: 1438 times
Kontakt:

Re: Wywiad na onecie z twórcą Magicznego Miecza

Post autor: MichalStajszczak »

Kaktus+ pisze:Ja zaś z kolei czytałem, że powodem utraty licencji było wydanie autorskiego i crapiastego dodatku do Magii i Miecz: Jaskinia. Cierpliwość GW się wyczerpała i sfera straciła licencję.
Nie wiem na pewno, jaka była ta "decydująca przyczyna". Z tego, co pamiętam, wersja kolportowana przez Sferę była taka, że zmieniła się osoba decyzyjna w Games Workshopie i drastycznie podniosła opłatę licencyjną, przez co wydawanie Magii i miecza przestało być opłacalne. Być może GW tak właśnie zrobił, ale to zapewne była konsekwencja "działań wydawniczych" Sfery. Za hipotezą, że mogło pójść o Jaskinię przemawia to, że Jaskinia nie była w zasadzie dodatkiem, tylko samodzielną grą (aczkolwiek można ją było łączyć z podstawką), co w jakiś sposób mogło naruszać koncepcję GW i to, że została od razu reaktywowana pod tą samą nazwą jako dodatek do Magicznego miecza. Przeciw hipotezie świadczy to, że Jaskinia nie była ostatnim dodatkiem do MiM, bo Smoki wyszły chyba później.
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5145
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 265 times
Been thanked: 861 times
Kontakt:

Re: Wywiad na onecie z twórcą Magicznego Miecza

Post autor: raj »

MichalStajszczak pisze:Z tego, co pamiętam, wersja kolportowana przez Sferę była taka, że zmieniła się osoba decyzyjna w Games Workshopie i drastycznie podniosła opłatę licencyjną,
To jak najbardziej pasuje do GW, więc spokojnie może być prawdą i jakiekolwiek preteksty nie były GW do tego potrzebne.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
ODPOWIEDZ