Osadnicy z Catamu gra kościana

Nasze home-rules do różnych gier, a także PRZETESTOWANE i ciekawe home-rules znalezione w sieci.
Gienka
Posty: 19
Rejestracja: 09 wrz 2011, 19:47

Osadnicy z Catamu gra kościana

Post autor: Gienka »

Witam, czy ktoś mógłby przetłumaczyć zasady wariantu plus do osadników kościanych?
Link:
http://www.catan.com/en/download/?Catan ... e_plus.pdf
Jakoś mój angielski jest za słaby. Z góry dzięki za odpowiedź.
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Osadnicy z Catamu gra kościana

Post autor: RunMan »

Spróbuję przetłumaczyć, ale nic nie obiecuję ;)
Awatar użytkownika
DanCo
Posty: 668
Rejestracja: 27 maja 2008, 11:55
Lokalizacja: Zdzieszowice

Re: Osadnicy z Catamu gra kościana

Post autor: DanCo »

Mój anglik też jest słaby ale z tego co udało mi się wyczytać to to są normalne zasady osadników przy czym wersji na kości.
Różnice:
a) rozpoczęcie gry
- 1 gracz zaczyna z 3 kostkami,
- 2 gracz z 4,
- kolejny z 5 (czyli w dwie osoby to 1 gracz, w 3 i więcej 3-ci),
- kolejny z 6 kostkami i od tego momentu normalnie się gra czyli każdy ma 6 kości
b) gramy do 10 punktów, wiadomo osada 1, miasto 2, najdłuższa droga 2 i za najwięcej rycerzy 2 punkty (to są te pionowe kreseczki na tej kartce)
c) w grze kościanej trzeba było budować osady i miasta w kolejności, tutaj tego nie ma, jak masz drogę przy osadzie/mieście/rycerzu to możesz ją budować (nie musisz, możesz przeskoczyć do następnego), jak nie to nie
d) Resource Joker - jak już mówiłem mój anglik leży - joker zamiany zasobów, tutaj jak z pewnością już zauważyłeś masz dwóch rycerzy przy znaku zapytania, musisz zrobić dwóch rycerzy, wtedy będziesz mógł z tego skorzystać, czyli zamienić jedną kostkę na dowolny surowiec :)
e) punkty:
- jak masz 5 dróg to zdobywasz najdłuższą drogę i 2 punkty zwycięstwa, zasady jak z normalnych osadników
- kolejne 2 punkty są za 3 rycerzy czyli najliczniejsza, największa armia,
f) no i na koniec wielka niespodzianka, czyli gra się kończy jak któryś z graczy zdobędzie 10 punktów

Jak ktoś zauważa błąd w tym co piszę to niech od razu poprawia.

Jak dla mnie te zasady są fajniejsze niż z kościanej. Bardziej "osadnikowe" są :) tak więc dzięki za PYTANIE :) jutro może będzie turlanie :) no raczej na pewno będzie.
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Osadnicy z Catamu gra kościana

Post autor: RunMan »

Uprzedzam, że nie grałem w kościanych Osadników, więc w niektórych fragmentach mogłem nie oddać pełnego sensu - co prawda przejrzałem na szybko instrukcję oryginalnej kościanki, żeby jak najlepiej oddać sens wariantu "Plus", ale to nie to samo co zagranie partii. Dodatkowo przez ostatnich kilka miesięcy, moja jedyna styczność z angielskim to filmy i seriale ;) No ale dość marudzenia, pełne tłumaczenie zasad:


Osadnicy z Catanu - Gra Kościana "Plus"

Przygotowanie
Każdy z graczy otrzymuje arkusz gry (można je ściągnąć z www.catan.com). Połóżcie 6 kości z Gry Kościanej, tak aby były gotowe do gry. Przygotujcie również 2 zapałki (lub 2 drogi z planszowych Osadników) i długopis. Ustalcie kto rozpocznie grę.

Uwaga wstępna
W większości przypadków w Osadnikach z Catanu "Plus" obowiązują takie same zasady jak z oryginalnej Gry Kościanej. Zakładamy, że znasz już zasady Gry Kościanej, więc poniższa instrukcja będzie jedynie omawiać te kwestie, które różnią wariant "Plus" od wariantu oryginalnego

Rozpoczęcie gry
Gracz rozpoczynający rzuca tylko trzema kośćmi. Każdy kolejny gracz rzuca o jedną kością więcej, aż do momentu gdy jeden z graczy używa wszystkich, sześciu kości. Od tego momentu wszyscy gracze będą zawsze używać sześciu kości.

Cel gry
Tak jak w oryginalnej Grze Kościanej rzucasz 6 kośćmi do trzech razy. Następnie używa się surowce, które wylosowałeś, do budowy dróg, osad, miast i rekrutowania rycerzy Odmiennie niż w wariancie oryginalnym, celem gry nie jest zgromadzenie największej ilości punktów, ale bycie pierwszym graczem, który zdobędzie 10 Punktów Zwycięstwa, tym samym kończąc grę.

Punkty Zwycięstwa
Każda zbudowana osada jest warta jeden Punkt Zwycięstwa, każde miasto 2 Punkty Zwycięstwa. Pojedyncze drogi i rycerze nie przynoszą punktów.

W przeglądzie kosztów budowy, znajdującym się w lewym górnym rogu arkusza gry, Punkty Zwycięstwa za osady i miasta oznaczone są przez małe, pionowe kreski wewnątrz obrazków domków.

W celu lepszego wglądu w poszczególne Punkty Zwycięstwa zdobyte przez graczy, za każdym razem gdy ktoś buduje osadę musi narysować pionową kreskę na obrazku małego domku reprezentującego osadę oraz zaznaczyć jeden z 10 kwadracików, znajdujących się w prawym górnym rogu arkusza gry. Jeśli budowane jest miasto, analogicznie, rysuje dwie kreseczki i zaznacza dwa kwadraciki z arkusza gry. W ten sposób łatwo można sprawdzić ile Punktów Zwycięstwa mają współgracze.

Budowanie
Zasady dotyczące budowania różnią się od oryginalnego wariantu tylko w następujących przypadkach:
  • Jeśli wybudowałeś drogi do kilku różnych osad, nie ma znaczenia którą z nich zbudujesz jako pierwszą (czyli: nie obowiązuje zasada pierwszeństwa osad o wyższej wartości punktowej). To samo tyczy się miast.
  • Rycerze również mogą być rekrutowani w dowolnej kolejności
Surowce - premie
W taki sam sposób jak w wariancie oryginalnym, po rzucaniu kośćmi możesz dowolnie ustawić jedną z kości na surowiec odpowiadający jednemu z zrekrutowanych już rycerzy. Podczas swojej kolejki możesz użyć tyle premii ile chcesz, ale pamiętaj aby potem wykreślić je na arkuszu gry, aby wiadomo było, że zostały już wykorzystane.

Możesz używać premii z pustyń, aby otrzymać wybrany przez siebie surowiec. Odmiennie niż w wariancie oryginalnym premia ta przysługuje tylko tym graczom, którzy zrekrutowali na pustyni dwóch rycerzy.

Bonusowe Punkty Zwycięstwa
  • Najdłuższa droga
    Jeśli jesteś pierwszym z graczy, który zbudował drogę na polu oznaczonym krzyżykiem ("X"), masz w tym momencie najdłuższą drogę, złożoną z pięciu pojedynczych segmentów. Weź zapałkę i połóż ją na prostokącie z podpisem "Longest Road" ("Najdłuższa droga"). Posiadanie najdłuższej drogi przynosi dodatkowe 2 Punkty Zwycięstwa (co oznaczone jest dwoma pionowymi kreskami obok prostokąta). W momencie gdy któryś z graczy zbuduje dłuższą drogę, musisz przekazać temu graczowi zapałkę - teraz to jemu przysługuje dwupunktowa premia.

    Ważne: Tylko segmenty tworzące nieprzerwany ciąg liczą się do najdłuższej drogi - tak więc odgałęzienia dróg nie są uwzględniane
  • Najwyższa władza rycerska
    Jeśli jesteś pierwszy z graczy, który zrekrutował trzech rycerzy posiadasz najwyższą władze rycerską. Weź zapałkę i połóż ją na prostokącie z podpisem "Largest Army" ("Najwyższa władza rycerska"). Owa władza przynosi dodatkowe 2 Punkty Zwycięstwa, co oznaczone jest poprzez dwie pionowe kreski obok prostokąta. W momencie gdy któryś z graczy zrekrutował więcej rycerzy, musisz przekazać mu zapałkę.
Koniec gry
Gra kończy się w momencie, gdy któryś z graczy zdobył 10 Punktów Zwycięstwa, co oznacza jego wygraną
Awatar użytkownika
DanCo
Posty: 668
Rejestracja: 27 maja 2008, 11:55
Lokalizacja: Zdzieszowice

Re: Osadnicy z Catamu gra kościana

Post autor: DanCo »

Wow, ale fajnie to wygląda. Wydrukuję i do ramki sobie wrzucę. Znaczy się do pudełka :)
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Osadnicy z Catamu gra kościana

Post autor: RunMan »

DanCo pisze:c) w grze kościanej trzeba było budować osady i miasta w kolejności, tutaj tego nie ma, jak masz drogę przy osadzie/mieście/rycerzu to możesz ją budować (nie musisz, możesz przeskoczyć do następnego), jak nie to nie
W wariancie oryginalnym, z tego co zrozumiałem z instrukcji, budowa osady/miasta, jeśli znajduje się przy nich wybudowana już droga, nie jest obligatoryjna - to jest, możesz kontynuować budowę drogi za osadą, nawet jeśli tej osady nie postawiłeś.

Wspomniana kolejność, w wariancie oryginalnym, dotyczy sytuacji gdy w danej kolejce możemy zbudować więcej niż jedną osadę - dajmy na to jedną wartą 3 pkt, a drugą wartą 4 pkt. W oryginale należałoby najpierw zbudować osadę 4 pkt, tutaj ta zasada nie obowiązuje
Awatar użytkownika
DanCo
Posty: 668
Rejestracja: 27 maja 2008, 11:55
Lokalizacja: Zdzieszowice

Re: Osadnicy z Catamu gra kościana

Post autor: DanCo »

RunMan pisze: Wspomniana kolejność, w wariancie oryginalnym, dotyczy sytuacji gdy w danej kolejce możemy zbudować więcej niż jedną osadę - dajmy na to jedną wartą 3 pkt, a drugą wartą 4 pkt. W oryginale należałoby najpierw zbudować osadę 4 pkt, tutaj ta zasada nie obowiązuje
Chyba chciałeś napisać 3pkt. Bo w oryginalnej na pewno trzeba było budować od najmniejszej do największej. Czyli najpierw tą za 3 pkt, a później tą za 4pkt. Tutaj, każda osada jest tak samo punktowana więc to nie ma znaczenia, którą wybudujemy najpierw - nic poza punktami one nie dają - oczywiście musi być podpięta droga.


RunMan pisze:W wariancie oryginalnym, z tego co zrozumiałem z instrukcji, budowa osady/miasta, jeśli znajduje się przy nich wybudowana już droga, nie jest obligatoryjna - to jest, możesz kontynuować budowę drogi za osadą, nawet jeśli tej osady nie postawiłeś.
Dokładnie tak jest jak piszesz. Nie trzeba budować czy jak kto woli budowa nie jest obligatoryjna.
Oryginalne zasady - Ale jak się nie wybuduje pierwszego miasta to drugiego też nie można. Podobnie z osadami i rycerzami. Ale to nie przeszkadza nastawić się na budowę samych osad lub samych miast. Miasta są lepiej punktowane ale trudniejsze do uzyskania.
Gienka
Posty: 19
Rejestracja: 09 wrz 2011, 19:47

Re: Osadnicy z Catamu gra kościana

Post autor: Gienka »

Bardzo dziękuje za przetłumaczenie. Niestety największą wadą pierwszej wersji tej gry jest losowość i (jest takie słowo) brak relacji z przeciwnikiem. Jak jest nie moja tura to mogę tylko sprawdzać czy przeciwnik nie oszukuje. Z drugiej strony daje to możliwość grania samemu i bicia rekordów (mój to 101).

Variant Plus, zwiększa choć niewiele (właśnie jakie to słowo?) relacje między graczami. Trzeba patrzeć ile przeciwnik ma dróg czy rycerzy. Tak samo cel gry wyklucza grę samemu.

I jeszcze; Largest army to po prostu największa armia, a nie władza rycerska.

Jeszcze jedno pytanie, jak to jest z tą ilością kostek?
A) ja mam 3, przeciwnik ma 4, później ja mam 5, przeciwnik ma 6
B) ja mam 3, przeciwnik ma 3, później ja mam 4, przeciwnik ma 4 ...
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Osadnicy z Catamu gra kościana

Post autor: RunMan »

Gienka pisze:(jest takie słowo)
Gienka pisze:(właśnie jakie to słowo?)
Interakcja ;)
Gienka pisze:I jeszcze; Largest army to po prostu największa armia, a nie władza rycerska.
chciałem odnieść się do Osadników planszowych, w których to za posiadanie największej liczby rycerzy dostaje się bonus "Najwyższa władza rycerska", a nie "Największa armia" - nie wiem czy tylko w wersji PL tak to zostało nazwane, nie widziałem angielskiej instrukcji Osadników
Gienka pisze:Jeszcze jedno pytanie, jak to jest z tą ilością kostek?
Wersja A)
Awatar użytkownika
DanCo
Posty: 668
Rejestracja: 27 maja 2008, 11:55
Lokalizacja: Zdzieszowice

Re: Osadnicy z Catamu gra kościana

Post autor: DanCo »

Dziś udało mi się rozegrać jedną partyjkę w kościanych i powiem, że wariant PLUS jest o niebo lepszy od oryginalnych zasad. Z pewnością ta wersja będzie częściej grana.
Grało się płynnie. Rywalizacja o władzę rycerską (największą armię) i najdłuższą drogę trwała do końca. Koniec był brutalny bo dwie kolejki z rzędu żona ot tak sobie jednym rzutem zdobyła dwa miasta :) Wynik 10:9.
Antek12
Posty: 3
Rejestracja: 10 cze 2020, 19:23

Re: Osadnicy z Catamu gra kościana

Post autor: Antek12 »

A ma ktoś zasady po polsku wariantu podstawowego?
ODPOWIEDZ