LE HAVRE - Wariant solo z wirtualnym graczem

Nasze home-rules do różnych gier, a także PRZETESTOWANE i ciekawe home-rules znalezione w sieci.
Vaader
Posty: 37
Rejestracja: 03 mar 2015, 17:10

LE HAVRE - Wariant solo z wirtualnym graczem

Post autor: Vaader »

Ten wariant różni się nieco od mojego poprzedniego (z agresywnym przeciwnikiem). Jest mniej stresujący, chociaż w dalszym ciągu zapewnia dobrą zabawę. Jest nieco więcej kart, np. budynków zwykłych są 3 kolumny po 7 kart (nie trzeba się tak spieszyć z budowaniem), od razu wystawia się 2 budynki specjalne, co daje możliwość zbudowania nieco wcześniej jakiegoś "silniczka", jest ich teraz w grze 10. Wersja pdf do ściągnięcia tutaj (zawiera też tabelę wyników i kartę pomocy):
https://boardgamegeek.com/filepage/1299 ... je-tylko-b.

Najnowsza wersja z 13.02.2017, proszę o uwagi:

Wariant solo z wirtualnym graczem (René) [działa dobrze również w 2 osoby].

1) Usuń z gry następujące karty:
a. Budynki zwykłe: 02,04,11,13,15,19,24,27 (zwykły 01 będzie dodatkowym budynkiem startowym)
b. Budynki specjalne fioletowe: 001,004,006,007,010,011,012,013,017,018,019,020,023,024,025,027,029,033,035 (specjalny fioletowy 014 będzie dodatkowym budynkiem startowym);
c. Budynki specjalne pomarańczowe: GH: 01,02,03,04,05,06,07,08,09,10,12(„Piec odlewniczy”-w polskiej wersji bez numeru),13,17,18,19,20,21,24,25,27,28,30,31,33;

2) Zestaw kart dla rozgrywki solo i dla 2 graczy:
a. Budynki zwykłe: wszystkie pozostałe (nieważne dla ilu graczy) + 31(Stadion-specjalny, jako budynek zwykły);
b. 10 losowo wybranych budynków specjalnych (wymieszaj budynki specjalne fioletowe z pomarańczowymi);

3) Budynki startowe: 2x Firma Budowlana - można kupić, Kompania Budowlana - można kupić, Targowisko - nie można kupić (zwykły 01) i Straż Przybrzeżna - nie można kupić (specjalny fioletowy 014).

4) Odkryj 2 budynki ze stosu 10 losowo wybranych budynków specjalnych.

5) Jeżeli z karty rundy wynika, że miasto wznosi budynek specjalny to wylosuj 2 budynki specjalne.

6) Przygotuj karty rund jak dla 2 graczy w wariancie pełnym (ale rund będzie o jedną więcej - 15), stragany według opisu dla wariantu skróconego (wszystkie pełne).

7) Po zakończeniu 14 rundy odkryj 14 kartę (luksusowy liniowiec s20 - można wybudować) i rozegraj dodatkową 15 rundę. Na koniec tej rundy zapłać pracownikom 25 żywności. Po zakończeniu 15 rundy - dodatkowa akcja końcowa (René tym razem nie blokuje budynków).

8) Gracz startuje z 1 pożyczką - razem 9F i 1 węglem.

9) Za 1-2 pożyczek spłaca się 1F, 3 i więcej - 2F.

10) René zaczyna pierwszy. Zasoby które pobiera trafiają do magazynów i skarbca, przygotuj dla niego znacznik gracza i statku.

11) Jeżeli miasto lub René wybudują:
a. RATUSZ - Zapłać od razu 5F podatku (do skarbca);
b. BANK - Twoje odsetki od pożyczek wzrastają o dodatkowe 1F (do skarbca);
c. KOŚCIÓŁ - Biskup oczekuje od ciebie datku na cele charytatywne w wysokości 10F (do skarbca);
d. DOK - Za każdy Twój statek musisz zapłacić 2F za przegląd techniczny (do skarbca).
Jeżeli to Ty wzniesiesz któryś z tych budynków, to jesteś zwolniony z dodatkowych opłat.
Jeśli nie stać Cię na zapłatę to weź pożyczkę.

12) Opcja dla zaawansowanych:
René posiada pomocnika sabotażystę (Monsieur Alphonse), przydziel mu pionek:
a. Monsieur Alphonse nie wykonuje akcji zaopatrzenia, nie zabiera zasobów ze straganów, nie płaci za wejście do budynku, nie wykonuje żadnej akcji budynku poza jego zajęciem;
b. Zawsze zajmuje ten sam obszar, co René, ale następny budynek obok niego (jeżeli René zajmuje ostatni budynek w danym obszarze to Monsieur Alphonse zajmuje pierwszy).

13) Wykonując akcję główną René rzuć kością k10, René zabiera dobra z określonego straganu:
[1] franki, [2] ryby, [3] drewno, [4] glina, [5] żelazo, [6] zboże, [7] bydło.
Jeśli wylosowany stragan jest pusty, to René przenosi się do budynku stoczni i buduje statek, pod warunkiem, że stocznia jest już wybudowana i nie jest zajęta. Jeżeli wylosowany statek jest lepszy niż drewniany a stocznia nie jest jeszcze zmodernizowana to René tylko modernizuje stocznię, nie buduje statku. Jeżeli René trafił na pusty stragan ale nie mógł wybudować statku to zabiera dobra z następnego niepustego straganu (po 7 straganie następuje 1 itd.).
[8-10] René korzysta z akcji budynku:
Określ losowo grupę budynków, z których korzysta René ponownie rzucając kością k10:
[1-2] Firma Budowlana z opłatą (przenieś tam pionek René - René stawia 1 budynek), jeżeli Ty zajmujesz ten budynek to René zajmuje Kompanię Budowlaną (stawia 2 budynki).
[3] Firma Budowlana bez opłat (przenieś tam pionek René), jeżeli Ty zajmujesz ten budynek to René zajmuje Firmę Budowlaną z opłatą (w każdym przypadku René stawia 1 budynek).
[4-8] Budynek z obszaru o największej ilości budynków (wylosuj kością konkretny budynek), jeśli to Twój budynek to otrzymujesz właściwą opłatę. Jeśli jest więcej takich obszarów o jednakowej ilości budynków, to kolejność wyboru jest następująca:
TWOJA FIRMA > FIRMA René > MIASTO - budynki zwykłe > MIASTO - budynki specjalne
[9-10] Budynek z obszaru o drugiej w kolejności ilości budynków (wylosuj kością konkretny budynek), jeśli to Twój budynek to otrzymujesz właściwą opłatę. Jeśli nie ma takiego obszaru (wszystkie o równej liczbie budynków) to przejdź do [4-8].
Jeżeli René wchodzi do budynku budowlanego (zielony), Stoczni lub do Straży Przybrzeżnej to zawsze wykonuje związaną z budynkiem akcję.

14) Ranking wyników
W wersji standardowej do rankingu wygranych liczą się tylko wyniki równe lub wyższe od 230p (mój rekord to 245).
Z opcją dla zaawansowanych - równe lub wyższe od 210p.
Ostatnio zmieniony 14 lut 2017, 11:42 przez Vaader, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
michal2014
Posty: 273
Rejestracja: 08 lut 2014, 15:37
Lokalizacja: Piaseczno koło Warszawy
Has thanked: 11 times
Been thanked: 15 times

Re: LE HAVRE - Wariant solo z wirtualnym graczem

Post autor: michal2014 »

Witaj. serdecznie.
Muszę spróbować tego wariantu. Wygląda ciekawie.

:)



Pozdrawiam
_______________________________________
Michał
Moje Gry
Mój Archiwalny wątek sprzedażowy
Vaader
Posty: 37
Rejestracja: 03 mar 2015, 17:10

Re: LE HAVRE - Wariant solo z wirtualnym graczem

Post autor: Vaader »

W punkcie 11 dodałem:
"d. DOK - Za każdy Twój statek musisz zapłacić 2F za przegląd techniczny (do skarbca)."

Aby nieco wzmocnić interakcję w kwestii budynków i doprecyzować zapis zmieniłem nieco punkt 13:
"Określ losowo grupę budynków, z których korzysta Wirtualny Gracz ponownie rzucając kością k10:
[1-2] Firma Budowlana z opłatą (przenieś tam pionek WG - WG buduje 1 budynek), jeżeli Ty zajmujesz ten budynek to WG zajmuje Kompanię Budowlaną (stawia 2 budynki).
[3] Firma Budowlana bez opłat (przenieś tam pionek WG), jeżeli Ty zajmujesz ten budynek to WG zajmuje Firmę Budowlaną z opłatą (w każdym przypadku WG stawia 1 budynek)."

Trochę więcej presji :)
ronczi
Posty: 332
Rejestracja: 16 mar 2007, 11:51
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Has thanked: 1 time

Re: LE HAVRE - Wariant solo z wirtualnym graczem

Post autor: ronczi »

Faktycznie ciekawiej się gra, dzięki.

Jestem po pierwszej rozgrywce i Rene nie za bardzo kupował budynki (miał chyba ze 4) więc dość swobodnie nabiłem ponad 340 pkt (Rene z pomocnikiem).

Jasne, że to nie jest oficjalny dodatek i można swobodnie interpretować zasady jednak chciałbym uściślić:

1. Czy jak zabraknie w grupie miejsca dla pomocnika to przechodzi do kolejnej (początkowy etap gry w grupie tylko dwa budynki jeden zajęty przeze mnie do drugiego wlazł Rene).
2. Trochę wynikające pytanie z poprzedniego - czy w losowaniu z grupy bierzemy pod uwagę tylko budynki puste czy też te zajęte przez nas i Rene (tzn. czy Rene może dwa razy pod rząd zająć ten sam budynek albo nas z budynku wyrzucić (bez użycia straży)).
3. Rozumiem że budynki z zamkiem (bez specjalnych zdolności) nie mogą być zajmowane (nie są brane pod uwagę w losowaniu) ale czy są brane pod uwagę w ocenie ilość grupy.

I myślę nad modyfikacją:
1. Jeden z rzutów przyporządkować zbieraniu największej ilości zasobów ze straganów (miałem kilka rzutów pod rząd, że Rene brał 1-2 zasoby - pod koniec gry, co oczywiście dawało mi pewną swobodę działania :), bo już ich nie potrzebowałem.
2. Ewentualnie zmodyfikować jakoś zależnie od etapu (ze trzy tabelki, i najpierw nacisk na podstawowe zasoby a potem np. te bardziej strategiczne - tylko tutaj trzeba mieć doświadczenie).
3. Jakiś większy nacisk na budowanie
4. I co jak już nie ma czego budować :) a Rene by chciał :)
Vaader
Posty: 37
Rejestracja: 03 mar 2015, 17:10

Re: LE HAVRE - Wariant solo z wirtualnym graczem

Post autor: Vaader »

ronczi pisze:Jestem po pierwszej rozgrywce i Rene nie za bardzo kupował budynki (miał chyba ze 4) więc dość swobodnie nabiłem ponad 340 pkt (Rene z pomocnikiem).
Grałem wczoraj i też zrobiłem podobną ilość punktów (Rene miał 10 budynków, ja 9) ale nabiłem je na budynkach specjalnych. Rozrzut jest za duży, wydaje mi się, że trochę przesadziłem z "epickością" w najnowszej wersji wariantu :) Wcześniej los generował różne gry, czasem była to ciężka walka o każdy statek, czasem o budynki albo o drewno i ta losowa rozmaitość taktyk też jest fajna, ale rozrzut punktacji nie był aż tak duży. Chyba całość nieco skrócę i uproszczę ale o tym na koniec.
ronczi pisze:1. Czy jak zabraknie w grupie miejsca dla pomocnika to przechodzi do kolejnej (początkowy etap gry w grupie tylko dwa budynki jeden zajęty przeze mnie do drugiego wlazł Rene).
Tak, a żeby było zgodnie z instrukcją to myślę, że w tej kolejności: TWOJA FIRMA > FIRMA René > MIASTO - budynki zwykłe > MIASTO - budynki specjalne > TWOJA FIRMA
ronczi pisze:2. Trochę wynikające pytanie z poprzedniego - czy w losowaniu z grupy bierzemy pod uwagę tylko budynki puste czy też te zajęte przez nas i Rene (tzn. czy Rene może dwa razy pod rząd zająć ten sam budynek albo nas z budynku wyrzucić (bez użycia straży)).
O tym samym pomyślałem wczoraj, kiedy Rene miał wybudować budynek a stał już na firmie budowlanej, a pozostałe 2 zajmowałem ja i sabotażysta Alphonse. Myślę, że w takich spornych przypadkach najlepiej byłoby, aby Rene zawsze usuwał gracza przy pomocy straży płacąc mu oczywiście 1F (ale Alphonse zajmuje po prostu kolejny budynek w innej grupie). Niemniej standardowo, jak jest jeden wolny budynek to powinien zająć właśnie ten, a jak jest więcej wolnych to zawsze należy losować kością.
ronczi pisze:3. Rozumiem że budynki z zamkiem (bez specjalnych zdolności) nie mogą być zajmowane (nie są brane pod uwagę w losowaniu) ale czy są brane pod uwagę w ocenie ilość grupy.
Instrukcja gry nie zabrania wejścia do takiego budynku (nie przynosi to jednak żadnego pożytku) więc teoretycznie Rene może je odwiedzać (tak do tej pory grałem) i liczą się one do oceny ilości w grupie (to ostatnie jest ważne, bo chcemy mieć najliczniejszą grupę i ponieśliśmy za taki budynek spory koszt). Można też założyć, że są zablokowane, wtedy częściej będą odwiedzane nasze budynki produkcyjne, więc więcej zarobimy - ta opcja podoba mi się chyba bardziej, ale w każdej wersji liczą się do sumy budynków w grupie.
ronczi pisze:I myślę nad modyfikacją:
1. Jeden z rzutów przyporządkować zbieraniu największej ilości zasobów ze straganów (miałem kilka rzutów pod rząd, że Rene brał 1-2 zasoby - pod koniec gry, co oczywiście dawało mi pewną swobodę działania , bo już ich nie potrzebowałem.
Tu byłbym ostrożny, mechanika dodatku opiera się na kościach czyli mimo wszystko sporej losowości. Miałem już takie gry, kiedy walczyłem z Rene o każdy kawałek drewna i każdą grudkę gliny :) Dodatkowo mamy tu przyjemny element push-your-luck, kiedy umyślnie czekamy i ryzykujemy aby zgarnąć np. większą pulę żelaza a i tak często mi się zdarzało stracić to w ostatniej chwili omal nie przypłacając gry zawałem serca :)
Pod koniec gry jeśli wiadomo, że pewnych zasobów już nie będziemy brać, to wystarczy aby był na straganie tylko 1, jako znacznik czy Rene bierze zasób czy idzie do Stoczni.
ronczi pisze:2. Ewentualnie zmodyfikować jakoś zależnie od etapu (ze trzy tabelki, i najpierw nacisk na podstawowe zasoby a potem np. te bardziej strategiczne - tylko tutaj trzeba mieć doświadczenie).
Pomysł ciekawy ale znacznie skomplikowałby i tak już rozbudowany wariant. Myślę też, że dałoby to zbyt duże fory Rene w wyścigu na budowanie budynków.
ronczi pisze:3. Jakiś większy nacisk na budowanie
Jak zagrasz kilka razy to zobaczysz jak różne mogą być gry w zależności od tego co wypada na kościach. Na około 30 gier solo (licząc z testowymi) najczęściej miałem emocjonujący wyścig z Rene na budowanie, zaledwie 2 czy 3 razy szło mu słabo, podobnie jak w Twojej pierwszej rozgrywce. Wczoraj było 10 do 9 dla Rene. Czasem ciężar wyścigu przenosił się na statki.
Jeśli jednak chcesz zwiększyć presję to przyjmij, że przy rzucie [1-2] René zajmuje Kompanię Budowlaną (stawia 2 budynki).
ronczi pisze:4. I co jak już nie ma czego budować a Rene by chciał
Wczoraj miałem podobnie, chociaż w najnowszej wersji wariantu mamy 3x7 budynków, poprzednio było 3x6. Jednak w mojej przedostatniej grze 2 budynków nikt nie zdążył wybudować. Można by skrócić grę do standardowych 14 rund zamiast 15.

Propozycja zmian:
- tylko 8 budynków specjalnych (dodawanych po 2), na początku gry 0. Te 2 dodatkowe na początku gry przy szczęśliwym układzie dają od razu pewną strategię wygrywającą np. Steakhouse (w poprzedniej wersji tak właśnie było i grało się dobrze, w najnowszej chyba przedobrzyłem z tymi dziesięcioma)
- standardowe 14 rund zamiast 15 (oczywiście w ostatniej specjalnej akcji można kupić ten właśnie odkryty luksusowy liniowiec s20). To powinno ograniczyć często zbyt duże zyski z kombosów na budynkach specjalnych.

Jest kilka bardzo silnych kart jak Steakhouse, Sklep z kanapkami i parę innych ale są tak klimatyczne, że szkoda je usuwać z gry :)

Generalnie staram się ten wariant jednak upraszczać, bo im więcej stron tym mniej ludzi chce spróbować a szkoda, bo jest niezła zabawa. W oryginalny zagrałem tylko raz i zanudziłem się prawie na śmierć. Są tylko 2 gry Rosenberga, gdzie akceptuję suchą grę na punkty bez wirtualnego gracza - Loyang i Szklany Szlak, bo ich warianty solo są genialne i bardzo podobne do gry wieloosobowej.
ODPOWIEDZ