Wydawanie dodatków w Polsce: ceny, dostępność, popyt

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: detrytusek »

rattkin pisze:No, nie myślę, dlatego właśnie podałem taki przykład. Nisza z natury oznacza mniejsze liczby. Ale istotna jest skala. Wyprodukować niszowy samochód to wciąż sprzedać go w ... nawet nie wiem. Pewnie z kilkadziesiąt tysięcy (bardziej popularne samochody sprzedają się gdzieś około 1-2M na rok). Wyprodukować niszową grę, to sprzedać może kilka tysięcy pudełek na całym świecie jednorazowo i pewnie już potem nigdy więcej. Przy większych "nakładach" samochodów możliwe są optymalizacje logistyki, kosztów, można ponownie używać tych samych taśm do elementów procesu, gdy produkuje się naraz kilka podobnych do siebie modeli itd. - wszystko co wiąże się z efektem skali.
Ja ciągle czytam, że się nie da, a potem przychodzi ktoś i to robi :). Myślisz, że Hobbity wtopiły na Nipponie, Signorie czy teraz na Lizbonie? (Wiem, wiem to nie dodatki). Danych nie mam oczywiście ale nie sądzę. Znaleźli swoją niszę i nie wydają 50 rodzinnych gier rocznie i "jakoś się kręci". Zapewne gorzej niż Rebelowi ale przynajmniej nie muszą
(choćby z nimi) konkurować co mogło by być bolesne.
rattkin pisze:Ale powyższe też nie do końca prawda. W rynku "casualowym" to ma sens. Ale sam powiedziałeś, że sprzedają się nie tylko tanie, miejskie nieskomplikowane autka. To równie dobrze firma może wyprodukować bardzo limitowaną, bardzo luksusową serię bardzo drogich samochodów. Skoro ktoś zapłaci wystarczająco dużo? Hajs się będzie zgadzać. I rzeczywiście, firmy decydują się produkować samochód, wiedząc, że sprzedadzą tak mało. Historia zna przypadki serii produkowanych w 500, a zdarzały się i serie po 100 sztuk i mniej. Więc, tak, można.
Nie miałem na myśli samochodów za pierdylion milionów (gdzie 1-2 sztuki pewnie zwraca koszty) albo takich składanych w szopie z części z innych samochodów. Owszem takie serie się zdarzają ale to nie są samochody seryjne, a o takich pisałem i nie zestawiałbym ich razem. I takimi raczej się nie jeździ po chleb :).
rattkin pisze:Na razie $250 wygląda na średnią górną granicę planszówkowego wariactwa. Ale to są jednorazowe złote strzały na KS.
Nie mam pojęcia jaka jest średnia ale okazuje się, że można 7th continent z dodatkami sprzedać za ok 1000 zł (karcianka!), a Kingdom Death: Monster za (o ile pamiętam) 2k zł. Mimo, że nie pojedzie na tej figurce do pracy :). To takie odpowiedniki ww super drogich samochodów.
rattkin pisze: .....
I że reguły biznesowe rządzą tak samo większością rynków: dominują produkty bezpieczne i masowe.
Pełna zgoda ale ciężkie tytuły nie wymrą. Wg mnie pójdzie to w "wąską specjalizację". Co najwyżej będą coraz droższe.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
Marx
Posty: 2420
Rejestracja: 24 sty 2016, 10:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: Marx »

Trolliszcze pisze:Nie macie wrażenia deja vu? Bo ja wrażenie odnoszę takie, że dokładnie ta sama dyskusja - z dokładnie tymi samymi argumentami, zarzutami, przeliczeniami, ile kosztuje druk dodatku i spiskowymi teoriami dziejów - musi się przetoczyć przez forum co najmniej raz na rok. Najwyraźniej właśnie wypadła nowa rocznica...
A ja bym chętnie jednak poczytał o planie wydawniczym Rebela :-)
Waiting is the hardest part.

Z nimi przychodzi mi się pożegnać
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: Bea »

Nataniel pisze:Generalnie dodatki w lokalizowanych grach to jest problem. Minimalny nakład gry, który ma jakikolwiek sens ekonomiczny (koszt matryc, tłumaczenia, itp.), to 2000 szt. W zasadzie podobny jest minimalny nakład dodatku (w sensie produkcyjnym nie różni się za bardzo od normalnej gry) - jednak możecie sobie wyobrazić, że o ile wydanie 2000 nawet super mało popularnego dodatku, w angielskiej wersji, na cały świat to nie problem - to jednak zupełnie inaczej sprawa wygląda, gdy w PL ledwie sprzedaje się minimalny nakład podstawki (pierwszym dodatkiem zainteresowanych jest 10% odbiorców podstawki, kolejnymi odpowiednio mniejszy %). Ten problem dotyka i będzie dotykał wszystkich polskich wydawców, jeżeli gra nie jest hitem, to po prostu na dodatek nie ma najmniejszych szans. Pojawiają się oczywiście takie hybrydowe rozwiązania jak angielska wersja dodatku z dołożoną instrukcją, itp. Przy Tash-Kalar wydaliśmy dwa dodatki po polsku, ale trzeciego po prostu nie damy rady - drukowanie nawet hiper-minimalnego nakładu 500 szt., żeby 450 leżało w magazynie, po prostu jest bez sensu :-(
A wrzucenie takiego dodatku na wspieram to by nie podziałało? Może jednak uzbierałaby sie kwota minimalna potrzebna do wydania, tak aby było to opłacalne?
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: rattkin »

Koszt przygotowania i prowadzenia kampanii mógłby "zjeść" cały ewentualny zysk z takiego przedsięwzięcia.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9425
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 503 times
Been thanked: 1441 times
Kontakt:

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: MichalStajszczak »

czeczot pisze:Niech ich będzie 10. Instrukcja, foliowanie itp. Czyli dodatek który w sklepie kosztuje 120 zł kosztuje w produkcji max 30-40 zł. Wiec się opłaca.
Gdyby SCD miała być na poziomie 120 zł, to koszt produkcji musiałby być poniżej 20 złotych. I dopiero wtedy wydanie mogłoby być (co wcale nie znaczy, żeby na pewno było) opłacalne.
Awatar użytkownika
bly73
Posty: 115
Rejestracja: 07 lis 2017, 22:50
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Has thanked: 103 times
Been thanked: 17 times

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: bly73 »

MichalStajszczak pisze:brak możliwości sprzedaży takiej liczby egzemplarzy dodatku, aby wydanie było opłacalne.
Wobec tego to jak to jest, że opłaca się wypuszczać i upychać na rynku coraz to nowe wersje podstawowe gier, a nie kompletować pełne tytuły? Skoro gra sprzedała się w praktycznie całym nakładzie, to skąd obawy, że nie sprzeda się w podobnym, dodatek? To mógłby pewnie tylko Nostradamus wiedzieć. Chyba, że masz na myśli, że sklepy nie są zainteresowane dystrybucją tego dodatku, w co nie chce mi się wierzyć.
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: Bary »

bly73 pisze:
MichalStajszczak pisze:brak możliwości sprzedaży takiej liczby egzemplarzy dodatku, aby wydanie było opłacalne.
Skoro gra sprzedała się w praktycznie całym nakładzie, to skąd obawy, że nie sprzeda się w podobnym, dodatek? To mógłby pewnie tylko Nostradamus wiedzieć. Chyba, że masz na myśli, że sklepy nie są zainteresowane dystrybucją tego dodatku, w co nie chce mi się wierzyć.
Odpowiedź jest prosta- z Excela i doświadczenia. Nie od dzisiaj wiadomo, że w większości przypadków najlepszą sprzedaż uzyskuje core, a wraz z każdym kolejnym dodatkiem zainteresowanie tytułem dość wyraźnie maleje. Wydawnictwo pokroju Rebela ma bardzo szerokie spektrum informacji o sprzedaży gier i rozszerzeń. Bazując na tej wiedzy i doświadczeniu nabytym przez lata działania decydują się na konkretny tytuł, bądź nie.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
Jiloo
Posty: 2420
Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 524 times
Been thanked: 455 times
Kontakt:

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: Jiloo »

bly73 pisze:(...)Chyba, że masz na myśli, że sklepy nie są zainteresowane dystrybucją tego dodatku, w co nie chce mi się wierzyć.
Nie, to my gracze nie jesteśmy zainteresowani kupowaniem rozszerzeń do gier i wolimy kupować nowe gry. Przynajmniej statystycznie.
Cytuje z pamięci, wiec przepraszam jeśli coś pomylę, ale pierwszym dodatkiem jest zainteresowanych 10% posiadających podstawkę, kolejnym już zdaje się tylko 5%.
Te informacje są kilka stron wcześniej, bo właśnie odbywała się dyskusja na ten temat.
| keep-disco-evil |
mam | szukam | oddam
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2504
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: Pan_K »

Jiloo pisze:(...) bo właśnie odbywała się dyskusja na ten temat.
I to wiele razy na forum. Chciałbym prosić o niezaśmiecanie wątku dyskusjami nie tylko na temat, ale po prostu jałowymi.
A ta dyskusja JEST nie na temat od kiedy przeszła na poziom ogólny i roztrząsa metafizyczną kwestię: jest-li wydawca obowiązany wydawać dodatki, czy nie jest? Powiedzmy, że była na temat dopóki dotyczyła kwestii: czy i dlaczego Rebel wyda ten a ten dodatek lub go właśnie nie wyda?
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: FortArt »

Najwyraźniej trzeba stosować politykę podobną jak przy grach Portalu. Tam jest "kup, ale dopiero, gdy będzie drugie wydanie", w przypadku Rebela brzmiałoby to "kup, gdy wydadzą dodatek".

Chyba, że słabsze gry, do których dodatki nigdy nie powstaną, wtedy można brać w ciemno ;)
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Jelithe
Posty: 489
Rejestracja: 09 lut 2011, 10:53
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: Jelithe »

Wielokrotnie było mówione, że często wydanie dodatku w Polsce uniemożliwia zwyczajnie umowa z oryginalnym właścicielem gry. Podany minimalny nakład jaki polski wydawca musi wydrukować w swoim języku, by w ogóle móc dołączyć do druku takiego dodatku, nierzadko przekracza ilość kopii podstawki, które się w Polsce sprzedały, więc kto przy zdrowych zmysłach będzie się pakował w dodatek?
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: RunMan »

Mam wrażenie, że od kilku stron mamy tutaj zapętloną dyskusję. Osobom, które wciąż zdeterminowane są aby dyskutować nad sensem / moralnością / obowiązkiem wydawania dodatków proponowałbym przeniesienie się do innego tematu, a pozostawienie tego na rozmowy o planach wydawniczych Rebela.
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1802
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: hipcio_stg »

[gorzkie żale mode=on]
Rebelu! Można wiedzieć skąd SCD dodatku do splendora? O ile cenę za podstawkę naginały żetony to tutaj co? Nie rozumiem dlaczego dodatek jest wyceniany na ok 85%?

Jeszcze kolejna nieprzemyślana wypraska... dwa puste pudła na półce.
[gorzkie żale mode=off]
sidmeier
Posty: 307
Rejestracja: 28 mar 2015, 20:55

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: sidmeier »

hipcio_stg pisze:[gorzkie żale mode=on]
Rebelu! Można wiedzieć skąd SCD dodatku do splendora? O ile cenę za podstawkę naginały żetony to tutaj co? Nie rozumiem dlaczego dodatek jest wyceniany na ok 85%?

Jeszcze kolejna nieprzemyślana wypraska... dwa puste pudła na półce.
[gorzkie żale mode=off]
Odpowiadam: z chęci nachapania się.

Skoro i tak każdy to kupi, to nie widzę problemu, że sypną niewartościowe pudło 1000% ceny, zarobek nie szkodzi.
Żubr
Posty: 172
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:52
Has thanked: 48 times
Been thanked: 4 times

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: Żubr »

Że cena dodatku wysoka to się zgodzę, ale...
Jeszcze kolejna nieprzemyślana wypraska... dwa puste pudła na półce.
Nie lepiej wybrać ładniejsze pudełko i w nim trzymać całość?
grybezpradu.eu 5% - Wspólne zakupy z odbiorem w Białymstoku.
czeczot
Posty: 1275
Rejestracja: 09 wrz 2017, 20:23
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 29 times
Been thanked: 71 times

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: czeczot »

Bary pisze:
bly73 pisze:
MichalStajszczak pisze:brak możliwości sprzedaży takiej liczby egzemplarzy dodatku, aby wydanie było opłacalne.
Skoro gra sprzedała się w praktycznie całym nakładzie, to skąd obawy, że nie sprzeda się w podobnym, dodatek? To mógłby pewnie tylko Nostradamus wiedzieć. Chyba, że masz na myśli, że sklepy nie są zainteresowane dystrybucją tego dodatku, w co nie chce mi się wierzyć.
Odpowiedź jest prosta- z Excela i doświadczenia. Nie od dzisiaj wiadomo, że w większości przypadków najlepszą sprzedaż uzyskuje core, a wraz z każdym kolejnym dodatkiem zainteresowanie tytułem dość wyraźnie maleje. Wydawnictwo pokroju Rebela ma bardzo szerokie spektrum informacji o sprzedaży gier i rozszerzeń. Bazując na tej wiedzy i doświadczeniu nabytym przez lata działania decydują się na konkretny tytuł, bądź nie.
A czy to nie Rebelowi wyszło że w Polsce nie opłaca się wydawać T.I.M.E. Stories? Coś to ich doświadczenie i exel są do d... sądząc po tym tytule.

Skoro się nie opłacą proszę wrzucić wydanie dodatku na wspieram.to. Sprawa będzie jasna. Gracze nie wsparli nie wydajemy, wsparli i dodatek uzyskał minimum tzn że się opłaca.

Jeszcze całkiem niedawno gier się sprzedawało dużo mniej i trzeba było dbać o klienta. Teraz klientów jest coraz więcej więc się dużo bardziej opłaca wydawać podstawki bo pracy nie dużo więcej a sprzeda się kilka razy więcej kopi.
Ostatnio zmieniony 14 lis 2017, 21:45 przez czeczot, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4716
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: BartP »

Coś ostatnio chamstwo się rozpełzło po forum. Przeczuwam przyzwolenie z góry ;].
Awatar użytkownika
mikeyoski
Posty: 1523
Rejestracja: 08 lut 2015, 00:32
Has thanked: 278 times
Been thanked: 172 times
Kontakt:

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: mikeyoski »

Sami normalnie fachowcy. Polacy jak widać są specjalistami w dziedzinie piłki nożnej, polityki i wydawania gier planszowych ;-)

Tapnięte z espiątki
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1802
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: hipcio_stg »

Żubr pisze:Że cena dodatku wysoka to się zgodzę, ale...
Jeszcze kolejna nieprzemyślana wypraska... dwa puste pudła na półce.
Nie lepiej wybrać ładniejsze pudełko i w nim trzymać całość?
Obejrzyj obie wypraski. Albo wyrzucisz obie i luzem zmieścisz całość w połowie jednego pudełka, albo musisz trzymać dwa pudła. Takie czasy :(
Awatar użytkownika
EsperanzaDMV
Posty: 1519
Rejestracja: 17 lut 2017, 14:40
Has thanked: 301 times
Been thanked: 637 times

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: EsperanzaDMV »

FortArt pisze:Najwyraźniej trzeba stosować politykę podobną jak przy grach Portalu. Tam jest "kup, ale dopiero, gdy będzie drugie wydanie", w przypadku Rebela brzmiałoby to "kup, gdy wydadzą dodatek".
Do Tash-Kalara dopiero trzeci dodatek nie będzie wydany, więc mógłbyś się naciąć :P

Od siebie dodam, że także chciałbym się dowiedzieć skąd wyniknęła taka a nie inna SCD do dodatku do Splendoru, w sensie dodatek = 100% ceny podstawki. A potem dziwić się, że dodatki się nie sprzedają... Eh.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: rattkin »

A gdzie jest powiedziane, że dodatek ma być tańszy? Jak obiektywnie zmierzyć "przyrost zadowolenia i jakości z obcowania" pomiędzy dodatkiem a podstawką?
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: detrytusek »

rattkin pisze:A gdzie jest powiedziane, że dodatek ma być tańszy? Jak obiektywnie zmierzyć "przyrost zadowolenia i jakości z obcowania" pomiędzy dodatkiem a podstawką?
Logika by nakazywała. Jak chcesz wymiernie to liczba elementów jest dużo mniejsza co powinno wpłynąć na cenę. Niewymiernie to produkt niesamodzielny tylko wzbogaca produkt samodzielny. Sam z siebie nic nie może. Dlatego ew. większe zadowolenie czerpiesz z obcowania nie z dodatkiem tylko z ulepszoną podstawką.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
Vester
Posty: 956
Rejestracja: 19 lis 2010, 11:12
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 25 times
Been thanked: 44 times

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: Vester »

Jak nie wiadomo, o co chodzi, to o nakład. Poza tym Splendor to hit (chyba), więc ma miejsce uprawnione dojonko. Też byś tak zrobił.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: rattkin »

detrytusek pisze:
rattkin pisze:A gdzie jest powiedziane, że dodatek ma być tańszy? Jak obiektywnie zmierzyć "przyrost zadowolenia i jakości z obcowania" pomiędzy dodatkiem a podstawką?
Logika by nakazywała. Jak chcesz wymiernie to liczba elementów jest dużo mniejsza co powinno wpłynąć na cenę. Niewymiernie to produkt niesamodzielny tylko wzbogaca produkt samodzielny. Sam z siebie nic nie może. Dlatego ew. większe zadowolenie czerpiesz z obcowania nie z dodatkiem tylko z ulepszoną podstawką.
Tylko że to wątpliwy argument. Zadowolenia nie mierzy się ilością komponentów ani tym, czy to nowa gra, czy nie. Dodatek może być na tyle obszerny, ze niemal tworzy grę na nowo. I tak dalej i tak dalej. To nie z dodatkiem obcujesz, tylko z nowa gra, powstałą dzięki temu dodatkowi. Czy na pewno zawsze czerpie się większe zadowolenie z nowej gry - tego nie wiem i bez danych trudno wyrokować.

Inna rzecz, to ze polscy klienci są mocno rozpieszczeni przez lokalne wydawnictwa, które serwują tańsze lokalizacje, tnąc na komponentach, miejscu druku, czy tam jakoś inaczej optymalizują. Takie działania maja sens w przypadku podstawki, bo napędzi to sprzedaż. Dodatki - jak już o zgrozo koniecznie trzeba - to już zwykle druk międzynarodowy, bez cackania się i optymalizacji. A inna sprawa, to że dodatki ogólnie są drogie, a już szczególnie widać ten trend w tym roku.

Czyli: miast rzucać „absurdami”, pora się przyzwyczajać, bo tak już będzie.
xelos80
Posty: 669
Rejestracja: 15 lis 2013, 17:33
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Rebel - plany wydawnicze na 2017 rok

Post autor: xelos80 »

rattkin pisze:
Tylko że to wątpliwy argument. Zadowolenia nie mierzy się ilością komponentów ani tym, czy to nowa gra, czy nie. Dodatek może być na tyle obszerny, ze niemal tworzy grę na nowo. I tak dalej i tak dalej. To nie z dodatkiem obcujesz, tylko z nowa gra, powstałą dzięki temu dodatkowi. Czy na pewno zawsze czerpie się większe zadowolenie z nowej gry - tego nie wiem i bez danych trudno wyrokować.
To trzeba zadać pytanie, jeśli w podstawkę zagrałem np 20 razy i już zdarzyła mi się znudzić to czy z dodatkiem zagram kolejne 20 razy zanim znów się mi znudzi. Jeśli tak to dodatek może faktycznie wart jest ceny podstawki. Jeśli nie znaczy że dodatek nie wnosi tyle żeby zadowolenie że zmian było warte aż tyle.

Trochę jak z wersjami reżyserskimi filmów. Dodane jest np 20 min dodatkowych scen. Wielki fan oglądając taka wersję może uzna że ogląda nowy film bo dodatkowe sceny zmieniły jego odbiór całości. Ktoś inny za to uzna że to jest to samo i nie widzi różnicy albo nowe sceny spowodowaly że film jest troszkę lepszy.

Wytchnienia dodatku pewnie skierowana jest do wielkich fanów splendora pytanie czy jest ich wystarczająco dużo
ODPOWIEDZ