Metro 2033: Przełom / Breakthrough
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
-
- Posty: 15
- Rejestracja: 11 lip 2017, 14:06
Metro 2033: Przełom / Breakthrough
11 Sierpnia 2017 roku miała premierę polska wersja Metro 2033: Przełom. Właśnie dotarła do mnie paczka i jestem po zapoznaniu się z instrukcją. Jutro planuje dziewiczą grę w pełnym składzie, więc ew. wrażenia - w dniach kolejnych, tymczasem na obecnym etapie wychwyciłem sporo niespójności, czy to względem poprzedniej gry Metro, czy ogólnego uniwersum - za które należą się ogromne pstryczki w nos, bo psują wrażenie:
Do polskiego wydawcy:
1. Wypraska na komponenty, którą dodał polski wydawca jest świetna, ale drukarnia skopała sprawę, bo miejsce na żetony frakcyjne (populacji), jest nieco za mała i żetony wchodzą na wścisk i nie wygląda to estetycznie. Plus taki, że na pewno nie wypadną
2. Brakuje ewidentnie znacznika pierwszego gracza, a w kartonie z komponentami - było sporo miejsca na zadruk logo, więc można było go spokojnie wykroić i posłużyłby jako owy znacznik. Minus za to niedopatrzenie.
3. Nazwa "Opieka" dla zasobów z ikonką "Kropelek" jest nieadekwatna do ikonki. Powinno to się nazywać po prostu "Woda".
Duży plus za to, że Ogry Games (po mojej uwadze) zmienił ilustracje "Czarnego" wywalając z niego łańcuchy, tatuaż i zmieniajać z koloru brązowego na czarny.
Do rosyjskiego dewelopera gry:
1. Frakcja "Stowarzyszenie WOGN" (Gwiazdka) ma pomyloną ikonkę z "Konfederacją 1905" sugerując się grą Metro 2033 i powinny być zamienione.
2. Kilka cech kart logicznie nie pasuje do swoich odpowiedników, i nie rozumiem decyzji np. :
- Zagrożenie "Czarny" który nie ma typu ataku "Psychiczne",
- Zasób "Licznik Geigera", który chroni przed zagrożeniem "Nieznane" zamiast "Radioaktywne",
- "Amunicja 5,45mm" któa daje ochronę na zagrożenie "Radioaktywności" (w dodatku Amunicja 7,62mm nie daje już żadnej ochrony)
- "Manierka na wodę", która daje ochronę na zagrożenie "Psychiczne"
3. Karty stacji - jest ich cztery typu, z czego trzy dotyczą konkretnych frakcji. Tylko dwie z nich mają ikonkę (Linia Czerowona, Polis), trzeciej brakuje. Nie wiem czy to interpretować jako "Hanza" czy niedopatrzenie.
4. Ikonka dla zasobu żywności to "Grzyb" z czego na żywność składają się zarówno grzyby, wieprzowina jak i szczury.
5. W Metro 2033 mieliśmy sześć frakcji, w "Przełom" mamy tylko pięć - każdy odpowiadający jednemu zasobowi, a zasobów mamy 6 rodzaji. Spokojnie można by dodać szóstą frakcję dla zasobu "Opieka". Można by spokojnie dodać "Linie Czerwoną" z cechą produkcji amunicji, tymczasem "Konfederacji Arbackiej" dać produkcję "Opieki/wody" zamiast amunicji.
Jakie są wasze przemyślenia?
Ostatnio zmieniony 18 sie 2017, 00:02 przez Deathdealer, łącznie zmieniany 2 razy.
Re: Metro 2033: Przełom / Breakthrough
Wow, dziwię się, że wydali tak niedorobiony produkt. Wygląda to jakby ktoś się spieszył z wydaniem lub udostępnił grafikowi nieskończone pliki. Jako fan uniwersum na pewno tej gry nie kupię w takim stanie.
-
- Posty: 15
- Rejestracja: 11 lip 2017, 14:06
Re: Metro 2033: Przełom / Breakthrough
Ten produkt jest bardzo dorobiony, większość powyższych niuansów to moje czepialstwo bo jestem strasznym detalistą. Na samą mechanikę, czy przebieg gry nie wpływa to w żaden sposób, a gra jest bardzo ładnie i solidnie wydana. Te elementy nie przeszkadzają, ba nawet dam rękę sobie uciąć - że mało kto wyciągnie podobne wnioski, a jak ktoś się nie interesuje dogłebnie Uniwersum, to nawet machnie na to ręką. To są moje luźne przemyślenia i rzeczy, które dostrzegłem - jutro rozgrywam sesje w pełnym składzie, to dam krótką recenzję.
-
- Posty: 15
- Rejestracja: 11 lip 2017, 14:06
Re: Metro 2033: Przełom / Breakthrough
No i pierwsza rozgrywka za mną, planowałem 2-3 partie, ale gra okazała się wcale nie taka szybka (chodź dynamiczna), jakby mogło się wydawać. Graliśmy w pełnym składzie, twórca określa czas rozgrywki na ok 40-60 min, a nam to zajęło prawie 3 godziny (z tłumaczeniem zasad), chodź to efekt pierwszego razu.
Jednak to co mi się rzuciło w oczy natychmiast, to że gra cierpi na brak balansu - jak planszowe Metro 2033, w którym robi się małe kroczki by jednym nieodpowiednim ruchem stracić to co się walczyło przez długi czas i ciężko się później od tego odkuć. Podobnie z Metro 2033 Przełom jest tak, że gra wydaje się zaprojektowana bardziej rozsądnie, to można wiele stracić w jednym ruchu przeciwnika i później długo się to odbudowuje. Obydwie gry są pod tym względem bezlitosne - to oczywiście można zrzucić na klimat Metra, że tam bieda, głód i surowy świat, co dobrze oddaje to, chodź z punktu projektowego nie jest to dobre - bo ciułasz sobie ta rzepkę po woli i w jednym kroku ktoś Ci to wszystko niweluje.
Ale do konkretów:
- Dynamiczna rozgrywka
- Bardzo ładne karty
- Mimo niewielu kart (130) sprawia wrażenie kompletnej
- Proste zasady, ale dające sporo myślenia
- Instrukcja jest kompletna i przejrzysta, zdarzają się przypadki wymagające erraty, ale są sporadyczne
- Kompaktowa, ekspresowa do rozłożenia i tłumaczenia zasad
- Poprawiona ilustracja Czarnego w wersji polskiej
- Wypraska dołączona od polskiego producenta...
Do minusów:
- ...który zaliczył fuckup i miejsce na żetony populacji mieszczą się ledwo na ścisk i nie wygląda to estetycznie (ale przynajmniej nie wypadnie )
- Można stracić cały uciułany interes w jednym ruchu przeciwnika
- Podobnie jak w Metro 2033, jeżeli ktoś zdobędzie znaczącą przewagę to ciężko to zniwelować
- Nie da się w tej grze cofać w przewadze, można tylko zyskiwać - brakuje mechanizmu ujmowania komuś populacji (punktów)
- Sporo drobnych nielogiczności dotyczącego klimatu i spójności z uniwersum*
- Ewidentnie można było sprowadzić szóstą brakująca nację "Lini Czerwonej" bo brakuje nacji z specjalizacją na zasoby "wody", niekoniecznie zmieniając ilość graczy
W skrócie:
Gra podobnie jak Metro 2033 - bardzo fajna, przyjemna - dla fanów uniwersum Metro, rzecz konieczna. Ale mimo to czuć, że można by z tego o wiele więcej wycisnąć, bez jakiegoś specjalnego nakładu pracy. Mają potencjał, ale nie wykorzystany. Metro 2033: Przełom kosztuje jakieś śmieszne pieniądze - za tą cenę zdecydowanie polecam (dałem 66 zł).
*
- Karta zagrożenia "Czarny" nie posiada ataku rodzaju "psychicznego", a przecież głównie tym Czarni atakowali
- Zmutowany pies, który atakuje "Psychicznie"
- Manierka z wodą, która daje obronę na ataki "Psychiczne"
- Plecak, który daje obronę na ataki "Radioaktywne"
- Licznik Geigera, który zamiast obrony na ataki "Radioaktywne" daje obrone na "Nieznane"
- Naboje 5,45mm które dają obrone na ataki "Biologiczne", a już naboje 7,62mm nie daja obrny żadnej - a czemu nie broń, zamiast amunicji?
Jednak to co mi się rzuciło w oczy natychmiast, to że gra cierpi na brak balansu - jak planszowe Metro 2033, w którym robi się małe kroczki by jednym nieodpowiednim ruchem stracić to co się walczyło przez długi czas i ciężko się później od tego odkuć. Podobnie z Metro 2033 Przełom jest tak, że gra wydaje się zaprojektowana bardziej rozsądnie, to można wiele stracić w jednym ruchu przeciwnika i później długo się to odbudowuje. Obydwie gry są pod tym względem bezlitosne - to oczywiście można zrzucić na klimat Metra, że tam bieda, głód i surowy świat, co dobrze oddaje to, chodź z punktu projektowego nie jest to dobre - bo ciułasz sobie ta rzepkę po woli i w jednym kroku ktoś Ci to wszystko niweluje.
Ale do konkretów:
- Dynamiczna rozgrywka
- Bardzo ładne karty
- Mimo niewielu kart (130) sprawia wrażenie kompletnej
- Proste zasady, ale dające sporo myślenia
- Instrukcja jest kompletna i przejrzysta, zdarzają się przypadki wymagające erraty, ale są sporadyczne
- Kompaktowa, ekspresowa do rozłożenia i tłumaczenia zasad
- Poprawiona ilustracja Czarnego w wersji polskiej
- Wypraska dołączona od polskiego producenta...
Do minusów:
- ...który zaliczył fuckup i miejsce na żetony populacji mieszczą się ledwo na ścisk i nie wygląda to estetycznie (ale przynajmniej nie wypadnie )
- Można stracić cały uciułany interes w jednym ruchu przeciwnika
- Podobnie jak w Metro 2033, jeżeli ktoś zdobędzie znaczącą przewagę to ciężko to zniwelować
- Nie da się w tej grze cofać w przewadze, można tylko zyskiwać - brakuje mechanizmu ujmowania komuś populacji (punktów)
- Sporo drobnych nielogiczności dotyczącego klimatu i spójności z uniwersum*
- Ewidentnie można było sprowadzić szóstą brakująca nację "Lini Czerwonej" bo brakuje nacji z specjalizacją na zasoby "wody", niekoniecznie zmieniając ilość graczy
W skrócie:
Gra podobnie jak Metro 2033 - bardzo fajna, przyjemna - dla fanów uniwersum Metro, rzecz konieczna. Ale mimo to czuć, że można by z tego o wiele więcej wycisnąć, bez jakiegoś specjalnego nakładu pracy. Mają potencjał, ale nie wykorzystany. Metro 2033: Przełom kosztuje jakieś śmieszne pieniądze - za tą cenę zdecydowanie polecam (dałem 66 zł).
*
- Karta zagrożenia "Czarny" nie posiada ataku rodzaju "psychicznego", a przecież głównie tym Czarni atakowali
- Zmutowany pies, który atakuje "Psychicznie"
- Manierka z wodą, która daje obronę na ataki "Psychiczne"
- Plecak, który daje obronę na ataki "Radioaktywne"
- Licznik Geigera, który zamiast obrony na ataki "Radioaktywne" daje obrone na "Nieznane"
- Naboje 5,45mm które dają obrone na ataki "Biologiczne", a już naboje 7,62mm nie daja obrny żadnej - a czemu nie broń, zamiast amunicji?
-
- Posty: 537
- Rejestracja: 14 maja 2013, 08:57
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Re: Metro 2033: Przełom / Breakthrough
Nasza niezwykle obszerna recenzja gry Metro 2033: Przełom
Metro 2033: Przełom to gra karciana, która osadzona została w słynnym już postapokaliptycznym uniwersum stworzonym przez Dmitryja Glukhovskiego – Metro 2033. Podczas rozgrywki poczujesz ciężki i mroczny klimat zaszczucia, a wszystko to podczas podbojów kolejnych stacji metra.
http://dicelandblog.pl/recenzja-38-metro-2033-przelom/
Metro 2033: Przełom to gra karciana, która osadzona została w słynnym już postapokaliptycznym uniwersum stworzonym przez Dmitryja Glukhovskiego – Metro 2033. Podczas rozgrywki poczujesz ciężki i mroczny klimat zaszczucia, a wszystko to podczas podbojów kolejnych stacji metra.
http://dicelandblog.pl/recenzja-38-metro-2033-przelom/