Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Bary »

Trolliszcze pisze:Inne frakcje oczywiście także mogą powiększać przymierza, budując kopalnie na planetach bezpośrednio przylegających do już uformowanych przymierzy (jest to opisane na stronie 15). Co więcej, gracz może nawet połączyć dwa istniejące przymierza, jeśli zbuduje kopalnię na planecie, która bezpośrednio przylega do dwóch uformowanych już przymierzy (taka sytuacja jest jak najbardziej możliwa).
Słuszna uwaga, zasugerowałem się opisem związanym z tworzeniem nowego przymierza, że nie może ono przylegać do już istniejącego. Dzięki za zwrócenie uwagi, już poprawiam!
Trolliszcze pisze: Reszta to chyba trochę czepialstwo. Zasada mówi, że należy odrzucić znacznik mocy z cyklu mocy, a za cykl uważa się wszystkie jego pola - wynika stąd logiczny wniosek, że można usuwać z dowolnych pól. Kopalnia na przykładzie rzeczywiście jest lekko przesunięta, dopiero teraz zauważyłem, ale nie ma żadnych wątpliwości, gdzie ją postawić (jest tam obok tylko jedna żółta planeta). Problematyczny może być jedynie brak informacji o tym, co się dzieje, gdy w ogóle nie spełniliśmy wymogów żetonu punktowania końcowego. Ciekawe, czemu to nie wyszło w testach... Może dlatego, że trzeba się bardzo postarać, żeby nie zaliczyć tam chociaż kilku punktów?
Może i trochę się czepiam- cóż, taki charakter. ;) W przypadku mocy napisałem słowo niekonsekwencja, nie błąd. Kilkukrotnie wspomniałem też, że są to w moim mniemaniu drobne niedoprecyzowania, które nie zepsują rozgrywki. Dlatego w recenzji nawet nie wymieniałem tych pierdół. W moim odczuciu jednak instrukcja powinna być możliwie spójna i jednoznaczna, i w dodruku naniósłbym małe korekty.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 386 times
Been thanked: 452 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: KamradziejTomal »

Jeśli chodzi o samą treść instrukcji dla mnie nie była ona chyba w żadnym miejscu myląca. Gdzieś mi z tyłu głowy siedzi, że coś ostatnio znaleźliśmy czego nie opisano ale to było ze 2 tygodnie temu i nie jestem w stanie sobie tego przypomnieć.

Nie do końca mi pasuje rozkład instrukcji ale nie zastanawiałem się też co by można zrobić, żeby było lepiej. Może wystarczyłoby zrobić gdzieś skróconą wersję z przebiegiem pełnej rundy ale to już byłoby na poziom super+.
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Trolliszcze »

Są pewne drobiazgi do poprawy - sam znalazłem ze dwie literówki, informację o usuwaniu znaczników z cyklu mocy podczas stawiania satelitów rzeczywiście można dodać itp. - ale i tak uważam, że instrukcja wyszła naprawdę dobrze. Osobiście miałem co do tego spore obawy, bo gra wciąż była testowana dosłownie na dzień przed oddaniem plików do druku i pod sam koniec prac otrzymywaliśmy od Feuerlanda sporo maili z różnymi poprawkami, które musieliśmy nanosić na teoretycznie gotowe już pliki (łącznie ze zmianą zasady, która wymagała poprawek w kilku miejscach instrukcji). Najedliśmy się przez to sporo strachu i ja do końca nie byłem pewien, czy jakieś głupoty nie przeszły - na szczęście chyba nie, o czym może świadczyć raczej martwy wątek Gai w dziale zasad.

Do instrukcji Z-Mana nie można porównywać 1:1, bo oni równolegle robili własną wersję instrukcji (miejscami jest ciut inaczej sformatowana, być może są też jakieś różnice w treści - nie wiem, nie mieliśmy dostępu do tych plików).
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Bary »

Trolliszcze pisze:Są pewne drobiazgi do poprawy - sam znalazłem ze dwie literówki, informację o usuwaniu znaczników z cyklu mocy podczas stawiania satelitów rzeczywiście można dodać itp. - ale i tak uważam, że instrukcja wyszła naprawdę dobrze. Osobiście miałem co do tego spore obawy, bo gra wciąż była testowana dosłownie na dzień przed oddaniem plików do druku i pod sam koniec prac otrzymywaliśmy od Feuerlanda sporo maili z różnymi poprawkami, które musieliśmy nanosić na teoretycznie gotowe już pliki (łącznie ze zmianą zasady, która wymagała poprawek w kilku miejscach instrukcji). Najedliśmy się przez to sporo strachu i ja do końca nie byłem pewien, czy jakieś głupoty nie przeszły - na szczęście chyba nie, o czym może świadczyć raczej martwy wątek Gai w dziale zasad.
Powiem tak: oby tylko takie drobnostki udawało się znajdować w instrukcjach i świat byłby lepszy. :) Zgadzam się z KamradziejTomal, że przydałby się jakiś skrót zasad, najlepiej w formie arkusza, jak to zostało przygotowane w przypadku trybu solo.
No dobra, ale jak tam idą rozgrywki? Jakoś cicho się zrobiło... ;)
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Trolliszcze »

Nam się udało w tym miesiącu już 8 partii, na razie gram zgodnie z zasadą, że nie wolno mi wracać do frakcji, które już wypróbowałem, przez co wybór się ostatnio mocno zawęża ;) Wszystkimi frakcjami grało mi się dotąd dobrze, choć pewnie nawet nie liznąłem optymalnych strategii - ostatnio np. przekonałem się do Bal T'aków, którzy mnie przerażali blokadą drzewka nawigacji. Jak się okazało, nie taki diabeł straszny - szybko rozwinąłem gajaformowanie i produkowałem jakieś kosmiczne ilości KiK-ów (plus udało mi się postawić w pierwszej rundzie ich Akademię dającą 4 kasy, co było dla mnie priorytetem, bo nie wylosował nam się żaden żeton wzmocnienia dający kasę). Ostatecznie nastukałem ~150 punktów. Generalnie rzecz biorąc, w tych ośmiu partiach nie wychodziłem poza zakres punktów 130-160 (mój maks to chyba frakcją Hadż Halla 167).

I każda partia utwierdza mnie w przekonaniu, że to lepsza TM. Uczciwie przyznaję, że jedna z moich ulubionych czynności w tej grze to setup, a już szczególnie rozkładanie mapy i technologii. Zawsze jest dreszczyk emocji, a jak się fajnie później kmini, która frakcja najlepiej wykorzysta ten układ i jak to zrobić...
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2504
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Pan_K »

Bary pisze: No dobra, ale jak tam idą rozgrywki? Jakoś cicho się zrobiło... ;)
Bo wszyscy siedzą i grają ;)
Przynajmniej ja tak mam. Gra mnie wciągnęła totalnie (ostatnio chyba Comancheria zrobiła na mnie takie wrażenie). I to właśnie w trybie solo: masteruję frakcje, starając się grać z tą samą frakcją automy, dopóki jej daną frakcją nie pokonam. Za mną 24 rozgrywki w większości samotne, z czego 19 w lutym...
Jak to mówią za wielką wodą: I love this game! ;)
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1270 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: seki »

U mnie 5 partii. Gra jest genialna. Projekt Gaja przestała się mieścić na skali moich ocen. Chyba będę musiał obniżyć na bgg ocenę innych ulubionych gier aby oddać należyte miejsce tej gry w mojej osobistej hierarchii. Jestem nią zachwycony. Grałem jak narazie tylko na 2 osoby i jest rewelacyjna w tym składzie. Brakowało mi cięższej gry, w którą mógłbym zagrać wieczorem po położeniu dzieci spać, takiej która nie męczyła by długością rozgrywki. Zawsze mieścimy się w 1,5 h bez problemu. Gry są bardzo emocjonujące, ostatnio przegrywałem całą partię a osiągnąłem zwycięstwo dosłownie ostatnią akcją. Ale nie jest to dzieło przypadku, brak wydarzeń losowych sprawia, że każde takie zwycięstwo jest zasłużone i wynika z odpowiedniego przygotowania. Ostatnio wydalen 4 jednostki wiedzy aby wejść na najwyższy poziom toru dający 4 kiki. Oczywiście musiałem w tym celu mieć żeton przymierza na zielonej stronie. I to pozwoliło mi zasiedlić ostatnią na mapie planetę Gaja oddaloną o 5 pól. Miałem zasięg tylko 1 ale go zwiększyłem za 2 kiki i trzeciego kika wydałem na sterraformowanie Gaji. To dało mi punkty z żetonu rundy +3 i pozwoliło zwyciężyć na torze punktacji końcowej za ilość budynków co dało mi kolejne 6 pkt przewagi nad rywalem. Całość zakończyłem zwycięstwem o 6 punktów. Narazie najlepszy wynik mam Itarianami. Za każdym razem gram inną frakcją i czerpie dużą radość z wymyślania optymalnej strategii dla danej frakcji. Oczywiście w kontakcie z inną frakcją i inną sytuacją na planszy punktowania ta strategia może się różnić. Po zagraniu każdą frakcją mam zamiar ogrywać frakcje przy których osiągnąłem najniższy wynik. Narazie uważam, że każda jest bardzo dobrze zbalansowana i nie potrafię wybrać najlepszej czy najgorszej. Każdą gra się inaczej ale na tyle skutecznie by dobrą grą osiągnąć zwycięstwo. Póki co 5 partii różnymi frakcjami i wszystkie zakończyłem zwycięstwem. Mimo, że zdarza mi się grać solo to w Projekt Gaja jeszcze nie zagrałem.
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 386 times
Been thanked: 452 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: KamradziejTomal »

U nas na razie żona wymusiła powrót do Marco Polo, ale już ją namawiam na kolejne partyjki w Projekt Gaja :D

Poszedłem też w końcu dokupić sobie pianki i wczoraj zacząłem produkcje insertu żeby ten bajzel pudełkowy w końcu ogarnąć. Krótszy setup jak dla mnie tylko zwiększy chęć do grania ;)
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
Awatar użytkownika
bardopondo
Posty: 726
Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
Has thanked: 184 times
Been thanked: 228 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: bardopondo »

KamradziejTomal pisze:Jeśli chodzi o samą treść instrukcji dla mnie nie była ona chyba w żadnym miejscu myląca. Gdzieś mi z tyłu głowy siedzi, że coś ostatnio znaleźliśmy czego nie opisano ale to było ze 2 tygodnie temu i nie jestem w stanie sobie tego przypomnieć.
...
.
Instrukcja jest w mojej opinii pozbawiona jakichś ewidentnych błędów ale z tego co obserwuje na forach wiele osób nie od razu załapalo kwestię awansu na szczyt toru technologii i zabierania kafelka terchnologii zaawansowanej. Uklad planszy sugeruje iz dzieje sie to niejako z automatu : przechodzisz na 5 pole i zgarniasz kafelek po drodze, a tu się okazuje że nie jest to aż tak proste, trzeba mieć dwa żetony federacji na zielonej stronie. Niby w instrukcji wszystko jest, ale ten fakt nie zostal jakoś wytłuszczony.
Sam tłumaczyłem podczas pierwszej rozgrywki źle, a instrulcje przecztalem wczesniej dwa razy.

Co do gier :Gaja nie schodzi ze stolu, żona nawet sama zapronowala rozgrykę ( wydarzenie bez precensu :). Pobijanie rekordów to fantastyczna sprawa - ostatnio 190 pkt Itarianami, aż sam się zastanawiam jak to się udało.
Coś czuje że gra bedzie żywotna jak agricola, piersza duża rozkmina jest juz wtedy kiedy ogarniasz uklad planszy z polozeniem kafelkow technologii. każda rozgrywka to mieszanka dlugofalowego planowania z taktycznymi zagraniami. Fajnje się czyta gdy rozni wymiatacze na forum bgg spieraja sie jak poszczegolnymi frakcjami powinno suę grac, wychodxi ze nie ma gotowych skryptow jak w TM
kendzikk
Posty: 36
Rejestracja: 11 mar 2015, 13:18
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 4 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: kendzikk »

Odkąd kupiłem Projekt Gaja, to zastanawiam się, czy jest sens kupować jeszcze jakieś inne euro :roll:
norkbes
Posty: 1387
Rejestracja: 17 lut 2014, 15:22
Has thanked: 14 times
Been thanked: 7 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: norkbes »

bardopondo pisze: wychodxi ze nie ma gotowych skryptow jak w TM
W TM zagrałem ok 100 razy. Skryptów żadnych nie widzę. Dla mnie TM jest na tyle dobra że póki co nie jestem zainteresowany PG. Nawet 2os w TM jest dla mnie dosyć dobry choć oczywiście wolę grać 4os.

Swego czasu była dyskusja na temat skryptowania w Rosyjskich Kolejach. Wygrałem dwa pierwsze sezony ligi i po ok 50 grach skrypty są widoczne szczególnie jak ktoś ma priorytet żeby grać ciągle to samo a nie wygrywać. Mówię to przez pryzmat swoich doświadczeń. Zagrałem skryptem który wygrywa mi ligę z graczami z Top10 BGA i pograć sobie nie pograłem.

Szczerze polecam TMTour i granie z różnymi graczami. Podejrzewam że przestanę być zaskakiwany w TM po kolejnych 900+ grach. Wtedy zacznę grać na innej mapie :) a póki co są cztery dobrze przetestowane. No i na horyzoncie nowy dodatek do TM. Mam nadzieję ze będzie równie dobry jak Ogień i Lód.
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2313
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 563 times
Been thanked: 901 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Galatolol »

bardopondo pisze: wychodxi ze nie ma gotowych skryptow jak w TM
Za wcześnie by coś takiego stwierdzić. No i PG nie ma wersji internetowej, co pomaga łamać grę, bo łatwiej dużo grać.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1270 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: seki »

Nie znam TM ale nie wierzę w żadne skrypty w PG. Jest w niej zbyt dużo zmiennych. Inne punkty za runde, punkty końcowe, inny rozkład planet, inna przeciwna frakcja, inny rozkład technologii czynią to, że grając cały czas tę samą frakcją trzeba czynić inne ruchy. Do tego dochodzą poczynania rywali, które bardzo istotnie wpływają na nasze działania. Nie raz czułem presję by szybko zająć jakąś planetę lub chociaż wejść przed rywalem na najwyższy poziom badań.
Ostatnio zmieniony 01 mar 2018, 19:48 przez seki, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
bardopondo
Posty: 726
Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
Has thanked: 184 times
Been thanked: 228 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: bardopondo »

norkbes pisze:
bardopondo pisze: wychodxi ze nie ma gotowych skryptow jak w TM
W TM zagrałem ok 100 razy. Skryptów żadnych nie widzę. Dla mnie TM jest na tyle dobra że póki co nie jestem zainteresowany PG. Nawet 2os w TM jest dla mnie dosyć dobry choć oczywiście wolę grać 4os.

Swego czasu była dyskusja na temat skryptowania w Rosyjskich Kolejach. Wygrałem dwa pierwsze sezony ligi i po ok 50 grach skrypty są widoczne szczególnie jak ktoś ma priorytet żeby grać ciągle to samo a nie wygrywać. Mówię to przez pryzmat swoich doświadczeń. Zagrałem skryptem który wygrywa mi ligę z graczami z Top10 BGA i pograć sobie nie pograłem.

Szczerze polecam TMTour i granie z różnymi graczami. Podejrzewam że przestanę być zaskakiwany w TM po kolejnych 900+ grach. Wtedy zacznę grać na innej mapie :) a póki co są cztery dobrze przetestowane. No i na horyzoncie nowy dodatek do TM. Mam nadzieję ze będzie równie dobry jak Ogień i Lód.
Hmm. Masz racje. Uzylem chyba zbyt radykalnego slowa.
W TM zagralem moze z 10 partii na zywo i moze drugie tyle na snellmanie. Zauważylem ze pewnymi frakcjami robi sie poczatkowo takie same rzeczy w stylu grasz nomadami stawiasz SH. W PG z tego co zauwazylem i poki co czytam jest bardziej "it depends", co bardzej cenię.
Fojtu
Posty: 3373
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 555 times
Been thanked: 1259 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Fojtu »

bardopondo pisze: Hmm. Masz racje. Uzylem chyba zbyt radykalnego slowa.
W TM zagralem moze z 10 partii na zywo i moze drugie tyle na snellmanie. Zauważylem ze pewnymi frakcjami robi sie poczatkowo takie same rzeczy w stylu grasz nomadami stawiasz SH. W PG z tego co zauwazylem i poki co czytam jest bardziej "it depends", co bardzej cenię.
No i tu na przykład wiele osób jest zaskoczonych, ale statystycznie rzecz biorąc otwarcie SH nomadami nie jest najsilniejsze. Jak się gra we własnym sosiku to się może tak wydawać, ale pewne opcje w tej grze nie są takie oczywiste.
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Bary »

Osobiście także próbowałem każdej frakcji podczas kolejnych rozgrywek i teraz mogę wreszcie skupić się na ulubionych. :) Jak na razie największą frajdę dali mi Ambasowie zwani przeze mnie Ambasadorami hehe (no co, sucha gra, to suche żarty :P). Ich cecha pozwala nieźle poszaleć z przymierzami! Chociaż w sumie większość frakcji daje dużą frajdę z rozgrywki, a przede wszystkim różnorodność. Niestety nie mogę za często używać opcji zmiennego rozstawiania kafli kosmosu, bo mi się grupa buntuje, że za długo, że oszustwo itd. (nauczyli się cwaniaki mniej więcej tej domyślnej i teraz chcą to wykorzystywać). Ostatnio grałem przeciwko Lantydom i trochę obawiałem się, że ich stawianie budynków pół darmo na planetach przeciwnika może dać konkretnego kopa tej frakcji (dodatkowo jednym z celów końcowych było posiadanie jak największej liczby budynków O_o). Okazało się jednak, że można skutecznie z nimi rywalizować (kolejny plus dla balansu), a zbytnie rozstawienie się na planetach przeciwnika przyjemnie blokuje Lantydom rozwój.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1270 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: seki »

Ja po 3 partiach zrezygnowałem z mieszania i ustawiania kafli kosmosu. Gram już na domyślnym ustawieniu i przy takim jest wg nas lepsza rozgrywka pewnie dlatego, że ustawienie planet jest bardzej zbalansowane.
Awatar użytkownika
bartek_wola
Posty: 33
Rejestracja: 16 gru 2007, 22:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: bartek_wola »

Jestem ma razie po 4 partiach z dziewczyną i jednej partii 3 osobowej. Gra wciagą i daje kopa szarym komórkom, przez co obywoje siedzimy nad planszą bez słowa lecz ,,słychać" pracujące głowy.

Na razie nie kombinuje z losowym ustawianiem kafli planszy. Za mało gier przegranych, przy pierwszych grach ważny jest balans i zadowolenie z rozgrywki. Ważne, żeby druga połowa sie nie odstraszyła. Na razie jest dobrze, chce grać. Przy jednej partii dosłownie mnie zmiotła z planszy grając Terranami [emoji6]

Wysłane z mojego SM-G925F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
bardopondo
Posty: 726
Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
Has thanked: 184 times
Been thanked: 228 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: bardopondo »

Fojtu pisze: No i tu na przykład wiele osób jest zaskoczonych, ale statystycznie rzecz biorąc otwarcie SH nomadami nie jest najsilniejsze. Jak się gra we własnym sosiku to się może tak wydawać, ale pewne opcje w tej grze nie są takie oczywiste.
jest ten poradnik:
https://docs.google.com/document/d/1cas ... cvHMy0/pub
dość dyrektywny jest w zakresie co robić daną frakcją.
Podobno wszyscy go znają i może dlatego miałem wrażenie grając przez neta , że pierwsza runda w wykonaniu innych graczy to ruchy z automatu w zależności od wybranej frakcji.
Awatar użytkownika
elayeth
Posty: 1051
Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 175 times
Been thanked: 192 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: elayeth »

bardopondo pisze: jest ten poradnik:
https://docs.google.com/document/d/1cas ... cvHMy0/pub
dość dyrektywny jest w zakresie co robić daną frakcją.
Podobno wszyscy go znają i może dlatego miałem wrażenie grając przez neta , że pierwsza runda w wykonaniu innych graczy to ruchy z automatu w zależności od wybranej frakcji.
Właśnie dlatego wszedłem w hobby planszówkowe by móc odejść od specjalizacji w grach (np: CCG czy bitewnych) i grać casualowo. Mieć dużo plasznszówek, rozkładać na stole... odkrywać nowe strategie. Moim zdaniem tego typu poradniki, a właściwie stosowanie się do nich zabija całą frajdę... ale każdy ma pewnie inaczej. ;)
norkbes
Posty: 1387
Rejestracja: 17 lut 2014, 15:22
Has thanked: 14 times
Been thanked: 7 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: norkbes »

bardopondo pisze:
Fojtu pisze: No i tu na przykład wiele osób jest zaskoczonych, ale statystycznie rzecz biorąc otwarcie SH nomadami nie jest najsilniejsze. Jak się gra we własnym sosiku to się może tak wydawać, ale pewne opcje w tej grze nie są takie oczywiste.
jest ten poradnik:
https://docs.google.com/document/d/1cas ... cvHMy0/pub
dość dyrektywny jest w zakresie co robić daną frakcją.
Podobno wszyscy go znają i może dlatego miałem wrażenie grając przez neta , że pierwsza runda w wykonaniu innych graczy to ruchy z automatu w zależności od wybranej frakcji.
Fojtu ma racje. Statystycznie dobre otwarcie nomadami to np TE i 3-4D choć pewno czasami otwarcie z SH może być lepsze...
https://boardgamegeek.com/thread/133916 ... statistics

Poradnik o którym piszesz jest przydatny na początku przygody z grą. Dzięki niemu ma się szanse ze średnio doświadczonymi graczami. Fajniej jest jednak później samemu odkrywać grę na nowo.

I kończąc offtop: nowe mapy do TM potrzebują parę tysięcy gier żeby ocenić czy są statystycznie zbalansowane... choćby z tego powodu sensownie jest grać w PG na predefiniowanych układach kafli...
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Trolliszcze »

norkbes pisze:I kończąc offtop: nowe mapy do TM potrzebują parę tysięcy gier żeby ocenić czy są statystycznie zbalansowane... choćby z tego powodu sensownie jest grać w PG na predefiniowanych układach kafli...
Owszem, sensownie - w rozgrywkach turniejowych. Zresztą, nawet tego nie jestem wcale taki pewien. Sztywne mapy w TM też premiują jedne frakcje i utrudniają innym - rozkład pól nigdy nie będzie optymalny dla wszystkich. Różnica jest taka, że na sztywnej mapie premiowane będą ZAWSZE te same frakcje, a na mapie modularnej - za każdym razem inne. Skoro nie mamy problemu ze zmiennym układem kafli punktowania rundy w TM (który też może premiować tę lub inną frakcję), dlaczego nie mielibyśmy uznać "losowego" układu mapy za kolejną zmienną istotną podczas wyboru frakcji? Jedyne, co należy wyeliminować, to układy jawnie premiujące konkretny kolor (np. wszystkie planety tego samego koloru bardzo blisko siebie, co może się zdarzyć chociażby w rozgrywce dwuosobowej).

Największą sztuką w TM zawsze był wybór frakcji, która w danych warunkach ma statystycznie największe szanse powodzenia - a potem egzekucja planu. W PG nie jest inaczej. Większy zakres modularności gry sprawia jedynie, że ocena tych warunków jest trudniejsza. Modularna plansza może zaś sprawić, że nawet frakcje uznawane za teoretycznie słabsze mają szansę na układ, który je premiuje. Sztywny rozkład pól np. na mapie podstawki TM zawsze jest niekorzystny dla Fakirów i w konsekwencji ta frakcja prawie nigdy nie jest wybierana - a być może byłaby, gdyby układ pól był zmienny. Problem balansu mapy staje się odczuwalny dopiero na sztywnej planszy, bo eliminuje z rozgrywki pewne frakcje (i nijak nie można temu zaradzić). Przy planszy modularnej i układanej pseudo-losowo ten problem nie istnieje.
norkbes
Posty: 1387
Rejestracja: 17 lut 2014, 15:22
Has thanked: 14 times
Been thanked: 7 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: norkbes »

Trolliszcze pisze:
norkbes pisze:I kończąc offtop: nowe mapy do TM potrzebują parę tysięcy gier żeby ocenić czy są statystycznie zbalansowane... choćby z tego powodu sensownie jest grać w PG na predefiniowanych układach kafli...
Sztywny rozkład pól np. na mapie podstawki TM zawsze jest niekorzystny dla Fakirów i w konsekwencji ta frakcja prawie nigdy nie jest wybierana - a być może byłaby, gdyby układ pól był zmienny.
Oczywiście zgadzam się z wszystkim co napisałeś. Modularna plansza wTM raczej się nie przyjmie bo doświadczenia przy opracowywaniu Loon Lakes lub Fiordów wskazują że nawet drobne zmiany drastycznie zmieniają układ sił. We Fiordach tak przy okazji Fakirzy i Alchemicy to jedne z silniejszych frakcji...

Osobiście wolę statyczne mapy właśnie dlatego że są poddawane rygorystycznemu testowaniu. Oczywiście nikt nie zabrania proponowania predefiniowanych ulozen kafli w PG. Myślę że to na pewno zaleta PG szczególnie że można w ten sposób układać mapy pod zadaną liczbę graczy.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Trolliszcze »

norkbes pisze:Oczywiście zgadzam się z wszystkim co napisałeś. Modularna plansza wTM raczej się nie przyjmie bo doświadczenia przy opracowywaniu Loon Lakes lub Fiordów wskazują że nawet drobne zmiany drastycznie zmieniają układ sił. We Fiordach tak przy okazji Fakirzy i Alchemicy to jedne z silniejszych frakcji...
Ale właśnie na tym polega cała idea - co z tego, że w tej rozgrywce premiowane są frakcje X, Y i Z? Gramy przecież z założeniem, że teoretycznie nigdy nie powinny powtórzy się rozgrywki na dwóch takich samych mapach. Jeśli teraz premiowane są frakcje X, Y i Z, to dobrzy gracze to dostrzegą, wybiorą te frakcje i najlepszy z nich wygra. A potem zapominamy o sprawie i gramy na zupełnie innej mapie, gdzie premiowane będą frakcje A, B i C.

TM nigdy nie dążyło przecież do tego, żeby w każdej rozgrywce wszystkie frakcje miały takie same szanse. Nie, układ kafli punktowania i wylosowane kafle bonusów sprawiają, że w tej rozgrywce też premiowane są frakcje X, Y i Z, a A, B i C już nie. To gracze mają daną partię zbalansować - to oni mają zauważyć, które frakcje są w obecnych warunkach silne. Modularna mapa w PG zwiększa jedynie liczbę zmiennych, które należy rozpatrzyć (podobnie jak układy technologii na planszy). Niepożądanym efektem może być jedynie to, że w danej rozgrywce jakaś frakcja będzie premiowana we wszystkim: w układzie mapy, technologii, żetonów bonusów i punktowania. W praktyce ta liczba zmiennych jest tak duża, że takie sytuacje są niemal nieprawdopodobne. W dziesięciu rozegranych przeze mnie grach (wiem, że to mizerna próbka) wyglądało to raczej tak, że nawet, jak się dla jakiegoś koloru fajnie wylosowała mapa, to z technologiami/punktowaniem już nie było tak różowo.

Osobiście jestem gotów zaryzykować te rzadkie układy premiujące bardzo dany kolor w zamian za o wiele większą różnorodność warunków startowych, a przez to o wiele trudniejszy do określenia stosunek sił poszczególnych frakcji. Tych zmiennych jest tak dużo, że nawet bardzo silna frakcja może się nagle stać najmniej pożądaną przez układ planszy/technologii/kafli punktowania i bonusów. I to jest dla mnie spoko, bo nie ma już domyślnie silnych frakcji (Darkling/Engineers itp.).
Awatar użytkownika
predki
Posty: 426
Rejestracja: 14 cze 2015, 09:06
Has thanked: 3 times
Been thanked: 56 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: predki »

A propos błędów w instrukcji. Znalazłem jeden w instrukcji do Automy. Wprawne oko zaraz go wychwyci, ale osoba niedoświadczona może mieć mały problem. Mianowicie:

Na stronie 3, w części wyboru frakcji nie jest zachowana kolejność punktów. Najpierw w punkcie 5 każą ustawić odpowiedni znacznik gracza na poziomie 1 obszaru badań, w zależności od wybranej frakcji. A potem w punkcie 6 każą wziąć 6 znaczników w kolorze frakcji i położyć je na polach 0 obszarów badań.
Oczywiście kolejność powinna być odwrotna - najpierw te 0, a potem ewentualnie 1 na jednym z obszarów.

Co ciekawe, jak zajrzymy do instrukcji umieszczonej kiedyś na Znad Planszy i tej, które wisi na stronie (nareszcie jest przyzwoita strona), to się okaże, skąd się wziął ten błąd - tam punkt 4 i punkt 6 mają taką samą treść - o umieszczaniu na polach 0. W wersji drukowanej próbowano naprawić ten błąd, tylko trochę nie wyszło. W angielskiej instrukcji najpierw jest punkt 4 o polach 0, potem 5 o ewentualnym 1 dla danej rasy, a 6 o karcie terraformacji (w drukowanej polskiej jest to punkt 4). Wersja niemiecka wygląda tu zupełnie inaczej.
ODPOWIEDZ