Po wczorajszej, kolejnej rozgrywce - zapał mój, jak i moich znajomych - został skutecznie ostudzony. Zaskakujące, ale po pierwszej rozgrywce wszyscy byli zachwyceni tym tytułem. Teraz pojawiły się jednak poważne wątpliwości.
Nadal uważamy, że:
1. Gra ma kapitalną, oryginalną i angażującą szare komórki mechanikę.
2. Ma bardzo fajny klimat i piękną oprawę.
3. Mnóstwo ciekawych pomysłów.
Niestety, ale ma też wady, które każdego fana optymalizacji wyprowadzą z równowagi:
1. Całkowity brak balansu w przedmiotach i pokojach. Podkreślę -
CAŁKOWITY!
2. Spory czynnik losowy.
3. Owa losowość potrafi praktycznie ustawić rozgrywkę od samego początku. (losowanie pokoi).
4. Nieintuicyjne działanie niektórych pokoi, nie do końca doprecyzowane w instrukcji (angielskiej)
Wczorajsza partia była potwornie smutna. Okazało się, że jeden przedmiot (i to dobrany całkowicie losowo) wygrał grę już w pierwszej rundzie. Chodzi o kartę dającą otwarty dostęp do wody. To jest przedmiot, który nie tylko całkowicie ułatwia grę. Dzięki temu gracz może całkowicie pomijać jedno pole, a więc i de facto - ma jakby o jedną akcje więcej od pozostałych graczy. Dodatkowo ów gracz posiadał Grappling Hook, oraz pokój dający +2 puszki więcej. Już w trakcie trzeciej rundy wiedzieliśmy, że nie mamy
najmniejszych szans w jakikolwiek sposób go dogonić.
Wartość użytkowa pokoi, tak bardzo się różni, że można na samym początku przegrać lub wygrać grę tylko poprzez pechowe, bądź szczęśliwe losowanie na początku. Są pokoje całkowicie, bądź mało użyteczne, a są pokoje, które ustawiają nam grę (np. pokój pozwalający na omijanie negatywnych efektów kart wydarzeń).
Po wczorajszej rozgrywce wszyscy stwierdziliśmy, że to mogłaby być gra wybitna, ale zabrakło ostatecznego szlifu. Rozgrywka jest bardzo przyjemna, ale jednocześnie - szalenie losowa. Zabrakło całkowicie balansu. Różnica pomiędzy jakością pokoi i przedmiotów jest zbyt duża.
Dyskutując wczoraj o tym i możliwych pomysłach - jak rozwiązać ów problem (czyli na samym początku jeden z graczy może dostać samą kupę, a inny znakomite pokoje) wpadliśmy na pomysł, że częściowo tą losowość może uratować draft i pokoi startowych i przedmiotów.
Bardzo chciałbym "uratować" Ocalonych, ale nie wiem, czy po wczorajszej rozgrywce znajdę chętnych na ten ratunek.