Vast: The Crystal Caverns (Patrick Leder, David Somerville)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8721
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: Curiosity »

rattkin pisze:
Gromb pisze:Orientujecie się czy to co jest do kupienia w sklepach też posiada karty na podmianę, czy to taki dodatek tylko dla wspierających?
Jak najbardziej. Rozmawialiśmy bowiem o zawartości tego pudełeczka - https://www.planszomania.pl/strategiczn ... Cards.html - a to osobny produkt. Patrick Leder nie robi exclusivów.
Faktycznie. Przegapiłem w ofercie sklepu.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
Robuzz
Posty: 138
Rejestracja: 09 lis 2007, 12:07
Lokalizacja: Czeladź/Wrocław
Has thanked: 1 time

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: Robuzz »

Wracając jeszcze do tych bonusowych kart - jak je oceniacie? Zminiają coś na lepsze? Dodają większą zmienność?

(https://boardgamegeek.com/boardgameexpa ... onus-cards)

Rozważam wstępnie zakup i chciałbym zasięgnąć opinii, a bgg chwilowo nie jest w nie zbyt bogate.
I will learn to breathe water.
as.nielo
Posty: 227
Rejestracja: 01 maja 2017, 21:30
Has thanked: 6 times
Been thanked: 11 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: as.nielo »

Odebrałem dzisiaj paczkę od GQ. jak na złość żadnych bonusowych kart. czy komuś jeszcze przytrafił się taki niefart?

a gra wygląda fajnie, upakowałem wszystko do pudełka od podstawki i takiego ciężkiego kloca jaki się z tej gry zrobił to nie widziałem :)
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: playerator »

Idzie nowe. Jeszcze w maju wystartuje kampania Vast: The Mysterious Manor.

A tu trochę odpowiedzi na różne pytania - https://boardgamegeek.com/thread/198962 ... ickstarter

Fajnie, że będzie kompatybilna z Crystal Caverns i fajnie, że nie odpuścili sobie meepli :)
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: rattkin »

Ja jednak czekam na ten drugi produkt, faktyczne rozszerzenie do Crystal Caverns (Frozen Fear? coś takiego). Reskin archetypów z Vast na inny temat aż tak mnie nie kręci. Tak, wiem, że Patrick pisze, że "to nie reskin", ale oglądałem reguły dla postaci w becie i *aż tak bardzo* to się znowu nie różni. Z tego co pamiętam, to Patrick kiedyś pisał, że to po prostu jeszcze jedno podejście, tylko celujące w inny (tematycznie) target.
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: playerator »

Czyli ta kompatybilność polegałaby głównie na możliwości podmiany postaci z CC na ich odpowiedniki z TMM i odwrotnie?
Można gdzieś poczytać tę beta instrukcję?
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: rattkin »

playerator pisze: 12 maja 2018, 00:52 Czyli ta kompatybilność polegałaby głównie na możliwości podmiany postaci z CC na ich odpowiedniki z TMM i odwrotnie?
Można gdzieś poczytać tę beta instrukcję?
Tak. Każda rola w Vast należy do pewnego archetypu i w ramach archetypu można je wymieniać.

https://boardgamegeek.com/thread/175270 ... ious-manor
https://drive.google.com/drive/folders/ ... n9XUthdhBH
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8721
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: Curiosity »

Zagrałem wczoraj w 4 osoby w wersję podstawową. Graliśmy bez Złodzieja.
Jedna ciekawostka mi się nasuwa po tej rozgrywce. Grę w zasadzie można bezproblemowo kontynuować, jeśli jeden z graczy musi opuścić rozgrywkę.

Tak właśnie było wczoraj. Rozgrywka się przeciągnęła, bo każdy gracz swoją rolą grał po raz pierwszy i każdy uczył się swojej roli na bieżąco. Przez to Smoczyca musiała przerwać grę, bo zabrakło jej czasu. Wyeliminowaliśmy jej postać z gry, zdjęliśmy figurkę i żetony i... w zasadzie to zmienił się tylko cel gry dla Rycerki. Warunkiem zwycięstwa było rozbicie 5 kryształów. Teoretycznie można było kontynuować.

W praktyce, ten warunek okazał się nie do spełnienia, ale można było grać dalej. W wielu innych grach z takimi zależnościami postaci od siebie, rozgrywka musiałaby zostać przerwana.

I jeszcze słówko o strategii: strategią Smoczycy (grała dziewczyna, więc dlatego tak piszę) było... niemal całkowite odpuszczenie zabijania Goblinów. Przez to Gobliny rosły w siłę i bardzo mocno gnębiły Rycerza. Rycerz musiał bardziej skupić się na unikaniu Goblinów, niż na polowaniu na Smoczycę. Gdyby Smoczyca nie musiała przerwać gry, to niemal na pewno wygrałaby bez trudu w ciągu 2 tur. Co o tym myślicie? Jak temu przeciwdziałać?
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
Michał M
Posty: 797
Rejestracja: 14 wrz 2014, 20:22
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Has thanked: 26 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: Michał M »

Curiosity pisze: 23 maja 2018, 15:22I jeszcze słówko o strategii: strategią Smoczycy (grała dziewczyna, więc dlatego tak piszę) było... niemal całkowite odpuszczenie zabijania Goblinów. Przez to Gobliny rosły w siłę i bardzo mocno gnębiły Rycerza. Rycerz musiał bardziej skupić się na unikaniu Goblinów, niż na polowaniu na Smoczycę. Gdyby Smoczyca nie musiała przerwać gry, to niemal na pewno wygrałaby bez trudu w ciągu 2 tur. Co o tym myślicie? Jak temu przeciwdziałać?
A czy w takiej sytuacji Gobliny też nie były blisko wygrania, skoro ciągle rosły w siłę i sprawiały problemy Pani Rycerz?

I pytanie z cyklu "A gdzie byli inni gracze?": co robiła w Waszej rozgrywce Jaskinia?
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8721
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: Curiosity »

Tak, Rycerz był na skraju zgonu. Zamiast eksplorować jaskinię, musiał więcej inwestować w siłę, ale znowu nie zostawało za dużo na ruch i na wydarzenia. Zostały mu 2 punkty życia.

Jaskinia wygrała rozgrywkę poprzez zawalenie 5 kafelków z kryształami.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
Michał M
Posty: 797
Rejestracja: 14 wrz 2014, 20:22
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Has thanked: 26 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: Michał M »

Po kilku rozgrywkach mam wrażenie, że w tej grze przewaga jest zazwyczaj bardzo krucha i od pewnego momentu wygrać może właściwie niemal każdy (zakładając, że wszyscy starają się dążyć do swojego celu i jednocześnie zachować równowagę, nie pozwalając zyskać znaczącej przewagi któremuś z przeciwników). Bardzo podoba mi się to ciągłe napięcie i potrzeba z jednej strony uważania na jednych oponentów, a z drugiej od czasu do czasu (i w miarę możliwości) udzielenia pomocy innym, którym z jakiegoś powodu nie wiedzie się najlepiej.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: rattkin »

Michał M pisze: 23 maja 2018, 15:48 Po kilku rozgrywkach mam wrażenie, że w tej grze przewaga jest zazwyczaj bardzo krucha i od pewnego momentu wygrać może właściwie niemal każdy (zakładając, że wszyscy starają się dążyć do swojego celu i jednocześnie zachować równowagę, nie pozwalając zyskać znaczącej przewagi któremuś z przeciwników). Bardzo podoba mi się to ciągłe napięcie i potrzeba z jednej strony uważania na jednych oponentów, a z drugiej od czasu do czasu (i w miarę możliwości) udzielenia pomocy innym, którym z jakiegoś powodu nie wiedzie się najlepiej.
Dokładnie to. Gra w VAST jest tak zbalansowana, jak świadomie grają wszyscy gracze. Jeśli któraś strona odpuszcza albo skupia się tylko na jednej rzeczy, tworzy imbalans dla całości gry, przez co pewne rzeczy mogą być łatwiejsze/trudniejsze.
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: playerator »

@rattkin - dzięki za linki.
Czyli porównując TMM z CC nie zauważyłeś niczego, co wyraźnie byłoby powodem zrobienia kolejnej wersji?
Mam tu na myśli samą grę. Nic nie zostało jakoś konkretnie poprawione, ulepszone, dodane?
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: rattkin »

Nie przeglądałem tego aż tak dokładnie. Oczywiście, każda rola w MM różni się trochę od odpowiednika z CC, ale wystarczy popatrzeć na plansze graczy, by dostrzec niemało podobieństw. Najbardziej rzucająca się w oczy różnica jest taka, że w MM jest plansza, ale tylko jako podkład pod kafelki (czy to takie fajne?). Czytałem, że MM ma być trochę uproszczone (łatwiejsza nauka), a design plansz graczy ma nieco pomagać (widać w PNP, że na niektórych są strzałki). Ja akurat nie mam większego problemu z zasadami/złożonością w CC, więc ten argument niespecjalnie do mnie przemawia.

Rozmawiałem kiedyś z Patrickiem, kiedy to było we wczesnym stadium (a dodatek z postaciami do CC nie był jeszcze na tapecie) i generalnie chodziło o to, żeby spróbować sprzedać jeszcze raz ten sam / podobny design, ale opakować go inaczej, sięgając potencjalnie po inny rynek, z nadzieją, że rynek będzie bardziej "gotów" po jakimś czasie. Trochę tak jak np. LOTR LCG (fantasy) vs AH LCG (cthulu). Czy jest to uzasadniona decyzja, nie mnie wyrokować. Wydaje mi się jednak, że VAST to dość hermetyczna gra i posiadacze obecnej wersji (szczególnie, gdy z dodatkiem) raczej nie kupią nowej - mają już i tak niemało contentu. A wydaje mi się tak, bo ja nie kupię, a wszyscy - oczywiście - zachowują się tak samo jak ja :)

Ogólnie więc nie chodzi o to, że "to prawie to samo", bo tak nie jest, tylko o "czy świat potrzebuje jeszcze więcej VASTa"? Ja uważam VASTa za grę wybitną, ale nawet mimo to, nie czuję obecnie potrzeby ogrywania kolejnych pięciu ról. Jeśli się okaże, że gra się nimi super fajnie, to oczywista, może dam się namówić. Do tego czasu myślę jednak, że potrzebę nowych-mega-asymetrycznych gier-na-które-czekam chwilowo zaspokaja mi Root.
stalker7
Posty: 711
Rejestracja: 13 maja 2017, 08:04
Lokalizacja: Podkarpacie wariacie
Been thanked: 3 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: stalker7 »

Z tego co zdążyłem poczytać na BGG piszą, że szkielety (gobliny z cavern) są sporo lepsze fajniejsze ogólnie lepiej przemyślane od swoich zielonoskórych kuzynów, i ogólnie że plansze graczy są lepsze w sensie grania (no ale jak coś wyszło potem to tak zazwyczaj jest) .
Teraz zastanawiam się czy zaopatrzyć się w fearsome foes, czy zrezygnować i doinwestować w cały Manor jak wyjdzie do sklepów.
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 251 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: mauserem »

stalker7 pisze: 29 maja 2018, 20:52 Z tego co zdążyłem poczytać na BGG piszą, że szkielety (gobliny z cavern) są sporo lepsze fajniejsze ogólnie lepiej przemyślane od swoich zielonoskórych kuzynów, i ogólnie że plansze graczy są lepsze w sensie grania (no ale jak coś wyszło potem to tak zazwyczaj jest) .
Teraz zastanawiam się czy zaopatrzyć się w fearsome foes, czy zrezygnować i doinwestować w cały Manor jak wyjdzie do sklepów.
"sporo lepsze", czyli ile? 5 lepsze, czy 8? czy #$-ście?
A plansze w sensie grania jak są lepsze? Bardziej, czy dużo bardziej? A może całkiem trochę bardziej? :mrgreen:
Po wgłębieniu się w temat wyczuwam próbę "zrobienia mnie" więc na razie interesuje mnie PnP i jakiś grosik za to dam :)
Te plastiki zupełnie mnie nie interesują - w tej grze te drewienka świetnie oddają klimat i nie zabijają ducha tego projektu.
stalker7
Posty: 711
Rejestracja: 13 maja 2017, 08:04
Lokalizacja: Podkarpacie wariacie
Been thanked: 3 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: stalker7 »

mauserem pisze: 30 maja 2018, 14:57
stalker7 pisze: 29 maja 2018, 20:52 Z tego co zdążyłem poczytać na BGG piszą, że szkielety (gobliny z cavern) są sporo lepsze fajniejsze ogólnie lepiej przemyślane od swoich zielonoskórych kuzynów, i ogólnie że plansze graczy są lepsze w sensie grania (no ale jak coś wyszło potem to tak zazwyczaj jest) .
Teraz zastanawiam się czy zaopatrzyć się w fearsome foes, czy zrezygnować i doinwestować w cały Manor jak wyjdzie do sklepów.
"sporo lepsze", czyli ile? 5 lepsze, czy 8? czy #$-ście?
A plansze w sensie grania jak są lepsze? Bardziej, czy dużo bardziej? A może całkiem trochę bardziej? :mrgreen:
Po wgłębieniu się w temat wyczuwam próbę "zrobienia mnie" więc na razie interesuje mnie PnP i jakiś grosik za to dam :)
Te plastiki zupełnie mnie nie interesują - w tej grze te drewienka świetnie oddają klimat i nie zabijają ducha tego projektu.
dokładnie tak bo chciałem aby szanowny mauserem kupił nowego vasta cholera przejrzałeś mój tajny plan który zlecił mi wydawca gry...
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: playerator »

Pojawiła się próba wyjaśnienia, dlaczego The Mysterious Manor nie jest po prostu reskinem The Crystal Caverns - klik

Chyba dam się przekonać. Różnic jest dużo, np. Dwór to całkiem inne miejsce niż Jaskinia.
Ogólnie wygląda na to, że w MM wszystko będzie "bardziej". Tymczasem zapowiadano przecież niższy próg wejścia i większą łatwość ogarnięcia gry. Ciekawe, jak to wyjdzie.
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8721
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: Curiosity »

A ja zaczekam na 2.edycję, bo nie mam wątpliwości, że taka powstanie.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: rattkin »

A ja myślę, że możesz się nie doczekać. Jeśli cokolwiek, to właśnie TMM jest tą drugą edycją.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8721
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: Curiosity »

Drugą edycją czego?
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: rattkin »

Gry/systemu VAST. A właściwie to nawet trzecią, bo w sumie obecny Crystal Caverns jest drugą.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8721
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: Curiosity »

No i do tego piję. Crystal Caverns miał dwie edycje, to i tu pewnie coś będą chcieli poprawić. I wtedy ewentualnie kupię :)
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: rattkin »

Ah, mówisz o 2 edycji TMM. Przepraszam, nie skumałem. Cóż, faktycznie, to możliwe :)

Chociaż Leder Games dzisiaj to trochę inna firma niż kilka lat temu. Teraz Patrick ma ludzi do pomocy, w szczególności Cole’a Wehrle. To pozwala mieć nadzieję, że zarówno TMM jak i Root będą bardziej „wypolerowanymi” produktami, niż pierwszy Vast (czy raczej Trove), co zminimalizuje potrzebę kolejnych edycji.
Awatar użytkownika
michaldz1
Posty: 274
Rejestracja: 18 paź 2011, 11:36
Has thanked: 78 times
Been thanked: 102 times

Re: VAST: The Crystal Caverns

Post autor: michaldz1 »

Kończy się dziś w nocy kampania Vast: The mysterious Manor.
https://www.kickstarter.com/projects/20 ... escription
Twórca odblokował wszystkie istotne cele, mimo nie uzbierania w strech goalach kwoty jaka była wymagana. Miło
Z istotnych spraw, w dodatku który jest gratisowy do kampanii kickstarterowej jest dodatkowy "potwór" i "bohater".
Dodatkowo jest 8 szkieletorów do wyboru. Mi się wydaje że jako grywalnych postaci jest ich 7, szkieletor-wilk Bitey wygląda mi na przyzywanego. Szkieletory na grę są wybierane raz. Czyli gramy początkowymi piecioma szkieletorami z siedmiu przez całą gre.
Do każdej postaci mam być dodanych po 5 kart wyboru trudności. Będzie to użyte do balansu gry, n.p. będą mogły być użyte przy grze nowicjusza z weteranem.
Enchanter, odpowiednikiem złodzieja z Vast:CC zajął się Cole Werhle i przeprojektował w stosunku do pierwotnej koncepcji. Co w mojej opinii dobrze świadczy (jestem cichym czcicielem Cole'a).
Jako całość replayability i zawartość opakowania jest mocno zwiększona (mówię tu o tym co jest dostępne na KS) w stosunku do gołej edycji Vast:CC.
ODPOWIEDZ