Wyspa Skye / Isle of Skye: From Chieftain to King (Andreas Pelikan, Alexander Pfister)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Wyspa Skye

Post autor: romeck »

Wincenty Jan pisze:A coś wiecej z twoich spostrzeżeń?
Tutaj, ale wiele tego nie ma:
http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... 39#p788139
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Posty: 1648
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Wyspa Skye

Post autor: ChlastBatem »

Nie widzę żadnego związku gry Carcassonne z grą Wyspa Skye poza kafelkami. W Wyspie Skye każdy ma swój obszar gdzie dokłada kafelki, a nie wspólny. Nie ma pionków. W Skye są kafle punktowania w Carca tego brak. Inne zasady umieszczania kafli. Element wyceny i kupna kafelków co nadaje grze głębi i zmniejsza losowość. No i inny poziom interakcji.
Carcassonne to wyścig rolników, każdy dodatek nie oferuje tego co wyżej, a wręcz wprowadza większy chaos w grze i jakieś dziwne, niepotrzebne udziwnienia (większości).
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5597
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 779 times
Been thanked: 1217 times
Kontakt:

Re: Wyspa Skye

Post autor: mat_eyo »

Siadłem z żoną do zapoznawczej, pierwszej partii przed weekendowym graniem w większym gronie. Tak nas wciągnęło, że skończyło się na czterech pod rząd. Świetna gra, wciągająca i mimo prostych zasad oferująca zaawansowanym graczom sporo miejsca na kombinowanie. Na plus zapisać też trzeba czas gry, choć wiadomo, że przy większej liczbie graczy będzie trochę dłużej.
Jak wyglądając Wasze zdobycze punktowe? Mi w jednej z tych partii udało się osiągnąć 85 punktów i wydaje mi się, że wynik całkiem niezły.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4093
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2616 times
Been thanked: 2541 times

Re: Wyspa Skye

Post autor: Gizmoo »

Temat obudzony, więc i ja dorzucę swoje trzy grosze! ;)

Zagrałem w zeszłym tygodniu. Niestety tylko raz. To jednak wystarczyło, żeby gra znalazła się na mojej zakupowej liście. Bardzo proste zasady, ale sporo fajnego kombinowania. Bardzo fajny mechanizm układania kafelków i kręcenia na nich punktów (a nawet combosów!)

Dla mnie - odkrycie miesiąca. Tak naprawdę to mam tylko jeden zarzut - szata graficzna mogłaby być trochę ładniejsza. Jest czytelnie, ale moim zdaniem... Brzydko. Ani grafiki na kafelkach, ani planszetka, ani zasłonki graczy (poza frontami) nie mają klimatu i kuleją estetycznie. A przecież wielokrotnie już udowodniono, że można zrobić ładne kafelki! Do tego totalnie nie klimatyczne, potworne wręcz, monetki. Psuje to niestety ogólne wrażenie. Mechanika super, bardzo przyjemna rozgrywka i gdyby było ładnie, to dałbym 10/10. Polecam i biegnę do sklepu, ubolewając jednocześnie, że ładnie tym razem nie jest.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5597
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 779 times
Been thanked: 1217 times
Kontakt:

Re: Wyspa Skye

Post autor: mat_eyo »

Oj z tymi zarzutami odnośnie szaty graficznej to nie ma co przesadzać - stara, dobra, niemiecka szkoła ilustratorska ;) mi tam się japa cieszy jak widzę w jakiejś nowej grze grafiki rodem z Agricoli czy Le Havre.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Wyspa Skye

Post autor: romeck »

Ciekawe, bo ja się czepiam rozwiązań mechanicznych, gra mnie nie porywa (choć zagram), ale akurat od strony graficznej mi się podoba. Ale ja lubię Klemensa Franza. :)

Swoją drogą zainteresowałem się grą na długo zanim było słychać o polskiej edycji. Dzięki temu szarpnąłem się także na dwa dodatkowe kafle punktacji z kalendarza adwentowego. I cieszy mnie to, bo zdobyć je dziś, to chyba marzenie ściętej głowy.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4093
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2616 times
Been thanked: 2541 times

Re: Wyspa Skye

Post autor: Gizmoo »

No wiadomo, że wszystko jest kwestią gustu. Dla mnie niestety gra jest strasznie bura i brakuje w niej graficznej finezji. Ale może to zboczenie, po zobaczeniu jak można zrobić piękne kafle w...Archipelago. :D
Monetki jednak, wyglądają jakby były wzięte z kompletnie innej gry i chyba tu wszyscy jesteśmy zgodni? ;)

A porównując Wyspę, do ZSKL, to niestety moim zdaniem to inny kaliber gry. Zamki moim skromnym zdaniem są lepsze, ciekawsze, wymagające większej ilości kombinowania i liczenia. No... Ale to moja ukochana gra i raczej w tej materii nie wiele się zmieni. A na pewno nie zmieni tego Wyspa Skye.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Wyspa Skye

Post autor: romeck »

Gizmoo pisze:A porównując Wyspę, do ZSKL, to niestety moim zdaniem to inny kaliber gry. Zamki moim skromnym zdaniem są lepsze, ciekawsze, wymagające większej ilości kombinowania i liczenia. No... Ale to moja ukochana gra i raczej w tej materii nie wiele się zmieni. A na pewno nie zmieni tego Wyspa Skye.
Jakiż ten świat jest zróżnicowany. :) Ja już Zamki sprzedałem. Gry w nich tyle, co kot napłakał. W dodatku są jak dla mnie źle zaprojektowane. Ale to nie ten temat. :)
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Wyspa Skye

Post autor: Trolliszcze »

Wyspa Skye właśnie otrzymała tytuł Kennerspiel des Jahres. To dobrze, że wygrała, szkoda, że nie w kategorii Spiel des Jahres, gdzie moim zdaniem pasowała lepiej. Tak czy siak, kolejna nagrodzona gra w "portfolio" Lacerty - mają nosa do dobrych tytułów :D
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3186
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Wyspa Skye

Post autor: Yavi »

Trolliszcze pisze:Wyspa Skye właśnie otrzymała tytuł Kennerspiel des Jahres. To dobrze, że wygrała, szkoda, że nie w kategorii Spiel des Jahres, gdzie moim zdaniem pasowała lepiej. Tak czy siak, kolejna nagrodzona gra w "portfolio" Lacerty - mają nosa do dobrych tytułów :D
Liczyłem po cichu na nagrodę - z nominowanych gier była najbardziej "niemiecka" ;)
Fajnie, bo to świetna gra!
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4093
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2616 times
Been thanked: 2541 times

Re: Wyspa Skye

Post autor: Gizmoo »

Cieszę się! Tym bardziej, że mam już własny egzemplarz!

Mogłem ocenić z bliska szatę graficzną i choć już się z nią oswoiłem i zaakceptowałem, to nadal uważam, że graficznie można było to zrobić ładniej. ;)

Co do gry - z każdą kolejną rozgrywką podoba mi się coraz bardziej! :)
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4625
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1023 times
Been thanked: 1933 times

Re: Wyspa Skye

Post autor: warlock »

Kupiłem, zagrałem - spoko gra, poprawna, może nawet dobra. Ale wielkiego szału nie robi, coś w okolicach 7/10.

A tak na marginesie: uważam, że jeśli płytka punktująca za najwięcej kasy leży w okienku D, lider jest potraktowany totalnie niesprawiedliwie. Pozostali gracze dostają kasę z automatu za bycie gorszymi - i ta kasa ułatwia im walkę o punkty z tego kafla. Lider nie ma z tego tytułu NIC. I nieważne że robi silniczek do pieniędzy i mądrze wycenia kafelki - inni gracze dostają kasę w czystym socjalistycznym stylu :D. Uważam, że jest to totalnie nie fair.

Mechanizmom sztucznego nadrabiania strat do lidera i utrzymywania słabych graczy w "konkurencyjnym zasięgu" mówię zdecydowane nie. Grasz słabo, zagraj ponownie ;). Są gry, w których mi to nie przeszkadza i jest częścią strategii (Wysokie Napięcie), ale tutaj wydaje mi się to dorzucone totalnie na siłę.
Awatar użytkownika
veljarek
Posty: 1186
Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 5 times
Been thanked: 22 times

Re: Wyspa Skye

Post autor: veljarek »

Poprawcie mnie jezeli sie mylę, ale wydaje mi sie ze tylko ostatni gracz dostaje kasę za bycie ostatnik a nie każdy za liderem.
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Awatar użytkownika
pien
Posty: 23
Rejestracja: 06 paź 2013, 14:50

Re: Wyspa Skye

Post autor: pien »

Z instrukcji:

Od trzeciej rundy możesz otrzymać dodatkowe złoto za każdego gracza, którego znacznik jest przed twoim na torze punktacji (ma więcej punktów zwycięstwa niż ty). Ilość złota, które otrzymujesz za każdego gracza, rośnie z rundy na rundę i jest zaznaczona przy torze rund.
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3186
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Wyspa Skye

Post autor: Yavi »

veljarek pisze:Poprawcie mnie jezeli sie mylę, ale wydaje mi sie ze tylko ostatni gracz dostaje kasę za bycie ostatnik a nie każdy za liderem.
Każdy oprócz lidera. Co sprawdza się bardzo dobrze - w innym wypadku gra byłaby pościgiem za liderem, który ma więcej szczęścia w dobieraniu kafelków ;)
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4093
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2616 times
Been thanked: 2541 times

Re: Wyspa Skye

Post autor: Gizmoo »

warlock pisze:Mechanizmom sztucznego nadrabiania strat do lidera i utrzymywania słabych graczy w "konkurencyjnym zasięgu" mówię zdecydowane nie. Grasz słabo, zagraj ponownie
To może mieć miejsce w grach, które nie są zależne od losowości. Wyspa Skye - niestety jest. Poza tym - słaby gracz i tak nie wykorzysta należycie "zarobionych" pieniędzy. :wink:

Rozegrałem już ponad kilkanaście partii w Isle of Skye (zbliżam się do dwudziestki) i uważam, że ten mechanizm działa świetnie. Gdyby nie catch-up w Wyspie, to byłoby wyjątkowo krucho i jakże frustrująco w niektórych sytuacjach. Można wyciągnąć naprawdę słabe kafle, które nie dość, że nie punktują, to nawet nie PASUJĄ do naszej układanki (np. kafelki gdzie z trzech stron są góry to koszmar). Gdyby nie ta mechanika, to gra była by... Strasznie nieuczciwa. Nie miało by znaczenia czy "grasz słabo", bo jak nie masz z czego budować, to nie masz szans na sukces w WS. I jestem święcie przekonany, że ktoś po rozegraniu takiej partii, w której ciągnie same słabe kafle, nie miałby ochoty "zagrać ponownie". Zresztą chyba nic tak nie demotywuje, jak duża przepaść punktowa.

Mnie codziennie zaskakuje ta gra i uważam, że mechanicznie jest wymyślona doskonale. Fakt jednak, że kafelek punktowania za kasę jest odrobinę "nieuczciwy", bo pomaga jednak zdobyć sporo punktów nie za rozmyślne budowanie, a za nadmiar gotówki.
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1786
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 158 times

Re: Wyspa Skye

Post autor: Legun »

Jestem po łikędzie z "Meridą Waleczną" (tak moje dziewczyny nazwały grę na cześć swojej ulubionej bohaterki). Bardzo to zgrabne - zwłaszcza mechanizm wyceny i odrzucania kafelków. Nie grałem jeszcze w więcej niż 3 osoby, lecz już teraz można zaobserwować elementy negocjacyjne - kup ode mnie! przecież ci to tak świetnie pasuje...
Przyszła mi do głowy tylko taka modyfikacja - kafelki punktujące nie są losowe, tylko każdy z graczy wybiera jeden, a potem wybrane są losowo ustawiane w kolejności oraz uzupełniane/odrzucane przy grze w gronie innym niż czteroosobowe.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2504
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Wyspa Skye

Post autor: Pan_K »

warlock pisze:inni gracze dostają kasę w czystym socjalistycznym stylu :D.

.
Taaa - to jest zgodne z wiedzą historyczną o tym, że w socjalizmie żyli saaaaami milionerzy. Sam płaciłem za lody tysiącami złotych. Taki miałem gest już jako kilkulatek... ;) 8)
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Don Stefano
Posty: 4
Rejestracja: 20 kwie 2016, 09:14

Re: Wyspa Skye

Post autor: Don Stefano »

Pytanie, może sie tak zdarzyć ze nie będę miał do wystawienia ani jednego kafla?
Załóżmy ze gramy w 3 osoby. Ja pasuje w kupowaniu a inni kupują ode mnie po jednym kaflu. Siekiera zabiera mi trzeciego. Dobrze kalkuluje?
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Wyspa Skye

Post autor: romeck »

Don Stefano pisze:Pytanie, może sie tak zdarzyć ze nie będę miał do wystawienia ani jednego kafla?
Załóżmy ze gramy w 3 osoby. Ja pasuje w kupowaniu a inni kupują ode mnie po jednym kaflu. Siekiera zabiera mi trzeciego. Dobrze kalkuluje?
Tak. Ale oznacza to tyle, że źle oszacowałeś finanse.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
mko13
Posty: 93
Rejestracja: 07 lis 2014, 23:26
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Wyspa Skye

Post autor: mko13 »

Zagrałem w weekend 2 razy i gra bardzo się spodobała. Zarówno na 2, jak i na 3 graczy. Mimo krótkiej instrukcji, gra daje sporo możliwości. Mechanika plynna, przyjemna, jest nad czym pomyśleć, zwłaszcza jak się ma wystawionych już kilka kafelków, to możliwości dołożenia kolejnych jest naprawde sporo. Ciekawy system wyceny kafelków. Polecam gre.
IrasArgor
Posty: 370
Rejestracja: 26 kwie 2016, 19:05
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 121 times
Been thanked: 68 times

Re: Wyspa Skye

Post autor: IrasArgor »

Wczoraj odebrałem w końcu Wyspę, teraz techniczne pytanie, jaka będzie najlepsza wypraska ewentualnie jakie Wy wypraski zastosowaliście ?
zix
Posty: 257
Rejestracja: 12 paź 2015, 16:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Wyspa Skye

Post autor: zix »

Mi do tego wypraska nie jest potrzebna.
Kafelki do worka (i tak się losuje), zamki, siekierki, znaczniki do strunowego + monety do drugiego i to włożone pomiędzy 4 złożone zasłonki.
Wszystko się ładnie mieści, nie lata i jest pod ręką :)
Same plusy, a oszczędność z braku "wypraski" na inną grę :)
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3186
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Wyspa Skye

Post autor: Yavi »

IrasArgor pisze:Wczoraj odebrałem w końcu Wyspę, teraz techniczne pytanie, jaka będzie najlepsza wypraska ewentualnie jakie Wy wypraski zastosowaliście ?
Lacerta wrzucała ostatnio taką fotkę: http://lookout-spiele.de/wp-content/upl ... _RalfR.png

Sam trzymam wszystko bez wypraski - na dnie zasłonki i planszę, kafelki na nich w worku, obok niego w strunowych monety, kafelki startowe, żetony i drewno :)
IrasArgor
Posty: 370
Rejestracja: 26 kwie 2016, 19:05
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 121 times
Been thanked: 68 times

Re: Wyspa Skye

Post autor: IrasArgor »

Kurcze, genialnie proste. Muszę to przetestować, dzięki wielkie :).
ODPOWIEDZ