Massive Darkness (Raphael Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Wallenstein
Posty: 969
Rejestracja: 20 kwie 2006, 08:00
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Massive Darkness

Post autor: Wallenstein »

Dzięki. Guardsów się nie tasuje tylko dobiera z wyższego levelu jak się skończą.
Stałe rabaty: REBEL 10%, PLANSZOSTREFA 11%. Chętnych zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6127
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 641 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Massive Darkness

Post autor: pan_satyros »

Wallenstein pisze:Dzięki. Guardsów się nie tasuje tylko dobiera z wyższego levelu jak się skończą.
Też dobrze wiedzieć ;) acz mi się nie skończyły jeszcze.
DragonWolff
Posty: 114
Rejestracja: 17 sie 2016, 18:33
Been thanked: 5 times

Re: Massive Darkness

Post autor: DragonWolff »

Jutro jak dobrze pójdzie położę łapska na grze. Trochę mnie martwi iż mówicie, że gra jest niezbalansowana dla 2 graczy (bo w takiej konfiguracji bede pewnie najczęściej grał).

Z drugiej strony nie mam wielkich oczekiwań, bo też nie jestem jakoś super ograny w dungeon crawlery, właściwie grałem tylko w Castle Ravenloft które jest rzeźnickie (tam gry, jeśli już, to wygrywa się "na styk"). A na razie zdaje się iż gra ma to co od niej oczekuje: szybki setup, przystępne zasady i fajna rozbudowę postaci.

Myślę ze jako taki casual będe w miarę zadowolony (i mój brat może również). Ostatnio z ekipą próbowaliśmy kilku RPG, poza Talismanem od którego zaczęlismy planszówki (ale to oczywiście ciężko nazwać takim typowym RPG), Runebound (który mnie zawiódł) czy Mage Knight (tu trochę lepiej, ale uważam że przekombinowali zasady, siedzieliśmy nad instrukcją chyba z 1h i czuje, że nie wyciągneliśmy nawet połowy mechaniki).

Trzymam kciuki że MD mi siądzie, zwłaszcza że czas oczekiwania trochę zniechęcił mnie do przyszłych KS-ów od CMONa i tylko sama gra może poóc to naprawić...
olsszak
Posty: 1820
Rejestracja: 05 lip 2015, 23:51
Lokalizacja: GDAŃSK
Has thanked: 19 times
Been thanked: 36 times

Re: Massive Darkness

Post autor: olsszak »

DragonWolff pisze:Jutro jak dobrze pójdzie położę łapska na grze. Trochę mnie martwi iż mówicie, że gra jest niezbalansowana dla 2 graczy (bo w takiej konfiguracji bede pewnie najczęściej grał).
Nie wyciągałbym takich wniosków po wypowiedzi jednej osoby. My graliśmy w 2 osoby 4 razy (masz opisane wszystko wyżej) i w żadnym razie nie wypowiedziałbym tak skrajnej oceny, a od siebie dodam, że nie mieliśmy kompletnie takiego wrażenia. Grało nam się bardzo dobrze.
Rabaty:
Planszostrefa - 11%
3Trolle - 7%
Mepel - 5%
Fancy but Functional - 10%
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6127
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 641 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Massive Darkness

Post autor: pan_satyros »

olsszak pisze:
DragonWolff pisze:Jutro jak dobrze pójdzie położę łapska na grze. Trochę mnie martwi iż mówicie, że gra jest niezbalansowana dla 2 graczy (bo w takiej konfiguracji bede pewnie najczęściej grał).
Nie wyciągałbym takich wniosków po wypowiedzi jednej osoby. My graliśmy w 2 osoby 4 razy (masz opisane wszystko wyżej) i w żadnym razie nie wypowiedziałbym tak skrajnej oceny, a od siebie dodam, że nie mieliśmy kompletnie takiego wrażenia. Grało nam się bardzo dobrze.
Nie jednej, a całej grupy osób - szeroko dyskutowane kwestie,patrz bgg ;) Jednej tutaj, bo mało kto poza nami cokolwiek o grze napisał na PL forum, a i Andy podziela część moich uwag, co cytowałem wyżej, z tym ze on grał bodaj w 4 osoby.
Ja będę grał kolejny raz jutro, wciąż mam nadzieję, że gra jest warta cokolwiek więcej niż figurki.
olsszak
Posty: 1820
Rejestracja: 05 lip 2015, 23:51
Lokalizacja: GDAŃSK
Has thanked: 19 times
Been thanked: 36 times

Re: Massive Darkness

Post autor: olsszak »

Adam,
żebyśmy się nie ciągali za słówka - ja mówię o komentarzu mówiącym o niezbalansowaniu na dwie osoby, z którym się nie zgadzam mając za sobą na razie 4 rozgrywki, ale różnymi postaciami.

Pozdrawiam :)
Rabaty:
Planszostrefa - 11%
3Trolle - 7%
Mepel - 5%
Fancy but Functional - 10%
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6127
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 641 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Massive Darkness

Post autor: pan_satyros »

olsszak pisze:Adam,
żebyśmy się nie ciągali za słówka - ja mówię o komentarzu mówiącym o niezbalansowaniu na dwie osoby, z którym się nie zgadzam mając za sobą na razie 4 rozgrywki, ale różnymi postaciami.

Pozdrawiam :)
Krzysztof ( XD ),
Nie ciągam za słówka, nie ja jeden piszę o problemach skalowania. Nawet ta optymistyczna recka na bgg ma to w minusach. Ale wiem, że to żadna próba dla skali sprzedaży tej gry.
Wszak wciąż ma dobrą ocenę wśród większości nabywców (chociaż wiele z tych ocen pojawiło się jeszcze przed premierą).

Pozdrawiam serdecznie (goood, ależ mi się to dziwnie czyta ;p)
Awatar użytkownika
Wallenstein
Posty: 969
Rejestracja: 20 kwie 2006, 08:00
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Massive Darkness

Post autor: Wallenstein »

Jezu, co za instrukcja? Lub użytkownik.
Ile Equipment cards może posiadać aktor poza tymi, które są "Equipped"?
Stałe rabaty: REBEL 10%, PLANSZOSTREFA 11%. Chętnych zapraszam na priv.
olsszak
Posty: 1820
Rejestracja: 05 lip 2015, 23:51
Lokalizacja: GDAŃSK
Has thanked: 19 times
Been thanked: 36 times

Re: Massive Darkness

Post autor: olsszak »

Wallenstein pisze:Jezu, co za instrukcja? Lub użytkownik.
Ile Equipment cards może posiadać aktor poza tymi, które są "Equipped"?
użytkownik :P

Dowolną ilość, jednak tylko kart itemów możesz używać jako modyfikatorów - uznajesz te karty jakby były equipped :)
Rabaty:
Planszostrefa - 11%
3Trolle - 7%
Mepel - 5%
Fancy but Functional - 10%
Awatar użytkownika
Wallenstein
Posty: 969
Rejestracja: 20 kwie 2006, 08:00
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Massive Darkness

Post autor: Wallenstein »

olsszak pisze:
Wallenstein pisze:Jezu, co za instrukcja? Lub użytkownik.
Ile Equipment cards może posiadać aktor poza tymi, które są "Equipped"?
użytkownik :P

Dowolną ilość, jednak tylko kart itemów możesz używać jako modyfikatorów - uznajesz te karty jakby były equipped :)
:roll: Dzięki.
Stałe rabaty: REBEL 10%, PLANSZOSTREFA 11%. Chętnych zapraszam na priv.
olsszak
Posty: 1820
Rejestracja: 05 lip 2015, 23:51
Lokalizacja: GDAŃSK
Has thanked: 19 times
Been thanked: 36 times

Re: Massive Darkness

Post autor: olsszak »

Swoją drogą też jest to dla mnie dziwne i już bardziej pasowałoby mi jakieś logiczne ograniczenie tej ilości, aby uniknąć przekokszenia "zawodnika".
Rabaty:
Planszostrefa - 11%
3Trolle - 7%
Mepel - 5%
Fancy but Functional - 10%
Awatar użytkownika
Wallenstein
Posty: 969
Rejestracja: 20 kwie 2006, 08:00
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Massive Darkness

Post autor: Wallenstein »

Aktora.
Stałe rabaty: REBEL 10%, PLANSZOSTREFA 11%. Chętnych zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
skadam
Posty: 168
Rejestracja: 29 lis 2011, 10:11
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 37 times
Been thanked: 1 time

Re: Massive Darkness

Post autor: skadam »

olsszak pisze:Swoją drogą też jest to dla mnie dziwne i już bardziej pasowałoby mi jakieś logiczne ograniczenie tej ilości, aby uniknąć przekokszenia "zawodnika".
Ta gra niestety jest na bakier z logiką. Nie szukając daleko:
- wymiana Treasure na XP
- powiązanie poziomu broni z kafelkami, a nie z poziomem gracza
- Mob traktowany jako jednostka

W jednej z moich rozgrywek był bohater z tarczą i łukiem.

Ja niestety przychylam się do zdania, że to figurki z grą, a nie gra z figurkami.
Pocieszające jest to, że brać forumowa (BGG) podsuwa coraz to lepsze pomysły na usprawnienie gry.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6127
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 641 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Massive Darkness

Post autor: pan_satyros »

skadam pisze:
W jednej z moich rozgrywek był bohater z tarczą i łukiem.
Ha miałem to samo. Albo czy umiejętnością barbarzyńcy weapon throw mogę rzucić łukiem, trzymanym gdzieś na niewidzialnym wózku obok 10 mieczy XD?

Swoją drogą, gdzie opinie innych? z samego forum było kilkadziesiąt zamówień?
Awatar użytkownika
sewhoe
Posty: 343
Rejestracja: 20 lis 2012, 13:21
Lokalizacja: Sanok
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Massive Darkness

Post autor: sewhoe »

Ja w sprawie gry wypowiem się za circa 7 lat. W pijanym zwidzie złożyłem przysięgę że gram tylko z pomalowanymi figurkami. Na razie jestem na etapie Zombicide Sezon 1.
Do0ctor
Posty: 154
Rejestracja: 15 mar 2017, 19:12
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Massive Darkness

Post autor: Do0ctor »

skadam pisze:
olsszak pisze:Swoją drogą też jest to dla mnie dziwne i już bardziej pasowałoby mi jakieś logiczne ograniczenie tej ilości, aby uniknąć przekokszenia "zawodnika".
Ta gra niestety jest na bakier z logiką. Nie szukając daleko:
- wymiana Treasure na XP
- powiązanie poziomu broni z kafelkami, a nie z poziomem gracza
- Mob traktowany jako jednostka

W jednej z moich rozgrywek był bohater z tarczą i łukiem.

Ja niestety przychylam się do zdania, że to figurki z grą, a nie gra z figurkami.
Pocieszające jest to, że brać forumowa (BGG) podsuwa coraz to lepsze pomysły na usprawnienie gry.
W sensie, że skarby wymieniasz na expa?

Ten poziom powiązany z kafelkami tłumaczę sobie, że im głębiej w dungi tym trudniej i tym wyższy lvl wszystkiego;p A co do moba to faktycznie miniony i boss powinny byc osobno liczone. Chyba, że oni ich atak traktują sumarycznie.
Awatar użytkownika
skadam
Posty: 168
Rejestracja: 29 lis 2011, 10:11
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 37 times
Been thanked: 1 time

Re: Massive Darkness

Post autor: skadam »

Do0ctor pisze:W sensie, że skarby wymieniasz na expa?
Tak, skarby można w story mode zamieniać w punkty XP (nie mylić z Micro-XP), a za pokonanie przeciwnika dostaje się Micro-XP (nie mylić z XP).
5 Micro-XP = 1 XP
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6127
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 641 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Massive Darkness

Post autor: pan_satyros »

skadam pisze:
Do0ctor pisze:W sensie, że skarby wymieniasz na expa?
Tak, skarby można w story mode zamieniać w punkty XP (nie mylić z Micro-XP), a za pokonanie przeciwnika dostaje się Micro-XP (nie mylić z XP).
5 Micro-XP = 1 XP
Nie tyle skarby, co jeden wybrany skarb na każdą misję.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6127
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 641 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Massive Darkness

Post autor: pan_satyros »

Kolejne partie za nami. Było lepiej. Bardziej skupiliśmy się na zarządzaniu ekwipunkiem, który zarówno nam jak i wrogom układał się znacznie bardziej tematycznie (los). Niemniej kluczowe momenty rozstrzygnął na naszą korzyść słaby rzut kością przeciwnika (3x blank na zielonej obronie uff). Nie twierdzę, że było to fajne z perspektywy mechaniki (bo w kilku miejscach taki rzut potrafi po prostu zabić - od tak), ale mimo wszystko bawiliśmy się tym razem nieźle.
Potwierdzam też że scenariusze z presją czasu wypadają lepiej.
Jest to istotnie takie Diablo 3 na planszy (czasem aż za bardzo gdy sypie w nas lootem, albo gdy przeciwnik dostanie super combo broń - niczym morderczy prefix w komputerowym pierwowzorze). Niemniej przydałoby się trochę szlifów które trochę ograniczyłyby wpływ losu na fun z rozgrywki.
Im mniej poważnie traktuję ten tytuł tym więcej na tym zyskuje(my).
DragonWolff
Posty: 114
Rejestracja: 17 sie 2016, 18:33
Been thanked: 5 times

Re: Massive Darkness

Post autor: DragonWolff »

Gra już rozpakowana. Ech, po co mi było tyle plastiku ;P

Na razie próbuje ogarnąć zasady, które choć nie są trudne to po prostu wymagają 'ogrania' żeby je zakumać. Natomiast póki co zrodziło mi się jedno pytanie odnośnie mechaniki: co jeśli po otwarciu drzwi wylosujesz karte z dwoma mobami i te dwa moby okażą się np. Orc Flyerami z bossem? A wiadomo, jest tylko jedna figurka Orc Flyer boss... mam rozumieć że ten drugi mob spawnuje się bez bossa? W instrukcji napisane jest jedynie, że jeśli braknie nam figurek to kartę odrzucamy i aktywujemy istniejącego przeciwnika. No ale co jeśli spawnują się jednocześnie?
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6127
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 641 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Massive Darkness

Post autor: pan_satyros »

DragonWolff pisze:Gra już rozpakowana. Ech, po co mi było tyle plastiku ;P

Na razie próbuje ogarnąć zasady, które choć nie są trudne to po prostu wymagają 'ogrania' żeby je zakumać. Natomiast póki co zrodziło mi się jedno pytanie odnośnie mechaniki: co jeśli po otwarciu drzwi wylosujesz karte z dwoma mobami i te dwa moby okażą się np. Orc Flyerami z bossem? A wiadomo, jest tylko jedna figurka Orc Flyer boss... mam rozumieć że ten drugi mob spawnuje się bez bossa? W instrukcji napisane jest jedynie, że jeśli braknie nam figurek to kartę odrzucamy i aktywujemy istniejącego przeciwnika. No ale co jeśli spawnują się jednocześnie?
Figurka każdego podstawowego bossa x2 jest jako gratis z KS ;) więc możesz dać 2 takie moby. Ja w takich sytuacjach daje zastępczą figurkę (gdy faktycznie braknie np z Ratlingów lub Troglodytów). Nie można dać moba bez bosa.
DragonWolff
Posty: 114
Rejestracja: 17 sie 2016, 18:33
Been thanked: 5 times

Re: Massive Darkness

Post autor: DragonWolff »

pan_satyros pisze:Figurka każdego podstawowego bossa x2 jest jako gratis z KS ;) więc możesz dać 2 takie moby. Ja w takich sytuacjach daje zastępczą figurkę (gdy faktycznie braknie np z Ratlingów lub Troglodytów). Nie można dać moba bez bosa.
:lol: Jak już mówiłem, tyle plastiku :P Pogubiłem się a faktycznie jest jeszce cały box tych dodatkowych podstawowych minionów. Ale pytanie zrodziło się w sumie z tego, że nie zauważyłem żeby gdzieś było napsiane ze mob musi mieć bossa (choc z logicznego punktu widzenia to ma sens). Btw z tego co kojarze jeśli dwa moby znajdują się w tej samej zonie to bohater może wybrać który z tych mobów atakować co nie?

Na razie nie miałem jeszcze okazji dłużej pograć, ale jedna z rzeczy które się faktycznie rzucają to straszna ilość lootu jaki zdobywamy w każdej komnacie. Oczywiście możemy je transmutować, ale żonglowanie przedmiotami to chyba jeden z uroków gry :)
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6127
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 641 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Massive Darkness

Post autor: pan_satyros »

DragonWolff pisze: Na razie nie miałem jeszcze okazji dłużej pograć, ale jedna z rzeczy które się faktycznie rzucają to straszna ilość lootu jaki zdobywamy w każdej komnacie. Oczywiście możemy je transmutować, ale żonglowanie przedmiotami to chyba jeden z uroków gry :)
Dokładnie tak. Od dzisiejszych rozgrywek traktowaliśmy to jak granie w coopie w diablo 3. Tam też sporo czasu siedzi się w ekwipunku i wymienia przedmioty między sobą, zmienia broń jak rękawiczki i o dziwo nadało to grze uroku. Nadal mam uwagi, ale chce mi się grac ;)
No i zagrałem ciekawszą klasą (czarownica).
Tak prezentował się stół po 3 scenariuszu: https://www.facebook.com/ZnadPlanszyPel ... =3&theater


Co do pytania - też nie mogłem tego znaleźć w zasadach (co do mobka bez bosa), co do ataku tak - wybieramy cel.
DragonWolff
Posty: 114
Rejestracja: 17 sie 2016, 18:33
Been thanked: 5 times

Re: Massive Darkness

Post autor: DragonWolff »

Ok jestem z bratem po pierwszej, prawie pełnej (niestety po dosyć szczęśliwym rzucie zabił go roaming monster), rozgrywce. Wrażenia jak najbardziej pozytywne.

Wydaje mi się że gra ma ogólnie odpowiedni poziom trudności żeby czuć satysfakcje z progresu, choć trzeba przyznać że potrafi się on mocno wahać. Np. na samym początku przez kilka tur nie mogliśmy ubić 1(!) gobliniego bossa, bo mieliśmy bardzo nieszczęśliwe rzuty kostką (jednak jedna kostka to mało w tej grze). Ponadto też nauczka, że na początek trzeba jednak brać przedmioty które dają więcej obrony, bo nawet jeden przeciwnik ale z dopasowanym przedmiotem, może dać się we znaki. Z koleii później, mój brat który grał Sicariusem dosłownie szedł przez przeciwników jak kombajn, bo ja chowałem się za ścianami a on miał modyfikator +2 do ataku za 'bycie samotnikiem' plus parę silnych przedmiotów. Jak w każdej tego typu grze później jest trochę trudno spamiętać wszystkie bonusy/modyfikatory jakie się ma w związku z różnymi skillami/przedmiotami ale i tak jest lżej niż w takim np. Talismanie.

Btw ciekawe jak to jest jeśli trafi się event z roaming monsterem na samym początku? Oznacza to w praktyce chyba koniec gry, bo przy tylko paru kostkach przebicie się przez np. 2x zielona kostka graniczy z cudem, chyba że ma sie dużo szczęścia...

Mam jeszce parę pytań:
- potrzebuje rozjaśnienia jeśli chodzi o ekwipowanie przedmiotów:
1. Czy nowo zdobyty przedmiot możemy założyć od razu po jego odkryciu czy musimy czekać do reorganize phase?
2. Przedmiotu z levelu wyżej (np. po transmutacji) nie mozemy użyć dopóki nie odblokujemy odpowiedniego levelu, czy możemy? Wdg instrukcji może być od razu użyty ("regardless of the current level")...

- czy efekty np. zadaj 1 obrażenie jeśli przeciwnik nie ma żadnej tarczy działa jeśli wyrzucił tarczę, ale jest ona 'odjęta' w wyniku zdolności specjalnej/modyfikatora? Jeśli przyjmiemy że skill to enchantment to ma on pierwszeństwo przed zwykłym +1 kostki co nie?
olsszak
Posty: 1820
Rejestracja: 05 lip 2015, 23:51
Lokalizacja: GDAŃSK
Has thanked: 19 times
Been thanked: 36 times

Re: Massive Darkness

Post autor: olsszak »

DragonWolff,
Załóż proszę odpowiedni wątek w dziale zasady. Na forum trzymamy się pewnych reguł. Teraz odpowiem Ci jeszcze tutaj :)

Ad.1
Od razu, masz darmowy bonus reorganizacji, a jak stoisz z innym bohaterem na polu to również trade. Strona 24 instrukcji

Ad.2
W rozgrywce poza kampanią level przedmioty nie ma znaczenia. Str. 19 instrukcji. Dodatkowo jeśli chodzi o samą transmutację str. 27 to potwierdza.

Ad. 3
Tutaj nie umiem odpowiedzieć bez wskazania konkretnej postaci i kart. Skilla nie możesz zrównać z enchantment.

P.s. Dostałeś wczoraj PW?
Rabaty:
Planszostrefa - 11%
3Trolle - 7%
Mepel - 5%
Fancy but Functional - 10%
ODPOWIEDZ