Terraformacja Marsa (Jacob Fryxelius)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2442
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 545 times
Been thanked: 270 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Markus »

Quille pisze:A ja uważam, że o ile dodatkowe plansze są super, to Wenus jednak skomplikowała. Fakt, my gramy bez fazy słonecznej i z obowiązkiem wymaksowania Wenus, żeby skończyć grę, więc to też ma wpływ. .
w jakim celu maksujecie wskaźnik wenus?
Chyba kolegom o to sztuczne utrudnianie chodziło

Cytat z instrukcji:
" Współczynnik Terraformacji Wenus w żaden sposób nie wpływa na zakończenie gry – gracze
nadal muszą osiągnąć maksymalne poziomy Temperatury, Poziomu Tlenu i Liczby Oceanów. To oznacza, że czasem maksymalny poziom Współczynnika Terraformacji Wenus zostanie osiągnięty na długo przed końcem rozgrywki, a czasem gracze w ogóle w niego nie zainwestują."


to chyba wam niepotrzebnie wydłuża rozgrywkę.

Zresztą ja nie widzę w instrukcji "maksuj Wenus" jako opcjonalnej zasady
Awatar użytkownika
veljarek
Posty: 1186
Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 5 times
Been thanked: 22 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: veljarek »

Każdy kroczek w górę na wenus to jeden PZ i większy dochód, ponadto wiele kart zwiększenie tego wskaźnika robi za darmo, zatem są to PZ i $.
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Quille »

veljarek pisze:Każdy kroczek w górę na wenus to jeden PZ i większy dochód, ponadto wiele kart zwiększenie tego wskaźnika robi za darmo, zatem są to PZ i $.
Dokładnie dlatego :D
OK, może źle się wyraziłam, nie robimy fazy słonecznej, co dopuszcza instrukcja. Natomiast z Wenus sprawa wygląda tak, że ten wskaźnik idzie maksymalnie do góry jako pierwszy w 4 na 5 rozgrywek. Nigdy nam się nie zdarzyło tak, żeby wszystkie inne były podniesione do samej góry, a Wenus nie. Więc może faktycznie powiedzenie, że "wymaksowanie Wenus" jest warunkiem skończenia gry, to niezbyt trafne. Po prostu kończąc grę zawsze ten wskaźnik jest na maksa. Być może z powodu "efektu nowości" - po graniu wiele razy bez dodatku wszyscy się rzucili na nowe karty i korporacje, które premiują terraformowanie Wenus. Ale po zagraniu kilka razy jednak wróciliśmy do podstawki, zmieniając tylko mapy.
I to nie chodzi o to, że rozgrywka jest dłuższa czasowo. Wydaje mi się, że specjalnie nie jest, a jeśli nawet, to nie jakoś znacznie dłuższa od innych w podstawkę, które miały syndrom "mogę zbudować ten ostatni ocean, ale tego nie zrobię, bo chcę jeszcze ponabijać punktów".
Awatar użytkownika
kempy
Posty: 720
Rejestracja: 17 paź 2011, 16:59
Has thanked: 15 times
Been thanked: 84 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: kempy »

Wracając do podstawki. Czy istnieje jakaś zbiorcza kompilacja wyjaśnień dotycząca m.in. poszczególnych kart (PDF lub #?.doc), bardziej rozbudowana niż oficjalne FAQ?
Legend of the Five Rings CCG
- [ Sun and Moon Discord ] -

Oracle of the Void Database ◄
MójMistrzu
Posty: 114
Rejestracja: 05 kwie 2010, 15:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 21 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: MójMistrzu »

zapowiedziano nowy dodatek - PRELUDE

http://www.fryxgames.se/next-expansion-prelude/

Dodaje nowe karty na start, które pozwolą szybciej się rozwinąć. Myślę, że to świetna sprawa, gra trochę przyspieszy, początkowe rundy będą trochę mniej mizerne, pewnie skróci się nieznacznie czas rozgrywki.
matiwaski
Posty: 20
Rejestracja: 22 lut 2018, 14:57

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: matiwaski »

Myślę że ten nowy dodatek będzie świetny zwłaszcza, a dla początkujących graczy, bo faktem jest że nowi gracze w pierwszych turach to patrzą na te karty i nie widzą co zrobić...
Awatar użytkownika
Elo
Posty: 205
Rejestracja: 24 sty 2018, 18:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 210 times
Been thanked: 91 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Elo »

Mam za sobą 3 rozgrywki (2 solo, raz we dwójkę) i nie wiem co mam myśleć o tej grze. Pierwsze wrażenie było raczej nijakie, gra wydaje się mocno monotonna poprzez podobieństwo kart. Wiem że każda jest unikalna, jednak wszystkie są podobne ;) Z drugiej strony kiedy akcje zaczynają się zazębiać to robi się ciekawie. Kiedy ma się pieniądze na dwie karty, ale udaje się wycisnąć z tego np. cztery to ma się satysfakcję. Oczywiście jeszcze nie skreślam tego tytułu, jednak nie powiem żebym pokochał taką formę rozgrywki. Gra pewnie zyskuje w wariancie na więcej osób, więc będzie trzeba się przekonać. Wydaje mi się też, że poziom trudności jest dosyć wysoki. Pewnie to kwestia ogrania, ale na razie wygrać w 14 pokoleń wydaje się nie do zrobienia. Dzisiaj z ciekawości grałem do skutku żeby zobaczyć ile pokoleń mi to zajmie i udało się dopiero w 19. Pod koniec to miałem już takie przychody, że po prostu kupiłem sobie podniesienie odpowiednich wskaźników, ale nie o to chodzi. Czy ktoś z was miał tak, że pierwsze wrażenie było raczej średnie, ale z czasem gra zyskała na tyle, że tytuł "gry roku" nie wydaje się przesadą?
Gatherey
Posty: 896
Rejestracja: 20 mar 2017, 09:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 16 times
Been thanked: 47 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Gatherey »

Elo pisze: 29 mar 2018, 21:53 Czy ktoś z was miał tak, że pierwsze wrażenie było raczej średnie, ale z czasem gra zyskała na tyle, że tytuł "gry roku" nie wydaje się przesadą?
Zagrałem 2x w składzie 4 osobowym i nie mam ochoty grać dalej. Gra nijaka, grafiki brzydkie. Zastanawiałem się nad graniem solo przez wysoką pozycję w rankingu gier solo na BGG, ale po wnikliwszym sprawdzeniu tematu uznałem, że gra po kilku grach robi się typowym optymalizatorem, czego nienawidzę.
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1801
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: hipcio_stg »

Gatherey pisze: 29 mar 2018, 22:03
Elo pisze: 29 mar 2018, 21:53 Czy ktoś z was miał tak, że pierwsze wrażenie było raczej średnie, ale z czasem gra zyskała na tyle, że tytuł "gry roku" nie wydaje się przesadą?
Zagrałem 2x w składzie 4 osobowym i nie mam ochoty grać dalej. Gra nijaka, grafiki brzydkie. Zastanawiałem się nad graniem solo przez wysoką pozycję w rankingu gier solo na BGG, ale po wnikliwszym sprawdzeniu tematu uznałem, że gra po kilku grach robi się typowym optymalizatorem, czego nienawidzę.
W takim razie turlaj kostki i maluj plastik.
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 572 times
Been thanked: 1028 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: RUNner »

Elo pisze: 29 mar 2018, 21:53 Mam za sobą 3 rozgrywki (2 solo, raz we dwójkę) i nie wiem co mam myśleć o tej grze. Pierwsze wrażenie było raczej nijakie, gra wydaje się mocno monotonna poprzez podobieństwo kart. Wiem że każda jest unikalna, jednak wszystkie są podobne ;) Z drugiej strony kiedy akcje zaczynają się zazębiać to robi się ciekawie. Kiedy ma się pieniądze na dwie karty, ale udaje się wycisnąć z tego np. cztery to ma się satysfakcję. Oczywiście jeszcze nie skreślam tego tytułu, jednak nie powiem żebym pokochał taką formę rozgrywki. Gra pewnie zyskuje w wariancie na więcej osób, więc będzie trzeba się przekonać. Wydaje mi się też, że poziom trudności jest dosyć wysoki. Pewnie to kwestia ogrania, ale na razie wygrać w 14 pokoleń wydaje się nie do zrobienia. Dzisiaj z ciekawości grałem do skutku żeby zobaczyć ile pokoleń mi to zajmie i udało się dopiero w 19. Pod koniec to miałem już takie przychody, że po prostu kupiłem sobie podniesienie odpowiednich wskaźników, ale nie o to chodzi. Czy ktoś z was miał tak, że pierwsze wrażenie było raczej średnie, ale z czasem gra zyskała na tyle, że tytuł "gry roku" nie wydaje się przesadą?
Jeśli chodzi o grę solową to sobie odpuść TM, bo jest multum dużo lepszych gier w tym trybie. Co do gry z żywym rywalem, z początku irytowała mnie niewielka interakcja, ale trzeba to traktować jako wyścig. Race for the Galaxy też bazuje na tej idei i swietnie to działa. Siłą TM jest prostota mechaniki i duży wachlarz możliwości dla gracza, który może rozegrać partię na wiele sposobów, co jest bardzo satysfakcjonujące. Czuć wagę podejmowanych decyzji, a nie ma się wrażenia, że gra sama się gra. Do tego jak na grę euro, temat jest bardzo odczuwalny. To zdecydowanie nie jest eurosuchar.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
kenigis
Posty: 148
Rejestracja: 24 maja 2017, 07:40
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: kenigis »

Witam,
poszukuję opinii na temat tych planszetek gracza
https://am76.pl/produkt,drewniana-plans ... marsa:4075
albo porownania ich do tych plastikowych od geekmode
0NCK0
Posty: 93
Rejestracja: 16 lut 2010, 09:00
Lokalizacja: Warszawa

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: 0NCK0 »

Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3065
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 88 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: cezner »

Używałem u kolegi ( o właśnie u tego kolegi z recenzji powyżej). Są świetne. Nie ma się do czego przyczepić.
Matiel
Posty: 147
Rejestracja: 13 mar 2018, 13:02
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Matiel »

Jestem po partii w dwie osoby w trybie korporacyjnym. Niby fajnie, niby nowe karty są ciekawe i podkladania świń jest więcej, ale jakoś cała płynność gry cierpi. Nie chodzi nawet o to, że gra trwa w tym wariancie dłużej. Bardziej to fakt, że przez kilka pierwszych pokoleń nie stać cię praktycznie na nic, wskaźniki terraformacji leżą odłogiem, a potem nagle po przekroczeniu jakiejś masy krytycznej gra zamienia się w bezmyślne sypanie projektu za projektem bo stać nas na wszystko jak leci i ostatnie pokolenia to taka ilość kart na stole i pól na planszy, że poza swoim kolorem znaczników trzeba używać jakiegoś dodatkowego koloru z pudełka. Nie dość, że mechanicznie mi to średnio pasuje, by na początku gry pokolenia kończyć po paru akcjach, a na koniec robić lawinę 20, to jeszcze tematycznie jakoś tego nie widzę, że korporacje 10 pokoleń budują na Marsie swoją ekonomię, a potem w 4-5 pokoleń terraformują całą planetę strumieniami hajsu :roll:
Muszę przetestować ten wariant na wiecej osób, ale we dwójkę chyba wrócimy do podstawowej talii projektów.
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Tomzaq »

Matiel pisze: 18 kwie 2018, 07:34
Muszę przetestować ten wariant na wiecej osób, ale we dwójkę chyba wrócimy do podstawowej talii projektów.
Nie idźcie tą drogą, nie idźcie. Opisany przez Ciebie przypadek zdarzył mi się raz, w jednej z pierwszych gier, gdzie rozegraliśmy aż 19 pokoleń (2 osoby) i mieliśmy wyniki w ponad 150 punkciszy. Wraz ze zbieraniem doświadczenia i poznawania kart gramy max 12 pokoleń i około 90 min. Gra z kartami korporacyjnymi działa znakomicie i powrót do wersji podstawowej IMO to zubażanie gry. Nie idźcie tą drogą, kolego, nie idźcie. :)
Who is John Galt?
Posiadam
Matiel
Posty: 147
Rejestracja: 13 mar 2018, 13:02
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Matiel »

My w dwójkę podstawową talią też najczesciej kończymy w przedziale 12-14 pokolenie. Przy kartach korporacji zeszlo sie nam do 17 pokolenia. Przy czym ostatnie dwa pokolenia wymęczyły mnie bardziej niż cała gra :lol:

To o co mi chodzi, to mega dysproporcja między early, a late game z prawie całkowitym pominięciem mid game w wersji korpo. W podstawowym wariancie jest taki fajny moment gdzieś między 5-10 pokoleniem, że masz sporo opcji, nie na wszystko Cię stać, ale jak pomyślisz to fajne kombo idzie wyłożyć. W korpo na początku ciulmłasz wyłącznie ekonomię, aż przychodzi moment, że pływasz w hajsie i surowcach, i z mozgożera gra robi sie "no brainerem".

Widzę plusy grania z korpo- wreszcie korporacje specjalizują się bardziej i to w sensownym kierunku, a nie że grający Ecoline ma mniej lasów niż grający górniczą czy energetyczną korpo. No i wspomniana już interakcja jak i masa świetnych projektów. Jednak te zalety jak dla mnie bledną przy "popsuciu gry". Chyba, że to był wyjatkowy pech w dociagu early i wyjatkowy fart w końcówce i przez to wyszlo jak wyszło :P
Awatar użytkownika
kenigis
Posty: 148
Rejestracja: 24 maja 2017, 07:40
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: kenigis »

Siema, 90 stron tematu wiec wole po prostu zapytać. Czy któryś z dodatków do TM jest wart zakupu? Proszę o opinie na ten temat.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1270 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: seki »

Szczegółowe argumenty były rzeczywiście więc krótko. Moim zdaniem Wenus jak najbardziej. Daje więcej tego co najlepsze w TM czyli różnorodność kart. Dodaje aspekt fazy słonecznej, podczas której wybór awansu na torach terraformacji winien być częścią strategii. Dodatkowe plansze oceniam dwojako. Jeśli grasz bardzo często, masz rozegrane dziesiątki partii to jest to świetny dodatek zmieniający nastawienie na inne nagrody, tytuły i premie z planszy. Jeśli jednak grywasz sporadycznie to jest on całkowicie zbędny. Ja mam około 20 partii i dodatkowych plansz nie potrzebuję.
Promki fajne i tanie (choć w przeliczeniu na kartę drogie). Preludium narazie niewiele wiadomo. Po opisie nie mam zdania. Osobiście wstrzymam się z zakupem do czasu ogarnia przez bardziej niecierpliwych kolegów z forum :)
Awatar użytkownika
gath
Posty: 203
Rejestracja: 08 cze 2006, 21:47
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: gath »

Nad Preludium bardzo mocno się zastanawiam, czy warto. Jak dla mnie jest tam 12 kart - 5 korporacji i 7 projektów. Karty preludium są mi po nic i nie wiem jaką rolę ma pełnić projekt standardowy - Gaz buforowy. Przy koszcie 16ME nie zwróci się nawet po kupieniu w pierwszym pokoleniu. Może moje przemyślenia są błędne i ktoś mnie oświeci jakie są plusy reszty kart z tego dodatku. Jeżeli zdecyduję się na kupno muszę się liczyć, że będzie on dla mnie bardzo drogi w przeliczeniu cena/zawartość.
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: zakwas »

gath pisze: 19 kwie 2018, 21:49 Nad Preludium bardzo mocno się zastanawiam, czy warto. Jak dla mnie jest tam 12 kart - 5 korporacji i 7 projektów. Karty preludium są mi po nic i nie wiem jaką rolę ma pełnić projekt standardowy - Gaz buforowy. Przy koszcie 16ME nie zwróci się nawet po kupieniu w pierwszym pokoleniu. Może moje przemyślenia są błędne i ktoś mnie oświeci jakie są plusy reszty kart z tego dodatku. Jeżeli zdecyduję się na kupno muszę się liczyć, że będzie on dla mnie bardzo drogi w przeliczeniu cena/zawartość.
Nie rozpatruje tego w kategorii pieniędzy a punktów - jak braknie kart i opcji to 1 pkt za 16 kasy nie jest zły jak braknie reszty na miasta i zielone. ;)

Co do dodatków, to ja z kolei bardziej użyłem na dodatkowych mapach, które w prosty sposób wywracają utarte strategie do góry nogami poprzez zmiany nagród i tytułów. Do tego Wenus jakoś nie siadła poprzez wydłużenie rozgrywki u nas i rozrzedzenie talii dodatkowymi kartami. Jeszcze damy szansę temu dodatkowi, bo nie został u nas ograny, ale mapy zrobiły lepsze wow.
anion
Posty: 216
Rejestracja: 22 sie 2016, 13:45
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 25 times
Been thanked: 13 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: anion »

Dodatek Wenus na mnie jakoś wielkiego wrażenia nie zrobił.
Do solo oraz rozgrywek 2- i 3-osobowych nie używam w ogóle. Jeśli już trafia na stół to tylko w większym gronie; w mniejszym wydaje mi się, że zbyt "rozmywa" talię.

Dodatkowa plansza Hellas & Elysium przy swojej cenie jest dla mnie dużo atrakcyjniejsza właśnie z powodu, który ktoś wcześniej opisał - zmienia strategię gry przez inne nagrody i tytuły.
Jest to dodatek "must have" dla osób, u których gra często ląduje na stole.

Co do Preludium to wydaje mi się, że ten dodatek będzie bardzo dobrze trafiał do tych, którym przeszkadza zbyt długa rozgrywka.
Skoro grając z tym dodatkiem w trybie solo mamy dwa pokolenia mniej, zakładam że w multi też będzie krótsza.
Czy karty coś wniosą? Chyba za wcześnie tu wyrokować, bo pewne combosy wychodzą dopiero po kilku rozgrywkach. Może się okazać, że coś co wydawało się słabe, w połączeniu z inną kartą (niekoniecznie projektu; również korporacji czy tej nowej - z talii preludiów) da nam jakieś ciekawe opcje.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1270 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: seki »

Osobiście najbardziej się obawiam czy Preludium nie spłyci rozgrywki. Karty startowe rozkręcą jakiś tam silnik. A najlepsze w TM jest rozkręcenie go samodzielnie przez karty projektów. Bardzo jestem ciekaw jak to wpłynie na fun z rozgrywki. Gra mogła by być krótsza ale nie kosztem satysfakcji z gry. Będąc przy czasie rozgrywki ostatnio rozważałem możliwości wprowadzenia home rules,a w tym aspekcie. Nie lubie własnych zasad ale mimo mojej całej sympatii do tego tytułu uważam, że mógłby być pół godziny krótszy. Najsensowniejszym sposobem skrócenia gry wydaje mi się rozpoczęcie teeraformacji od poziomu 2 wszystkich wskaźników. Krótsze tory nie mogą być bo wiele kart nie miałoby wtedy sensu. A wy co myślicie?
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3065
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 88 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: cezner »

Moim zdaniem lepiej już rozpocząć z jakąś startową produkcją "surowców" Np wszystko na 1 od początku gry.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1270 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: seki »

cezner pisze: 20 kwie 2018, 09:03 Moim zdaniem lepiej już rozpocząć z jakąś startową produkcją "surowców" Np wszystko na 1 od początku gry.
Dla mnie to odpada bo najbardziej w TM lubię właśnie rozwijanie silnika od zera. Pierwsza gra, którą zagrałem zgodnie z instrukcją z surowcami na 1 była dla mnie dużo mniej ciekawa. Ewentualnie wziął bym pod uwagę dodatkowe 10 kredytów na starcie aby odrobinę szybciej rozkręcić machinę.
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Tomzaq »

Trochę mnie dziwią domowe sposoby ulepszania jednej z najlepszych gier jakie stworzył biały człowiek. Ranking BGG świadczy, że gra jednak broni się sama, bez homerulów. Jak widać również wygląd i jakość komponentów, kwestionowane przez część graczy, nie przeszkadza grze być czymś wybitnym w świecie gier planszowych.

Co do dodatków: Hellas & Elisysium nie uważam za obowiązkowy, jednak jeśli ktoś rozegrał powiedzmy 20+ partii to jest to sposób na odświeżenie gry i spróbowanie innego spojrzenia na rozgrywkę. Venus jest ciekawy, nie uważam jak poprzednicy, że rozmywa talię. Daje po prostu kolejne pole eksploracji i pozwala nabić trochę punków jeżeli przeciwnicy szybko nie terraformują Marsa. No i ma mechanizm nie wydłużający rozgrywki, chociaż gra może trwać zarówno 90 minut jak 230 - to zależy od tego czy gracze rozwijają silnik czy terraformują. Jeśli terraformują to nie ma co rozwijać silnika bo może się do niczego nie przydać i wtedy gra jest krótka :wink:
Who is John Galt?
Posiadam
ODPOWIEDZ