Terraformacja Marsa (Jacob Fryxelius)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Bary »

Draft ma sens jako opcja. Chcesz mieć nieco więcej kontroli, ale dłuższą rozgrywkę dodajesz go. End of story. Zupełnie nie zgadzam się z teoriami, że bez tego gra jest kompletnie losowa i płytka.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Trolliszcze »

Ja też się z tym nie zgadzam, ale nie przeginajmy w drugą stronę, że draft nic nie daje, jest tak samo losowy i zwiększa jedynie czas rozgrywki, nie oferując niczego w zamian, bo to również tezy co najmniej wątpliwe (żeby nie powiedzieć otwarcie: błędne).
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Bary »

Sens ma, jak najbardziej, ale obarczone jest kosztem. Dlatego dodanie go jako opcji jest imo idealnym rozwiązaniem.
@Rebel: jak wprowadziliscie już tę nazwę "edycja goty" to mogliście jednak usprawnione planszetki z wycięcimi dodać... [emoji14]
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4129
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: tomb »

Gra bez draftu nie działa? Problemem tej gry jest brak koparek do kart?
Odpowiem w podobnym tonie: nie potraficie grać w Terraformację, tylko staracie się grać we własne przekonanie o tej grze.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3358
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1280 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: seki »

Ja również będę bronił gry bez draftu. Dla mnie też draft zbytecznie wydłuża grę. Zwykle gram bez draftu i zawsze mam więcej pomysłu na grę niż fundusze na ich realizację (czytaj trudno mi wykorzystać wszystkie fajne karty). Gra pozwala na realizację tak wielu strategii (bardzo wyrównanych), że zawsze da się wycisnąć dużo dobrego z kart jakie przyniesie los a o sukcesie decyduje to w jaki sposób wyprzedzimy rywali w zdobywaniu punktów i terraformacji marsa.
Awatar użytkownika
wok
Posty: 139
Rejestracja: 29 maja 2013, 15:09
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: wok »

Trolliszcze pisze:A to trzeba jakichś wielkich filozoficznych rozważań, żeby ustalić, czy draft daje większe szanse zniwelowania pechowego dociągu?
W wariancie bez draftu w ciągu 10 rund gracz zobaczy 40 kart.
W wariancie z draftem w ciągu 10 rund gracz zobaczy 100 kart.
W obu wariantach na rękę można wziąć maksymalnie 40 kart, ale w wariancie pierwszym wybiera się je z 40, a w wariancie drugim (draft) ze 100. Niech sobie każdy sam odpowie, w którym wariancie są większe szanse dobrania kart pod przyjętą strategię.
+1
Osobiście powiedziałbym, że draft jest jednym z kluczowych mechanizmów tej gry. Zwiększa liczbę możliwości wpływania na grę swoją i przeciwników. Daje możliwości lepszego realizowania strategii poprzez zmniejszenie losowości. Jeśli gram w jakiejś bardziej zaawansowanej ekipie, to nie wyobrażam sobie grania bez draftu. Choć oczywiście jeśli ktoś woli grać bez niego, to przecież nikt mu nie zabroni.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Tryb solo jest bez draftu :wink:
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
toblakai
Posty: 1270
Rejestracja: 19 mar 2014, 13:57
Has thanked: 222 times
Been thanked: 226 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: toblakai »

Trolliszcze pisze:A to trzeba jakichś wielkich filozoficznych rozważań, żeby ustalić, czy draft daje większe szanse zniwelowania pechowego dociągu?
W wariancie bez draftu w ciągu 10 rund gracz zobaczy 40 kart.
W wariancie z draftem w ciągu 10 rund gracz zobaczy 100 kart.
W obu wariantach na rękę można wziąć maksymalnie 40 kart, ale w wariancie pierwszym wybiera się je z 40, a w wariancie drugim (draft) ze 100. Niech sobie każdy sam odpowie, w którym wariancie są większe szanse dobrania kart pod przyjętą strategię.
Jeżeli chcemy być tacy skrupulatni to w wariancie z draftem gracz może zobaczyć nie 100 a 80 kart w 10 rund. A w sumie to nawet nie tyle bo w każdej rundzie na rękę dostanie się 7 z 8 dobranych kart - jedna zostanie zabrana przez oponenta w pierwszej fazie draftu. Tak więc widzimy tylko 70 kart.

I oczywiście wybieramy zawsze po jednej karcie więc to też nie jest sytuacja porównywalna do wybierania dowolnej liczy kart spośród 4 kart trzymanych na ręce.
Awatar użytkownika
Jiloo
Posty: 2423
Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 525 times
Been thanked: 456 times
Kontakt:

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Jiloo »

toblakai pisze:
Trolliszcze pisze:A to trzeba jakichś wielkich filozoficznych rozważań, żeby ustalić, czy draft daje większe szanse zniwelowania pechowego dociągu?
W wariancie bez draftu w ciągu 10 rund gracz zobaczy 40 kart.
W wariancie z draftem w ciągu 10 rund gracz zobaczy 100 kart.
W obu wariantach na rękę można wziąć maksymalnie 40 kart, ale w wariancie pierwszym wybiera się je z 40, a w wariancie drugim (draft) ze 100. Niech sobie każdy sam odpowie, w którym wariancie są większe szanse dobrania kart pod przyjętą strategię.
Jeżeli chcemy być tacy skrupulatni to w wariancie z draftem gracz może zobaczyć nie 100 a 80 kart w 10 rund. A w sumie to nawet nie tyle bo w każdej rundzie na rękę dostanie się 7 z 8 dobranych kart - jedna zostanie zabrana przez oponenta w pierwszej fazie draftu. Tak więc widzimy tylko 70 kart.

I oczywiście wybieramy zawsze po jednej karcie więc to też nie jest sytuacja porównywalna do wybierania dowolnej liczy kart spośród 4 kart trzymanych na ręce.
Jeśli chcemy być skrupulatni to mówisz o grze dwuosobowej, a troliszcze o czteroosobowej. Wiec obaj macie rację.
| keep-disco-evil |
mam | szukam | oddam
toblakai
Posty: 1270
Rejestracja: 19 mar 2014, 13:57
Has thanked: 222 times
Been thanked: 226 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: toblakai »

A to przepraszam, moje niedopatrzenie.
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1803
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: hipcio_stg »

Dla mnie ta gra bez draftu nie ma sensu. Draft zarówno pozwala realizować swój ogródek, jak i skutecznie counerpickować co poniektóre bomby. Zresztą ten draft w ogranym towarzystwie wcale nie przedłuża za bardzo tej rozgrywki. Gra jest genialna w pełnym wariancie i tylko taki gram. Zresztą tylko dwie partie graliśmy bez draftu i to dlatego, że naczytałem się tutaj głupot, że strasznie trudno, że długo itd. itp. Raz nawet bez kart korporacyjnych jak i samych korporacji. Dziś sobie nie wyobrażam grania w kastrowanym wariancie.
slanesh
Posty: 116
Rejestracja: 27 lip 2015, 14:31
Lokalizacja: Warszawa

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: slanesh »

hipcio_stg pisze:Dla mnie ta gra bez draftu nie ma sensu. Draft zarówno pozwala realizować swój ogródek, jak i skutecznie counerpickować co poniektóre bomby. Zresztą ten draft w ogranym towarzystwie wcale nie przedłuża za bardzo tej rozgrywki. Gra jest genialna w pełnym wariancie i tylko taki gram. Zresztą tylko dwie partie graliśmy bez draftu i to dlatego, że naczytałem się tutaj głupot, że strasznie trudno, że długo itd. itp. Raz nawet bez kart korporacyjnych jak i samych korporacji. Dziś sobie nie wyobrażam grania w kastrowanym wariancie.
A tak z ciekawości - w ogranej grupie era korporacji mocno przeciągnęła grę? Bo my coś nie możemy się do tego zebrać, bo zawsze czas na styk, a mam już ochotę spróbować.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Owszem w drafcie więcej kart się przewinienia przez rękę, ale ma też swoje wady. A oto taki przykład:
Grając w pełnym składzie z draftem dostajesz na rękę 4 świetne karty, wziął byś wszystkie ale niestety wybierasz tylko jedną a resztę przekazujesz dalej. Natomiast grając bez draftu te 4 świetne karty byłyby twoje :wink:
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
pioma10
Posty: 298
Rejestracja: 05 lut 2015, 23:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: pioma10 »

Dr. Nikczemniuk pisze:Owszem w drafcie więcej kart się przewinienia przez rękę, ale ma też swoje wady. A oto taki przykład:
Grając w pełnym składzie z draftem dostajesz na rękę 4 świetne karty, wziął byś wszystkie ale niestety wybierasz tylko jedną a resztę przekazujesz dalej. Natomiast grając bez draftu te 4 świetne karty byłyby twoje :wink:
Ale ma też zalety :).
Dostajesz na rękę 4 słabe/nieprzydatne karty. Za chwilę jednak dostajesz 3 świetne karty przekazane Ci przez gracza, który miał 4 świetne karty.
Kal-El83
Posty: 1139
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 240 times
Been thanked: 122 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Kal-El83 »

:lol: :lol:
Liczę że wersja goty będzie wolna od błędów i w końcu będę mógł zagrac jak dorwe w swe łapska :)
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Trolliszcze »

Wy tak poważnie? Draft nie ma zagwarantować lepszych albo gorszych kart, tylko ich równomierne rozłożenie.
W teoretycznym przypadku, gdzie w grze 4-osobowej jeden gracz dostaje 4 mocne, a pozostali po 4 słabe, na koniec draftu każdy ma 1 mocną i 3 słabe. Są pewne układy, w których nie będzie to możliwe, ale generalnie częściej się to sprawdza niż nie sprawdza.
Kal-El83
Posty: 1139
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 240 times
Been thanked: 122 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Kal-El83 »

Ja uwielbiam draft w grach karcianych. Nawet namiastkę tego jaką dają ONI czy 51ms :)
Tym bardziej wydaje mi się że draft może dodać TM kolorytu. Tak jak ktoś zauważył, czasem nawet nie chodzi o to czy wpadnie dobra karta dla mnie, ale bardziej o to że podbiore coś współgra z planem przeciwnika :)
No i na koniec gry nie mogę później powiedzieć że to głupia losowa gra :P
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4632
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1025 times
Been thanked: 1941 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: warlock »

Gra bez draftu vs gra z draftem to jeszcze jedna ważna kwestia: w tym pierwszym przypadku dociąg kart jest totalnie niejawny, a w tym drugim mamy pewną wiedzę dotyczącą kart krążących wokół stołu i możemy przygotować się do np. nadchodzącego ataku ;). Ma to ten minus, że trudniej kogoś zaskoczyć "asem z rękawa".

No i pamiętajcie o jednej rzeczy: totalnie słaby dociąg = 12 megakredytów w kieszeni, które można poświęcić np. na projekty standardowe albo zakup już odłożonych kart. Wcale nie trzeba co pokolenie dostawać mega mocnej ręki. Na przestrzeni gry słaby i mocny dociąg w miarę się wyrównują ;).
Kal-El83
Posty: 1139
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 240 times
Been thanked: 122 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Kal-El83 »

Opcjonalna zasada, a tak drażliwa kwestia :)
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
Marx
Posty: 2420
Rejestracja: 24 sty 2016, 10:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Marx »

Trolliszcze pisze:Wy tak poważnie? Draft nie ma zagwarantować lepszych albo gorszych kart, tylko ich równomierne rozłożenie.
W teoretycznym przypadku, gdzie w grze 4-osobowej jeden gracz dostaje 4 mocne, a pozostali po 4 słabe, na koniec draftu każdy ma 1 mocną i 3 słabe. Są pewne układy, w których nie będzie to możliwe, ale generalnie częściej się to sprawdza niż nie sprawdza.
Wydawało mi się, że to oczywista oczywistość i jasne jest, że draft pozwala zniwelować różnice przy rozdaniu kart, choć wydłuża czas partii. No ale ... :wink:
Azazelek pisze:Opcjonalna zasada, a tak drażliwa kwestia :)
Niekoniecznie drażliwa, ale zdaje się całkiem ciekawa ;-)
Waiting is the hardest part.

Z nimi przychodzi mi się pożegnać
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4129
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: tomb »

Draft może też pomóc komuś w zebraniu kart kombujących się nawzajem. Bez draftu odpowiednie karty trzeba dostać wśród czterech losowych, z draftem ma się większe szanse zebrania kombosa. W moim przekonaniu szansa na nierówne obdzielenie rywali kombosami wzrasta z draftem. Wcale nie jest tak, że dzięki draftowi każdy coś tam sobie ciekawego połączy. Zaś powstrzymanie czyjegoś kombosa w drafcie wcale nie jest łatwe, bo staje się przed wyborem - podebrać przeciwnikowi, czy wybrać coś pod siebie.

Terraformacja opiera się na kartach, więc obciążona jest bolączkami mechanizmów opartych na talii, ale ma też świetnie działające mechanizmy kontrujące - planszę, nagrody i tytuły, określony i czytelny koniec gry oraz przede wszystkim projekty standardowe. TM to nie tylko karty.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3358
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1280 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: seki »

slanesh pisze:
hipcio_stg pisze:Dla mnie ta gra bez draftu nie ma sensu. Draft zarówno pozwala realizować swój ogródek, jak i skutecznie counerpickować co poniektóre bomby. Zresztą ten draft w ogranym towarzystwie wcale nie przedłuża za bardzo tej rozgrywki. Gra jest genialna w pełnym wariancie i tylko taki gram. Zresztą tylko dwie partie graliśmy bez draftu i to dlatego, że naczytałem się tutaj głupot, że strasznie trudno, że długo itd. itp. Raz nawet bez kart korporacyjnych jak i samych korporacji. Dziś sobie nie wyobrażam grania w kastrowanym wariancie.
A tak z ciekawości - w ogranej grupie era korporacji mocno przeciągnęła grę? Bo my coś nie możemy się do tego zebrać, bo zawsze czas na styk, a mam już ochotę spróbować.
Gra bez kart ery korporacji to o 2 poziomy gorsza gra. Gra z draftem czy bez to dla mnie niuanse w odbiorze gry, natomiast granie bez kart z ery korporacji to już bardzo duża różnica na niekorzyść. Czym prędzej dołącz je do gry i zaczynaj z surowcami na 0.
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3035
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 573 times
Been thanked: 239 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: DarkSide »

Dyskusja o drafcie jest dyskusją czysto akademicką porównywalną z "o wyższości świąt..." Ktoś ma ochotę to gra z draftem, ktoś nie ma ochoty to nie gra. Podobnie może podejść do tej kwestii w grze Seasons, Pośród Gwiazd czy też w "7 CŚ". Te same argumenty za i przeciw można przytaczać przy każdej grze z tym mechanizmem.
W wersji solo wszak można:
- po prostu dociągać 4 karty i decydujemy ile kupować
- ciągnąc 6 z których wybieramy maksymalnie 4 do kupienia
- symulować draft 4-3-2-1 wybierając za każdym razem jedną kartę
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4104
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2631 times
Been thanked: 2546 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Gizmoo »

Kategoria - SICK:

https://boardgamegeek.com/image/3685830 ... size=large

A poza tym +1000000 do gry z draftem i erą korporacyjną. Moim zdaniem draft nie wydłuża aż tak bardzo rozgrywki, chyba że gra się w nieogranym towarzystwie, albo z ludźmi podatnymi na paraliż decyzyjny. Zresztą - co to jest pół godziny więcej przy trzy godzinnej grze w 5 osób? A dzięki temu ma się większą kontrolę nad budowanym silniczkiem i mniejszą frustrację, że dostało się same słabe i nie pasujące do strategii karty.
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Bary »

Już widzę, jak gość zamiast grać, to dniem i nocą to strugał w pocie czoła. Finalnie usiadł do rozgrywki po wielu tygodniach planszówkowej abstynencji i wtedy mu powiedzieli, że nowe plansze wychodzą...
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
ODPOWIEDZ