Terraformacja Marsa (Jacob Fryxelius)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- Bary
- Posty: 3064
- Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 47 times
- Kontakt:
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Draft ma sens jako opcja. Chcesz mieć nieco więcej kontroli, ale dłuższą rozgrywkę dodajesz go. End of story. Zupełnie nie zgadzam się z teoriami, że bez tego gra jest kompletnie losowa i płytka.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy
Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy
Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
- Trolliszcze
- Posty: 4776
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1031 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Ja też się z tym nie zgadzam, ale nie przeginajmy w drugą stronę, że draft nic nie daje, jest tak samo losowy i zwiększa jedynie czas rozgrywki, nie oferując niczego w zamian, bo to również tezy co najmniej wątpliwe (żeby nie powiedzieć otwarcie: błędne).
- Bary
- Posty: 3064
- Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 47 times
- Kontakt:
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Sens ma, jak najbardziej, ale obarczone jest kosztem. Dlatego dodanie go jako opcji jest imo idealnym rozwiązaniem.
@Rebel: jak wprowadziliscie już tę nazwę "edycja goty" to mogliście jednak usprawnione planszetki z wycięcimi dodać... [emoji14]
@Rebel: jak wprowadziliscie już tę nazwę "edycja goty" to mogliście jednak usprawnione planszetki z wycięcimi dodać... [emoji14]
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy
Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy
Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Gra bez draftu nie działa? Problemem tej gry jest brak koparek do kart?
Odpowiem w podobnym tonie: nie potraficie grać w Terraformację, tylko staracie się grać we własne przekonanie o tej grze.
Odpowiem w podobnym tonie: nie potraficie grać w Terraformację, tylko staracie się grać we własne przekonanie o tej grze.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
- seki
- Moderator
- Posty: 3358
- Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
- Lokalizacja: Czapury/Poznań
- Has thanked: 1114 times
- Been thanked: 1280 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Ja również będę bronił gry bez draftu. Dla mnie też draft zbytecznie wydłuża grę. Zwykle gram bez draftu i zawsze mam więcej pomysłu na grę niż fundusze na ich realizację (czytaj trudno mi wykorzystać wszystkie fajne karty). Gra pozwala na realizację tak wielu strategii (bardzo wyrównanych), że zawsze da się wycisnąć dużo dobrego z kart jakie przyniesie los a o sukcesie decyduje to w jaki sposób wyprzedzimy rywali w zdobywaniu punktów i terraformacji marsa.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
+1Trolliszcze pisze:A to trzeba jakichś wielkich filozoficznych rozważań, żeby ustalić, czy draft daje większe szanse zniwelowania pechowego dociągu?
W wariancie bez draftu w ciągu 10 rund gracz zobaczy 40 kart.
W wariancie z draftem w ciągu 10 rund gracz zobaczy 100 kart.
W obu wariantach na rękę można wziąć maksymalnie 40 kart, ale w wariancie pierwszym wybiera się je z 40, a w wariancie drugim (draft) ze 100. Niech sobie każdy sam odpowie, w którym wariancie są większe szanse dobrania kart pod przyjętą strategię.
Osobiście powiedziałbym, że draft jest jednym z kluczowych mechanizmów tej gry. Zwiększa liczbę możliwości wpływania na grę swoją i przeciwników. Daje możliwości lepszego realizowania strategii poprzez zmniejszenie losowości. Jeśli gram w jakiejś bardziej zaawansowanej ekipie, to nie wyobrażam sobie grania bez draftu. Choć oczywiście jeśli ktoś woli grać bez niego, to przecież nikt mu nie zabroni.
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Tryb solo jest bez draftu
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Jeżeli chcemy być tacy skrupulatni to w wariancie z draftem gracz może zobaczyć nie 100 a 80 kart w 10 rund. A w sumie to nawet nie tyle bo w każdej rundzie na rękę dostanie się 7 z 8 dobranych kart - jedna zostanie zabrana przez oponenta w pierwszej fazie draftu. Tak więc widzimy tylko 70 kart.Trolliszcze pisze:A to trzeba jakichś wielkich filozoficznych rozważań, żeby ustalić, czy draft daje większe szanse zniwelowania pechowego dociągu?
W wariancie bez draftu w ciągu 10 rund gracz zobaczy 40 kart.
W wariancie z draftem w ciągu 10 rund gracz zobaczy 100 kart.
W obu wariantach na rękę można wziąć maksymalnie 40 kart, ale w wariancie pierwszym wybiera się je z 40, a w wariancie drugim (draft) ze 100. Niech sobie każdy sam odpowie, w którym wariancie są większe szanse dobrania kart pod przyjętą strategię.
I oczywiście wybieramy zawsze po jednej karcie więc to też nie jest sytuacja porównywalna do wybierania dowolnej liczy kart spośród 4 kart trzymanych na ręce.
- Jiloo
- Posty: 2423
- Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 525 times
- Been thanked: 456 times
- Kontakt:
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Jeśli chcemy być skrupulatni to mówisz o grze dwuosobowej, a troliszcze o czteroosobowej. Wiec obaj macie rację.toblakai pisze:Jeżeli chcemy być tacy skrupulatni to w wariancie z draftem gracz może zobaczyć nie 100 a 80 kart w 10 rund. A w sumie to nawet nie tyle bo w każdej rundzie na rękę dostanie się 7 z 8 dobranych kart - jedna zostanie zabrana przez oponenta w pierwszej fazie draftu. Tak więc widzimy tylko 70 kart.Trolliszcze pisze:A to trzeba jakichś wielkich filozoficznych rozważań, żeby ustalić, czy draft daje większe szanse zniwelowania pechowego dociągu?
W wariancie bez draftu w ciągu 10 rund gracz zobaczy 40 kart.
W wariancie z draftem w ciągu 10 rund gracz zobaczy 100 kart.
W obu wariantach na rękę można wziąć maksymalnie 40 kart, ale w wariancie pierwszym wybiera się je z 40, a w wariancie drugim (draft) ze 100. Niech sobie każdy sam odpowie, w którym wariancie są większe szanse dobrania kart pod przyjętą strategię.
I oczywiście wybieramy zawsze po jednej karcie więc to też nie jest sytuacja porównywalna do wybierania dowolnej liczy kart spośród 4 kart trzymanych na ręce.
- hipcio_stg
- Posty: 1803
- Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 334 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Dla mnie ta gra bez draftu nie ma sensu. Draft zarówno pozwala realizować swój ogródek, jak i skutecznie counerpickować co poniektóre bomby. Zresztą ten draft w ogranym towarzystwie wcale nie przedłuża za bardzo tej rozgrywki. Gra jest genialna w pełnym wariancie i tylko taki gram. Zresztą tylko dwie partie graliśmy bez draftu i to dlatego, że naczytałem się tutaj głupot, że strasznie trudno, że długo itd. itp. Raz nawet bez kart korporacyjnych jak i samych korporacji. Dziś sobie nie wyobrażam grania w kastrowanym wariancie.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
A tak z ciekawości - w ogranej grupie era korporacji mocno przeciągnęła grę? Bo my coś nie możemy się do tego zebrać, bo zawsze czas na styk, a mam już ochotę spróbować.hipcio_stg pisze:Dla mnie ta gra bez draftu nie ma sensu. Draft zarówno pozwala realizować swój ogródek, jak i skutecznie counerpickować co poniektóre bomby. Zresztą ten draft w ogranym towarzystwie wcale nie przedłuża za bardzo tej rozgrywki. Gra jest genialna w pełnym wariancie i tylko taki gram. Zresztą tylko dwie partie graliśmy bez draftu i to dlatego, że naczytałem się tutaj głupot, że strasznie trudno, że długo itd. itp. Raz nawet bez kart korporacyjnych jak i samych korporacji. Dziś sobie nie wyobrażam grania w kastrowanym wariancie.
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Owszem w drafcie więcej kart się przewinienia przez rękę, ale ma też swoje wady. A oto taki przykład:
Grając w pełnym składzie z draftem dostajesz na rękę 4 świetne karty, wziął byś wszystkie ale niestety wybierasz tylko jedną a resztę przekazujesz dalej. Natomiast grając bez draftu te 4 świetne karty byłyby twoje
Grając w pełnym składzie z draftem dostajesz na rękę 4 świetne karty, wziął byś wszystkie ale niestety wybierasz tylko jedną a resztę przekazujesz dalej. Natomiast grając bez draftu te 4 świetne karty byłyby twoje
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
-
- Posty: 298
- Rejestracja: 05 lut 2015, 23:19
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 9 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Ale ma też zalety .Dr. Nikczemniuk pisze:Owszem w drafcie więcej kart się przewinienia przez rękę, ale ma też swoje wady. A oto taki przykład:
Grając w pełnym składzie z draftem dostajesz na rękę 4 świetne karty, wziął byś wszystkie ale niestety wybierasz tylko jedną a resztę przekazujesz dalej. Natomiast grając bez draftu te 4 świetne karty byłyby twoje
Dostajesz na rękę 4 słabe/nieprzydatne karty. Za chwilę jednak dostajesz 3 świetne karty przekazane Ci przez gracza, który miał 4 świetne karty.
-
- Posty: 1139
- Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
- Lokalizacja: Kołobrzeg
- Has thanked: 240 times
- Been thanked: 122 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Liczę że wersja goty będzie wolna od błędów i w końcu będę mógł zagrac jak dorwe w swe łapska
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
- Trolliszcze
- Posty: 4776
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1031 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Wy tak poważnie? Draft nie ma zagwarantować lepszych albo gorszych kart, tylko ich równomierne rozłożenie.
W teoretycznym przypadku, gdzie w grze 4-osobowej jeden gracz dostaje 4 mocne, a pozostali po 4 słabe, na koniec draftu każdy ma 1 mocną i 3 słabe. Są pewne układy, w których nie będzie to możliwe, ale generalnie częściej się to sprawdza niż nie sprawdza.
W teoretycznym przypadku, gdzie w grze 4-osobowej jeden gracz dostaje 4 mocne, a pozostali po 4 słabe, na koniec draftu każdy ma 1 mocną i 3 słabe. Są pewne układy, w których nie będzie to możliwe, ale generalnie częściej się to sprawdza niż nie sprawdza.
-
- Posty: 1139
- Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
- Lokalizacja: Kołobrzeg
- Has thanked: 240 times
- Been thanked: 122 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Ja uwielbiam draft w grach karcianych. Nawet namiastkę tego jaką dają ONI czy 51ms
Tym bardziej wydaje mi się że draft może dodać TM kolorytu. Tak jak ktoś zauważył, czasem nawet nie chodzi o to czy wpadnie dobra karta dla mnie, ale bardziej o to że podbiore coś współgra z planem przeciwnika
No i na koniec gry nie mogę później powiedzieć że to głupia losowa gra
Tym bardziej wydaje mi się że draft może dodać TM kolorytu. Tak jak ktoś zauważył, czasem nawet nie chodzi o to czy wpadnie dobra karta dla mnie, ale bardziej o to że podbiore coś współgra z planem przeciwnika
No i na koniec gry nie mogę później powiedzieć że to głupia losowa gra
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
- warlock
- Posty: 4632
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1025 times
- Been thanked: 1941 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Gra bez draftu vs gra z draftem to jeszcze jedna ważna kwestia: w tym pierwszym przypadku dociąg kart jest totalnie niejawny, a w tym drugim mamy pewną wiedzę dotyczącą kart krążących wokół stołu i możemy przygotować się do np. nadchodzącego ataku . Ma to ten minus, że trudniej kogoś zaskoczyć "asem z rękawa".
No i pamiętajcie o jednej rzeczy: totalnie słaby dociąg = 12 megakredytów w kieszeni, które można poświęcić np. na projekty standardowe albo zakup już odłożonych kart. Wcale nie trzeba co pokolenie dostawać mega mocnej ręki. Na przestrzeni gry słaby i mocny dociąg w miarę się wyrównują .
No i pamiętajcie o jednej rzeczy: totalnie słaby dociąg = 12 megakredytów w kieszeni, które można poświęcić np. na projekty standardowe albo zakup już odłożonych kart. Wcale nie trzeba co pokolenie dostawać mega mocnej ręki. Na przestrzeni gry słaby i mocny dociąg w miarę się wyrównują .
- Marx
- Posty: 2420
- Rejestracja: 24 sty 2016, 10:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 17 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Wydawało mi się, że to oczywista oczywistość i jasne jest, że draft pozwala zniwelować różnice przy rozdaniu kart, choć wydłuża czas partii. No ale ...Trolliszcze pisze:Wy tak poważnie? Draft nie ma zagwarantować lepszych albo gorszych kart, tylko ich równomierne rozłożenie.
W teoretycznym przypadku, gdzie w grze 4-osobowej jeden gracz dostaje 4 mocne, a pozostali po 4 słabe, na koniec draftu każdy ma 1 mocną i 3 słabe. Są pewne układy, w których nie będzie to możliwe, ale generalnie częściej się to sprawdza niż nie sprawdza.
Niekoniecznie drażliwa, ale zdaje się całkiem ciekawaAzazelek pisze:Opcjonalna zasada, a tak drażliwa kwestia
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Draft może też pomóc komuś w zebraniu kart kombujących się nawzajem. Bez draftu odpowiednie karty trzeba dostać wśród czterech losowych, z draftem ma się większe szanse zebrania kombosa. W moim przekonaniu szansa na nierówne obdzielenie rywali kombosami wzrasta z draftem. Wcale nie jest tak, że dzięki draftowi każdy coś tam sobie ciekawego połączy. Zaś powstrzymanie czyjegoś kombosa w drafcie wcale nie jest łatwe, bo staje się przed wyborem - podebrać przeciwnikowi, czy wybrać coś pod siebie.
Terraformacja opiera się na kartach, więc obciążona jest bolączkami mechanizmów opartych na talii, ale ma też świetnie działające mechanizmy kontrujące - planszę, nagrody i tytuły, określony i czytelny koniec gry oraz przede wszystkim projekty standardowe. TM to nie tylko karty.
Terraformacja opiera się na kartach, więc obciążona jest bolączkami mechanizmów opartych na talii, ale ma też świetnie działające mechanizmy kontrujące - planszę, nagrody i tytuły, określony i czytelny koniec gry oraz przede wszystkim projekty standardowe. TM to nie tylko karty.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
- seki
- Moderator
- Posty: 3358
- Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
- Lokalizacja: Czapury/Poznań
- Has thanked: 1114 times
- Been thanked: 1280 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Gra bez kart ery korporacji to o 2 poziomy gorsza gra. Gra z draftem czy bez to dla mnie niuanse w odbiorze gry, natomiast granie bez kart z ery korporacji to już bardzo duża różnica na niekorzyść. Czym prędzej dołącz je do gry i zaczynaj z surowcami na 0.slanesh pisze:A tak z ciekawości - w ogranej grupie era korporacji mocno przeciągnęła grę? Bo my coś nie możemy się do tego zebrać, bo zawsze czas na styk, a mam już ochotę spróbować.hipcio_stg pisze:Dla mnie ta gra bez draftu nie ma sensu. Draft zarówno pozwala realizować swój ogródek, jak i skutecznie counerpickować co poniektóre bomby. Zresztą ten draft w ogranym towarzystwie wcale nie przedłuża za bardzo tej rozgrywki. Gra jest genialna w pełnym wariancie i tylko taki gram. Zresztą tylko dwie partie graliśmy bez draftu i to dlatego, że naczytałem się tutaj głupot, że strasznie trudno, że długo itd. itp. Raz nawet bez kart korporacyjnych jak i samych korporacji. Dziś sobie nie wyobrażam grania w kastrowanym wariancie.
- DarkSide
- Posty: 3035
- Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 573 times
- Been thanked: 239 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Dyskusja o drafcie jest dyskusją czysto akademicką porównywalną z "o wyższości świąt..." Ktoś ma ochotę to gra z draftem, ktoś nie ma ochoty to nie gra. Podobnie może podejść do tej kwestii w grze Seasons, Pośród Gwiazd czy też w "7 CŚ". Te same argumenty za i przeciw można przytaczać przy każdej grze z tym mechanizmem.
W wersji solo wszak można:
- po prostu dociągać 4 karty i decydujemy ile kupować
- ciągnąc 6 z których wybieramy maksymalnie 4 do kupienia
- symulować draft 4-3-2-1 wybierając za każdym razem jedną kartę
W wersji solo wszak można:
- po prostu dociągać 4 karty i decydujemy ile kupować
- ciągnąc 6 z których wybieramy maksymalnie 4 do kupienia
- symulować draft 4-3-2-1 wybierając za każdym razem jedną kartę
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
- Gizmoo
- Posty: 4104
- Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
- Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
- Has thanked: 2631 times
- Been thanked: 2546 times
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Kategoria - SICK:
https://boardgamegeek.com/image/3685830 ... size=large
A poza tym +1000000 do gry z draftem i erą korporacyjną. Moim zdaniem draft nie wydłuża aż tak bardzo rozgrywki, chyba że gra się w nieogranym towarzystwie, albo z ludźmi podatnymi na paraliż decyzyjny. Zresztą - co to jest pół godziny więcej przy trzy godzinnej grze w 5 osób? A dzięki temu ma się większą kontrolę nad budowanym silniczkiem i mniejszą frustrację, że dostało się same słabe i nie pasujące do strategii karty.
https://boardgamegeek.com/image/3685830 ... size=large
A poza tym +1000000 do gry z draftem i erą korporacyjną. Moim zdaniem draft nie wydłuża aż tak bardzo rozgrywki, chyba że gra się w nieogranym towarzystwie, albo z ludźmi podatnymi na paraliż decyzyjny. Zresztą - co to jest pół godziny więcej przy trzy godzinnej grze w 5 osób? A dzięki temu ma się większą kontrolę nad budowanym silniczkiem i mniejszą frustrację, że dostało się same słabe i nie pasujące do strategii karty.
- Bary
- Posty: 3064
- Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 47 times
- Kontakt:
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
Już widzę, jak gość zamiast grać, to dniem i nocą to strugał w pocie czoła. Finalnie usiadł do rozgrywki po wielu tygodniach planszówkowej abstynencji i wtedy mu powiedzieli, że nowe plansze wychodzą...
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy
Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy
Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!