Evolution / Ewolucja (Dominic Crapuchettes, Dmitry Knorre, Sergey Machin)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Evolution / Ewolucja (Dominic Crapuchettes, Dmitry Knorre, Sergey Machin)

Post autor: Bea »

Gra teoretycznie u nas dostępna, więc pomyślałam sobie, że zasługuje na swój odrębny watek. Jest to odświeżona wersja Evolution: Origins of Species.
wojo pisze:W grze nastąpiło sporo zmian - na tyle że gra zyskała nowego autora. Generalnie podcasetrzy z USA bardzo je chwalą (jako poprawiające wady oryginału) ale bez bezpośredniego porównania może być trudno ocenić ich jakość. Z rzeczy widocznych na pierwszy rzut oka całkowicie wyleciała z niej kostka.

Tak na marginesie chyba u nas też (tak jak na BGG) pewnie przydałoby się założyć osobny wątek dla nowej gry.
Grafiki Prześliczne, oceny na BGG tez niezłe.
Grał już ktoś? Czy naprawione są niedociągnięcia występujące w Evolution: Origin of Species?

http://boardgamegeek.com/boardgame/155703/evolution

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony 22 wrz 2017, 16:49 przez Bea, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5215
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1806 times
Kontakt:

Re: Evolution

Post autor: Gambit »

Teraz ruszył Kickstarter, na którym zbierają kasę na dodatek o lataniu :) Do tego są poprawione karty z pierwszej edycji Evolution.
https://www.kickstarter.com/projects/19 ... ame-system

Generalnie grałem na zeszłorocznym Gramy i jest to całkiem przyjemna karcianka. Trochę myślenia, trochę przewidywania i trochę negatywnej interakcji.
Nadis
Posty: 451
Rejestracja: 05 lut 2015, 21:24
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Evolution

Post autor: Nadis »

Fantastycznie to wygląda. Ewolucję bardzo lubię, ale nie da się ukryć, że od strony graficznej jest bardzo przeciętna.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Evolution

Post autor: Bea »

Gambit pisze:Teraz ruszył Kickstarter, na którym zbierają kasę na dodatek o lataniu :) Do tego są poprawione karty z pierwszej edycji Evolution.
https://www.kickstarter.com/projects/19 ... ame-system
Czyli co? Nie warto kupować pierwszej edycji, lepiej czekać na drugą, poprawioną?
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5215
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 520 times
Been thanked: 1806 times
Kontakt:

Re: Evolution

Post autor: Gambit »

Bea pisze:
Gambit pisze:Teraz ruszył Kickstarter, na którym zbierają kasę na dodatek o lataniu :) Do tego są poprawione karty z pierwszej edycji Evolution.
https://www.kickstarter.com/projects/19 ... ame-system
Czyli co? Nie warto kupować pierwszej edycji, lepiej czekać na drugą, poprawioną?
Nie wiem jakie są zmiany. Dlatego ciężko mi wyrokować. Pierwsza edycja nie wydawała mi się szczególnie popsuta, ale może ktoś kto grał więcej ode mnie jednak coś do poprawienia znalazł.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Evolution

Post autor: Bea »

Gambit pisze:
Bea pisze:
Gambit pisze:Teraz ruszył Kickstarter, na którym zbierają kasę na dodatek o lataniu :) Do tego są poprawione karty z pierwszej edycji Evolution.
https://www.kickstarter.com/projects/19 ... ame-system
Czyli co? Nie warto kupować pierwszej edycji, lepiej czekać na drugą, poprawioną?
Nie wiem jakie są zmiany. Dlatego ciężko mi wyrokować. Pierwsza edycja nie wydawała mi się szczególnie popsuta, ale może ktoś kto grał więcej ode mnie jednak coś do poprawienia znalazł.
Znalazłam coś takiego. Mechanika nie uległa zmianie, raczej balans i grafiki.
http://www.northstargames.com/pages/evo ... on-changes
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Posty: 1648
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Evolution

Post autor: ChlastBatem »

Gdzieś można dostać tę grę z dodatkiem z tej drugiej edycji? Przyznam, iż tytuł mi się bardzo spodobał.
Awatar użytkownika
Bart Henry
Posty: 954
Rejestracja: 15 sie 2013, 19:59
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 134 times
Been thanked: 653 times

Re: Evolution

Post autor: Bart Henry »

Trzymam kciuki za polską wersję. Są jakieś szanse?
Awatar użytkownika
Hipke
Posty: 554
Rejestracja: 05 lis 2012, 18:40

Re: Evolution

Post autor: Hipke »

Odkopuje. Czy ktoś wie gdzie to można nabyć poza Planszomania?
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Evolution

Post autor: Bea »

Też zapytam, czy ktoś nie planuje wydać po polsku, bo nie wiem czy się nastawiać na wersję angielska czy poczekać?
(jak ostatnio zapytałam tak w wątku La Granja, to się okazało, że wydawca się przyznał, że plany są, więc może i tu warto zapytać ;) )

A tak przy okazji, gra się rozwija. Już jest dostępny dodatek Flight w którym mamy gatunki latające. W planach dwa kolejne dodatki wprowadzające zmiany klimatu, choroby oraz stworzenia morskie. Brzmi bardzo ciekawie :)
Evolution Future
Q: I love it! I want more! When?
A: Evolution: Flight is out now. There are long term plans for more expansions, but nothing concrete. Possibly Climate expansion for Gencon 2016, Disease 2017, Sea Creatures (stand alone) 2018.

Q: Wait, are you going digital?
A: We've hired 5 people for an in-house digital team to develop Evolution for a number of platforms. (No, don’t ask when.)
Awatar użytkownika
gafik
Posty: 3640
Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
Has thanked: 54 times
Been thanked: 118 times

Re: Evolution

Post autor: gafik »

Zagrałem na 6 osób. Nie polecam. Chaos. Miała to być chyba lekka gra w stylu wyścigu. Ale jeżeli podejdziemy lekko do gry to w zasadzie nie bardzo wiadomo co się dzieje na stole. Jeśli chcemy pomóżdżyć to dramatycznie zwalnia. Jeżeli każdy z graczy ma średnio 4 gatunki (zazwyczaj 3-6) to jest ich na stole około 20. Nagle kart przewija się przez stół dziesiątki i śledzenie tego jest:

a) w lekkiej grze śledzenie wszystkiego jest bez sensu, ale wtedy w zasadzie możemy zagrywać cokolwiek bo i tak nikomu nie chce się tego śledzić i mamy festiwal losowości. każdy układa pasjans, bo mając drapieżnika, nie ma za bardzo czasu aby optymalnie zaatakować, więc robi się to na chybił trafił, co jest frustrujące

b) w cięższej grze śledzenie wszystkiego jest bardzo czasochłonne, oczywiście możemy picować nasze gatunki by ewoluowały optymalnie zważywszy na wszystkie inne gatunki, ale wtedy kończy się wyścig i zaczyna regularna "orka" optymalizacyjna co trwa 3 razy dłużej, a chyba nie o to chodziło twórcom

W połowie gry bardzo chciałem by się jak najszybciej skończyła. To chyba nie jest dobrze? :P
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 250 times

Re: Evolution

Post autor: jax »

gafik pisze:Zagrałem na 6 osób.
Ja grałem tylko w 4.
I wtedy jest spokojnie możliwość przeanalizować gatunki wszystkich graczy i podjąć optymalne decyzje.
Takie pocieszenie :)
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
RE.Lee
Posty: 167
Rejestracja: 28 gru 2015, 19:13
Lokalizacja: Warszawa

Re: Evolution

Post autor: RE.Lee »

Na 6 osób to jest wariant rozgrywki - wszyscy rozgrywają swoje tury na raz, co ma zapobiegać przestojom, ale odbiera dużą część strategii w grze. Nie jest to opcja zbyt udana i nawet producent zapowiada, że w ewentualnych dodrukach się z niej chyba wycofa (przy okazji obniżając koszty produkcji i dość wysoką obecnie cenę gry).

Ja grałem na 2, 3 i 4 osoby. Kilka razy też z dodatkiem Flight i jest to zdecydowanie gra z mojej TOP 3. Pięknie wykonana (brawa dla pani Hamilton, oby jej się darzyło), znakomicie oddaje temat - delikatne wywieranie presji środowiskowej (drapieżnikiem czy sprawnym roślinożercą sabotującym równocześnie sadzawkę) elegancko wpływa na cały ekosystem. Jest dość dużo myślenia, ale kluczem do dobrej gry jest elastyczność - nie można przyjąć długofalowej strategii i się jej ogólnie trzymać (vide Tzolkin), trzeba bardzo dynamicznie reagować na to co robią inni. Dużo też zmienia się w kolejnych grach, gdy już rozgryziemy trochę partnerów - kto lubi wcześnie zostać drapieżnikiem, kto gra zachowawczo i inwestuje w w defens, a kto idzie na całość tworząc bezbronnych roślinożerców, którzy jednak zarabiają punkty jak wściekli ;) Nie jest to oczywiście jakaś bardzo mózgożerna gra, ale wygrywa raczej najlepszy gracz niż losowa osoba. Na plus rozsądny czas gry - około godziny.

Dodatek Flight polecam, bardzo przyjemnie modyfikuje rozgrywkę. Na Kickstarterze obecnie dodatek Climate (można też kupić wersję podstawową z już wbudowanym dodatkiem), który wprowadza trzecią "oś" presji ewolucyjnej - po drapieżnikach i głodzie - klimat. Zapowiada się super ;)
TOP 3: Chaos in the Old World, Evolution, The Grizzled.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Evolution

Post autor: Bea »

A jak chodzi na 2 osoby?
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3402
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1137 times
Been thanked: 597 times
Kontakt:

Re: Evolution

Post autor: piton »

gafik pisze:Zagrałem na 6 osób. Nie polecam. Chaos (...)
graliśmy w 5 osób, szanowny kolego. Jacek przyszedł w połowie gry ... zaproponowałem zagranie bo myślałem, że zagramy szybko zanim przyjdzie Jacek, a potem gramy w coś normalnego. nie wyszło.
Gra była istną męczarnią a to dlatego, że kolega Gafik najbardziej zamulał, optymalizował i kombinował, reszta z nas grała na "pałę". Zamiast grać 30 minut gralismy ponad godzinę. Powiedziałem że gramy pierwszy raz to grajmy szybko żeby tylko nauczyć się gry i dograć zanim przyjdzie kolega.
trzy osoby się nudziły kiedy Gafik wybierał karty, dyskutował z koleżanką Anią o tym co można, czego nie. Reszta miała dość i była niesamowicie zniechęcona do gry. My podejmowaliśmy decyzję szybko, nawet pierwszy raz widząc karty. Po połowie gry Gafik stwierdził że gra jest bez sensu, nudna chaotyczna itp. Czym nas też zirytował bo sam do tego doprowadzał zamulaniem... Wtedy też chciałem skończyć bez dogrania do końca, bo fun factor w tej partii=zero.
Gdybyśmy grali WSZYSCY szybko to byłoby zdecydowanie inaczej. Mnie już coś trafiało jak decyzje na poziomie rzucenie karty do wodopoju i zagospodarowanie 4-5 kart zajmują komuś dużo czasu.

W pewnym momencie - potwierdzam - rzut okiem na stół jak każdy miał milion kart i ból głowy. To mi się bardzo nie podobało ALE: wyszło w tedy "granie na pałę" bo nie wiedziałem, co kto rzuca grałem sobie dla zabicia czasu. Chciałem zjeść coś drapieżnikiem i szukanie kogo zjem kogo nie było bardzo meczące. Musiałem czytać każdy opis.
Na pocieszenie dodam, że pod koniec gry już 3/4 kart znałem po nazwie bo miałem je przynajmniej raz na ręce, więc teraz wiedziałbym kogo mogę jeść, bez czytania każdej karty z osobna, same nazwy zdecydowanie wystarczą. Po kilku grach to nie będzie zaden problem.

Zgadzam się, że na 4 osoby będzie fajnie, ale z myślicielami nie polecam ;) Jako filler ta gra mi się podoba, ale jako główne danie to zdecydowanie nie.
Co do gry w dwie osoby, to grałem w pierwszą wersję Ewolucji i było bardzo fajnie - krwawo.
Każda gra ma cenęęę, trzeba po prostu pytać, a nie czaić się z kwiatami... GrY na SpRZedaŻ

może nie najlepiej, ale jakotako-> YT dżentelmeni przy stole <-czasem cośtam powiem
eyrmin
Posty: 128
Rejestracja: 22 lis 2010, 23:39
Lokalizacja: Kraków/Portsmouth

Re: Evolution

Post autor: eyrmin »

Czy druga edycja bardzo rozni sie od pierwszej wersji? Posiadam pierwsza i ciagle sie zastanawiam czy warto wesprzec na KS biorac pod uwage wielka roznice w cenie.
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3402
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1137 times
Been thanked: 597 times
Kontakt:

Re: Evolution

Post autor: piton »

eyrmin pisze:Czy druga edycja bardzo rozni sie od pierwszej wersji? Posiadam pierwsza i ciagle sie zastanawiam czy warto wesprzec na KS biorac pod uwage wielka roznice w cenie.
ja tam grałem dawno, ale pamiętam, że pierwsza ewolucja zniechęciła nas słabą instrukcją i nie wytłumaczonymi zdolnościami kart. Wątek na BGG dotyczący objaśnienia zdolności kart był bardzo rozwlekły, jak to zobaczyłem to odpuściłem. Z małej karcianki o potencjalnie prostych zasadach zrobiła się jakaś wielka kobyła z wielką ilością wyjątków i malutkich reguł - dlatego odpuściliśmy. Tamta wersja była raczej niedopracowana.
Ta nowa edycja wg. mnie posiada jasne zasady, tekst na kartach jest dobrze skonstruowany i nie pozostawia wątpliwości jak go interpretować. (cena tej gry to faktycznie jej największa wada)
Każda gra ma cenęęę, trzeba po prostu pytać, a nie czaić się z kwiatami... GrY na SpRZedaŻ

może nie najlepiej, ale jakotako-> YT dżentelmeni przy stole <-czasem cośtam powiem
Awatar użytkownika
gafik
Posty: 3640
Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
Has thanked: 54 times
Been thanked: 118 times

Re: Evolution

Post autor: gafik »

Faktycznie (rozgrywka była na 5 osób) kolega z nami siedział i w niewielkim stopniu nam pomagał z komponentami, dlatego zarejestrowałem 6 osób.

To tym bardziej dyskwalifikuje tę grę w moich oczach.

Na pudełku stoi: czas gry 50-70 min - więc jako filler ta gra się nie nadaje. No chyba, że gramy Twilight Imperium, wtedy taki filler... Mimo wszystko lepiej się zdrzemnąć ;)

Gra jest kiepska i zapakowanie jej w większe pudełko z ładniejszymi komponentami jej nie uratują. Ogólnie pomysł fajny ale coś nie "pykło" ani do lekkiego grania, ani do niczego.
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3402
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1137 times
Been thanked: 597 times
Kontakt:

Re: Evolution

Post autor: piton »

gafik pisze:
Na pudełku stoi: czas gry 50-70 min
a tego to nie wiedziałem. To w takim razie grałbym max w 4 graczy i raczej z ogranymi ludźmi. jak każdy zna karty na pamięć będzie szło dość szybko. Dla mnie ta gra to wyłącznie filler, tak do 30 minut. Na szybki szpil pełen emocji jak znalazł. Na dłuższe/cięższe granie to już jest zbyt losowa i chaotyczna, znaczy w zależności od tego co przyjdzie na rękę. Oczywiście moim zdaniem.
Tym bardziej zagrałbym jeszcze raz, na 4 osoby ;)
RE.Lee
Posty: 167
Rejestracja: 28 gru 2015, 19:13
Lokalizacja: Warszawa

Re: Evolution

Post autor: RE.Lee »

@Bea - Na 2 osoby jest fajnie - zasady są trochę inne, bo można mieć maksymalnie 2 cechy na gatunku. Zmienia to dynamikę gry, bo klasyczne combo typu Carnivore/PackHunting/Intelligence odpadają. Gra nadal trwa około godziny. Nam z żoną gra się bardzo dobrze.

Druga edycja różni się przede wszystkim mniejszą ilością żywności na kartach. Autor zauważył, że część grup graczy wrzuca zawsze największą możliwą ilość żarcia do wspólnej puli i prawie nigdy nie brakuje jedzenia. Psuło to czasami grę i w drugiej edycji jest zmienione. Teraz dużo łatwiej doprowadzić do sytuacji olbrzymiego deficytu pokarmu i w konsekwencji masowego wymierania. Zostać w taką turę drapieżnikiem/padlinożercą to sama radość.

Losowości trochę jest, ale nawet najmniej pasującą nam kartę można wykorzystać do założenia nowego gatunku, zwiększenia populacji, zwiększenia rozmiaru lub wrzucenia do michy (w Flight jeszcze do nabycia latania). Moim zdaniem znacznie zmniejsza to uzależnienie od danego rozdania. Oczywiście jest możliwe, że czekamy na Carnivore i przez kilka tur nam nie wpada, ale kart jest kilkanaści zaledwie, więc nie jest to częste. Poza tym zawsze można zakładając nowe gatunki zwiększyć liczbę otrzymywanych kart, a przez to zminimalizować losowość rozdania.

Autor pisał, że sam przez pierwszych kilka tur nie zagrywa kart jako cech, więc w tym czasie dla niego losowość jest zerowa. Projektując grę brał pod uwagę swoje doświadczenia jako profesjonalny gracz w M:tG - Evolution też traktuje jako grę turniejową. Nie jest to filler, tylko średnio-ciężka strategia. Gra ma więcej głębi niż się z pozoru wydaje. Wiele się zmienia w czasie kolejnych rozgrywek - raz rywalizuje się na efektywne silniczki do jedzenia, raz ekosystem jest pełny drapieżników. Dużo zmienności, dużo interakcji, dużo emocji - polecam :)
TOP 3: Chaos in the Old World, Evolution, The Grizzled.
MaiX
Posty: 35
Rejestracja: 15 cze 2008, 22:58

Re: Evolution

Post autor: MaiX »

Cześć - odkopię wątek bo właśnie zakupiłem sobie podstawkę i jestem po pierwszej sesji (na 5-6 graczy)

Nie wiem czy coś robimy w tej grze źle, ale z naszych doświadczeń wynika że drapieżniki zawsze przegrywają, a zwycięzcami zostają małe ale liczne zwierzęta z rogami wcinające szybko jak się da.

Były rożne pomysły ale nie znaleźliśmy sposobu jak wytępić te "kraby", "jeże" czy "kolczatki" :P Drapieżniki ich nie atakują bo są małe (1 body) a przez rogi każdy atak kosztuje 1 populacji. Nie pomaga inteligencja bo jednak wyrzucenie karty za jeden atak i znowu zjedzenie ledwo jednego mięsa się nie opłaca. Nie pomaga zagładzanie bo same zazwyczaj wcinają pokarm tak samo szybko jak inni roślinożercy.

W rezultacie drapieżniki nie mając co jeść i zjadają się nawzajem bo są największe i nie mają rogów a te małe skur..... wcinają całą roślinność i zawsze wygrywają.

Nie wiem ale u nas w grach (poza pierwszymi) to były tylko zwierzęta małe (1 body) i gigantyczne drapieżniki (6 body - dlaczego tak gigantyczne? bo muszą wcinać siebie nawzajem i robi się wyścig zbrojeń), nie ma w ogóle zwierząt średnich bo zwiększenie masy powoduje że stajesz się atrakcyjny dla drapieżników a i tak one muszą iść w masę wiec nic cię to nie chroni.

Czyli nasza ewolucja prowadzi do świata pełnego "spasionych" krabów i "zagłodzonych" walczących o przetrwanie tyranozaurów :o

Macie jakieś wskazówki, uwagi, podpowiedzi?
RE.Lee
Posty: 167
Rejestracja: 28 gru 2015, 19:13
Lokalizacja: Warszawa

Re: Evolution

Post autor: RE.Lee »

Małe jeże są faktycznie dobre z wymienionych powodów.

Jeśli jednak doprowadzają do wyginięcia drapieżników (a trudno mi sobie wyobrazić, żeby ktoś upierał się przy byciu mięsożercą w takim środowisku) to pojawić się muszą bardziej efektywne, bo zapewne bezbronne (albo broniące się tylko wielkością) roślinożerne gatunki. I tutaj pytanie do kolczatek - pozostać gorszymi zjadaczami i zacząć przegrywać na punkty czy zrzucić defensywną cechę i ryzykować pojawienie się drapieżnika?

Alternatywnie można głodzić michę i próbować budować mięsożerno-padlinożerny silniczek z kooperacją. Albo zrobić jedną krowę z body size 5-6 i zjadać ją 2 drapieżnikami na maksymalnej populacji - powodzenia kolaczatom życzę w zdobywaniu 12 punktów co turę. Będą musiały jakoś zareagować i tutaj zazwyczaj jest okazja :)

U nas drapieżniki z tych powodów zazwyczaj wygrywają :) Evolution to jednak bardzo meta-zależna gra i nietrudno sobie wyobrazić sytuację, w której jest wasza grupa.

Co do zwierząt albo bardzo dużych albo bardzo małych to faktycznie często tak bywa - wiadomo, jednokierunkowa presja ewolucyjna. Ciekawe jak zmieni się to przy dodatku "Climate" (ante portas!), który skrajności penalizuje.
TOP 3: Chaos in the Old World, Evolution, The Grizzled.
Awatar użytkownika
Zet
Posty: 1352
Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 157 times
Been thanked: 158 times

Re: Evolution

Post autor: Zet »

Jak czytam wasze wypowiedzi, to mam wrażenie, że jest to nie tylko gra, ale wręcz symulacja. I przez to zacznę się chyba nią bliżej interesować.
RE.Lee
Posty: 167
Rejestracja: 28 gru 2015, 19:13
Lokalizacja: Warszawa

Re: Evolution

Post autor: RE.Lee »

Zdecydowanie gra, ale ma bardzo chwiejną równowagę. Trudno zaproponować dobrą strategię, bo trzymanie się jakiejkolwiek skutkuje straszliwą porażką - cały czas trzeba się dostosowywać, cały czas być o jeden krok przed innymi. Przez to bardzo dobrze oddaje swoją tematykę (co zresztą potwierdziło "Nature").

W ramach symulacji autorzy proponują wariant gry w zakryte karty (tj zakryte także dla zagrywającego je) - wtedy to już zupełnie losowa zmienność genetyczna i dobór naturalny w akcji ;)
TOP 3: Chaos in the Old World, Evolution, The Grizzled.
Awatar użytkownika
Zet
Posty: 1352
Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 157 times
Been thanked: 158 times

Re: Evolution

Post autor: Zet »

Z tego co widzę Evolution Climate to osobna gra - rozwinięcie poprzedniczki. Chyba w takim razie lepiej chyba poczekać na nią?
ODPOWIEDZ