Eldritch Horror: Przedwieczna Groza (Corey Konieczka, Nikki Valens)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
nikczemnik
Posty: 95
Rejestracja: 04 sty 2015, 11:16
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: nikczemnik »

Eremita pisze:
nikczemnik pisze:Jednak wolę organizery. Oprócz porządku na stole, to mam dużo szybszy setup i składanie gry. Dodatkowe stoliki tego nie ułatwiają ;)
Do żetonów też mam organizer ale wydaje mi się że np. dla kart Stanów dowolny sprzęt tylko utrudni zarządzanie nimi. Część tych stosów trzeba co chwilę tasować. Wiem że niektórzy tego nie robią ale ja tak i tak jest zgodnie z zasadami. Musiałbym je co chwilę wyjmować z organizera i wkładać. Czy może jest jakiś który pasuje do takiego żonglowania kartami?
Spójrz na ten co podlinkowalem parę postów wcześniej. Dużo łatwiej się tym zarządza niż kupką na stole. Poza tym nie bardzo sobie wyobrażam ogarnianie EH w koszulkach w kupkach na stole :)

Wysłane z mojego MI 4W przy użyciu Tapatalka
Eremita
Posty: 317
Rejestracja: 27 wrz 2015, 23:27
Has thanked: 10 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Eldritch Horror

Post autor: Eremita »

nikczemnik pisze:
Eremita pisze:
nikczemnik pisze:Jednak wolę organizery. Oprócz porządku na stole, to mam dużo szybszy setup i składanie gry. Dodatkowe stoliki tego nie ułatwiają ;)
Do żetonów też mam organizer ale wydaje mi się że np. dla kart Stanów dowolny sprzęt tylko utrudni zarządzanie nimi. Część tych stosów trzeba co chwilę tasować. Wiem że niektórzy tego nie robią ale ja tak i tak jest zgodnie z zasadami. Musiałbym je co chwilę wyjmować z organizera i wkładać. Czy może jest jakiś który pasuje do takiego żonglowania kartami?
Spójrz na ten co podlinkowalem parę postów wcześniej.
Ten?
nikczemnik pisze:Dużo łatwiej się tym zarządza niż kupką na stole.
Musiałbym sprawdzić ale wydaje mi się że np. otrzymanie konkretnego stanu będzie trudniejsze.
Wyciągam pierwszą kartę z tyłu - to nie to. Wyciągam drugą kartę z tyłu - to nie to. Każda kartę muszę wyciągnąć.
Gdy w stosie trzymanym w ręku tylko przesuwam dolne karty w palcach aż trafię na tę co trzeba.
Poza tym jeśli pierwsza karta nie była tym czego szukam to i tak muszę wyciągnąć cały stos z organizera by go przetasować więc równie dobrze mogę od razu go stamtąd wyciągnąć.
Przypuszczam że łatwiej się wyciąga z organizera niż podnosi z blatu więc to może być zyskiem.
nikczemnik
Posty: 95
Rejestracja: 04 sty 2015, 11:16
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: nikczemnik »

Eremita pisze:...
Dokładnie ten. Nie ma problemu z wyciąganiem konkretnych stanów. Działa to jak przeglądanie kart bibliotecznych bez wyciągania stosu. Poza tym stany dzielisz sobie na poszczególne rodzaje np Bane&Boon a nie mieszasz że sobą wszystkie jak leci. Mam komplet dodatków w koszulkach. Jest na prawdę dużo łatwiej niż rozkładanie wszystkiego na stole, no nie będę cię przekonywał bo sam na tym zęby zjadłem :)




Wysłane z mojego MI 4W przy użyciu Tapatalka
Eremita
Posty: 317
Rejestracja: 27 wrz 2015, 23:27
Has thanked: 10 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Eldritch Horror

Post autor: Eremita »

nikczemnik pisze:Działa to jak przeglądanie kart bibliotecznych bez wyciągania stosu.
Tak przypuszczałem. Przeglądałem nieraz karty biblioteczne i wydaje mi się to mniej wygodne niż przekładanie w ręku.
nikczemnik pisze:Poza tym stany dzielisz sobie na poszczególne rodzaje np Bane&Boon a nie mieszasz że sobą wszystkie jak leci.
Spokojnie, dzieliłem stany zanim to stało się modne. Bez dzielenia nie byłoby sensu w ogóle rozmawiać o organizerze.
Stosy Madness, Injury i Deal (jakkolwiek przetłumaczone zostały na polski) wymagają tasowania przy praktycznie każdym użyciu.

nikczemnik pisze:Jest na prawdę dużo łatwiej niż rozkładanie wszystkiego na stole, no nie będę cię przekonywał bo sam na tym zęby zjadłem :)
Nie ma tu o czym przekonywać. Chciałem wyciągnąć jak najwięcej informacji bez składania organizera i Ty mi ich dostarczyłeś. Dziękuję.
Na 100% organizer bardzo ułatwia rozstawianie i składanie gry, tu nie mam wątpliwości.
Zapewne ułatwia też znacząco zarządzanie taliami spotkań.
Ale nie wierzę że zauważalnie ułatwia grę w przypadku Stanów. Tam jest za dużo tasowania i wyszukiwania. Nie wierzę ale kiedyś zapewne sprawdzę i wrócę tu odkopać ten... ...wątek?
Właśnie przypomniało mi się że tu w odróżnieniu od normalnego forum dla danej gry jest jeden wątek. Ok, a więc bez odkopywania. Postaram się pamiętać by wrócić tu podzielić się wrażeniami.
Bo w organizery dla kart zainwestuję dopiero po wyjściu ostatniego dodatku. Za dużo widziałem postów pod tytułem "Ojej, nowy dodatek. A ja właśnie skończyłem składać organizer!"
nikczemnik
Posty: 95
Rejestracja: 04 sty 2015, 11:16
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: nikczemnik »

Eremita pisze:Ale nie wierzę że zauważalnie ułatwia grę w przypadku Stanów.
Nie oszukujmy się, jeśli nawet zwykły organizer DIY, którego koszt nie przekracza 30zł i góra 3h roboty, organizuje większość kart oprócz kart stanów, to jednak myślę, że i tak warto to zrobić, niż rozkładać wszystkie karty wraz z dodatkami w kupach na odpowiednio dużym stole (dodatkowych stolikach) którego/których koszt i tak dużo wykracza ponad DIY rozwiązaniem. Raczej się nie mylę, chyba, że ktoś przedstawi mi rozwiązanie rozłożenia kart dwóch dużych i dwóch małych dodatków zarazem na stole, które jeszcze bardziej minimalizuje to co przedstawiłem. Raczej nie ma takiej opcji a jeśli jest, to winszuję rozwiązania z góry.
jakmis83
Posty: 1176
Rejestracja: 22 maja 2015, 14:31
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 130 times
Been thanked: 141 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: jakmis83 »

Nie ma co siadać do Eldritcha bez organizera. Wystarczy pudełko na drobiazgi np z Castoramy.
W ogóle do gier zawierających dużo małych elementów trzeba mieć takie rzeczy. To tylko ułatwia, ale jest to akurat prawda wszystkim znana :)
Moje Gry
Jeśli nie wiesz, jak masz zagrać, poczekaj, aż twojemu przeciwnikowi przyjdzie do głowy jakaś idea. Możesz być pewny, że będzie to idea fałszywa.
Siegbert Tarrasch
jakmis83
Posty: 1176
Rejestracja: 22 maja 2015, 14:31
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 130 times
Been thanked: 141 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: jakmis83 »

Jak Wam idą zmagania o ocalenie świata? Ostatnio miałem przyjemność grać w 7 osób przeciw Azatothowi.
Przegraliśmy...wredne karty mitów....
Moje Gry
Jeśli nie wiesz, jak masz zagrać, poczekaj, aż twojemu przeciwnikowi przyjdzie do głowy jakaś idea. Możesz być pewny, że będzie to idea fałszywa.
Siegbert Tarrasch
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Eldritch Horror

Post autor: Bary »

jakmis83 pisze:Jak Wam idą zmagania o ocalenie świata? Ostatnio miałem przyjemność grać w 7 osób przeciw Azatothowi.
Przegraliśmy...wredne karty mitów....
Wow, w tyle osób, macie zaparcie. ;) Ile trwała rozgrywka?
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
jakmis83
Posty: 1176
Rejestracja: 22 maja 2015, 14:31
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 130 times
Been thanked: 141 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: jakmis83 »

Wiesz co, ok 4 godzin....
Moje Gry
Jeśli nie wiesz, jak masz zagrać, poczekaj, aż twojemu przeciwnikowi przyjdzie do głowy jakaś idea. Możesz być pewny, że będzie to idea fałszywa.
Siegbert Tarrasch
jakmis83
Posty: 1176
Rejestracja: 22 maja 2015, 14:31
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 130 times
Been thanked: 141 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: jakmis83 »

jakmis83 pisze:Wiesz co, ok 4 godzin....
Z tym że na siedmiu graczy, 4 osoby - w tym ja - znają zasady.
3 osoby były totalnie zielone, z czego jeden był raczej rozczarowany, że MUSIAŁ w nią grać( przyniósł Cyklady, ale Eldritch był grą umówioną...).
Było trochę tłumaczenia, ale daliśmy radę. Chociaż nie. Nie daliśmy, bo Azathoth pochłonął świat.... ;)
Moje Gry
Jeśli nie wiesz, jak masz zagrać, poczekaj, aż twojemu przeciwnikowi przyjdzie do głowy jakaś idea. Możesz być pewny, że będzie to idea fałszywa.
Siegbert Tarrasch
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1835
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Olgierdd »

Przeglądałem sobie karty z Widm Carcosy i naszła mnie jedna rzecz. Pojawiają się nowe stany z nowymi cechami, których nie widziałem do tej pory w małych dodatkach (albo przeoczyłem).

Dotychczas kupowałem tylko małe dodatki i naszło mnie czy przypadkiem nowe karty z Widm nie są zbyt specyficzne i nie wchodzą w interakcję tylko z kartami z tego dodatku. Im więcej kart, tym bardziej rozwadnia się talia, więc w takim wypadku rzadziej z nowych kart się skorzysta. Czy może się mylę i w pominiętych dodatkach jest więcej kart, które odwołują się do nowych cech?
Eremita
Posty: 317
Rejestracja: 27 wrz 2015, 23:27
Has thanked: 10 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Eldritch Horror

Post autor: Eremita »

Olgierdd pisze:Przeglądałem sobie karty z Widm Carcosy i naszła mnie jedna rzecz. Pojawiają się nowe stany z nowymi cechami, których nie widziałem do tej pory w małych dodatkach (albo przeoczyłem).

Dotychczas kupowałem tylko małe dodatki i naszło mnie czy przypadkiem nowe karty z Widm nie są zbyt specyficzne i nie wchodzą w interakcję tylko z kartami z tego dodatku. Im więcej kart, tym bardziej rozwadnia się talia, więc w takim wypadku rzadziej z nowych kart się skorzysta. Czy może się mylę i w pominiętych dodatkach jest więcej kart, które odwołują się do nowych cech?
Cechy stanów użyte w Widmach Carcosy (nazwy po angielsku bo nie wiem jak zostały przetłumaczone):
• "Talent" - W Widmach Carcosy pojawiają się po raz pierwszy ale stały się nowym stałym elementem gry. Kolejne dwa dodatki również zawierają dużo stanów z tą cechą.
• "Bane" - Stany z tą cechą rozdawane są we wszystkich dodatkach.
• "Pursuit" - Stany z tą cechą pokazały się na razie w Górach Szaleństwa i Widmach Carcosy.
Teoretycznie mogłoby to je rozcieńczyć ale w praktyce można je też otrzymać z innych stanów takich które występują we wszystkich dodatkach. Dzięki temu częstotliwość ich otrzymywania utrzymuje się na względnie wyrównanym, choć niskim, poziomie.
• "Deal" - Istnieje chyba tylko jedna karta która przyznaje losowy Deal, tak więc stan "Promise of Power" z Widm Carcosy jest bardzo rozcieńczony. Jednak jest to stan który powinien być otrzymywany bardzo rzadko, więc myślę że jego rozcieńczenie nie jest problemem.
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1835
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Olgierdd »

Super, bardzo dziękuję za odpowiedź! Czyli nie jest aż tak źle jak myślałem.
IrasArgor
Posty: 369
Rejestracja: 26 kwie 2016, 19:05
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 118 times
Been thanked: 67 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: IrasArgor »

Galakta zapowiedziała wydanie małego dodatku "Miasto w Ruinach". Gra ma trafić do sprzedaży w IV kwartale.

http://galakta.pl/zapowiedz-miasta-w-gruzach/
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1217
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 429 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: kastration »

Ależ ta gra jest trudna (losowa?). 10 gier i 9 porażek (wszystkie gry na 2 badaczy). Chyba każdy dostanie po 2 badaczy, bo tak dalej być nie może. Ale klimat świetny z dodatkiem Zakazana Wiedza. Z chęcią sprawdzę i inne mniejsze dodatki.
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Eldritch Horror

Post autor: Bary »

Na dwóch badaczy faktycznie zdaje się być trudniej, sprobujecie po dwóch na głowę.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
reynmar
Posty: 60
Rejestracja: 04 gru 2016, 08:44

Re: Eldritch Horror

Post autor: reynmar »

Nie jest tak źle. Gra na dwóch co prawda daje w kość ale daje się pokonać przedwiecznego :) u nas stosunek ten to 2 wygrane na każde 3 partie :)
Eremita
Posty: 317
Rejestracja: 27 wrz 2015, 23:27
Has thanked: 10 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Eldritch Horror

Post autor: Eremita »

kastration pisze:Ależ ta gra jest trudna (...) z dodatkiem Zakazana Wiedza.
Na początku Eldritch Horror ogólnie jest trudny ale też dodatek Zakazana Wiedza bardzo podkręca trudność. Bardzo.
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1217
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 429 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: kastration »

No i kilka refleksji po 14 grach (wygrane to 15% ha ha). Mechanika jest bardzo podobna do Fortune and Glory, które uwielbiam, choć tam sukcesy są 4-6, a tu 5-6. Nie wiem, jak na sucho, ale na pierwszy rzut oka wydaje się to języczek u wagi, by więcej wygrywać (i usunąć z talii stan Błogosławieństwo). Ale nie chcę ingerować w mechanikę, jedynie głośno myślę, jako że dość powiedzieć drugi pokonany wróg przegrał o taki włos, że nie chce mi się nawet wszystkich fortunnych zbiegów okoliczności opisywać, jak to farciarsko się potoczyło, by przebić 10% wygranych choć (grałem póki co po równo gier na Azathotha i Yog-Sothotha, a podobno to łatwi badacze ha ha). Mimo wielu kart ograniczenie najwyższych bonusów jakoś to ogranicza, ale i jest zrozumiałe. Losowość jest przeogromna, wręcz irytująca niekiedy (te customowe kości to chyba spalę, bo mają pewnie mini-magnes, by wypadała 1). Niekiedy też nie ma co robić, ewidentnie czekając na przyszły, najbardziej optymalny ruch albo stojąc z potworem (a nie mam jeszcze dodatku z żetonami skupienia). Kolejny minus to drastyczne skutki efektu Wstrzymany (gra na 2 osoby cały czas jest analizowana przeze mnie). Patrząc krytyczniej, sporo tych niuansów jest - nawet lekko abstrahując od trudności, to jestem w stanie zrozumieć tych, którzy się tej gry pozbywają. Może to tak naprawdę gra aż do pokonania każdego głównego wroga i bye bye? Ponadto, trudno mi sobie obecnie wyobrazić jej przejście np. tylko na mackach czy choćby z mackami na poziomie 75% (jakaś abstrakcja). No i niekiedy tak niefortunnie na dwie osoby się ułożą bramy, potwory, efekty, że 1 cel, a tu już ponad połowa omenu w dół (i wtedy dylemat: grać dalej, na 5% szans, czy składać i iść spać lub szybko zmienić ustawienie i od nowa zabawa).

Z drugiej strony, klimat jest niesamowity. Ilość akcji spójna, nie ma ich dużo, ale są przemyślane, łatwe do zapamiętania, zarządzania nimi i kombinowania, jak wykorzystać poszczególnych bohaterów najlepiej. Karty postaci wydają się zbalansowane (grałem już większością), czuć swoją postać, czego nie ma w wielu grach. Graficznie ładnie, mroczno, karty klimatyczne, ciekawe umiejętności (mimo ograniczeń bonusowych), wysoki poziom immersji (wygrana cieszy niebywale). Trudność też jest nolens volens plusem (choć za bardzo ona wynika z samej sztucznej losowości). Chce się kupić ze 2 małe dodatki jeszcze, a kto wie, może i duży. No i czas gry jest optymalny - mimo pewnej talismanowatości ta gra jest przemyślana czasowo, da się ją skończyć, decyzje są bardziej złożone, a losowość - choć duża - jestem w stanie się przekonać do poszukiwania dalszych sposobów jest redukowania przez decyzję (dopóki nie uznam, że pewnego pułapu tu nie da się przekroczyć).

W Fortune and Glory jest bardzo podobny mechanizm skracania czasu rozgrywki, podobna presja czasu (pozytywnie przyspieszająca decyzje) i choć tamta gra jest lepsza, to jednak Eldritch Horror bardzo mnie wciągnął i zastanawiam się, co będzie dalej, kiedy kupię jakiś dodatek i czy znajdę tam ciekawe mechanizmy, także te ciut redukujące losowość albo ułatwiające wygraną, czy może kolejne potwory z siłą 5 i multum kart z mackami :)
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
c08mk
Posty: 2459
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 285 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: c08mk »

kastration pisze:...Kolejny minus to drastyczne skutki efektu Wstrzymany ...
Czy aby dobrze rozgrywasz ten efekt? Ja na początku go rozumiałem jako "przewróć figurkę, a w następnej rundzie zamiast coś robić to ją podnieś". Później po ponownym wczytanie się w instrukcję okazało się, że nie jest aż tak źle : )
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1835
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Olgierdd »

c08mk pisze:
kastration pisze:...Kolejny minus to drastyczne skutki efektu Wstrzymany ...
Czy aby dobrze rozgrywasz ten efekt? Ja na początku go rozumiałem jako "przewróć figurkę, a w następnej rundzie zamiast coś robić to ją podnieś". Później po ponownym wczytanie się w instrukcję okazało się, że nie jest aż tak źle : )
Miałem tak samo. Wstrzymanie to jedyna zasada, która błędnie zinterpretowana prześlizgnęła się do wielu rozgrywek. Dopiero po doczytaniu w almanachu jak to w rzeczywistości działa udało się mi pokonać Cthulhu.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 68 times
Been thanked: 1031 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Trolliszcze »

A z ciekawości, co graliście źle? Może nie zauważam czegoś oczywistego (albo sam gram źle :P), ale trudno mi sobie wyobrazić, co tu można niewłaściwie zinterpretować.
Eremita
Posty: 317
Rejestracja: 27 wrz 2015, 23:27
Has thanked: 10 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Eldritch Horror

Post autor: Eremita »

kastration pisze:czy znajdę tam ciekawe mechanizmy (...) ciut redukujące losowość
Nie.
kastration pisze:czy znajdę tam ciekawe mechanizmy (...) ułatwiające wygraną
Tak.
toblakai
Posty: 1254
Rejestracja: 19 mar 2014, 13:57
Has thanked: 215 times
Been thanked: 221 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: toblakai »

Ja grałem tak, że zawsze gdy otrzymywałem stan Wstrzymany to zawsze przekręcałem znacznik postaci i w następnej swojej turze już go tylko stawiałem nie wykonując żadnej akcji. W Almanachu jest doprecyzowane, że jeżeli zostajemy Wstrzymani podczas wykonywania swojej Fazy Akcji to wtedy jedynie przerywamy bieżącą Fazę Akcji i nie zostajemy Wstrzymani (nie przekręcamy postaci).

Podczas pewnej rozgrywki jedna z postaci była Wstrzymana z 3 razy - przy błędnej interpretacji zasady dawało to nieźle w kość.
Kitshu
Posty: 73
Rejestracja: 24 lip 2017, 16:58
Has thanked: 3 times
Been thanked: 17 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Kitshu »

kastration pisze:No i kilka refleksji po 14 grach (wygrane to 15% ha ha). Mechanika jest bardzo podobna do Fortune and Glory, które uwielbiam, choć tam sukcesy są 4-6, a tu 5-6. Nie wiem, jak na sucho, ale na pierwszy rzut oka wydaje się to języczek u wagi, by więcej wygrywać (i usunąć z talii stan Błogosławieństwo). Ale nie chcę ingerować w mechanikę, jedynie głośno myślę, jako że dość powiedzieć drugi pokonany wróg przegrał o taki włos, że nie chce mi się nawet wszystkich fortunnych zbiegów okoliczności opisywać, jak to farciarsko się potoczyło, by przebić 10% wygranych choć (grałem póki co po równo gier na Azathotha i Yog-Sothotha, a podobno to łatwi badacze ha ha). Mimo wielu kart ograniczenie najwyższych bonusów jakoś to ogranicza, ale i jest zrozumiałe. Losowość jest przeogromna, wręcz irytująca niekiedy (te customowe kości to chyba spalę, bo mają pewnie mini-magnes, by wypadała 1). Niekiedy też nie ma co robić, ewidentnie czekając na przyszły, najbardziej optymalny ruch albo stojąc z potworem (a nie mam jeszcze dodatku z żetonami skupienia). Kolejny minus to drastyczne skutki efektu Wstrzymany (gra na 2 osoby cały czas jest analizowana przeze mnie). Patrząc krytyczniej, sporo tych niuansów jest - nawet lekko abstrahując od trudności, to jestem w stanie zrozumieć tych, którzy się tej gry pozbywają. Może to tak naprawdę gra aż do pokonania każdego głównego wroga i bye bye? Ponadto, trudno mi sobie obecnie wyobrazić jej przejście np. tylko na mackach czy choćby z mackami na poziomie 75% (jakaś abstrakcja). No i niekiedy tak niefortunnie na dwie osoby się ułożą bramy, potwory, efekty, że 1 cel, a tu już ponad połowa omenu w dół (i wtedy dylemat: grać dalej, na 5% szans, czy składać i iść spać lub szybko zmienić ustawienie i od nowa zabawa).

Z drugiej strony, klimat jest niesamowity. Ilość akcji spójna, nie ma ich dużo, ale są przemyślane, łatwe do zapamiętania, zarządzania nimi i kombinowania, jak wykorzystać poszczególnych bohaterów najlepiej. Karty postaci wydają się zbalansowane (grałem już większością), czuć swoją postać, czego nie ma w wielu grach. Graficznie ładnie, mroczno, karty klimatyczne, ciekawe umiejętności (mimo ograniczeń bonusowych), wysoki poziom immersji (wygrana cieszy niebywale). Trudność też jest nolens volens plusem (choć za bardzo ona wynika z samej sztucznej losowości). Chce się kupić ze 2 małe dodatki jeszcze, a kto wie, może i duży. No i czas gry jest optymalny - mimo pewnej talismanowatości ta gra jest przemyślana czasowo, da się ją skończyć, decyzje są bardziej złożone, a losowość - choć duża - jestem w stanie się przekonać do poszukiwania dalszych sposobów jest redukowania przez decyzję (dopóki nie uznam, że pewnego pułapu tu nie da się przekroczyć).

W Fortune and Glory jest bardzo podobny mechanizm skracania czasu rozgrywki, podobna presja czasu (pozytywnie przyspieszająca decyzje) i choć tamta gra jest lepsza, to jednak Eldritch Horror bardzo mnie wciągnął i zastanawiam się, co będzie dalej, kiedy kupię jakiś dodatek i czy znajdę tam ciekawe mechanizmy, także te ciut redukujące losowość albo ułatwiające wygraną, czy może kolejne potwory z siłą 5 i multum kart z mackami :)
Dokładnie klimat jest świetny my po każdej rozgrywce siedzimy sobie z piwkiem i rozmawiamy jak to musiało wyglądać fabularnie :) Np mój astronom przez całą rozgrywkę starał się coś robić a skończyło się na amnezji uwięzieniu torturach i paranoi :D Wyszło że jego węszenie nie spodobało się pewnym ludziom i zastał tak potraktowany :D Innym razem Dawna Mroczna Kultystka zawiązała mroczny pakt podczas walki przeciwko Yog Shototowi, po 2 rundach wypadła 1 na teście i okazało się na odwrocie karty że ten pakt był właśnie zawiązany z Yogiem co rozwaliło na kompletnie drogę do zwycięstwa ! :D Więc zaraz kolega grający nią został okrzyknięty zdrajcą :P Takich akcji jest pełno praktycznie co każdą rozgrywkę :)
ODPOWIEDZ