Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
ryba555
Posty: 144
Rejestracja: 18 sty 2009, 12:15
Has thanked: 1 time

Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: ryba555 »

Według mnie bardzo dobra gra duża ilość kombinowania, rozwój swojej rasy. Jest trochę klimatu fantasy ( każda rasa inna).
I to co mi nie przeszkadza w zasadzie brak negatywnej interakcji.
A jak wasze wrażenia ?
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica

Post autor: Tycjan »


# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3402
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1137 times
Been thanked: 597 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica

Post autor: piton »

Z racji planowanego polskiego wydania mam pytanie do posiadaczy/graczy
- czy gra jest zależna językowo w jakimś stopniu? chodzi mi o to czy tłumaczenie to będzie kilka zdań na kartach (żetonach itp.) + instrukcja
- jaka jest jakość angielskiego(zagranicznego) wydania - elementy plansze itd.?
(Mimo wszystko mam obawy przed zakupem w ciemno polskiej wersji :P )

- do jakiego tytułu Terra jest podobna? (no zdanie Tycjana znam :D )
a wspomniany na wstępie brak negatywnej interakcji dla mnie jest dużym minusem ;)
Dzięki
Każda gra ma cenęęę, trzeba po prostu pytać, a nie czaić się z kwiatami... GrY na SpRZedaŻ

może nie najlepiej, ale jakotako-> YT dżentelmeni przy stole <-czasem cośtam powiem
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6123
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 633 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica

Post autor: pan_satyros »

piton pisze: - czy gra jest zależna językowo w jakimś stopniu? chodzi mi o to czy tłumaczenie to będzie kilka zdań na kartach (żetonach itp.) + instrukcja
Gra jest tak zależna jak Smallworld - tzn. w języku obcym jest tylko nazwa rasy na planszy gracza. Powiedzmy w eng masz Witches w Pl będą Wiedźmy itd.
piton pisze: - jaka jest jakość angielskiego(zagranicznego) wydania - elementy plansze itd.?
Zasadniczo wysoka - plansza solidna, masa dobrze pomalowanego drewna, grube kartonowe plansze graczy w stylu Agricoli (tyle, że lepiej wykończone), dobrej jakości żetony - w moim wypadku nieco krzywo wybite + część wyprasek miałem matową, a część lekko połyskliwą. http://boardgamegeek.com/thread/872797/ ... em-deja-vu
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1340
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 543 times
Been thanked: 280 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Atamán »

Gra jest niezależna językowo. Jedyne napisy występują jako nazwy frakcji na planszach graczy np. Giganten/Giants http://boardgamegeek.com/image/1435190/terra-mystica

Ja mam takie właśnie niemiecko-angielskie wydanie - dwie instrukcje, a na planszach graczy nazwy frakcji w 2 językach. Z jakości wykonania jestem bardzo zadowolony. Solidne plansze, grube żetony, drewniane elementy są równe i mają jednolity kształt i kolor. Niczego chyba nie mogę się przyczepić. Generalnie - bardzo solidna produkcja.

Ja nie mam pojęcia do jakiej gry przyrównać TM. Dużo osób wskazuje na podobieństwa do Hansa Teutonica, ale ja niestety HT nie znam, więc się nie wypowiem.
Palmer
Posty: 1266
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Palmer »

Na bgg już są informację o zaawansowanych pracach nad dodatkiem, więc do jakości wydania i erraty dochodzi jeszcze kwestia czy/kiedy dodatek pl się pojawi ;)

Ale z drugiej strony możecie zapłacić 80zł mniej to macie za swoje :twisted:

A na brak interakcji bym nie narzekał. Może nie da się spalić zabudowań rywali, ale można podbierać limitowane akcje specjalne, żetony bonusów czy osiedlać się żeby blokować ekspansje przeciwników ;)
Ostatnio zmieniony 17 sty 2013, 00:20 przez Palmer, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Ryu »

Dziś po pierwszej rozgrywce mam ochotę na więcej więc źle nie jest :) A powiedziałbym że bardzo dobrze.
Fajne euro. Brak negatywnej interakcji mi nie przeszkadzał. Ja więcej nie napiszę bo musiałbym jeszcze pograć.

Co do podobieństwa do HT... Średnio je widzę...
A wersja PL... Wolałbym TM w języku angielskim i wydanie polskie innej ZALEŻNEJ językowo gry ale cóż... Jeśli wydadzą PL to pewnie kupię PL :mrgreen:
dgbm
Posty: 54
Rejestracja: 14 cze 2011, 20:19
Been thanked: 2 times

Re: Terra Mystica

Post autor: dgbm »

piton pisze: a wspomniany na wstępie brak negatywnej interakcji dla mnie jest dużym minusem ;)
Interakcja występuje od momentu, kiedy pierwszy gracz wybierze kim chce grać, ponieważ znając w przybliżeniu możliwości i mocne oraz słabe strony danej frakcji, kolejni gracze mogą (i powinni) się ustosunkować.

Przykładowo, w ostatniej grze kolega wybrał Swarmlingi (Rybołaki ;) ), więc ja zdecydowałem się na Darklingi, m/in. dlatego, że tereny domowe obu ras sąsiadują ze sobą na kole przekształcania terenu. Przez większość rozgrywki udawało mi się skutecznie blokować i spowalniać jego rozwój, dzięki czemu wygrałem, pomimo tego, że kolega dzięki brawurowej ostatniej turze i rozwiniętej flocie i tak miał najdłuższe osiedle.

Jak wspomnieli przedmówcy, podbieranie sobie akcji specjalnych, bądź kart bonusowych, też ma duże znaczenie. Tor religii, kluczowy w końcowej punktacji, jest ciągłym wyścigiem.

Zresztą, jeżeli już postawisz Sanktuarium za czterech robotników i 10 złotych to nie będziesz chciał żeby ktoś Ci je zniszczył ;).
pattom
Posty: 1428
Rejestracja: 23 sty 2010, 14:18
Lokalizacja: Wrocław

Re: Terra Mystica

Post autor: pattom »

Witam,

Ja do tej pory grałem raz i powiem szczerzę, że nie podeszła mi ta gra chociaż obecnie po kilku tygodniach od gry mam bardziej pozytywne odczucia i chętnie kupię i pogram.
Moim zdaniem można grać z nastawieniem na negatywną interakcje ale również przyjemne może być spokojna budowanie swojej cywilizacji w pogoni za punktami ostatecznymi, co kto lubi :-). Ja mam zamiar wprowadzić grę na stół rodzinny i raczej kombinować niż "atakować" :).
Awatar użytkownika
witek
Posty: 254
Rejestracja: 15 kwie 2010, 18:05
Lokalizacja: Rzeszów
Been thanked: 14 times

Re: Terra Mystica

Post autor: witek »

Warto interesować się tą grą z myślą głównie o rozgrywkach 2-osobowych?
Czytałem kilka niepochlebnych opinii na bgg o skalowalności.
Awatar użytkownika
the_ka
Posty: 465
Rejestracja: 13 lis 2006, 16:35
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 31 times
Been thanked: 27 times

Re: Terra Mystica

Post autor: the_ka »

też zastanawiam się nad zakupem pod kątem rozgrywki 2-osobowej
ktoś coś może napisać od rozgrywce 2-osobowej?
Palmer
Posty: 1266
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Palmer »

Ja gram głównie w 2 osoby i nie narzekam. Przy czym trzeba brać poprawkę na to, że nawet w gry 3-5 gram na 2 osoby ;)

W grze mamy dwa mechanizmy skłaniające graczy do budowania się obok siebie, więc nie ma się co bać o to, że każdy będzie grał sobie:
- budowanie osad handlowych jeśli sąsiadują z rywalem jest tańsze, a wierzcie, że nawet 1 kasy może robić różnicę i decydować czy spasujesz czy będziesz mógł zrobić jeszcze 4 akcje ( bo np. zbudowana osada pozwoli ci na powstanie miasta, miasto da Ci robotników, których rzucisz gdzieś indziej itp. ;) )
- jak rywal stawia obok nas mamy opcję produkcji many, z którą jest jak powyżej, 1 jej punkt może decydować o pasie albo kolejnych ruchach.

Słabiej jest z walką na torach kultów i punktacją za sieć zabudowań, ale mam pomysł na delikatne home rulsy w tych kwestiach.



Przy okazji pytanie co do zasad. Czy punktowanie finałowe za sieć zabudowań interpretujecie tak, że jeden gracz może zapunktować dwa razy jeśli ma dwa duże, niezależne miasta ? Czy po prostu każdy ma opcję zapunktować tylko raz i bierzemy pod uwagę tylko najlepsze miasto każdego z graczy ?
Opcja nr 2 jest raczej poprawna, ale to wtedy grając na 3 graczy nieważne jak słabo pobudujesz te 6vp i tak wpadnie.
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Sztefan »

Palmer pisze: Przy okazji pytanie co do zasad. Czy punktowanie finałowe za sieć zabudowań interpretujecie tak, że jeden gracz może zapunktować dwa razy jeśli ma dwa duże, niezależne miasta ? Czy po prostu każdy ma opcję zapunktować tylko raz i bierzemy pod uwagę tylko najlepsze miasto każdego z graczy ?
Opcja nr 2 jest raczej poprawna, ale to wtedy grając na 3 graczy nieważne jak słabo pobudujesz te 6vp i tak wpadnie.
Według BGG każdy gracz punktuje tylko raz:
http://www.boardgamegeek.com/thread/881 ... g-question
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1340
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 543 times
Been thanked: 280 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Atamán »

Nie wiem skąd te wątpliwości, przecież instrukcja jednoznacznie wskazuje, że punkty są dla gracza z największą liczbą połączonych obiektów, dla gracza z drugą pod względem wielkości liczbą itd.
•The player with the highest number of
connected Structures gets 18 Victory points.
•The player with the second highest number of
connected Structures gets 12 Victory points.
•The player with the third highest number of
connected Structures gets 6 Victory points.
Awatar użytkownika
krupnik86
Posty: 54
Rejestracja: 20 cze 2012, 13:49
Lokalizacja: Warszawa

Re: Terra Mystica

Post autor: krupnik86 »

A jak jest z setupem i ciężkością rozgrywki? Przytłacza mnie mnogość elementów, po dobrze przyjętym "Na chwałę Rzymu" i "Navegadorze" nie będzie to zbyt trudna gra? Można ją pod tym względem jakkolwiek porównywać z Zamkami Burgundii (w które nie grałem ale są w planach)?
Przemek Bard.pl
Posty: 287
Rejestracja: 12 kwie 2011, 15:36

Re: Terra Mystica

Post autor: Przemek Bard.pl »

Grałem zarówno w Zamki Burgudii no i oczywiście w Terrę Mysticę, która ukaże się już w Marcu :) Jeżeli chodzi o setup, przynajmniej w moim odczuciu, zdecydowanie szybciej idzie rozłożenie i rozpoczęcie gry w Terrę Mysticę. Oczywiście mówię to z punktu widzenia kogoś kto już rozegrał kilka partii, bo za pierwszym razem faktycznie zajmuje to trochę czasu. Podobna sytuacja jest w Zamkach Burgundii, przy czym tam jest naprawdę sporo elementów które trzeba wylosować i dopiero w tedy ułożyć na planszy. Ogólnie myślę, że można się spokojnie zmieścić w 10-15 minutach max na rozłożenie, a przy mniejszej ilości graczy nawet krócej. Jeżeli natomiast chodzi o stopień skomplikowania zasad, w porównaniu do Zamków Burgundii to Terra jest bardziej złożona, ale mniej skomplikowana, że tak to nazwę. Łatwiej ją również wytłumaczyć i właściwie po pierwszej kolejce gra idzie bardzo sprawnie i nowi gracze raczej nie zadają zbyt wielu pytań.
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Ryu »

+1

Ja tylko powiem, że mam nadzieję, że jakość wydania będzie porównywalna do oryginału. A jeżeli dodatkowo TM sprawdzi się w partiach 2-os. to już widzę pudełko u siebie :)
Przemek Bard.pl
Posty: 287
Rejestracja: 12 kwie 2011, 15:36

Re: Terra Mystica

Post autor: Przemek Bard.pl »

Ryu pisze:+1

Ja tylko powiem, że mam nadzieję, że jakość wydania będzie porównywalna do oryginału. A jeżeli dodatkowo TM sprawdzi się w partiach 2-os. to już widzę pudełko u siebie :)
Jakość będzie taka sama jak wersja Angielsko/Niemiecka
Awatar użytkownika
Zet
Posty: 1352
Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 157 times
Been thanked: 158 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Zet »

Dobrze kojarzę, że jedynym tekstem na elementach gry są nazwy ras?
Jeśli tak, to nie powinno być zbyt rażące połączenie polskiej podstawki i angielsko - niemieckiego dodatku?
Przemek Bard.pl
Posty: 287
Rejestracja: 12 kwie 2011, 15:36

Re: Terra Mystica

Post autor: Przemek Bard.pl »

Zet pisze:Dobrze kojarzę, że jedynym tekstem na elementach gry są nazwy ras?
Jeśli tak, to nie powinno być zbyt rażące połączenie polskiej podstawki i angielsko - niemieckiego dodatku?
Raczej tak, szczególnie, że podczas gry właściwie w ogóle nie zwraca się uwagi na tekst, bo większość operacji jest opisana obrazkami. Na planszy nie ma w ogóle tekstu, na żetonach również, tylko instrukcja i nazwy ras.
Awatar użytkownika
the_ka
Posty: 465
Rejestracja: 13 lis 2006, 16:35
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 31 times
Been thanked: 27 times

Re: Terra Mystica

Post autor: the_ka »

Przemek Bard.pl pisze:Grałem zarówno w Zamki Burgudii no i oczywiście w Terrę Mysticę, która ukaże się już w Marcu :) Jeżeli chodzi o setup, przynajmniej w moim odczuciu, zdecydowanie szybciej idzie rozłożenie i rozpoczęcie gry w Terrę Mysticę. Oczywiście mówię to z punktu widzenia kogoś kto już rozegrał kilka partii, bo za pierwszym razem faktycznie zajmuje to trochę czasu. Podobna sytuacja jest w Zamkach Burgundii, przy czym tam jest naprawdę sporo elementów które trzeba wylosować i dopiero w tedy ułożyć na planszy. Ogólnie myślę, że można się spokojnie zmieścić w 10-15 minutach max na rozłożenie, a przy mniejszej ilości graczy nawet krócej. Jeżeli natomiast chodzi o stopień skomplikowania zasad, w porównaniu do Zamków Burgundii to Terra jest bardziej złożona, ale mniej skomplikowana, że tak to nazwę. Łatwiej ją również wytłumaczyć i właściwie po pierwszej kolejce gra idzie bardzo sprawnie i nowi gracze raczej nie zadają zbyt wielu pytań.
a jak z rozgrywką w Terra Mystica w 2 osoby? - działa?
Przemek Bard.pl
Posty: 287
Rejestracja: 12 kwie 2011, 15:36

Re: Terra Mystica

Post autor: Przemek Bard.pl »

the_ka pisze:
Przemek Bard.pl pisze:Grałem zarówno w Zamki Burgudii no i oczywiście w Terrę Mysticę, która ukaże się już w Marcu :) Jeżeli chodzi o setup, przynajmniej w moim odczuciu, zdecydowanie szybciej idzie rozłożenie i rozpoczęcie gry w Terrę Mysticę. Oczywiście mówię to z punktu widzenia kogoś kto już rozegrał kilka partii, bo za pierwszym razem faktycznie zajmuje to trochę czasu. Podobna sytuacja jest w Zamkach Burgundii, przy czym tam jest naprawdę sporo elementów które trzeba wylosować i dopiero w tedy ułożyć na planszy. Ogólnie myślę, że można się spokojnie zmieścić w 10-15 minutach max na rozłożenie, a przy mniejszej ilości graczy nawet krócej. Jeżeli natomiast chodzi o stopień skomplikowania zasad, w porównaniu do Zamków Burgundii to Terra jest bardziej złożona, ale mniej skomplikowana, że tak to nazwę. Łatwiej ją również wytłumaczyć i właściwie po pierwszej kolejce gra idzie bardzo sprawnie i nowi gracze raczej nie zadają zbyt wielu pytań.
a jak z rozgrywką w Terra Mystica w 2 osoby? - działa?

Działa, ale sporo zależy od tego, jak gracze rozłożą się na początku gry. Jeżeli rozłożą się po zupełnie przeciwnych stronach mapy to gra traci odrobinę uroku, jednak po jednej takiej partii prawdopodobnie gracze grając w 2 osoby, będą osiedlać się bliżej siebie :) Oczywiście zależy też od taktyki i rasy którą wybierzemy, bo czasami takie rozstawienie może zadziałać na naszą korzyść. Generalnie (przynajmniej według mnie) im więcej graczy i ciaśniej na mapie tym lepiej :)
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica

Post autor: Tycjan »

Przemek Bard.pl pisze:...jednak po jednej takiej partii prawdopodobnie gracze grając w 2 osoby, będą osiedlać się bliżej siebie
Potwierdzam. Raz specjalnie rozłożyliśmy nasze startowe domki daleko do siebie i było zdecydowanie trudniej coś wykombinować, dramatu nie było, ale brak pkt. magi za rozbudowę przeciwnika było czuć.
Ogólnie w TM bardzo dobrze gra się w 2 osoby.

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Ryu »

Jako że już rozegrałem 3 partie w TM mogę się uważać za specjalistę ( ;) ) dlatego chciałbym poruszyć kwestię balansu poszczególnych ras. Mówię od razu - instrukcji nie czytałem i bazuję na tym co mi przekazali inni a możliwe jeszcze że w międzyczasie mój mózg miał wolne i coś pomieszał ale wracając do tematu... Mam wrażenie (tak, jako specjalista mogę tak mówić ;P ) że poszczególne rasy nie są sobie równe... O wiele prościej i łatwiej można zdobywać punkty korzystając z ras punktujących na planszy jak:

- DWARVES - armia bajka. Oczywiście nimi nie grałem ale bez problemu widać gdzie należy zyskiwać punkty. Potrzebujemy duuużo białych i jedziemy z domkami zyskując maaasę punktów.
- ENGINEERS - byle szybko do mostów. Stawiamy 3 i jest dobrze bo punktujemy za każdym razem...
- SWARMLINGS - nie punktują na planszy ale mają tyle zasobów że nie da się czegoś w międzyczasie nie wymyślić. Są silni i już.
- CHAOS MAGICIANS - nie punktują na planszy ale mają takie możliwości że bardzo chętnie ich kiedyś wypróbuję. Bardzo fajne comba być tu mogą :)
- ALCHIMISTS - kasa, kasa, kasa.... Da się na to grać :)
- DARRKLINGS - punkty za ludka do zmiany terenu. Prosta rasa.
- HALFINGS - jak wyżej... Za zmianę terenu punkcik... A więc byle szybko do transformingu za 1 kostkę i jedziemy...
- FAKIRS - jeszcze się bronią tymi 4 punktami...

a już poniżej jest wg mnie dużo gorzej...
- NOMADS - bronią się3 domkami. Fajnie... Ale co dalej...?
- MERMALDS - statek +1 i tyle... Wg mnie niewiele...
- GIGANTS - armia żart...
- CULTISTS - armia żart 2
- WITCHES - ujdą ale szału nie ma. Domek za postawionego Strongholda jeszcze jest w miarę OK
- AUREN - średnio...

Ja wiem że tak głupie teksty można pisać tylko po kilku partiach bo pewnie po kilkunastu/kilkudziesięciu będę sam się śmiał z tego co napisałem. Niemniej wątpliwości się pojawiły. Pytanie takie: czy tylko ja myślę podobnie czy macie partie w których obalacie to co napisałem (szczerze w to wierzę). Śmiało piszcie żebym się uspokoił :mrgreen: Grę i tak kupię (żona po 1 partii przyznała że fajna) więc luzik...
A co do gry 2-os. mam troszkę inne zdanie. Gra traci niestety. Nie mówię, że jest źle (bo nie jest) ale porównując ją do partii 4-os. to w sumie nie ma co porównywać. Większa walka o każdy [cm] planszy. Walka o wpływy większa. Jest zdecydowanie lepiej choć dwuosobowa partia zła nie jest. Z żoną na 100% będę grał :)
Palmer
Posty: 1266
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Palmer »

Ja bym przemieszał trochę Twoja listę, więc chyba nie jest tak źle ;)

W dół:
- INŻYNIEROWIE - jak nie wejdą płytki bonusowe z robotnikami oraz z dużą kasą to szału nie ma
- ALCHEMICY - kasy zawsze brakuje, więc wg mnie też są słabi

W górę:
- NOMADZI - burza piaskowa to przecież jedna z lepszych superakcji, nie muszą inwestować w łódź żeby mieć3 miasta
- WITCHES - darmowa chatka, jak wyżej nie potrzebują łódki, punkty za miasta to jakieś 10-15vp dodatkowe na koniec
- GIGANCI - darmowa zmiana terenu jak u nomadów, mam wrażenie że produkują dużo many ( jedyna rasa która byłem w stanie spokojnie pokonać Swarmlingsów )
- AUREN - +2 w kultach w odpowiednim momencie może być kluczowy
ODPOWIEDZ