Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa (Kevin Wilson)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Wintermute
Posty: 945
Rejestracja: 22 wrz 2013, 15:01
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: Wintermute »

tomuch pisze:Niby tak, ale przygotowanie do gry to jeszcze nie gra.
To inaczej - taki bonus dostajesz na poczatku gry, przed pierwsza tura. Dlatego nie podchodzi w przebieg tury. To tak jak zaczynasz z jedna moneta na poczatku gry (z wielkiego ludzia na przyklad) - tez ustawiasz sobie kolka na jedna monete przed pierwsza tura.
Alien Frontiers, Descent 2ed, D&D: Drizzt, Doom, Dreadfleet, Fortune & Glory+Exp, Ghost Stories, High Command, LOTR LCG, Middle-Earth Quest, Sid Meier's Civilization, Space Hulk, Warhammer Quest ACG, War of the Ring + Exp, Warzone, X-Wing
DonDomello
Posty: 2
Rejestracja: 05 sty 2015, 22:33

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: DonDomello »

Witam,

Czy korzystając z karty np. rycerstwo która daje możliwość zmiany ustroju na feudalizm i podniesienia poziomu jednostek do 2 pagonów trzeba skorzystać najpierw ze zmiany ustroju i dopiero wtedy można zmienić poziom jednostek, czy te dwie rzeczy działają niezależnie, tzn. podnoszę poziom jednostek, ale zostaje przy obecnym ustroju np republika?
gaseki
Posty: 412
Rejestracja: 25 lut 2013, 22:16
Lokalizacja: Doncaster

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: gaseki »

Nie musisz zmieniać ustroju, ale jeśli zmienisz ustrój później, to wchodzisz najpierw w anarchię
DonDomello
Posty: 2
Rejestracja: 05 sty 2015, 22:33

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: DonDomello »

ok. dziękuję za odpowiedź. Mam w takim razie jeszcze jedno pytanie odnośnie monet. Rozumiem, że jeśli mam 12 pkt. wymiany handlowej i 4 monety to podczas zakupu technologii 1 poziomu za 6 pkt. wymiany handlowej, mogę zaoszczędzić 4pkt. A co jeśli mam 4 monety, 8 pkt. wymiany handlowej i kupuje technologie 1 poziom za 6 pkt. Czy oszczędzam w dalszym ciągu 4 pkt za każdą monetę, czy tylko 2 jako, że jest to nadwyżka która mi zostanie?
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2879
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: romeck »

Gdy wynajdujesz jakąś technologię, ZERUJESZ licznik wymiany handlowej. Chyba, że posiadasz jakieś monety, wtedy zamiast zerować licznik wymiany handlowej, zatrzymujesz go na tylu punktach, ile masz monet.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
sidmeier
Posty: 307
Rejestracja: 28 mar 2015, 20:55

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: sidmeier »

Witam. Przepraszam, jeśli ponowię wątek, ale potrzebuję odpowiedzi na nieco pytań po pierwszej grze (w mocnym stresie z uwagi na poziom jej skomplikowania w subiektywnym odczuciu na starcie).

Kilka moich pytań jest krótkich i może wyda się banalnych, ale proszę o zrozumienie. Wiele z nich jest bardziej złożonych i szalenie by mi pomogło zapoznanie się z odpowiedziami doświadczonych graczy, więc serdecznie już dziękuję za poświęcony czas dla rozwiania mych wątpliwości.

1. Kiedy w ogóle wolno graczowi dobrać kartę lotu w kosmos, czyli ostatni człon piramidy? Jeśli mam 14 kart w odpowiednich poziomach piramidy, to po prostu deklaruję w kolejnej turze badań, mając wymaganą liczbę punktów wymiany handlowej: biorę lot w kosmos i gra się kończy?

2. Moje (żółte) miasto ma +6 na starcie i jest bez murów. Kiedy mogę je odwrócić na +10 z murami?

3. Czy wolno dostawić obok siebie w poziomie drugą płytkę miasta (z murami lub bez) dla rozszerzenia możliwości budowania peryferii? Innymi słowy, czy wymogiem jest miasto + 8 peryferii do dostawiania kart, czy można większe miasta na planszy rozstawiać?

4. Przeciwnik rzucił mi kawałek pustyni ale na neutralne pole z surowcem. Czy mogę przez nie przechodzić pionkiem (przejeżdżać wozem)? A czy rywal mógłby rzucić mi to pole np. na część peryferii miasta i zniszczyć budynek tym sposobem?

5. Czy fakt sąsiedztwa ewentualnych peryferii miasta z taką płytką pustyni uniemożliwia mi postawienia samego miasta w tym rejonie?

6. W grze są takie karty wsparcia walki (czworokąty z napisami np. +10, +12, +14, +16). Nie było szansy ich zdobyć. Jak się to dokonuje i do czego służą? Po prostu do wzmocnienia ataku (czy obrony) dla dowolnej jednostki (piechota, kawaleria, artyleria, samoloty) w czasie walki?

7. Grając Niemcami jest wzmianka, że na każdej rundzie badań można dostać darmowy surowiec. Rzeczywiście można sobie brać surowce w każdej turze badań? (szpiegów i uran, zakrytych, jak rozumiem nie wolno?)

8. W jaki sposób w ogóle zwiększyć wartość swojej armii z belki 1 na belkę 2 lub 3? Nie udało się to w trakcie gry, nie spotkałem się też z taką technologią z losowych kart, a instrukcja jest tu bardzo zawiła w kontekście „rozwijania jednostek z poziomu jednej belki na więcej”?

I teraz kluczowe pytania odnośnie technologii:

9. Buduję piramidę technologii od poziomu nr 1. Muszę zapłacić w młotkach plus mieć surowiec, żeby była ważna taka technologia – tak? Czy mogę sobie np. w 8 turach wystawić 5 technologii poziomu 1 i 3 technologie poziomu 2, czy trzeba po kolei ukończyć poziom 1, potem karty poziomu 2, potem 3 itp.?

10. Czy z korzyści danej technologii można korzystać JEDEN RAZ czy w każdej turze? Np. na złość rywalowi. Przykład: poziom 2: „Monarchia”: „zaneguj cud świata lub zabij losową jednostkę wroga” – np. rywal sobie bierze cud świata buduje a ja się nagle odzywam: neguję i on odkłada i traci swoje działanie? Mogę to zrobić w kolejnej turze czy już nie? Czyli taka karta technologii działa raz czy non stop mogę się nią „bawić”?

Albo np. poziom 3: „Odlewnictwo”: Otrzymujesz 7 młotków. Czyli mogę korzystać z tego za każdej tury do kupowania dowolnych rzeczy w fazie zarządzania miastami? (potrzebne kadzidło do tej karty technologii, czyli ono musi leżeć na niej). I jak rozumiem bez leżącego surowca (tam, gdzie wymagany na karcie, bo niektóre karty tylko pokazują koszt młotków, np. Inżynieria – 8, ale bez surowca) – nie wolno mi aktywować technologii? Jak to więc z tym obowiązkiem (?) nałożenia surowca na kartę technologii – czy surowców nie jest za mało, jeśli gra aż 4 graczy? – wersja dotychczas testowana w 2 osoby.

11. Z ostatnią wątpliwością wiąże się kolejna: jeśli mam np. 5 kart technologii na dole (full) i na wszystkich położone wymagane surowce), zaczynam karty drugiego poziomu budować i na 2 kolejnych nie mam surowców (mimo że na karcie pisze, że są wymagane), to nie dają one żadnej mocy? Czy w związku z tym mogę budować 1 kartę poziomu 3 nad tymi dwoma z poziomu 2 czy nie?

12.Na wielu kartach technologii są belki jednostek w rogu na dole. Np. karta Matematyka ma katapultę z 2 belkami, karta Odlewnictwo – artylerię z 3 belkami. Co to w ogóle oznacza i jak to interpretować, aby odnieść korzyść dla siebie (swoich jednostek)?

13. Po pokonaniu barbarzyńskiej wioski ten czerwony znacznik namalowany na planszy już nic nie oznacza i można sobie tak poruszać się, jeśli np. przeciwnik pokonał barbarzyńców, zabrał surowiec, ale opuścił pole?

14. Kiedy i jaki jest sens przestawiania danej budowli produkującej coś dla miasta na wyższy poziom (odwrócona karta, np. spichlerz na akwedukt). Przecież droższe jest produkowanie, a trzeba chyba zamienić we wszystkich miastach spichlerze na akwedukty – czy tak? Jaki jest sens takiego działania i kiedy jest ono możliwe/łamane przez konieczne?

15. Mam talię kart technologii w 4 poziomach (plus kosmos). Jak to mam na starcie podzielić na graczy – czy dowolne losowanie, tak aby każdy dostał po 36 kart różnych poziomów? Czy zaś każdemu dokładnie po 9 kart dla każdego poziomu technologii (I, II, III i IV)?

16. Czy po pustyni można sobie swobodnie chodzić? (chodzi mi o kwadraty pustyni wbudowane w planszę, a nie rzucone przez wroga dla utrudnienia działań).

17. Miasto nr 3 mogę wybudować wyłącznie, jeśli zdobędę kartę technologii irygacja – czy tak?

18. Obecność wozu lub pionka wroga na potencjalnych peryferiach lokacji dla mojego nowego miasta automatycznie uniemożliwia mi założenie miasta?

19. Wóz wroga ulokował się na moim peryferium (wjechał na budynek – to dopuszczalne?) i zabiera mi np. 2 młotki. Jak się go pozbyć?

20. Wóz wjechał na pole, które stanowi krawędź jednego kwadratu odkrytej planszy oraz sąsiaduje z drugim kwadratem odkrytym planszy. Wóz stoi na równinie. Czy fakt, że stoi przy połączeniu z drugim kwadratem uniemożliwia tu założenie miasta?

21. Czy miasto może zostać założone na pustyni?

22. Biorąc udział w walce nie wolno mi zagrać karty z siłą z dwoma belkami skoro mam technologię na jednej belce? (czyli muszę np. grać łucznika a rywal może co innego o wyższej belce, a więc i sile?).

To tyle, taka moja – dość spora – luka niewiedzy, ale proszę się nie obrażać, przyjmę każdą pomocną odpowiedź.

Pozdrawiam uprzejmie.
Awatar użytkownika
muker
Posty: 308
Rejestracja: 11 mar 2010, 20:58
Lokalizacja: Zabrze

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: muker »

nie mam już gry, żeby potwierdzić ale raczej jeszcze dobrze pamiętam, poniżej odpowiedzi na kilka twoich pytań, ale szczerze mówiąc bardzo szybko zauważyłem, że w ogóle zasad gry nie pojmujesz; więc takie pojedyncze odpowiedzi są bez celu; musisz przeczytać sobie podręcznik tak jeszcze ze dwa razy
sidmeier pisze:Witam. Przepraszam, jeśli ponowię wątek, ale potrzebuję odpowiedzi na nieco pytań po pierwszej grze (w mocnym stresie z uwagi na poziom jej skomplikowania w subiektywnym odczuciu na starcie).

Kilka moich pytań jest krótkich i może wyda się banalnych, ale proszę o zrozumienie. Wiele z nich jest bardziej złożonych i szalenie by mi pomogło zapoznanie się z odpowiedziami doświadczonych graczy, więc serdecznie już dziękuję za poświęcony czas dla rozwiania mych wątpliwości.

1. Kiedy w ogóle wolno graczowi dobrać kartę lotu w kosmos, czyli ostatni człon piramidy? Jeśli mam 14 kart w odpowiednich poziomach piramidy, to po prostu deklaruję w kolejnej turze badań, mając wymaganą liczbę punktów wymiany handlowej: biorę lot w kosmos i gra się kończy?

>>>>normalnie w fazie technologi jak masz możliwość zbudowania technologii 5 poziomu to ją budujesz

2. Moje (żółte) miasto ma +6 na starcie i jest bez murów. Kiedy mogę je odwrócić na +10 z murami?

>>>> istnieje technologia (masoneria?) która pozwala budować mury wokół miast

3. Czy wolno dostawić obok siebie w poziomie drugą płytkę miasta (z murami lub bez) dla rozszerzenia możliwości budowania peryferii? Innymi słowy, czy wymogiem jest miasto + 8 peryferii do dostawiania kart, czy można większe miasta na planszy rozstawiać?

>>>> nie wiem czy dobrze rozumiem pytanie,
nie możesz postawić koło siebie dwóch miast; nie możesz nawet postawić miast tak, żeby 1 z 8 pól wokół było wspólne

4. Przeciwnik rzucił mi kawałek pustyni ale na neutralne pole z surowcem. Czy mogę przez nie przechodzić pionkiem (przejeżdżać wozem)? A czy rywal mógłby rzucić mi to pole np. na część peryferii miasta i zniszczyć budynek tym sposobem?

>>>> przez pustynię poruszasz się normalnie; kart nie pamiętam nie pisało tam, że pole musi być puste albo bez budynku?

5. Czy fakt sąsiedztwa ewentualnych peryferii miasta z taką płytką pustyni uniemożliwia mi postawienia samego miasta w tym rejonie?

>>>>> nie, czemu (o ile są spełnione inne wymagania)

6. W grze są takie karty wsparcia walki (czworokąty z napisami np. +10, +12, +14, +16). Nie było szansy ich zdobyć. Jak się to dokonuje i do czego służą? Po prostu do wzmocnienia ataku (czy obrony) dla dowolnej jednostki (piechota, kawaleria, artyleria, samoloty) w czasie walki?

>>>>> do obliczenia bonusów przed walką (wynikających z generałów, baraków, miast itd)

7. Grając Niemcami jest wzmianka, że na każdej rundzie badań można dostać darmowy surowiec. Rzeczywiście można sobie brać surowce w każdej turze badań? (szpiegów i uran, zakrytych, jak rozumiem nie wolno?)

>>>>> o ile mnie pamięć nie myli, to działa to tak że jak odkrywasz technologię, która między innymi odblokowuje nową jednostki (nawet jeżeli masz już tą jednostkę na wyższym poziomie) to bierzesz jeden z 4 bazowych zasobów (zboże, sukno, kadzidło żelazo) z puli żetonów przygotowanych przed grą (czyli 1 żeton każdego rodzaju na gracza)

8. W jaki sposób w ogóle zwiększyć wartość swojej armii z belki 1 na belkę 2 lub 3? Nie udało się to w trakcie gry, nie spotkałem się też z taką technologią z losowych kart, a instrukcja jest tu bardzo zawiła w kontekście „rozwijania jednostek z poziomu jednej belki na więcej”?

>>>>> karty technologi ulepszają jednostki, np. demokracja ma ulepsza piechotę na drugi poziom

I teraz kluczowe pytania odnośnie technologii:

9. Buduję piramidę technologii od poziomu nr 1. Muszę zapłacić w młotkach plus mieć surowiec, żeby była ważna taka technologia – tak? Czy mogę sobie np. w 8 turach wystawić 5 technologii poziomu 1 i 3 technologie poziomu 2, czy trzeba po kolei ukończyć poziom 1, potem karty poziomu 2, potem 3 itp.?

10. Czy z korzyści danej technologii można korzystać JEDEN RAZ czy w każdej turze? Np. na złość rywalowi. Przykład: poziom 2: „Monarchia”: „zaneguj cud świata lub zabij losową jednostkę wroga” – np. rywal sobie bierze cud świata buduje a ja się nagle odzywam: neguję i on odkłada i traci swoje działanie? Mogę to zrobić w kolejnej turze czy już nie? Czyli taka karta technologii działa raz czy non stop mogę się nią „bawić”?

Albo np. poziom 3: „Odlewnictwo”: Otrzymujesz 7 młotków. Czyli mogę korzystać z tego za każdej tury do kupowania dowolnych rzeczy w fazie zarządzania miastami? (potrzebne kadzidło do tej karty technologii, czyli ono musi leżeć na niej). I jak rozumiem bez leżącego surowca (tam, gdzie wymagany na karcie, bo niektóre karty tylko pokazują koszt młotków, np. Inżynieria – 8, ale bez surowca) – nie wolno mi aktywować technologii? Jak to więc z tym obowiązkiem (?) nałożenia surowca na kartę technologii – czy surowców nie jest za mało, jeśli gra aż 4 graczy? – wersja dotychczas testowana w 2 osoby.

11. Z ostatnią wątpliwością wiąże się kolejna: jeśli mam np. 5 kart technologii na dole (full) i na wszystkich położone wymagane surowce), zaczynam karty drugiego poziomu budować i na 2 kolejnych nie mam surowców (mimo że na karcie pisze, że są wymagane), to nie dają one żadnej mocy? Czy w związku z tym mogę budować 1 kartę poziomu 3 nad tymi dwoma z poziomu 2 czy nie?

12.Na wielu kartach technologii są belki jednostek w rogu na dole. Np. karta Matematyka ma katapultę z 2 belkami, karta Odlewnictwo – artylerię z 3 belkami. Co to w ogóle oznacza i jak to interpretować, aby odnieść korzyść dla siebie (swoich jednostek)?

13. Po pokonaniu barbarzyńskiej wioski ten czerwony znacznik namalowany na planszy już nic nie oznacza i można sobie tak poruszać się, jeśli np. przeciwnik pokonał barbarzyńców, zabrał surowiec, ale opuścił pole?

14. Kiedy i jaki jest sens przestawiania danej budowli produkującej coś dla miasta na wyższy poziom (odwrócona karta, np. spichlerz na akwedukt). Przecież droższe jest produkowanie, a trzeba chyba zamienić we wszystkich miastach spichlerze na akwedukty – czy tak? Jaki jest sens takiego działania i kiedy jest ono możliwe/łamane przez konieczne?

15. Mam talię kart technologii w 4 poziomach (plus kosmos). Jak to mam na starcie podzielić na graczy – czy dowolne losowanie, tak aby każdy dostał po 36 kart różnych poziomów? Czy zaś każdemu dokładnie po 9 kart dla każdego poziomu technologii (I, II, III i IV)?

16. Czy po pustyni można sobie swobodnie chodzić? (chodzi mi o kwadraty pustyni wbudowane w planszę, a nie rzucone przez wroga dla utrudnienia działań).

17. Miasto nr 3 mogę wybudować wyłącznie, jeśli zdobędę kartę technologii irygacja – czy tak?

18. Obecność wozu lub pionka wroga na potencjalnych peryferiach lokacji dla mojego nowego miasta automatycznie uniemożliwia mi założenie miasta?

19. Wóz wroga ulokował się na moim peryferium (wjechał na budynek – to dopuszczalne?) i zabiera mi np. 2 młotki. Jak się go pozbyć?

20. Wóz wjechał na pole, które stanowi krawędź jednego kwadratu odkrytej planszy oraz sąsiaduje z drugim kwadratem odkrytym planszy. Wóz stoi na równinie. Czy fakt, że stoi przy połączeniu z drugim kwadratem uniemożliwia tu założenie miasta?

21. Czy miasto może zostać założone na pustyni?

22. Biorąc udział w walce nie wolno mi zagrać karty z siłą z dwoma belkami skoro mam technologię na jednej belce? (czyli muszę np. grać łucznika a rywal może co innego o wyższej belce, a więc i sile?).

To tyle, taka moja – dość spora – luka niewiedzy, ale proszę się nie obrażać, przyjmę każdą pomocną odpowiedź.

Pozdrawiam uprzejmie.
sidmeier
Posty: 307
Rejestracja: 28 mar 2015, 20:55

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: sidmeier »

muker pisze:nie mam już gry, żeby potwierdzić ale raczej jeszcze dobrze pamiętam, poniżej odpowiedzi na kilka twoich pytań, ale szczerze mówiąc bardzo szybko zauważyłem, że w ogóle zasad gry nie pojmujesz; więc takie pojedyncze odpowiedzi są bez celu; musisz przeczytać sobie podręcznik tak jeszcze ze dwa razy
sidmeier pisze:Witam. Przepraszam, jeśli ponowię wątek, ale potrzebuję odpowiedzi na nieco pytań po pierwszej grze (w mocnym stresie z uwagi na poziom jej skomplikowania w subiektywnym odczuciu na starcie).

Kilka moich pytań jest krótkich i może wyda się banalnych, ale proszę o zrozumienie. Wiele z nich jest bardziej złożonych i szalenie by mi pomogło zapoznanie się z odpowiedziami doświadczonych graczy, więc serdecznie już dziękuję za poświęcony czas dla rozwiania mych wątpliwości.

1. Kiedy w ogóle wolno graczowi dobrać kartę lotu w kosmos, czyli ostatni człon piramidy? Jeśli mam 14 kart w odpowiednich poziomach piramidy, to po prostu deklaruję w kolejnej turze badań, mając wymaganą liczbę punktów wymiany handlowej: biorę lot w kosmos i gra się kończy?

>>>>normalnie w fazie technologi jak masz możliwość zbudowania technologii 5 poziomu to ją budujesz

2. Moje (żółte) miasto ma +6 na starcie i jest bez murów. Kiedy mogę je odwrócić na +10 z murami?

>>>> istnieje technologia (masoneria?) która pozwala budować mury wokół miast

3. Czy wolno dostawić obok siebie w poziomie drugą płytkę miasta (z murami lub bez) dla rozszerzenia możliwości budowania peryferii? Innymi słowy, czy wymogiem jest miasto + 8 peryferii do dostawiania kart, czy można większe miasta na planszy rozstawiać?

>>>> nie wiem czy dobrze rozumiem pytanie,
nie możesz postawić koło siebie dwóch miast; nie możesz nawet postawić miast tak, żeby 1 z 8 pól wokół było wspólne

4. Przeciwnik rzucił mi kawałek pustyni ale na neutralne pole z surowcem. Czy mogę przez nie przechodzić pionkiem (przejeżdżać wozem)? A czy rywal mógłby rzucić mi to pole np. na część peryferii miasta i zniszczyć budynek tym sposobem?

>>>> przez pustynię poruszasz się normalnie; kart nie pamiętam nie pisało tam, że pole musi być puste albo bez budynku?

5. Czy fakt sąsiedztwa ewentualnych peryferii miasta z taką płytką pustyni uniemożliwia mi postawienia samego miasta w tym rejonie?

>>>>> nie, czemu (o ile są spełnione inne wymagania)

6. W grze są takie karty wsparcia walki (czworokąty z napisami np. +10, +12, +14, +16). Nie było szansy ich zdobyć. Jak się to dokonuje i do czego służą? Po prostu do wzmocnienia ataku (czy obrony) dla dowolnej jednostki (piechota, kawaleria, artyleria, samoloty) w czasie walki?

>>>>> do obliczenia bonusów przed walką (wynikających z generałów, baraków, miast itd)

7. Grając Niemcami jest wzmianka, że na każdej rundzie badań można dostać darmowy surowiec. Rzeczywiście można sobie brać surowce w każdej turze badań? (szpiegów i uran, zakrytych, jak rozumiem nie wolno?)

>>>>> o ile mnie pamięć nie myli, to działa to tak że jak odkrywasz technologię, która między innymi odblokowuje nową jednostki (nawet jeżeli masz już tą jednostkę na wyższym poziomie) to bierzesz jeden z 4 bazowych zasobów (zboże, sukno, kadzidło żelazo) z puli żetonów przygotowanych przed grą (czyli 1 żeton każdego rodzaju na gracza)

8. W jaki sposób w ogóle zwiększyć wartość swojej armii z belki 1 na belkę 2 lub 3? Nie udało się to w trakcie gry, nie spotkałem się też z taką technologią z losowych kart, a instrukcja jest tu bardzo zawiła w kontekście „rozwijania jednostek z poziomu jednej belki na więcej”?

>>>>> karty technologi ulepszają jednostki, np. demokracja ma ulepsza piechotę na drugi poziom

I teraz kluczowe pytania odnośnie technologii:

9. Buduję piramidę technologii od poziomu nr 1. Muszę zapłacić w młotkach plus mieć surowiec, żeby była ważna taka technologia – tak? Czy mogę sobie np. w 8 turach wystawić 5 technologii poziomu 1 i 3 technologie poziomu 2, czy trzeba po kolei ukończyć poziom 1, potem karty poziomu 2, potem 3 itp.?

10. Czy z korzyści danej technologii można korzystać JEDEN RAZ czy w każdej turze? Np. na złość rywalowi. Przykład: poziom 2: „Monarchia”: „zaneguj cud świata lub zabij losową jednostkę wroga” – np. rywal sobie bierze cud świata buduje a ja się nagle odzywam: neguję i on odkłada i traci swoje działanie? Mogę to zrobić w kolejnej turze czy już nie? Czyli taka karta technologii działa raz czy non stop mogę się nią „bawić”?

Albo np. poziom 3: „Odlewnictwo”: Otrzymujesz 7 młotków. Czyli mogę korzystać z tego za każdej tury do kupowania dowolnych rzeczy w fazie zarządzania miastami? (potrzebne kadzidło do tej karty technologii, czyli ono musi leżeć na niej). I jak rozumiem bez leżącego surowca (tam, gdzie wymagany na karcie, bo niektóre karty tylko pokazują koszt młotków, np. Inżynieria – 8, ale bez surowca) – nie wolno mi aktywować technologii? Jak to więc z tym obowiązkiem (?) nałożenia surowca na kartę technologii – czy surowców nie jest za mało, jeśli gra aż 4 graczy? – wersja dotychczas testowana w 2 osoby.

11. Z ostatnią wątpliwością wiąże się kolejna: jeśli mam np. 5 kart technologii na dole (full) i na wszystkich położone wymagane surowce), zaczynam karty drugiego poziomu budować i na 2 kolejnych nie mam surowców (mimo że na karcie pisze, że są wymagane), to nie dają one żadnej mocy? Czy w związku z tym mogę budować 1 kartę poziomu 3 nad tymi dwoma z poziomu 2 czy nie?

12.Na wielu kartach technologii są belki jednostek w rogu na dole. Np. karta Matematyka ma katapultę z 2 belkami, karta Odlewnictwo – artylerię z 3 belkami. Co to w ogóle oznacza i jak to interpretować, aby odnieść korzyść dla siebie (swoich jednostek)?

13. Po pokonaniu barbarzyńskiej wioski ten czerwony znacznik namalowany na planszy już nic nie oznacza i można sobie tak poruszać się, jeśli np. przeciwnik pokonał barbarzyńców, zabrał surowiec, ale opuścił pole?

14. Kiedy i jaki jest sens przestawiania danej budowli produkującej coś dla miasta na wyższy poziom (odwrócona karta, np. spichlerz na akwedukt). Przecież droższe jest produkowanie, a trzeba chyba zamienić we wszystkich miastach spichlerze na akwedukty – czy tak? Jaki jest sens takiego działania i kiedy jest ono możliwe/łamane przez konieczne?

15. Mam talię kart technologii w 4 poziomach (plus kosmos). Jak to mam na starcie podzielić na graczy – czy dowolne losowanie, tak aby każdy dostał po 36 kart różnych poziomów? Czy zaś każdemu dokładnie po 9 kart dla każdego poziomu technologii (I, II, III i IV)?

16. Czy po pustyni można sobie swobodnie chodzić? (chodzi mi o kwadraty pustyni wbudowane w planszę, a nie rzucone przez wroga dla utrudnienia działań).

17. Miasto nr 3 mogę wybudować wyłącznie, jeśli zdobędę kartę technologii irygacja – czy tak?

18. Obecność wozu lub pionka wroga na potencjalnych peryferiach lokacji dla mojego nowego miasta automatycznie uniemożliwia mi założenie miasta?

19. Wóz wroga ulokował się na moim peryferium (wjechał na budynek – to dopuszczalne?) i zabiera mi np. 2 młotki. Jak się go pozbyć?

20. Wóz wjechał na pole, które stanowi krawędź jednego kwadratu odkrytej planszy oraz sąsiaduje z drugim kwadratem odkrytym planszy. Wóz stoi na równinie. Czy fakt, że stoi przy połączeniu z drugim kwadratem uniemożliwia tu założenie miasta?

21. Czy miasto może zostać założone na pustyni?

22. Biorąc udział w walce nie wolno mi zagrać karty z siłą z dwoma belkami skoro mam technologię na jednej belce? (czyli muszę np. grać łucznika a rywal może co innego o wyższej belce, a więc i sile?).

To tyle, taka moja – dość spora – luka niewiedzy, ale proszę się nie obrażać, przyjmę każdą pomocną odpowiedź.

Pozdrawiam uprzejmie.
Dziękuję za odpowiedzi na pytania 1-8, wiele rozjaśniły!

A czy pytania od 9 do 22 ktoś byłby w stanie pomóc?
Condic
Posty: 14
Rejestracja: 01 lut 2015, 15:55

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: Condic »

9. Buduję piramidę technologii od poziomu nr 1. Muszę zapłacić w młotkach plus mieć surowiec, żeby była ważna taka technologia – tak? Czy mogę sobie np. w 8 turach wystawić 5 technologii poziomu 1 i 3 technologie poziomu 2, czy trzeba po kolei ukończyć poziom 1, potem karty poziomu 2, potem 3 itp.?

- Nie za bardzo rozumiem. Po pierwsze, żeby przeprowadzić badania nad technologią, musisz płacić punktami wymiany handlowej, a nie żadnymi młotkami czy surowcami. Możesz też prowadzić badania tylko nad jedną technologią na jedną turę, zgodnie z zasadami piramidy.

10. Czy z korzyści danej technologii można korzystać JEDEN RAZ czy w każdej turze? Np. na złość rywalowi. Przykład: poziom 2: „Monarchia”: „zaneguj cud świata lub zabij losową jednostkę wroga” – np. rywal sobie bierze cud świata buduje a ja się nagle odzywam: neguję i on odkłada i traci swoje działanie? Mogę to zrobić w kolejnej turze czy już nie? Czyli taka karta technologii działa raz czy non stop mogę się nią „bawić”?

- Możesz to robić raz na turę. Pamiętaj, że tracisz przy tym surowiec.

Albo np. poziom 3: „Odlewnictwo”: Otrzymujesz 7 młotków. Czyli mogę korzystać z tego za każdej tury do kupowania dowolnych rzeczy w fazie zarządzania miastami? (potrzebne kadzidło do tej karty technologii, czyli ono musi leżeć na niej). I jak rozumiem bez leżącego surowca (tam, gdzie wymagany na karcie, bo niektóre karty tylko pokazują koszt młotków, np. Inżynieria – 8, ale bez surowca) – nie wolno mi aktywować technologii? Jak to więc z tym obowiązkiem (?) nałożenia surowca na kartę technologii – czy surowców nie jest za mało, jeśli gra aż 4 graczy? – wersja dotychczas testowana w 2 osoby.

- Surowcem się płaci, to nie monety, które się kładzie. Kiedy zużyjesz surowiec na zdolność surowca (bo tak to się profesjonalnie nazywa), to ten surowiec tracisz i musisz go oddać z powrotem na dostępny rynek. Pamiętaj, że jednej zdonlości surowca na jednej karcie możesz użyć tylko raz na turę.

11. Z ostatnią wątpliwością wiąże się kolejna: jeśli mam np. 5 kart technologii na dole (full) i na wszystkich położone wymagane surowce), zaczynam karty drugiego poziomu budować i na 2 kolejnych nie mam surowców (mimo że na karcie pisze, że są wymagane), to nie dają one żadnej mocy? Czy w związku z tym mogę budować 1 kartę poziomu 3 nad tymi dwoma z poziomu 2 czy nie?

- Ciągle ten sam błąd. Żeby odblokować technologię nie potrzebujesz surowców.

12.Na wielu kartach technologii są belki jednostek w rogu na dole. Np. karta Matematyka ma katapultę z 2 belkami, karta Odlewnictwo – artylerię z 3 belkami. Co to w ogóle oznacza i jak to interpretować, aby odnieść korzyść dla siebie (swoich jednostek)?

- Zaczynam mieć wątpliwości, czy chociaż przez moment zajrzałeś do instrukcji...

13. Po pokonaniu barbarzyńskiej wioski ten czerwony znacznik namalowany na planszy już nic nie oznacza i można sobie tak poruszać się, jeśli np. przeciwnik pokonał barbarzyńców, zabrał surowiec, ale opuścił pole?

- tak.

14. Kiedy i jaki jest sens przestawiania danej budowli produkującej coś dla miasta na wyższy poziom (odwrócona karta, np. spichlerz na akwedukt). Przecież droższe jest produkowanie, a trzeba chyba zamienić we wszystkich miastach spichlerze na akwedukty – czy tak? Jaki jest sens takiego działania i kiedy jest ono możliwe/łamane przez konieczne?

- Akwedukt ma dużo fajniejsze statystyki niż spichlerz.. Najpierw kupujesz tanie spichlerze i potem je ulepszasz na koksowe akwedukty.

15. Mam talię kart technologii w 4 poziomach (plus kosmos). Jak to mam na starcie podzielić na graczy – czy dowolne losowanie, tak aby każdy dostał po 36 kart różnych poziomów? Czy zaś każdemu dokładnie po 9 kart dla każdego poziomu technologii (I, II, III i IV)?

- Na koszulkach są kolory kart...

16. Czy po pustyni można sobie swobodnie chodzić? (chodzi mi o kwadraty pustyni wbudowane w planszę, a nie rzucone przez wroga dla utrudnienia działań).

- tak.

17. Miasto nr 3 mogę wybudować wyłącznie, jeśli zdobędę kartę technologii irygacja – czy tak?

- tak.

18. Obecność wozu lub pionka wroga na potencjalnych peryferiach lokacji dla mojego nowego miasta automatycznie uniemożliwia mi założenie miasta?

- tak.

19. Wóz wroga ulokował się na moim peryferium (wjechał na budynek – to dopuszczalne?) i zabiera mi np. 2 młotki. Jak się go pozbyć?

- To dopuszczalne, bo czemu nie. Po prostu go zabij swoją armią, wozy same nie mogą przechowywać jednostek, więc padnie od razu a Ty otrzymasz łup.

20. Wóz wjechał na pole, które stanowi krawędź jednego kwadratu odkrytej planszy oraz sąsiaduje z drugim kwadratem odkrytym planszy. Wóz stoi na równinie. Czy fakt, że stoi przy połączeniu z drugim kwadratem uniemożliwia tu założenie miasta?

- Nie.

21. Czy miasto może zostać założone na pustyni?

- Tak.

22. Biorąc udział w walce nie wolno mi zagrać karty z siłą z dwoma belkami skoro mam technologię na jednej belce? (czyli muszę np. grać łucznika a rywal może co innego o wyższej belce, a więc i sile?).

- Zagrywasz to, co masz najlepsze. Jeśli nie odblokowałeś technologii z armatą czy katapultą np. to zagrywasz tylko łuczników.
Ostatnio zmieniony 21 kwie 2015, 14:33 przez Condic, łącznie zmieniany 1 raz.
Condic
Posty: 14
Rejestracja: 01 lut 2015, 15:55

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: Condic »

1. Ja mam inne pytanie, dotyczące zamku Himeji. Wszystkie jednostki dostają +1 siły. Rozumiem, że również do ich "wytrzymałości"? Ponadto pod koniec bitwy, kiedy podliczane są wszystkie punkty siły przeżytych jednostek (no i premia bitewna), to te +1 siły również jest brane pod uwagę?

2. Hodowla zwierząt(lub biologia), zdolność. Dokładam swoją jednostkę na front wroga i wygrywam, otrzymując przy tym trzy rany. Czy zanim oddam turę przeciwnikowi na dokładanie swojej jednostki, mogę jeszcze wyleczyć tę swoją?

3. Metalurgia, zdolność surowca. Trochę nie do końca rozumiem. Zagrywam jednostkę która ma 3 więcej siły tylko podczas tego ataku, czyli ta siła nie trwa do końca bitwy. A więc skoro ma plus 3 siły, to ma chyba również +3 do wytrzymałości. Przykład: mam łucznika z 1 siły, przeciwnik ma na froncie łucznika z 2 siły. Używam zdolności i dokładam na front swojego łucznika. Mój łucznik zabija jego, a jego zadaje mojemu 2 rany... Mój łucznik ma póki co 4 wytrzymałości, czyli przetrwał, ale już po ataku ten bonus do siły przepada, nie? Czyli mój łucznik i tak zginie?

4. Kiedy zniszczę miasto przeciwnika armią, to niszczę je wraz z peryferiami, czy tylko samą stolicę, pozostawiając peryferyjne budynki i wielkich ludzi samym sobie? :P

5. Wydarzenie kulturalne "dzielenie się wiedzą" - czy ucząc się nowej technologii drugiego poziomu mogę oszukać piramidę i nauczyć się nowej technologii nawet, jeśli nie mam wystarczająco technologii pierwszego poziomu? Według "Złotej zasady" pierwszeństwo ma zdolność lub karta, więc nie mam pewności...


Jak Wy to rozumiecie?
Awatar użytkownika
Dasti
Posty: 77
Rejestracja: 12 cze 2005, 18:56
Lokalizacja: Kraków

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: Dasti »

Hej. Który z dodatków lepiej kupić jako pierwszy?
DST
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2879
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: romeck »

Sława i Bogactwo. I jak dla mnie można na nim poprzestać.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
Dasti
Posty: 77
Rejestracja: 12 cze 2005, 18:56
Lokalizacja: Kraków

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: Dasti »

romeck pisze:Sława i Bogactwo. I jak dla mnie można na nim poprzestać.
Dzięki
DST
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2879
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: romeck »

Tutaj:
http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... 25#p645930
jest parę słów ode mnie na ten temat.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 572
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: michalldz90 »

Obrazek

grał ktoś z Was w takim wariancie mapy na 3 osoby ? Wydaje mi się, że wersja podstawowa z oficjalnej intrukcji jest słabo zbalansowana i gracz który gra najdalej od innych ma najlepiej (u mnie w ostatniej partii właśnie on wygrał). Tutaj ten problem wydaje się być rozwiązany.

Obrazek

ten również wydaje się ciekawy
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2879
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: romeck »

Ty weź najpierw trochę pograj, bo jeszcze zasad nie znasz, a już podważasz balans. :wink:
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
django
Posty: 31
Rejestracja: 24 lis 2014, 14:49

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: django »

hej, jestem już po kilku rozgrywkach w podstawową wersje gry i mam pytanie, czy nie uważacie że umiejętność Rosjan jest troszkę za silna? Mimo iż miałem 5 lub 6 kart technologii więcej co zdawało się moim zdaniem sporą przewagą nad pozostałymi z graczy to gracz który kontrolował Rosjan dzięki ich umiejętności szybko mnie dogonił a nawet wygrał by grę, gdyby tylko posiadał jedną turę więcej, na szczęście ubiegł go inny z graczy. I tu moje pytanie czy wy też tak uważacie ? być może graliśmy źle lub pominęliśmy którąś z zasad, albo istnieje jakaś strategia lub karta która powstrzymuje Rosjan lub chociaż w skuteczny sposób ich opóźnia, dosyć frustrujace jest gdy Ty przez całą grę rozwijasz się i "pakujesz" wszystko w rozwój technologiczny (bo taką strategie obierasz na wygranie gry) a ktoś bez najmniejszego trudu kradnie Ci wszystkie technologie i to jeszcze bez żadnych kosztów....
Awatar użytkownika
muker
Posty: 308
Rejestracja: 11 mar 2010, 20:58
Lokalizacja: Zabrze

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: muker »

Grywałem tylko w podstawkę
Rosjanie to jedyna nacja, która ma realne szanse wygrać technologicznie. Bez ich umiejętności technologicznie wygrywasz w okolicach 14 tury, monetkami da się w 8-10. Skill Rosjan jest potrzebny, żeby przynajmniej jedna nacja mogła wygrać technologicznie.

Jeżeli przeszkadza Ci, że podbierają technologię, to musisz zacząć polować na ich armie.
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5457
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: Rocy7 »

Ja grałem w podstawke oraz Sława i Bogactwo większość naszych gier kończyła się przez zwycięstwo militarne, w ogóle mam wrazenie, że najtrudniej chyba kulturalnie wygrać.
Awatar użytkownika
Tygrys69
Posty: 197
Rejestracja: 18 lip 2013, 11:04
Lokalizacja: Słupsk
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: Tygrys69 »

Grałem kilkanaście razy z 2 dodatkami. W około 5 rozgrywkach żona wygrała idąc właśnie w kulturę. Nie wiele mogliśmy zrobić :) Ostatecznie wojsko zmierzało ku jej stolicy, ale nie zdążyło dotrzeć. Nigdy za to nie widziałem zwycięstwa militarnego.
Focus!
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2879
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: romeck »

Rocy7 pisze:Ja grałem w podstawke oraz Sława i Bogactwo większość naszych gier kończyła się przez zwycięstwo militarne, w ogóle mam wrazenie, że najtrudniej chyba kulturalnie wygrać.
Och, jak moja ex nauczyła się przeć na torze kultury, to trudno było z nią wygrać. Tylko, że takie suche parcie na torze kultury i ciągłe inwestowanie w budynki kulturalne oraz poświęcanie miast na rzecz kultury jest mało zabawne. W ogóle przestałem grać w SM Civ gdy pojąłem, że jestem w stanie szybciutko wygrać dowolnym sposobem. Wymaga to tylko utrzymania konsekwentnej taktyki (zero niepotrzebnych ruchów, tylko czyste parcie do konkretnego celu). A to odziera grę z frajdy - staje się beznamiętna i zimna.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
uyco
Posty: 1053
Rejestracja: 09 sty 2006, 13:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 145 times
Been thanked: 25 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: uyco »

tutaj pojawia sie rola wspolgraczy, którzy albo są przekonani, ze ich maszynka szybciej przyniesie zwycięstwo, albo skutecznie przeszkodzą.
'STAY OUT OF MY TERRITORY.'

kupię sprzedam
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2879
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: romeck »

Gdy spotyka się kilku doświadczonych graczy, którzy konsekwentnie dążą do celu, wtedy decyduje przypadek. Tak, w tej grze jest go sporo. Albo w chatce był akurat potrzebny zasób, albo karta wydarzenia kulturalnego przypasowała, albo wylosowany wielki człowiek to akurat ten, co nam daje czego potrzebujemy, albo kafle się tak ułożyły, że nowo wybudowane miasto ocieka mlekiem i miodem, albo wylosowane jednostki na ręku są silne... To jednak FFG, o czym nigdy nie zapomniałem.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1217
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 429 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: kastration »

Jakie konkretne koszulki (nazwa i wymiary) są najlepsze dla kart z Civki? W jakiej ilości kupić, by starczyło?
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
ODPOWIEDZ